Trasiga piPs..?

Diskussion och gemyt om Ino-produkter, gamla som nya.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
wibbe2

Trasiga piPs..?

Inläggav wibbe2 » 2008-05-30 22:53

Jag är sedan en tid tillbaka nöjd ägare till ett par piPs. Häromveckan så lyckades jag med konststycket att gå in i stereobänken så att det blev kortslutning på högtalaranslutningen på slutsteget(eller det jag tror i alla fall). Det blev ett hiskeligt oljud ur högtalarna innan slutsteget slog av. När detta hände så stängde jag av samtliga apparater omedelbart för att kolla vad som hänt.
Min uppsättning är en Marantz SR-5600 reciever med ett NAD c-270 som driver piPs. NAD stegets lampa gick från grönt till rött när detta hände. Efteråt så kopplade jag ur slutsteget och kopplade högtalarna direkt till recievern. Musik spealdes och det lät okej tyckte jag. Senare visade det sig att slutsteget klarat sig utan skador och det kopplades in igen och musiken lät okej.
Nu när jag spelat i en vecka ungefär tycker jag mig kunna höra att det inte riktigt låter som för. Jag sitter och lyssnar lite extra noga och uppfattar det som om något hänt med ljudet. S-ljuden känns mer påträngande än förut och vissa inspelningar låter annorlunda i mina öron. Jag blir helt nojjig på detta. Min fråga är om det skulle kunna vara så att elementen tagit skada med följden att ljudet blivit påverkat endast minimalt? När jag lyssnar så är det inget direkt uppenbart men om jag sitter ner en stund så tycker jag mig höra saker som inte låter som jag vant mig vid. Kan det vara så att något av elementen mött sin skapare? Vill gärna höra lite åsikter innan jag ringer IÖ. Finns det något enkelt sätt att kunna testa att allt är i sin ordning? Jag vet ju inte just nu om det bara är jag som är nojjig och därför inte kan slappna av och njuta av välljudet(eller det jag hade innan i alla fall...).
Tacksam för all input.

Mattias

Användarvisningsbild
David_A

Inläggav David_A » 2008-05-30 23:02

Iofs så brukar väl de flesta som har dödat ett par Pip bränt basarna, och då brukar det märkas ganska snabbt. Är du orolig för diskanterna så kan du testa lite försiktiga sinus svep/toner. Skorrar det eller missljuder så är det nog något fel.
Men har bara varit med om det på ett par dome-mellanregister samt ett st Moreldiskant tidigare, för oftast tvärdör diskanterna direkt.

Användarvisningsbild
hevi
iller

Re: Trasiga piPs..?

Inläggav hevi » 2008-05-30 23:27

wibbe2 skrev: Kan det vara så att något av elementen mött sin skapare? Vill gärna höra lite åsikter innan jag ringer IÖ.

Mitt tipps är att ringa Ingvar. Personligen tror jag bara att du kanske bara inbildar dig (det är lätt hänt) , men om någon vet så är det antagligen Ingvar...

H
Det finns två sorters personer:
1. De som kan extrapolera

Användarvisningsbild
overture

Inläggav overture » 2008-05-30 23:33

Jag blåste sönder mina piPs i början på året utan att veta varför. Hade kopplat in en CD-spelare både via balanserat(XLR) och vanliga RCA för att se om det blev ngn skillnad i ljud mellan dem. Efter att ha gjort det ett par gånger så började det plötsligt strömma brus ur högtalarna på mycket hög volym. Stängde förståss ner allt så snabb jag kunde. Dock var basarna mer eller mindre vända ut och in.

Ingvar hade inte heller någon förklaring. Jag köpte nya basar och det visade sig att även diskanterna blivit helt fuckade. så det blev till att köpa nya sådana med. Dyrt kalas. Trist när man dessutom inte upplever att man gjort något tokigt eller ens kul (som att ha fest och dra på för högt...)

Tycker fortfarande att det är skumt...

FYI:
prylar som testades cd: meridian g08. Stärkare: Bladelius Thor mk2.
kablar: (Motvilligt lån av AQ SKY XLR . Batterier och grejs på den kabeln)

Användarvisningsbild
Sanny_X

Inläggav Sanny_X » 2008-05-31 00:14

Jag blåste några piP diskanter när min Denon förstärkare havererade. :(
Sovrum : Dator + Onkyo 709 + Yamaha 555

Vardagsrum : Sonos + Ultradrive + A500 + XL-Fidelity PG-1500 + sub: 2st the box TA18

Biorum : Dator + Sony STR-DH770 + Tannoy Reveal + sub: 2st the box TA18

Användarvisningsbild
wibbe2

Inläggav wibbe2 » 2008-05-31 11:15

Jag får testa lite sinussvep som du föreslår David. Är så himla tråkigt när sånt här händer och än mer retligt att det inte är något uppenbart. Har jag tur så är det bara min hjärna som spökar. En åktur till Täby blir rätt långt för mig som bor i Mölndal.
Det kanske finns någon vänlig piPs ägare i Gbg-trakten som har lust att komma över med ett par icke-nojjjiga öron för en lyssning.

Användarvisningsbild
wibbe2

Inläggav wibbe2 » 2008-06-01 12:25

Har testat med lite sinussvep som David föreslog och jag tycker mig inte kunna höra några missljud utan det låter rent i mina öron. Vet dock inte exakt hur dessa låter annars eftersom det är första gången jag kört dessa testtoner (nedladdat från LTS-hemsida). Nu kan jag slappna av lite grann i alla fall.

Användarvisningsbild
hevi
iller

Inläggav hevi » 2008-08-11 23:21

Nå, var dom trasiga (som av en slump var det jag som var där och hämtade dämpmaterial samtidigt som du plockade upp dina basar och surrounder)?

/
H
Det finns två sorters personer:
1. De som kan extrapolera

Användarvisningsbild
wibbe2

Inläggav wibbe2 » 2008-08-12 07:07

Ja, tyvärr eller hur man nu skall se det. Blev en uppsättning nya bas/mellan element. Dessa hade spruckit i konen då dom slagit längre än vad upphängningen tillåter. Detta skapade orenheter i ljudet.
Fast nu är det ljuv musik igen vilket jag är glad för även om det blev lite dyrare än jag tänkt mig...

Användarvisningsbild
PerStromgren

Re: Trasiga piPs..?

Inläggav PerStromgren » 2008-08-12 08:58

wibbe2 skrev:Kan det vara så att något av elementen mött sin skapare? Vill gärna höra lite åsikter innan jag ringer IÖ.

För att höra om dom åkt dit?
:D :D :D

Sorry, det blev så fnittrigt bakom det här tangentbordet. :oops:
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
wibbe2

Inläggav wibbe2 » 2008-08-12 12:15

Nu fick ju elementen faktiskt möta sin skapare igen... :wink:

Återgå till Wänner af Ino