Passar rummet?

Diskussion och gemyt om Ino-produkter, gamla som nya.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
zapper

Passar rummet?

Inläggav zapper » 2008-08-13 11:52

Jag funderade på ett par PiP, men efter att ha läst en del på olika forum har jag förstått att de är väldigt placeringskänsliga.

Mitt inte helt optimala lyssningsrum går inte att göra så mycket åt (se bifogad bild) och är på totalt 11,5 kvm. Enda möjliga högtalarplaceringen är i de markerade hörnen, med eventuell möjlighet att flytta ut dem en bit vid användning (inte lämpligt för PiP).

Dämpning av väggar går att ordna, samtidigt som WAF måste beaktas.

Vad säger ni, är PiP helt fel för detta rum?

(Angående bilden, dörrar finns i alla döröppningar utom de markerade.)

[img=http://img145.imageshack.us/img145/7849/lyssningsrumcw4.th.jpg]

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2008-08-13 12:05

Varför inte på TV-bänken?

PiP är inte mer placeringskänsliga än andra högtalare, bara konstruktören som lämnar tydliga instruktioner för bästa resultat.

Användarvisningsbild
zapper

Inläggav zapper » 2008-08-13 12:19

Det skulle gå att ställa dem på bänken, om det inte vore så opraktiskt när man rullar ner den två meter breda duken :)

(Den hamnar mitt på någonstans, framför tv:n. Kanske 20 cm ut från bakre väggen. Fast det är klart, man kan ju flytta dem vid behov. Vad är det för mått på PiP egentligen?)

Uppfattningen om att de skulle vara extra känsliga för placering fick jag främst av en tråd på ett annat forum. Av namnen att döma var det dock några stycken härifrån, som jag uppfattar som kunniga, som hade samma åsikt.

Min tanke var att högtalare som inte behöver bakväggen som stöd utan mår bättre av att placeras en bit ifrån möjligen skulle fungera bättre i detta rum. Å andra sidan slipper jag gärna flytta omkring högtalare och stativ om möjligt. Av barn-, dörr- och andra skäl kan de inte stå "mitt i rummet" hela tiden.

Enda sättet att få veta är förstås att testa. Syftet med min fråga var egentligen att ta reda på om det öht är värt det.

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2008-08-13 12:34

Det är inte omöjligt att du skulle föredra en högtalare med mindre spridning än piP, men varför inte fråga om någon kan tänka sig att testa hos dig?

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2008-08-13 14:03

Alla högtalare är placeringskänsliga, den som säger något annat far med osanning. Vad vi hör är högtalare+lyssningsrum. Du har ju rätt långt mellan högtalare och lyssningsplats. På den sträckan kommer att hända. Vill minnas att konstruktören förordade lyssningsavstånd mellan 0.5-3m. Du verkar ha många öppningar till angränsande rum vilket brukar försvåra välljud. Precis som nämnts, piP är rejält bredstrålande och inverkan från nära omgivning kan bli rätt stor. Ställer man dem en bit in i rumshörnen bör man reducera reflektioner från väggarna (t.ex. med Ino Aco). piP behöver närhet till en bakomvarande vägg i normalfallet för att inte basen ska holkas ur. Vid hörnnära placering kan man kanske gå ut med dem en bit i rummet för att basen inte ska överbetonas? När man har bioduk, ska högtalarna stå i framkant av den, inte bakom eller framför.

Återgå till Wänner af Ino