Jag är sedan en tid tillbaka nöjd ägare till ett par piPs. Häromveckan så lyckades jag med konststycket att gå in i stereobänken så att det blev kortslutning på högtalaranslutningen på slutsteget(eller det jag tror i alla fall). Det blev ett hiskeligt oljud ur högtalarna innan slutsteget slog av. När detta hände så stängde jag av samtliga apparater omedelbart för att kolla vad som hänt.
Min uppsättning är en Marantz SR-5600 reciever med ett NAD c-270 som driver piPs. NAD stegets lampa gick från grönt till rött när detta hände. Efteråt så kopplade jag ur slutsteget och kopplade högtalarna direkt till recievern. Musik spealdes och det lät okej tyckte jag. Senare visade det sig att slutsteget klarat sig utan skador och det kopplades in igen och musiken lät okej.
Nu när jag spelat i en vecka ungefär tycker jag mig kunna höra att det inte riktigt låter som för. Jag sitter och lyssnar lite extra noga och uppfattar det som om något hänt med ljudet. S-ljuden känns mer påträngande än förut och vissa inspelningar låter annorlunda i mina öron. Jag blir helt nojjig på detta. Min fråga är om det skulle kunna vara så att elementen tagit skada med följden att ljudet blivit påverkat endast minimalt? När jag lyssnar så är det inget direkt uppenbart men om jag sitter ner en stund så tycker jag mig höra saker som inte låter som jag vant mig vid. Kan det vara så att något av elementen mött sin skapare? Vill gärna höra lite åsikter innan jag ringer IÖ. Finns det något enkelt sätt att kunna testa att allt är i sin ordning? Jag vet ju inte just nu om det bara är jag som är nojjig och därför inte kan slappna av och njuta av välljudet(eller det jag hade innan i alla fall...).
Tacksam för all input.
Mattias