Phantom vs Center högtalare (Dialog)

Diskussion och gemyt om Ino-produkter, gamla som nya.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
danne-k

Phantom vs Center högtalare (Dialog)

Inläggav danne-k » 2008-05-12 20:04

jaha hur fungerar phantoming nu då? kan någon vänlig själ förklara vad det är för vits med det och vad förtjänsterna/nackdelarna är inom hemmabio. krävs det ett smalare rum för att det ska fungera? var går gränsen om man tänker sig sittpositonen som en trekant där basen på trianglen är mot frontväggen, där högtalarna står och spetsen där du sitter, finns det ett förhållande där imellan som är ideal för phantom? blir phantom sämre utanför vissa gränser eller kanske tom innanför? Ska man ha dom ca 23* om man ska använda phantom? ja som ni ser vet jag inte mycket om phantom, så hur gör man?[/b]

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2008-05-13 10:44

Det är inget konstigt med fantomcenter - du kör alltid med det vid vanlig tvåkanalstereo, ju! Om du då har en bra stereobild med mittljudet stadigt förankrat, så hindrar inget att du kör likadant även när du tittar på film. Det enda problemet är om det är flera som sitter på rad och tittar, eftersom ljudet gärna tiltar litet åt närmaste högtalaren.

Tekniskt sett är det så att om samma ljud skickas till bägge kanalerna så hör man det mitt emellan högtalarna.
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Användarvisningsbild
danne-k

Inläggav danne-k » 2008-05-13 12:31

Men det är funktionen som brukar finnas i en reciver för bio då? som heter phantom image eller nått sånt? när jag kör det låter det dynga, men kanske beror på annat då.

Användarvisningsbild
Tengil

Inläggav Tengil » 2008-05-13 12:34

danne-k skrev:Men det är funktionen som brukar finnas i en reciver för bio då? som heter phantom image eller nått sånt? när jag kör det låter det dynga, men kanske beror på annat då.

Testa med att i setupen att tala om att du INTE har en centerhögtalare så projiceras dialogen automatiskt, som almen sade.

Användarvisningsbild
danne-k

Inläggav danne-k » 2008-05-14 08:34

ska testa lite när jag satt upp systemet igen, just nu totalrenovering av bio/lyssningsrum.

Användarvisningsbild
Wolfie
Inrökt

Inläggav Wolfie » 2008-05-14 11:02

Finns dock stora nackdelar med fantom-matning också.

1. Funkar inte för alla bredder på duk (aka avstånd mellan frontar).

2. När man spelar Dolby Digital material utan center så sätts en kompressor
in som komprimerar "center kanals" ljudet så det (i alla fall i mina öron)
låter olidligt.

Fördelarna med fantommatning:

Man får sjukt snygga röstpanoreringar när det fungerar bra.

Fast hur bra det fungerar beror helt på hur filmljudet är mixat :?

Eg. jag skaffar mig en i14 eller i16s som center så fort jag har möjlighet
(kör fantommatning via i28 idag).
Inga anknytningar

Användarvisningsbild
danne-k

Inläggav danne-k » 2008-05-14 22:43

aha jag anade nog att jag hört det nån gång, jag har haft en "bio" uppsättning en ggn i tiden med en gammal yamaha stärkare '(funkar ännu har den i garaget -92 års model) som jag hade till 2 högtalare som jag körde nånn slags fantom bild med, var och kollade på den och den hette nog wide eller nått (lcdn kass) men det måste vara fantom, och det lät inte alls bra, men det kanske är bättre idag. Sen minns man ju aldrig rätt heller när det gäller ljud. men tack för alla svaren dock.

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2008-05-15 08:25

danne-k skrev:... en gammal yamaha stärkare '(funkar ännu har den i garaget -92 års model) som jag hade till 2 högtalare som jag körde nånn slags fantom bild med, var och kollade på den och den hette nog wide eller nått (lcdn kass) men det måste vara fantom, och det lät inte alls bra, men det kanske är bättre idag.

Men blanda inte ihop "någon kass algoritm i receivern som blandar ihop och förstör" med "fantomprojicering av centerkanalens information". Som jag skrev i mitt första exempel, du har ju fantomcenter när du lyssnar med tvåkanalsstereo, och det låter ju kanonbra!

Om man tittar på en film med DTS-ljud och ställer in "No Center", så får du fantastiskt bra ljud, med dialogen pang i mitten.

Men med Dolby Digital blir det sämre på grund av kompressionen, som sagt.
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Användarvisningsbild
danne-k

Inläggav danne-k » 2008-05-15 08:48

och jag antar att dts inte är standard på allt o alla filmer? Så i vissa fall måste jag köra dd?

Brunnsbo

Inläggav Brunnsbo » 2008-05-15 12:08

Tyvärr innehåller alltför få DVD DTS mix, merparten är mixade med DD.

Användarvisningsbild
crion

Inläggav crion » 2008-05-15 20:15

Wolfie skrev:Finns dock stora nackdelar med fantom-matning också.

låter olidligt.

Nu var det ett tag jag körde phantom med mitt Meridian försteg. Men jag kommer inte ihåg den distorsionsökningen som du pekar på. Det är möjligt att olika tillverkare implementerar detta olika väl. Men på ett bra försteg låter det konstigt att det skulle bli väsentligt mer distorsion.. Vilka grejer körde du med då du upplevde detta?
100% Digital

Användarvisningsbild
danne-k

Inläggav danne-k » 2008-05-15 22:59

mja han skrev inget om dist, mer att det inte funkade uppfattade jag det som, att det gick lite på sniskan kan man kanske tolka det :).

Användarvisningsbild
Tumme

Inläggav Tumme » 2008-05-29 19:56

Wolfie skrev:Finns dock stora nackdelar med fantom-matning också.

låter olidligt.

Fördelarna med fantommatning:

Man får sjukt snygga röstpanoreringar när det fungerar bra.

Fast hur bra det fungerar beror helt på hur filmljudet är mixat :?

Eg. jag skaffar mig en i14 eller i16s som center så fort jag har möjlighet
(kör fantommatning via i28 idag).

Jag tycker själv att just röster/dialog låter illa men jag trodde att det var för att jag nu för tiden hyr filmer istället för att köpa dem. Tidigare köpte jag bara region 1 filmer från USA för att slippa pal uppsnabbningen med 4% och ofta bättre ljudkvallitet. Men på senare tid och framför allt eftersom kriget om vilket HD format som skulle segra så har jag inte velat samla på mig massa DVD som jag sen skulle vilja köpa på Blu-ray. Det jag har märkt är att förut så var ofta Dolby Digital ljudet på 448kbit men det senaste året så verkar det som dom gått ner till 384kbit och trott att det kan ha varit det som gjort att jag inte tycker att röster och dialog inte låter bra.

Så några undringar om denna kompression som Dolby använder när man inte använder centerhögtalare, är den alltid aktiverad eller finns det sett att bli av med den?. Är det standard vare sig om det är en Dolby Digital signal som avkodas i en spelare eller i en surroundförstärkare?.
Blir det någon skillnad om man har sina front högtalare på large eller small?. Just detta tyckte jag att det blev skillnad på när jag gick från att använda dom inbyggda filtrerna i surroundförstärkaren till ino audios externa filter. Då gick jag från small till large i setupen. Förvisso så är det lite olika branthet på filtrerna men man kan ju alltid hoppas på att det kan vara en förklaring (Musik låter ju bra)

Thomas

Återgå till Wänner af Ino