Schyssta rattar, men vad gör dom? (Ino cr8)

Diskussion och gemyt om Ino-produkter, gamla som nya.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Baltazar

Schyssta rattar, men vad gör dom? (Ino cr8)

Inläggav Baltazar » 2008-06-05 11:19

Hejsan!

Har inhandlat ett cr8 som snart skall testas här hemma(bs60 ska bli pX-2). Dock är det ju inte helt enkelt att förstå vad rattarna gör och vilka rattar som gör vad. Inte för mig iaf.

Vad jag minns från när jag öppnade burken var att det fanns två rattar märkta med "level" samt två märkta med "Q-value" eller liknande, samt en "shaker". Således fem rattar totalt.

Så, lite tips inför kommande justeringar mottages gärna.
Jag inser såklart att jag säkerligen inte kommer få till någon seriös kalibrering, och detta är ej heller tanken. Jag vill helt enkelt testa mig fram lite för att någon gång i framtiden när anläggningen och rummet känns mer "färdigt" se till att få det ordentligt injusterad av I.Ö.

Tack på förhand!

I länken nedan finns bilder på insidan av ett cr80(s?) som man kanske kan utgå ifrån.

http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... 0&start=30
Rule of Thumb...

Användarvisningsbild
profbd
Inaktiverad

Inläggav profbd » 2008-06-05 12:26

vad de olika levelrattarna gör är väl inte så svårt att lista ut men
detta med q-värde?
när och hur och varför ska man vrida och justera dessa?
"Lasse spikade fast pungen på väggen - Det borde finnas varningar på hammaren"

Användarvisningsbild
Baltazar

Inläggav Baltazar » 2008-06-05 13:42

Mjo, level är såklart nivå. Antagligen utnivå för den HP resp LP-filtrerade singalen så man kan anpassa denna för slutstegens skillnader i känslighet(förstärkning av insignalen). Eller?

Sedan är det ju som sagt vad som händer när man ändrar q-värde-rattarna som jag skulle vilja förstå.
:)

Jag antar att det är för att anpassa tonkurvan till rummet eller nåt liknande men jag har ju som sagt ingen större koll som kanske märks.

mvh
Rule of Thumb...

Användarvisningsbild
Xenod

Inläggav Xenod » 2008-06-05 13:44

Level höger/vänster-kanal: Ställer in gain (nivå)

Shaker: Justerar volymen till ev. basskickers / shakers i soffan/stolen

Q höger/vänster-kanal: Om jag förstått det rätt, tiltar den tonkurvan. I kl 12 läge är tonkurvan rak 20-80 hz (elektroniskt i filtret, säger inget om hur tonkurvan ser ut i rummet).

Vrider man den medurs så vrids tonkurvan så att den övre basen blir starkare och djupbasen blir svagare. I mitt huvud ser jag en rät linje där vänsteränden sjunker och högerändan stiger.

Moturs vice versa, mer djupbas, mindre mellanbas.

Skitbra funktion som jag inte hade klarat mig utan, öppen planlösning som äter massa djupbas. Nu har jag skitfin kurva ändå i mitt rum :)

Användarvisningsbild
profbd
Inaktiverad

Inläggav profbd » 2008-06-05 14:32

hur mycket kan man påvärka tonkurvan med detta redskap?

Användarvisningsbild
tvett

Inläggav tvett » 2008-06-05 15:18

xxx

/nq
/J

Cygnus resurectum

Användarvisningsbild
profbd
Inaktiverad

Inläggav profbd » 2008-06-05 15:26

xxx

/nq

semesterdags tror jag
Senast redigerad av profbd 2008-06-06 00:06, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Xenod

Inläggav Xenod » 2008-06-05 15:35

profdb skrev:hur mycket kan man påvärka tonkurvan med detta redskap?

Det vet inte jag, så ja hoppas på ett svar från Öhman :)

Användarvisningsbild
profbd
Inaktiverad

Inläggav profbd » 2008-06-05 15:38

om vi skulle testa manifestet :D
så mycket justermån kan det inte finnas för skulle ju inte ingvar sälga en inframodul

från ingvars manifest
Justeringar inuti apparaten:

1.Man kan ställa nivån för basarna (en kalibrering som bör ske i samband med en seriös installation).

2.Man kan justera tonkurvan för basarna således att man alltid kan nå optimal klangbalans mellan djup- och mellanbas i alla rum (med hjälp av ett tilt-filter i apparaten som arbetar inom registret 14-80 Hz).

3.Man kan ställa nivån på eventuella skakare.

4.Man kan välja funktion för subsonicfiltret. Antingen rak tonkurva med –3 dB vid 13,5 Hz eller en tidigare avskärning (-3 dB vid 15,5 Hz) men bashöjd (+6 dB vid 25 Hz).

Användarvisningsbild
Baltazar

Inläggav Baltazar » 2008-06-05 23:34

Tack Xenod och profbd.
Det var precis vad jag var ute efter.

Har inte fått hem slutsteget från Slartibartfast ännu (Nad 2X00 aka pP-dödaren) utan har fulkopplat allt till min 2105:a så länge. källa->cr8->2105 ext in Front/surround->pi60/pX-2.

Har testat lite nu under kvällen och jag förstår inte hur bra det ändå låter efter lite pillande med filtret. 8O Jag har förstått inte mördat på på några fantastiskt höga nivåer men "lägenhetshögt" går finemang utan att det låter ansträngt :)
Det verkar inte vara speciellt jobbiga grejjer att driva med tanke på hur bra det ndå funkar. 8O

Ska bara laga mitt RB-1080 som ska driva pi60 samt skaffa ett lämpligt steg till basarna... Då jävlar! :)
Rule of Thumb...

Användarvisningsbild
nolimitsoya
Inaktiverad

Inläggav nolimitsoya » 2008-06-06 03:48

Xenod skrev:Q höger/vänster-kanal: Om jag förstått det rätt, tiltar den tonkurvan. I kl 12 läge är tonkurvan rak 20-80 hz (elektroniskt i filtret, säger inget om hur tonkurvan ser ut i rummet).

Om jag skulle gissa justerar den istället hur mjukt kurvan börjar rulla av på LP- resp HPfiltren. Det är nog inget man ska ratta på utan mäthjälp; Men då äger jag förståss inget Inofilter...

Användarvisningsbild
Xenod

Inläggav Xenod » 2008-06-06 10:30

Där tror jag du har fel nolimitsoya. I manifestet som Ingvar skrivit står följande (enl. profdb, har inte kollat själv):

2.Man kan justera tonkurvan för basarna således att man alltid kan nå optimal klangbalans mellan djup- och mellanbas i alla rum (med hjälp av ett tilt-filter i apparaten som arbetar inom registret 14-80 Hz).

Självklart är det svårt att justera rätt utan mäthjälp för de flesta. Ingvar Öhman fixade injusteringen hemma hos mig. Har finfina mätkurvor som bevis på att han gjorde rätt :)

ändring:

ps. I mitt rum höjde Ingvar nivån ca 10 dB vid 20 Hz, vilket talar emot din hypotes.

Återgå till Wänner af Ino