placering av pi60s och bs60?

Diskussion och gemyt om Ino-produkter, gamla som nya.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
genstruktur
 
Inlägg: 5113
Blev medlem: 2013-01-25
Ort: Kingriver

Re: placering av pi60s och bs60?

Inläggav genstruktur » 2014-09-04 11:04

PerStromgren skrev:
AndreasArvidsson skrev:
PerStromgren skrev:Skulle man inte kunna bygga ihop de bägge högtalarna?


Visst kan du det, men nu så är det väldigt enkelt och billigt att komplettera sina pi60 med bs60. Att köpa en helt ny högtalare är betydligt mer omständligt.

Det finns dessutom en frihet placeringsmässigt om de är fristående.


Men den friheten verkar ställa till problem, av denna tråd att döma.


Mja, man får väl tänka på att jag bara haft dem i 5 dagar. Så det kanske är lite otåligt att tänka att jag skulle ha hittat 100% rätt redan nu. Gamla talarna höll jag på oh vred och placerde om i typ 4 mån innan jag var nöjd :). Tyckte ändå att jag fortare hittade en uppställning med pi60+bs60 som lät bra än med andra högtalare.

Sen är jag lite av en utforskare också. Jag har inte så mycket kunskap men en vilja att få det att låta lite bättre hela tiden ;).
Att leva ett liv, inte vinna ett krig

Användarvisningsbild
DVD-ai
 
Inlägg: 15357
Blev medlem: 2008-03-30
Ort: Stockholms skärgård

Re: placering av pi60s och bs60?

Inläggav DVD-ai » 2014-09-04 13:46

Nu har jag ett par Svanå V6 på ingång också, jag vill ju ha en lösning som ser vettig ut och som jag SLIPPER bygga själv då jag i dagsläget inte har så bra med plats och närliggande möjligheter att bygga :)

så det blir nog till det bättre ljud med dom på plats, bra pris också ^^

Placeringen av pi60s och bs60 har jag exprimenterat med sedan tre månader, men då har jag testat massor av roliga och konstiga varianter för att det är himla kul att se (höra) vad som händer ! :D

Jag har kommit fram till två placeringar som verkar optimala hos mig :)
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

"Att mäta är att få svar på hur det man mäter, mäter"

Användarvisningsbild
PerStromgren
 
Inlägg: 28074
Blev medlem: 2005-03-25
Ort: Karlstad

Re: placering av pi60s och bs60?

Inläggav PerStromgren » 2014-09-04 13:56

DVD-ai skrev:Jag har kommit fram till två placeringar som verkar optimala hos mig :)


Av ren nyfikenhet: är någon av dessa så funtade att man skulle kunna haft bs60 och pi60 i samma låda?
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
DVD-ai
 
Inlägg: 15357
Blev medlem: 2008-03-30
Ort: Stockholms skärgård

Re: placering av pi60s och bs60?

Inläggav DVD-ai » 2014-09-04 13:58

Njaa, den ena är inte möjlig att ha dom i samma låda... *

Den andra är "möjlig" men skulle se förjävligt ut... :lol:
Så, njaaa...

Skulle ändå säga att ingen av dom :)
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

"Att mäta är att få svar på hur det man mäter, mäter"

Användarvisningsbild
genstruktur
 
Inlägg: 5113
Blev medlem: 2013-01-25
Ort: Kingriver

Re: placering av pi60s och bs60?

Inläggav genstruktur » 2014-09-04 14:10

Själv blev jag av med 110 kilo högtalare precis, fan vad gött! Blev inte utgiften för pi60 +bs60 lika stor heller :D .

Märkte också att det är bättre att justera till en fin housecurve i antimoden istället för att göra det med bc60, den höjer för långt upp i registret känns det som. Nu fick jag lite mer tryck i de lägre registren utan att det färgade högre upp.

En fråga, hur rädd behöver man vara för att bottna pi60+bs60? Jag skulle säga att jag nog maxar på 100db i lyssningsplats, ibland. Kanske lite peakar i film som blir högre. La in ett högpassfilter på 10hz, kanske borde öka till 15hz? Pi60+bs60 spelar ner till 22hz eller är det 23hz?
Att leva ett liv, inte vinna ett krig

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus
 
Inlägg: 19298
Blev medlem: 2005-07-15
Ort: Karlstad

Re: placering av pi60s och bs60?

Inläggav AndreasArvidsson » 2014-09-04 14:27

Ja bs60 går ju upp till 500Hz. Exakt hur filterfunktionen i bc60 ser ut vet jag inte, men den tar säkerligen lite för högt för en traditionel house curve.

Kolla på elementen. Spela det tyngsta du har så starkt som du kan och titta. Öka volymen gradvis bara.

Du kanske inte behöver någon HP-alls. Eller så gör du det. Svårt för oss att säga.

Användarvisningsbild
genstruktur
 
Inlägg: 5113
Blev medlem: 2013-01-25
Ort: Kingriver

Re: placering av pi60s och bs60?

Inläggav genstruktur » 2014-09-04 14:34

AndreasArvidsson skrev:Ja bs60 går ju upp till 500Hz. Exakt hur filterfunktionen i bc60 ser ut vet jag inte, men den tar säkerligen lite för högt för en traditionel house curve.

Kolla på elementen. Spela det tyngsta du har så starkt som du kan och titta. Öka volymen gradvis bara.

Du kanske inte behöver någon HP-alls. Eller så gör du det. Svårt för oss att säga.



mkay, det bror på med andra ord ;) (the jedi strikes again). Får göra det!
Att leva ett liv, inte vinna ett krig

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus
 
Inlägg: 19298
Blev medlem: 2005-07-15
Ort: Karlstad

Re: placering av pi60s och bs60?

Inläggav AndreasArvidsson » 2014-09-04 14:36

genstruktur skrev:mkay, det bror på med andra ord ;) (the jedi strikes again). Får göra det!

Ja tyvärr så är det nästan alltid så :D

Det bästa är att själv avgöra vad man behöver tycker jag.

Användarvisningsbild
IngOehman
 
Inlägg: 48431
Blev medlem: 2003-09-28
Ort: K-PAX via Tellus

Re: placering av pi60s och bs60?

Inläggav IngOehman » 2014-09-04 15:06

PerStromgren skrev:
AndreasArvidsson skrev:
PerStromgren skrev:Skulle man inte kunna bygga ihop de bägge högtalarna?


Visst kan du det, men nu så är det väldigt enkelt och billigt att komplettera sina pi60 med bs60. Att köpa en helt ny högtalare är betydligt mer omständligt.

Det finns dessutom en frihet placeringsmässigt om de är fristående.


Men den friheten verkar ställa till problem, av denna tråd att döma.

Att frihet ställer till med problem är en märklig inställning, en som inte hör hemma hitom Sovjet, både i tid och rum.

Men - det går säkert att ordna så att du inte för frihet, t ex att välja mat. Tänk så skönt för dig att slippa friheten! Problemet väck! :)

- - -

Saken som jag tror många med din grundinställning missar är att frihet faktiskt nästan alltid är frivillig: Frihet ger möjligheter, men det är upp till var och en att använda möjligheten. Om du tycker det är jobbigt att välja vad du skall äta till middag, eller tycker det är jobbigt och problematiskt att välja var en bs60 skall stå, så ställ den vid sidan då, och låtsas att de är ihopbyggda. Problemet löst. Och om det gnager i dig att du KAN flytta den i förhållande till pi60, så skruva ihop dem då! :)

Missförstå mig inte, jag är inte motståndare till fullregisterhögtalare, de har sin plats de också, men jag tycker det är bra att det finns alternativ som adresserar problem som kan uppstå när hela högtalaren sitter ihop.


Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
genstruktur
 
Inlägg: 5113
Blev medlem: 2013-01-25
Ort: Kingriver

Re: placering av pi60s och bs60?

Inläggav genstruktur » 2014-09-11 17:13

Nu har jag vänt på bs60 igen, så att elementen är närmast golvet och porten i överkant. Bs60 står fortfarande på insidan av pi60. Tycker att jag inte hör bs60 alls nu.
Det gjorde jag dock om jag satt mitt framför bs60(offsweetspot) och hade elementen i överkant på lådan, och det borde väl vara en nackdel?

Nu med elementen i nederkant, mot golvet, låter det som att allt ljud kommer från pi60 oavsett vart man sitter. Kanske är ljudet något mindre fyllig iofs, men det behöver inte vara något nackdel heller. Kan vara så att det var lite tjockt innan? Sen tycker jag att diskanten i pi60 kommer fram lite mer med den här placeringen av bs60 och att den känns lite mer luftig så att säga.
Att leva ett liv, inte vinna ett krig

Användarvisningsbild
DVD-ai
 
Inlägg: 15357
Blev medlem: 2008-03-30
Ort: Stockholms skärgård

Re: placering av pi60s och bs60?

Inläggav DVD-ai » 2014-09-12 08:49

Har du testat att dra ner nivån lite på bc60 ?

det kan ge ungefär samma resultat, ne obalans i nivån mellan över och under 500Hz tycker jag ger en påtaglig försämring av upplevs "lätthet" och "släpp" i ljudbilden, mycket viktigt !

Därav så har jag alltid ansett bc60 vara omöjligt att kompencera för olika inspelningar med (om man vill ha mer eller mindre fyllighet) för rör man bc60 från dess rätta läge så blir ljudbilden markant sämre och jag kommer i alal fall att störa mig på det konstant ! :roll:

det som kanske händer när du ställer bs60 "fel" är att du får mindre nivå vid undre mellanregistret och kanske blev det bättre balans nu ? = kan upplevas som att ljudbilden blir bättre :)

Testa att ställa bs60 "rätt" och dämpa på bc60 ca 5mm och lyssna igen :)

För övrigt så kan jag säga såhär, att det är väldigt lätt att "virra bort sig" när man ska kalibrera, man lurar sig på maskeringseffekter i rummet, brister hos högtalarnas placering osv... samt att lyssnar du ett tag så blir du lite blind för hur det ska låta.
Bäst att är enbart kalibrera när du känner att referensen för dig är helt självklar :)

"less is more" är dessutom något som i absolut högsta grad gäller här, jag upplever oftast att det bara blir "tjock" och den där ritkiga känslan av att nu finns det tryck och kapacitet försvinner om man boostar basen för mycket.
Det är liksom en nivårelation mellan låga och höga frekvenser som är viktig, stigande mot lägre frekvenser med start vid ca 25Hz gör inget, det är bara trevligt ;)
Men från 25hz till 40Hz så ska det vara så nära neutralt som möjligt, annars upplever jag det bara som "tjockt" i basen, 40-80Hz kan det vara en liten höjjning i som ger lite extra "drag" i basen men så lite att det liksom inte stör 0,5-1dB, även om jag föredrar helt slätt där med.
80hz - 200Hz tycker jag ska ligga så nära neutralt som bara möjligt för att behålla snabbheten och attacken i undre midbasen, det blir en slagt allerthet och tydlighet som jag tycker mycket om, det låter väldigt rätt och naturligt på något vis!
Upp mot 300Hz och drax där över kan den få vara en liten höjjning på 0,5- max 1dB som ger en aning mer fyllighet, men så lite att det inte stör utan bara gör tunna inspelningen lite mer kropp och redan överfylliga inspelningar tenderar till att inte bli "så speciellt mycket värre ändå".

:)
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

"Att mäta är att få svar på hur det man mäter, mäter"

Användarvisningsbild
genstruktur
 
Inlägg: 5113
Blev medlem: 2013-01-25
Ort: Kingriver

Re: placering av pi60s och bs60?

Inläggav genstruktur » 2014-09-12 11:01

DVD-ai skrev:Har du testat att dra ner nivån lite på bc60 ?

det kan ge ungefär samma resultat, ne obalans i nivån mellan över och under 500Hz tycker jag ger en påtaglig försämring av upplevs "lätthet" och "släpp" i ljudbilden, mycket viktigt !

Därav så har jag alltid ansett bc60 vara omöjligt att kompencera för olika inspelningar med (om man vill ha mer eller mindre fyllighet) för rör man bc60 från dess rätta läge så blir ljudbilden markant sämre och jag kommer i alal fall att störa mig på det konstant ! :roll:

det som kanske händer när du ställer bs60 "fel" är att du får mindre nivå vid undre mellanregistret och kanske blev det bättre balans nu ? = kan upplevas som att ljudbilden blir bättre :)

Testa att ställa bs60 "rätt" och dämpa på bc60 ca 5mm och lyssna igen :)

För övrigt så kan jag säga såhär, att det är väldigt lätt att "virra bort sig" när man ska kalibrera, man lurar sig på maskeringseffekter i rummet, brister hos högtalarnas placering osv... samt att lyssnar du ett tag så blir du lite blind för hur det ska låta.
Bäst att är enbart kalibrera när du känner att referensen för dig är helt självklar :)

"less is more" är dessutom något som i absolut högsta grad gäller här, jag upplever oftast att det bara blir "tjock" och den där ritkiga känslan av att nu finns det tryck och kapacitet försvinner om man boostar basen för mycket.
Det är liksom en nivårelation mellan låga och höga frekvenser som är viktig, stigande mot lägre frekvenser med start vid ca 25Hz gör inget, det är bara trevligt ;)
Men från 25hz till 40Hz så ska det vara så nära neutralt som möjligt, annars upplever jag det bara som "tjockt" i basen, 40-80Hz kan det vara en liten höjjning i som ger lite extra "drag" i basen men så lite att det liksom inte stör 0,5-1dB, även om jag föredrar helt slätt där med.
80hz - 200Hz tycker jag ska ligga så nära neutralt som bara möjligt för att behålla snabbheten och attacken i undre midbasen, det blir en slagt allerthet och tydlighet som jag tycker mycket om, det låter väldigt rätt och naturligt på något vis!
Upp mot 300Hz och drax där över kan den få vara en liten höjjning på 0,5- max 1dB som ger en aning mer fyllighet, men så lite att det inte stör utan bara gör tunna inspelningen lite mer kropp och redan överfylliga inspelningar tenderar till att inte bli "så speciellt mycket värre ändå".

:)


Nej det har jag inte faktiskt, kanske borde testa det. Har haft antimoden inkopplad och kalibrerat med den sista tiden, tänkte inte att nivån på bc60 skulle spela så stor roll då så den har varit på samma sedan kalibreringen. Jag ställde bc60 kl12 och kalibrerade sedan med antimoden och tänkte att det blir nog bra, kanske borde lyssnat fram en subjektiv rätt nivå innan iofs, men lite svårt med baspuckeln vid 35-40hz. Hur skulle du ha gjort, hur gjorde du när du hade mindspn hemma?


Jo man blir lit snurrig och hemmablind efter ett jag när man håller på att ställa in allt, det håller jag med om.

Skall se om jag inte kan kalibrera om antimoden idag. En gång med bc60 ställd kl12 och en gång med bc60 ställd där jag subjektivt tyckte att basnivån var bra innan (ja minus baspuckeln vid 35-40hz då).

Tack för bra feedback jedi dvd-ai :D
Att leva ett liv, inte vinna ett krig

Användarvisningsbild
DVD-ai
 
Inlägg: 15357
Blev medlem: 2008-03-30
Ort: Stockholms skärgård

Re: placering av pi60s och bs60?

Inläggav DVD-ai » 2014-09-12 11:37

Ja men nivån på bs60 får du reglera först, min erfarenhet är att kl12 nästan alltid är för starkt om du bor i hägenhet med hårda väggar = mycket stöd i basområdet, kl 10 kan nog vara en bra utgångspunkt ;)
sedan arbeta dig 5mm steg upp och ner därifrån för att se vart du trivs, sedan 2,5mm steg när du tror att du är inom rätt område :P

2,5mm gör skillnaden mellan "låter riktigt bra" och "är bara rätt" hemma hos mig, så jag rekommenderar dig att testa :)

jag har haft en puckel vid 39-40Hz och denna ger ju en maskeringseffekt för den över och under, det är lätt att man vill ställa in basen för svagt istället för att kompencera för puckeln...
Men det du bör göra är att spela olika musik som inte triggar din puckel så mycket och kallibrera därefter, sedan så slänger du på Antimode och låter den döda puckeln :)

Jag gjorde så med miniDSP men kör idag inte med någon EQ alls, MiniDSP ligger på hyllan och basabsorbenterna jag skaffat har givit mig det jag ville men mer komplett och betydligt bättre än att EQ'a ;)
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

"Att mäta är att få svar på hur det man mäter, mäter"

Användarvisningsbild
genstruktur
 
Inlägg: 5113
Blev medlem: 2013-01-25
Ort: Kingriver

Re: placering av pi60s och bs60?

Inläggav genstruktur » 2014-09-12 12:14

DVD-ai skrev:Ja men nivån på bs60 får du reglera först, min erfarenhet är att kl12 nästan alltid är för starkt om du bor i hägenhet med hårda väggar = mycket stöd i basområdet, kl 10 kan nog vara en bra utgångspunkt ;)
sedan arbeta dig 5mm steg upp och ner därifrån för att se vart du trivs, sedan 2,5mm steg när du tror att du är inom rätt område :P

2,5mm gör skillnaden mellan "låter riktigt bra" och "är bara rätt" hemma hos mig, så jag rekommenderar dig att testa :)

jag har haft en puckel vid 39-40Hz och denna ger ju en maskeringseffekt för den över och under, det är lätt att man vill ställa in basen för svagt istället för att kompencera för puckeln...
Men det du bör göra är att spela olika musik som inte triggar din puckel så mycket och kallibrera därefter, sedan så slänger du på Antimode och låter den döda puckeln :)

Jag gjorde så med miniDSP men kör idag inte med någon EQ alls, MiniDSP ligger på hyllan och basabsorbenterna jag skaffat har givit mig det jag ville men mer komplett och betydligt bättre än att EQ'a ;)


Jo jag hade den någonstans kl 09-10 innan jag korrigerade med antimoden. Men ja du har rätt, bc60 reglerar väl upp till 500hz och med antimoden korrigerar jag bara till 80hz. Så att ställa bc60 kl 12, eh ja hur tänkte jag där 8O . Allt ovanför 80hz kommer ju bli för starkt då. Majjgadd, hur kunde jag göra en sådan tankevurpa :?:


Skall ta bort antimoden och lyssna in mig i området kl 09-10 på bc60 och hitta rätt här idag, sen skall jag korrigera med antimoden och se hur det blir. Jag har markerat på bc60 var jag tyckte det lät bra så det borde inte ta så lång tid.

" Men det du bör göra är att spela olika musik som inte triggar din puckel så mycket och kallibrera därefter, sedan så slänger du på Antimode och låter den döda puckeln " ----> Smart, skall göra precis så!

Jag skall ändå köpa en ny bänkskiva till alla prylar och fixa absorbenter, så jag måste göra om allt längre fram. Så nu kan man testa runt så länge.


Jo sådana där fina likkistor som du köpte skulle man haft, kul att det blev så bra! Får vänta till större boende dock.


Tack för bra feedback igen hjälpsamma dvd-ai!
Att leva ett liv, inte vinna ett krig

Användarvisningsbild
DVD-ai
 
Inlägg: 15357
Blev medlem: 2008-03-30
Ort: Stockholms skärgård

Re: placering av pi60s och bs60?

Inläggav DVD-ai » 2014-09-12 13:13

Ja som sagt det är lite erfarenheter och tips, vettiga utgångspunker om inte annats för ditt eget testande så att du kan komma fram till vad DU tycker är bäst hos dig :)
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

"Att mäta är att få svar på hur det man mäter, mäter"

Användarvisningsbild
genstruktur
 
Inlägg: 5113
Blev medlem: 2013-01-25
Ort: Kingriver

Re: placering av pi60s och bs60?

Inläggav genstruktur » 2014-09-12 14:11

DVD-ai skrev:Ja som sagt det är lite erfarenheter och tips, vettiga utgångspunker om inte annats för ditt eget testande så att du kan komma fram till vad DU tycker är bäst hos dig :)



Mmm och det är tacksamt mottagna! Håller på att ställa in nu, det är någonstans mellan 09-10 på bc60 som nivån är bra, ljudet blir helt klart större och det släpper mer än med bc60 på kl 12. Inte så tjockt, frågan är bara vart gränsen går innan det blir anemiskt och lite vasst för att övre register tar över ljudbilden. Får för mig att det är mansröster jag borde lyssna på.
Att leva ett liv, inte vinna ett krig

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57251
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: placering av pi60s och bs60?

Inläggav Nattlorden » 2014-09-12 14:35

genstruktur skrev:
DVD-ai skrev:Ja som sagt det är lite erfarenheter och tips, vettiga utgångspunker om inte annats för ditt eget testande så att du kan komma fram till vad DU tycker är bäst hos dig :)



Mmm och det är tacksamt mottagna! Håller på att ställa in nu, det är någonstans mellan 09-10 på bc60 som nivån är bra, ljudet blir helt klart större och det släpper mer än med bc60 på kl 12. Inte så tjockt, frågan är bara vart gränsen går innan det blir anemiskt och lite vasst för att övre register tar över ljudbilden. Får för mig att det är mansröster jag borde lyssna på.


Leonard Cohen kanske? 8)
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
genstruktur
 
Inlägg: 5113
Blev medlem: 2013-01-25
Ort: Kingriver

Re: placering av pi60s och bs60?

Inläggav genstruktur » 2014-09-12 14:47

Nattlorden skrev:
genstruktur skrev:
DVD-ai skrev:Ja som sagt det är lite erfarenheter och tips, vettiga utgångspunker om inte annats för ditt eget testande så att du kan komma fram till vad DU tycker är bäst hos dig :)



Mmm och det är tacksamt mottagna! Håller på att ställa in nu, det är någonstans mellan 09-10 på bc60 som nivån är bra, ljudet blir helt klart större och det släpper mer än med bc60 på kl 12. Inte så tjockt, frågan är bara vart gränsen går innan det blir anemiskt och lite vasst för att övre register tar över ljudbilden. Får för mig att det är mansröster jag borde lyssna på.


Leonard Cohen kanske? 8)


Kapten röd och Chris Jones har jag kört :) . Cohen är ingen favorit .....
Att leva ett liv, inte vinna ett krig

Användarvisningsbild
murgatroyd
 
Inlägg: 3014
Blev medlem: 2012-01-18
Ort: Metropolis

Re: placering av pi60s och bs60?

Inläggav murgatroyd » 2014-09-12 15:34

Lee Marvin? 8)
'Audiophile in hibernation'

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57251
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: placering av pi60s och bs60?

Inläggav Nattlorden » 2014-09-12 15:50

murgatroyd skrev:Lee Marvin? 8)


I was born under a wandering star...
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
genstruktur
 
Inlägg: 5113
Blev medlem: 2013-01-25
Ort: Kingriver

Re: placering av pi60s och bs60?

Inläggav genstruktur » 2014-09-12 16:11

Mjeaaaa, njeaaa. Lyssnade in mig en del här nu och ställde in bc60 det lät skitbra men visst sticker basen iväg en del på vissa spår. Körde en kalibrering upp till 80hz med antimoden. Mja, jag vet i fan alltså. Visst, basen blir ju tightare men frågan är inte om det händer en del annat också, som vid första lyssningen inte känns positivt. Aja, nu har jag den i alla fall kalibrerad. Får skifta lite mellan antimode/ingen antimode och se vad jag gillar.
Att leva ett liv, inte vinna ett krig

Användarvisningsbild
DVD-ai
 
Inlägg: 15357
Blev medlem: 2008-03-30
Ort: Stockholms skärgård

Re: placering av pi60s och bs60?

Inläggav DVD-ai » 2014-09-13 08:59

Men nu när du har "rätt" nivå så testa med Antimoden på detta nu :)
Och kom ihåg att dra upp nivån lite (i max 5mm steg) om du tycker att det känns lite tunt.
Då är det förmodligen det pga att du har lurat dig på att försöka dämpa bort puckeln ;)
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

"Att mäta är att få svar på hur det man mäter, mäter"

Användarvisningsbild
genstruktur
 
Inlägg: 5113
Blev medlem: 2013-01-25
Ort: Kingriver

Re: placering av pi60s och bs60?

Inläggav genstruktur » 2014-09-13 11:35

DVD-ai skrev:Men nu när du har "rätt" nivå så testa med Antimoden på detta nu :)
Och kom ihåg att dra upp nivån lite (i max 5mm steg) om du tycker att det känns lite tunt.
Då är det förmodligen det pga att du har lurat dig på att försöka dämpa bort puckeln ;)



Jo jag kalibrerade med antimoden igår, men det kändes fel på något sätt så jag koppla ur den. Men som du säger, kan kanske varra för att registret över de 80hz är inställda för lågt nu när puckeln är borta och att jag behöver justera upp dem lite. Det kändes som allt liv i musiken försvann och ljudbilden blev mindre.
Att leva ett liv, inte vinna ett krig

Användarvisningsbild
genstruktur
 
Inlägg: 5113
Blev medlem: 2013-01-25
Ort: Kingriver

Re: placering av pi60s och bs60?

Inläggav genstruktur » 2014-09-13 15:42

Du är inte dum du jedimaster dvd-ai! :D

Kollade mätningarna med antimoden då jag hade bc60 på kl 12, respektive kl 09. Baspeaken vid 40 hz verkade inte påverkas någonting alls av hur bc60 var ställd. Jag drar slutsatsen att det då är ok att skruva på bc60 i efterhand för att kunna justera kurvan som du sa, utan att baspeaken vid 40hz kommer att påverkas. Eller i alla fall inte mycket.

Sambon skall bort ikväll, då kan det hårdtestas lite :).


Ibland undrar jag hur "Kul" man egentligen har när man håller på med sådant här. På ett sätt var hifi-livet lättare innan jag hade hört en bra basåtergivning :lol: .
Att leva ett liv, inte vinna ett krig

Användarvisningsbild
genstruktur
 
Inlägg: 5113
Blev medlem: 2013-01-25
Ort: Kingriver

Re: placering av pi60s och bs60?

Inläggav genstruktur » 2014-09-14 02:10

Efter en del pillande och mycket lyssnande har jag hittat en kombination som jag är nöjd med.

Märkte att jag i min gamla antimodekorrigering hade korrigerad upp till 100hz, hade även en houscurve som höjde från 100hz och säkerligen påverkade röster på ett negativt sätt.

Körde korrigering med antimoden upp till 80hz, utanför röstområdet. Efter att antimoden tagit bort peaken vid 39-43hz lät det lite vasst och skrikigt.
Jag justerade upp bc60 en del från nivån som jag hade lyssnat in mig på innan jag korrigerade med antimoden. Precis som du sa dvd-ai :wink:, så var nivån för låg på bc60 eftersom jag försökt att "parera" min baspuckel genom att sänka 20-500hz på bc60 för mycket. När jag fått ordning på registret ner till 80 hz uppskattningsvis, och jag tyckte att det lät bra där, så kändes det ändå som att det saknades en del i botten med den raka justerade korrigerade kurvan som antimoden gav. Det gick inte att justera mer med bc60 utan att det började låta "tjockt". Därför applicerade jag en houscurve från 80 hz om 4db i antimoden.

Så perfa(Tror jag :wink: )!

Skall stanna här och utvärdera det hela ett tag, lätt att "skruva" bort sig som sagt :).

Tack för fina synpunkter och vägledning master jedi dvd-ai! :D


Sen måste jag bara få ge utlopp för hur bra pi60+bs60 låter, huuuuuga :lol: :mrgreen: :!: .
Att leva ett liv, inte vinna ett krig

Användarvisningsbild
DVD-ai
 
Inlägg: 15357
Blev medlem: 2008-03-30
Ort: Stockholms skärgård

Re: placering av pi60s och bs60?

Inläggav DVD-ai » 2014-09-18 11:34

Hur går det ?! :)
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

"Att mäta är att få svar på hur det man mäter, mäter"

Användarvisningsbild
genstruktur
 
Inlägg: 5113
Blev medlem: 2013-01-25
Ort: Kingriver

Re: placering av pi60s och bs60?

Inläggav genstruktur » 2014-09-18 13:34

DVD-ai skrev:Hur går det ?! :)


Jo, det går bra med placering av pi60+bs 60. och även med att trimma in bc60 och antimoden. Börjar dock fundera på om mitt slutsteg inte håller måttet :cry: .
Att leva ett liv, inte vinna ett krig

Användarvisningsbild
DVD-ai
 
Inlägg: 15357
Blev medlem: 2008-03-30
Ort: Stockholms skärgård

Re: placering av pi60s och bs60?

Inläggav DVD-ai » 2014-09-18 13:52

Hmm, vad är det för slutsteg du har ?

på vilket vis upplever du att den inte klarar av jobbet ?
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

"Att mäta är att få svar på hur det man mäter, mäter"

Användarvisningsbild
genstruktur
 
Inlägg: 5113
Blev medlem: 2013-01-25
Ort: Kingriver

Re: placering av pi60s och bs60?

Inläggav genstruktur » 2014-09-18 14:34

DVD-ai skrev:Hmm, vad är det för slutsteg du har ?

på vilket vis upplever du att den inte klarar av jobbet ?


Jag får för mig att det är något olustigt över diskanten, jag vill liksom inte skruva upp volymen. Rotel rb1092.
Att leva ett liv, inte vinna ett krig

Användarvisningsbild
UrSv
 
Inlägg: 7075
Blev medlem: 2003-10-09
Ort: Linköping

Re: placering av pi60s och bs60?

Inläggav UrSv » 2014-09-18 16:01

genstruktur skrev:Jag får för mig att det är något olustigt över diskanten, jag vill liksom inte skruva upp volymen. Rotel rb1092.


Det är ju baserat på B&O ICE-power vilket allmänt här brukar rekommenderas max för basbruk då det är tämligen mediokert i diskanten. Vid riktigt låga nivåer kan det nog vara rätt OK men vid lite högre effektuttag klappar det ihop rätt rejält. Jag har ingen koll på bildens tillförlitlighet men följande bilder ger nog en ganska bra bild på hur det ser ut. Från: http://www.hometheaterhifi.com/volume_1 ... art-3.html

De har dessutom en relativt medioker frekvensgång i diskanten vilket de delar med många steg som går i Klass D.
Bilagor
rotel-rb-1092-amplifier-thd-vs-frequency-30-50-63-volts.gif
rotel-rb-1092-amplifier-thd-vs-frequency-30-50-63-volts.gif (24.23 KiB) Visad 4553 gånger
rotel-rb-1092-amplifier-thd-vs-frequency-20-volts.gif
rotel-rb-1092-amplifier-thd-vs-frequency-20-volts.gif (22.32 KiB) Visad 4554 gånger
rotel-rb-1092-amplifier-5-khz-6-khz-20-volts-4-ohms.gif
rotel-rb-1092-amplifier-5-khz-6-khz-20-volts-4-ohms.gif (23.61 KiB) Visad 4556 gånger
Jag har tyvärr inte tid just nu, jag ska göra ingenting en stund...

FöregåendeNästa

Återgå till Wänner af Ino


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Bing [Bot] och 14 gäster