7.1 och placering av A1:or

Diskussion och gemyt om Ino-produkter, gamla som nya.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
chgr

7.1 och placering av A1:or

Inläggav chgr » 2008-08-08 10:56

Hej!

Jag har idag ett system bestående av 1 par piP, 1 par Profundus P2 och 6st A1:or. A1:orna är placerade enligt IÖ:s rek 18grader upp, 18grader fram och sedan fördelat bakåt. Och jag kör enbart 5.1.

Jag funderar nu på att gå över till 7.1 i samband med att jag skaffat möjligheter att köra DTS HD o.s.v. Min första tanke är att köpa 1 par A1:or till så att jag får åtminstone 2 st /kanal. Är det någon här som har erfarenhet av att köra 7.1 med 8 st A1 och hur har ni då placerat ut dem?

Eller rekommenderas eventuellt att använda 12 högtalare. Självklart kan jag ringa och fråga IÖ själv men det vore intressant att höra lite erfarenheter.

/Christian

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2008-08-08 11:11

Min spontana tanke är att det absolut räcker med 8st, men att det inte är fel med 12. Jag skulle iallafall börja med 8 :)

Börjar det komma ut 7.1-material nu.. det har ju varit tunnsått med det?

Användarvisningsbild
chgr

Inläggav chgr » 2008-08-08 12:31

Utan att veta säkert gissar jag att när fler och fler titlar med DTS HD och DD True HD kommer så kommer de att vara 7.1. Jag har dock inget belägg för detta, bara en känsla jag har.

Men vad tror ni om placeringen? 7.1 borde ju rimligtvis öka upplösningen så att man tydligt skall kunna höra skillnad på bak och sida. Detta torde medföra att sido-kanalernas ambienshögtalare också bara bör sitta på sidorna och bakkanalerna bara på bakväggen.

Jag får nog ta ett litet samtal med IÖ om detta i samband med beställning av fler A1.

Användarvisningsbild
wayfarer

Inläggav wayfarer » 2008-08-08 12:44

Jag har visserligen inte A1 utan A2 men kör med sidokanalerna på sidan och bakkanalerna bak. Detta fungerar utmärkt, även om det bara är 5.1 ljud. Vet inte riktigt hur du har de monterade idag, men kan du inte enkelt göra ett försök med en 2+1+1+2 konfiguration i väntan på att du skaffar två till och kör 2+2+2+2.

När det gäller mixar så är ju definitivt mer 7.1 tillgängligt nu i och med utgivning på Bluray. Visst, många omutgivningar har inte bemödat sig med att göra nya ljudmixar. Men de som kommer nytt verkar till mycket hög grad faktiskt göras med 7.1.
Magnus Westerlund

Zatoichi: Even with my eyes wide open, I can't see a thing

Användarvisningsbild
chgr

Inläggav chgr » 2008-08-08 13:11

Jo jag har dem placerade enligt IÖ:s rek idag 18 grader fram 18 grader upp och därefter fördelat bakåt. D.v.s. 2 på varje sidovägg och 2 bak.
2 + 1 + 1 + 2 och fördelat i höjdled vilket gör att bakkanalerna hamnar väldigt högt upp, frågan är hur det gör sig i 7.1?

Eftersom jag har separata kablar dragna så går det ju faktiskt utmärkt att testa 7.1 redan nu. Tanken har bara inte slagit mig. Anledningen till min fundering är också att jag planerar att bygga en helt ny gäststuga och inreda en hemmabio/lyssningsrum där och då tyckte jag att det kanske bara var dumsnålt att inte gå på 7.1 direkt om det börjar komma mer sådant material. Kanske lika bra att gå för 12 högtalare direkt då! :)

Användarvisningsbild
Wolfie
Inrökt

Inläggav Wolfie » 2008-08-11 07:30

Jag kör med 8 st a2 och det fungerar kalas till 7.1 och/eller 5.1.

Har kopplat dem som 3+1+1+3.

Så surround-back kanalerna får klara sig på 1 st a2 vardera.
Inga anknytningar

Återgå till Wänner af Ino