placering av pi60s och bs60?

Diskussion och gemyt om Ino-produkter, gamla som nya.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
krstuns
 
Inlägg: 231
Blev medlem: 2007-01-31

Inläggav krstuns » 2008-05-09 18:40

Du som har en studio! Har du provat att jämföra pi60 med ett par genelecmonitorer i samma prisklass? Tycker själv att genelec låter otroligt bra men har aldrig jämfört dom sida vid sida.

Användarvisningsbild
norman
 
Inlägg: 4447
Blev medlem: 2003-08-04
Ort: Stockholm

Inläggav norman » 2008-05-09 23:37

johanu skrev:Är det några pilar på diskanterna i den senaste verisionen av pi60?

Det står inget om det i byggbeskrivningen vad jag kan se. Där emot står det att baselementens terminaler ska peka uppåt.
Vet inte om jag gjorde så eller om jag missade det. :(
Är det värt att skruva bort elementen och kolla?

//Johan


På mina diskanter var det pilar ritade.

På baselementen kan man på utsidan av konen se små märken av limningen av tråden från terminalen till konen, så om dom små märkena sitter uppåt är terminalen också uppåt. (en liten vild gissning är att det är därför man sätter terminalen uppåt, så man inte skall se märkena så lätt)

Användarvisningsbild
johanu
 
Inlägg: 366
Blev medlem: 2005-05-01
Ort: 08

Inläggav johanu » 2008-05-10 00:27

norman skrev:
johanu skrev:Är det några pilar på diskanterna i den senaste verisionen av pi60?

Det står inget om det i byggbeskrivningen vad jag kan se. Där emot står det att baselementens terminaler ska peka uppåt.
Vet inte om jag gjorde så eller om jag missade det. :(
Är det värt att skruva bort elementen och kolla?

//Johan


På mina diskanter var det pilar ritade.

På baselementen kan man på utsidan av konen se små märken av limningen av tråden från terminalen till konen, så om dom små märkena sitter uppåt är terminalen också uppåt. (en liten vild gissning är att det är därför man sätter terminalen uppåt, så man inte skall se märkena så lätt)


Hmmmm...
Kan inte se några märken från terminalerna från utsidan.

Men nu har jag kollat alla elementen. Visst fanns det pilar på diskanterna och de var redan pekande uppåt. :)
Samma men baselemnten. Rättvända de med.

Nu kan jag sova gott igen. 8)

//Johan
Allmänt HiFi-nojjig och nyfiken.

Användarvisningsbild
philip
 
Inlägg: 955
Blev medlem: 2006-02-28

Inläggav philip » 2008-05-10 20:07

Hmm... jag hittar inga pilar på basen men hittade pilar på diskanten.

dock är pilarna inte likadana, på ena diskanten sitter pilen nära + terminalen men på andra sitter den på motsvarande sida fast på - terminalen, är det någon som vet om det ska vara så eller om jag kan montera dem likadant?

//P

Användarvisningsbild
Bamsefar
 
Inlägg: 6270
Blev medlem: 2003-08-27

Inläggav Bamsefar » 2008-05-10 20:19

Alltså, pilen är INTE ritad relativ vart anslutningarna sitter - pilens syfte är att visa hur diskantelementet skall vara monterat i lådan. Beroende på tillverkningsprocess med mera så KAN således pilen befinna sig på olika platser på diskantelementet. Det är exakt därför som det finns en pil, det går helt enkelt inte att orientera elementet baserat på vart anslutningspanelen sitter.
Best Regards
Bamsefar

Användarvisningsbild
philip
 
Inlägg: 955
Blev medlem: 2006-02-28

Inläggav philip » 2008-05-10 20:24

Bamsefar skrev:Alltså, pilen är INTE ritad relativ vart anslutningarna sitter - pilens syfte är att visa hur diskantelementet skall vara monterat i lådan. Beroende på tillverkningsprocess med mera så KAN således pilen befinna sig på olika platser på diskantelementet. Det är exakt därför som det finns en pil, det går helt enkelt inte att orientera elementet baserat på vart anslutningspanelen sitter.


Tack!

Användarvisningsbild
philip
 
Inlägg: 955
Blev medlem: 2006-02-28

Inläggav philip » 2008-05-10 21:16

tänkte bara skriva att jag fixat diskanterna och hör ingen skillnad, men det är skönt att det är som det "ska" iallafall.

//P

Användarvisningsbild
philip
 
Inlägg: 955
Blev medlem: 2006-02-28

Inläggav philip » 2008-05-10 21:35

krstuns skrev:Du som har en studio! Har du provat att jämföra pi60 med ett par genelecmonitorer i samma prisklass? Tycker själv att genelec låter otroligt bra men har aldrig jämfört dom sida vid sida.


krstuns skrev:Du som har en studio! Har du provat att jämföra pi60 med ett par genelecmonitorer i samma prisklass? Tycker själv att genelec låter otroligt bra men har aldrig jämfört dom sida vid sida.
,,

ja visst har jag det, Genelec suger alltid.

jag har lyssnat på STORA inwallgenelec som låter ok men alla deras 80xx och 30xx är skräp enligt mig.

jag hade en kund som tog med sig sina 8040 för han ville ha geneleclyssning när han mixade, helt nya var de och han var riktigt ledsen när jag jag jämförde mitt system mot hans, och det här var tre fyra år sedan innan jag körde INO, då har jag för mig att jag hade ett par SEAS Thor, så genelec kan inte ens jämföra sig med ett par modesta hifihögtalare.

ärligt talat vet jag inte varför genelec har så gott rykte, min teori är att genelec var så jäkla dyra i USA, en bra bit över våra priser och i jämförelse med andra studiohögtalare i samma storlek mkt dyrare, därför fick nog genelec lite av mysik över sig...


skulle jag köpa en liten monitor idag så får det nog bli piP även fast jag tycker de är ganska överskattade de med.

Om jag var tvungen att välja en aktiv monitor så skulle det bli PMC om jag hade råd annars Fostex PM02 som är en kompetent högtalare, speciellt i förhållande till vad man får för pengarna.

vidare suger dynaudio, Event, Behringer, Maudio, JBL, (små) Adam, samson på rak arm, jag har hört det mesta eftersom jag är i branchen och har varit i över tio år.

Det jag hört som är ok är som sagt Fostex och PMC men även Tannoy och Focal har några bra modeller.

mina 2 ören.

Användarvisningsbild
krstuns
 
Inlägg: 231
Blev medlem: 2007-01-31

Inläggav krstuns » 2008-05-11 17:30

Tack för ett bra svar angående monitorer!
Vart kan man hitta musik som du mastrat, mixat. skulle vara kul att höra. Jag har ochså pi60 så det skulle vara spännade att lyssna på en mix som är gjord med pi60 som monitorer!

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert
 
Inlägg: 17879
Blev medlem: 2005-01-01
Ort: Göteborg

Inläggav Almen » 2008-05-12 07:50

krstuns skrev:Vart kan man hitta musik som du mastrat, mixat. skulle vara kul att höra. Jag har ochså pi60 så det skulle vara spännade att lyssna på en mix som är gjord med pi60 som monitorer!

El Perro Del Mars senaste. :)
Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!

Användarvisningsbild
IngOehman
 
Inlägg: 48415
Blev medlem: 2003-09-28
Ort: K-PAX via Tellus

Inläggav IngOehman » 2008-05-12 13:30

Havshunden (El Perro del Mar) känner jag till, men vad är en marshund? Marskatt känner jag dock till. ;)

Eller är det bara jag som inte vet hur man indikerar ägendeform på ett namn i svenska språket? Så är det nog. :oops:

Jag tycker ju att det är bäst att använda en sådan där fnutt när det är oklart, även om det är ogrammatikaliskt. Gör man det inte blir det ju inte entydligt. Entydighet borde vara prioriterat i alla spåkliga sammanhang! :P
(Jag bryter gärna mot regler om det behövs för att slippa tvetydigheter. 8) Funktion före konformitet!)


Korrekt:

Ägendeform av han = hans. Ex: Hans tröja var grön, hennes också. Hans namn Evert var tryckt på magen.

Ägendeform av Hans = Hans. Ex: Hans tröja var grön, medan Eriks var gul.


Bättre:

Ägendeform av han = han's.

Ägendeform av Hans = Hans'. Eller Hans's (Dialektformen Hanses är rätt fin också, om det inte vore för att den används för han's! ;))

Ägendeform av El Perro del Mar = El Perro del Mar's.

Ägandeform av El Perro del Mars = El Perro del Mars'. Eller Mars's.


Vh, iö :oops:
Senast redigerad av IngOehman 2008-05-12 13:43, redigerad totalt 3 gånger.
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
krstuns
 
Inlägg: 231
Blev medlem: 2007-01-31

Inläggav krstuns » 2008-05-12 13:32

Kul! jag har ju faktiskt El Perro Del Mars senaste skiva hemma,
måste gå och lyssna på den lite noggrannare nu! :D

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert
 
Inlägg: 17879
Blev medlem: 2005-01-01
Ort: Göteborg

Inläggav Almen » 2008-05-12 13:51

IÖ: Jag hade kunnat skriva "Senaste från El Perro Del Mar", men det ser inte lika roligt ut. :)

Språk är aldrig fullständigt entyd[s]l[/s]iga! Och jag skulle kunna hitta lika många exempel på när det uppstår problem på grund av din lösning (att använda engelsk genetivapostrof).

Korrekt:

Ägendeform av han = hans. Ex: Hans tröja var grön, hennes också. Hans namn Evert var tryckt på magen.

Ägendeform av Hans = Hans. Ex: Hans tröja var grön, medan Eriks var gul.


Bättre:

Ägendeform av han = han's.

Blir genetiv av hon = henne's? Eller hon's? Eller blir genetiv av han = honom's?
Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!

Användarvisningsbild
IngOehman
 
Inlägg: 48415
Blev medlem: 2003-09-28
Ort: K-PAX via Tellus

Inläggav IngOehman » 2008-05-12 14:05

För mig får det gärna heta både hon's och honom's. (Eller honses och hanses, om det blir entydigt. Heter någon Hanses är det ju bättre med han's)

Det spelar ju ingen roll om saker blir krångliga/det finns en stor uttrycksrikedom, språket behöver verkligen inte reduceras på alternativ - bara det är entydigt det som skrivs.

Språk används ju för att kommunicera, och jag tycker det är ett värde att det som sägs inte kan missförstås.

De nämnda alternativa uttrycken leder inte till att saker förlorar sin entydighet. :)

Alternativa möjligheter att säga eller stava saker är helt okej! Det jag inte gillar är språkförbistring, alltså när det som skrivs inte är entydigt.


Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert
 
Inlägg: 17879
Blev medlem: 2005-01-01
Ort: Göteborg

Inläggav Almen » 2008-05-12 14:25

Jag håller i stort sett med dig om ovanstående. Men problemet uppstår i och med att vi i sådana fall använder olika skrivregler, vilket kan ge än större missförstånd.

Jag irriterar mig till exempel på skyltar som använder engelsk genetiv eftersom jag automatiskt brukar uttala engelska på engelska, men som blir litet konstigt när det står "Jeanette's Blommor" (eller kanske "Jeanette´s Blommor", eller ännu bättre "Jeanettés Blommor").

Jag strävar efter entydighet och klarhet i det jag skriver, men är medveten om att inget språk undslipper Gödels teorem. :)
Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!

Användarvisningsbild
philip
 
Inlägg: 955
Blev medlem: 2006-02-28

Inläggav philip » 2008-05-12 15:40

oj, min tråd som var en placeringstråd blev en monteringstråd som blev en monitortråd som blev en språktråd!

Användarvisningsbild
krstuns
 
Inlägg: 231
Blev medlem: 2007-01-31

Inläggav krstuns » 2008-05-13 18:30

Någon här som har testat att använda en faslinjär eq från tex waves för att justerat basen? På vissa inspelningar känner jag nämligen att basen inte är tillräcklig. Visst om jag fixar bättre akustik eller bs60 så skulle problemet försvinna. Men just nu finns inte den möjligheten tyvärr.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren
 
Inlägg: 35481
Blev medlem: 2005-01-10

Inläggav paa » 2008-05-13 18:36

krstuns skrev:Någon här som har testat att använda en faslinjär eq från tex waves för att justerat basen? På vissa inspelningar känner jag nämligen att basen inte är tillräcklig. Visst om jag fixar bättre akustik eller bs60 så skulle problemet försvinna. Men just nu finns inte den möjligheten tyvärr.

Vad betyder faslinjär eq?
(Duckar)
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
krstuns
 
Inlägg: 231
Blev medlem: 2007-01-31

Inläggav krstuns » 2008-05-13 20:44

När man använder en vanlig eq, så ändras fasen i det frekvensområde man justerar. Men i en faslinjär eq så ändras inte fasen.
Är dock ingen expert på detta.

Användarvisningsbild
Bamsefar
 
Inlägg: 6270
Blev medlem: 2003-08-27

Inläggav Bamsefar » 2008-05-13 20:49

Den enda som inte gör det, förstör ljudet alltså för att vara en ANALOG eq, är väl Cello Palette ? Finns det ens någon annan som fixar det ?

Sedan har vi den digitala världen, men jag antar att vi talar om analoga pryttlar just nu ?
Best Regards
Bamsefar

Användarvisningsbild
philip
 
Inlägg: 955
Blev medlem: 2006-02-28

Inläggav philip » 2008-05-13 23:04

krstuns skrev:Någon här som har testat att använda en faslinjär eq från tex waves för att justerat basen? På vissa inspelningar känner jag nämligen att basen inte är tillräcklig. Visst om jag fixar bättre akustik eller bs60 så skulle problemet försvinna. Men just nu finns inte den möjligheten tyvärr.


jag röstar på bra akustik och bs60 men annars funkar nog waves lineq bra. Som Bob Katz sa (fritt) 'waves lineq låter mer analogt än analoga eq's'

själv använder jag inte waves av politiska skäl och om jag har förstått det hela rätt så är inte politik tillåtet här så jag går inte in mer på det. 8O

och på det hela taget så lär du dig mastring när du ändå är i farten :D

Användarvisningsbild
philip
 
Inlägg: 955
Blev medlem: 2006-02-28

Inläggav philip » 2008-05-13 23:18

Bamsefar skrev:Den enda som inte gör det, förstör ljudet alltså för att vara en ANALOG eq, är väl Cello Palette ? Finns det ens någon annan som fixar det ?

Sedan har vi den digitala världen, men jag antar att vi talar om analoga pryttlar just nu ?


ja det kanske är så, om man verkligen vill eq:a lyssningen, för det blir ju det man gör. Vill man EQ:a musik så finns det andra alternativ även om de inte är många. Waves lineq är ett alternativ (fast inte för mig dårå)

Nu känner jag inte till Cello Palette jag bara skummade stereophile 30sek men om jag förstod det rätt så var det ett försteg med inbygg masterEQ? I så fall finns det nog alternativ från tex GML, det var ju ändå George Massenburg som "uppfann" den parametriska EQ:n.

En sådan här ska jag äga någon gång i mitt liv:

http://www.massenburg.com/cgi-bin/ml/mod9500

Den är Dyyyyyr, och tänk då på att min nuvarande EQ som kostade 52 000kr är billig i jämförelse 8O 8O

Men många andra tillverkar finfina och transparanta EQ:s, speciellt digitala men även några analoga även om jag inte kommer på någon mer än GML just nu :oops:

//P

Användarvisningsbild
BACH
 
Inlägg: 1906
Blev medlem: 2005-09-10

Inläggav BACH » 2008-05-13 23:28

Bamsefar skrev:Den enda som inte gör det, förstör ljudet alltså för att vara en ANALOG eq, är väl Cello Palette ? Finns det ens någon annan som fixar det ?

Sedan har vi den digitala världen, men jag antar att vi talar om analoga pryttlar just nu ?


Nä, Waves är en firma som gör program för musikproduktion, som exempelvis Ultramaximizer och liknande.

Vad det programmet gör, kan ni nog gissa. :? :x :wink:



Vh :)

Användarvisningsbild
krstuns
 
Inlägg: 231
Blev medlem: 2007-01-31

Inläggav krstuns » 2008-05-14 17:03

Skulle gärna köpa ett par bs60 men saknar tyvärrr bil och körkort och bor i gbg. Tyvärr är de svåra att hitta begagnade ochså.
Om någon vet några begagnade får ni gärna skicka ett pm!

Användarvisningsbild
philip
 
Inlägg: 955
Blev medlem: 2006-02-28

Inläggav philip » 2008-05-14 19:29

BACH skrev:
Bamsefar skrev:Den enda som inte gör det, förstör ljudet alltså för att vara en ANALOG eq, är väl Cello Palette ? Finns det ens någon annan som fixar det ?

Sedan har vi den digitala världen, men jag antar att vi talar om analoga pryttlar just nu ?


Nä, Waves är en firma som gör program för musikproduktion, som exempelvis Ultramaximizer och liknande.

Vad det programmet gör, kan ni nog gissa. :? :x :wink:



Vh :)



sant, man skulle nästan kunna säga att det var Waves som lade grunden till loudnessmaximeringen genom sin L1:a och senare i synnerhet deras L2:a som t.o.m kom som hårdvara.

Användarvisningsbild
Piotr
 
Inlägg: 12464
Blev medlem: 2005-02-06

Inläggav Piotr » 2008-05-14 19:59

krstuns skrev:När man använder en vanlig eq, så ändras fasen i det frekvensområde man justerar. Men i en faslinjär eq så ändras inte fasen.
Är dock ingen expert på detta.


Ja fast om problemet man vill åtgärda är en avvikelse från linjär fas och frekvensgång så är det ju inget problem.

Högtsalare och EQ är ju pryttlar med "minimum-fas" beteenden.

Det betyder att om tex en högtalare har en avvikelse från en rak linje i sin frekvensgång så har den också en avvikelse i tidsdomänen alltså i fasgången. Ordnar man till detta med en EQ (som fasvrider i sig) så vrids den totala fasgången för systemet rätt och frekvensgången blir "rak".

En EQ går nog ganska lätt att få till utan hörbara fel.


/Peter

Användarvisningsbild
IngOehman
 
Inlägg: 48415
Blev medlem: 2003-09-28
Ort: K-PAX via Tellus

Inläggav IngOehman » 2008-05-15 23:29

Absolut, och vill tillägga att minimumfas-beteende är det rätta beteendet, till skillnad från linjärfasbeteende, som inte alls är ett bra beteende från en korrigerande eq!

Orsaken är att summan av minimumfas-fasgången som högtalare och rum (i förekommande fall) uppvisar, plus eq-filtrets beteende blir en IMF-fasgång om filtret är av linjärfastyp! :?

Det behöver inte vara någon katastrof eftersom människans faskänslighet inte är så stor i alla register, men varför alldeles i onödan skada fasgången genom att introducera en irreversibel fasdistorsion?

Slutsats: Genom att hålla sig till minimumfas-beteende i möjligaste mån i kedjans korrigerande länkar, är oddsen för minimerad total fasdistorsion som bäst!


Det kan sammanfattas (om jag får stjäla ett par meningar från piotr, och bara byta några få ord) såhär:

Det betyder att om tex en högtalare har en avvikelse från en rak linje i sin frekvensgång så har den också en avvikelse i fasgången. Ordnar man till tonkurvan med en minimumfas-EQ (som fasvrider i sig) så vrids den totala fasgången för systemet rätt när frekvensgången görs rak. :)

Försöker man eq:a tokurvan rätt med en linjärfas-eq kommer däremot kommer fasdistorsion från högtalarna att finnas kvar. :(


Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
Piotr
 
Inlägg: 12464
Blev medlem: 2005-02-06

Inläggav Piotr » 2008-05-16 00:16

IngOehman skrev:
Det kan sammanfattas (om jag får stjäla ett par meningar från piotr, och bara byta några få ord) såhär:


Se det går (gick) alldeles utmärkt det!

:)


/Peter

Användarvisningsbild
johanu
 
Inlägg: 366
Blev medlem: 2005-05-01
Ort: 08

Inläggav johanu » 2008-05-16 00:21

Piotr skrev:
Högtsalare och EQ är ju pryttlar med "minimum-fas" beteenden.

Det betyder att om tex en högtalare har en avvikelse från en rak linje i sin frekvensgång så har den också en avvikelse i tidsdomänen alltså i fasgången.
/Peter


Hmmm. Nu fattar jag nada. 8O

Varför ändras fasen när högtalaren avviker från rak frekvensgång?
Och gäller det alla eller bara de som är faslinjära?

Mvh
//Johan
Allmänt HiFi-nojjig och nyfiken.

Användarvisningsbild
Piotr
 
Inlägg: 12464
Blev medlem: 2005-02-06

Inläggav Piotr » 2008-05-16 00:38

Ett högtalarelement i enskildhet är en minimum-fas-grunka. Det betyder att du alltid kan tyda ut fasgången från frekvensgången. Eftersom inget element har oändlig bandbredd (de är ju resonanta bandpass-grunkor) så har dom också en fasvridning.

Gäller alla högtalarelement samt högtalarsystem.

Sedan för att krångla till det ytterligare så ställer delningsfilter till det (kan ställa till det) mer. Ett delningsfilter kan utformas så att summan mellan två element blir linjär frekvensmässigt men ändå skruvar till fasgången ordentligt.


/Peter

FöregåendeNästa

Återgå till Wänner af Ino


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster