vinkel på piP diskanter

Diskussion och gemyt om Ino-produkter, gamla som nya.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
kapetanski

vinkel på piP diskanter

Inläggav kapetanski » 2008-05-11 20:03

Hej hej, det var ett tag sen jag var på forumet men tog en titt idag och såg att monteringsvinkeln på diskanterna skulle påverka spridningsegenskaperna. Mina diskanter är monterade så att plasten liknar ett Y. Nu var det ett tag sen jag monterade mina, har väl haft dom i snart 6 år och jag har sedan dess inte träffat på bättre ljud än vad mitt lyssningsrum presterar :). Jag har vänner och bekanta med piP med diskanten i "peace" konfiguration men jag kan inte påstå att ljudet är bättre i deras, så min fråga är nu, vad är det som plasten gör med diskanten? Om det har med spridningen att göra borde väl diskanten vinklas olika beroende på hur högtalaren också placeras i förhållande till lyssningspositionen, dvs. höjd från golvet mm.

Användarvisningsbild
guldfisk

Inläggav guldfisk » 2008-05-11 21:48

Ett ungefärligt svar på den frågan är att högtalaren är konstruerad för att stå 50 cm ovan golvet och att man då får en gynnsam diskantåtergivning från sittande position och uppåt.

Det finns mer skrivet i tidigare trådar och om du var hemma hos Ingvar borde du ha fått detta förklarat och demonstrerat.
...perspektiv...

Användarvisningsbild
kapetanski

Inläggav kapetanski » 2008-05-11 22:13

Nu var det ju ett tag sen men jag diskuterade nog inte diskanterna med Ingvar, fanns en del annat intressant att prata om :). Har för mig att jag tänkte att Y:et borde öppna upp för diskant uppåt men det kanske är mer för stereobilden som plasten hjälper, att den liksom stakar ut vägen för vågen. Vore intressant att se en 3d-interferens kon på effekten.

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2008-05-11 22:46

Det är spridningslinser. Spridningen blir fucked-up om de inte monteras som avsett.

Användarvisningsbild
kapetanski

Inläggav kapetanski » 2008-05-11 22:55

Så då är det alltså värt att skruva loss och rotera? Jag hör ingen direkt skillnad på om jag har huvudet under eller över diskanterna (cuttar frekvenserna i en mixer, vet dock ej var delningsfrekvensen ligger), och om man har huvudet i höjd med diskanterna borde det väl inte spela någon roll, om det inte är så att det är tänkt att diskanten ska interferera med det andra elementet? Alltså om det är så enkelt att roteringen bara medför att man speglar spridningsmönstret i horisontalplanet.

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2008-05-11 23:53

Ingvar brukar "skälla" på dem som har det fel.

Återgå till Wänner af Ino