Moderator: Redaktörer
IngOehman skrev:Skillnaderna är nästan alla ingående delar. Därför är
det lättare att berätta om likheterna, som är dessa:
Det ungefärliga utseendet, den grundläggande krav-
specen, den ungefärliga storleken.
Vh, iö
kris10an skrev:IngOehman skrev:Skillnaderna är nästan alla ingående delar. Därför är
det lättare att berätta om likheterna, som är dessa:
Det ungefärliga utseendet, den grundläggande krav-
specen, den ungefärliga storleken.
Vh, iö
Tack för svar! Hur skiljer de sig ljudmässigt, om kravspecen är liknande för bägge? Vilka ljudmässiga fördelar finns med 60s alltså?
IngOehman skrev:Ur vissa aspekter finns det dock detaljskillnader som gör pi60s bättre även sedda ur ett icke-ljudnivårelaterat perspektiv. Men Jag tycker nog de skillnaderna är förhållandevis små ändå, och de flesta ligger nog, för de flesta, under hörtröskeln.
kris10an skrev:Tack för ett uttömmande svar! Anledningen till frågan är att ett par 60 och 60s dykt upp till försäljning begagnat, men med en prisskillnad på ca 16000 kr. Eftersom jag vet med mig att jag brukar ha svårt att höra skillnader på olika förstärkare, cd-spelare etc så kan det möjligen vara så även i detta fall, iaf om skillnaderna är så små som uppges
norman skrev:Glöm inte att kolla vilken "årsmodell" det är på högtalaren om du skall köpa begagnat. Senaste pi60 är väl t.ex. en bit bättre än de tidigare.
E skrev:IngOehman skrev:Ur vissa aspekter finns det dock detaljskillnader som gör pi60s bättre även sedda ur ett icke-ljudnivårelaterat perspektiv. Men Jag tycker nog de skillnaderna är förhållandevis små ändå, och de flesta ligger nog, för de flesta, under hörtröskeln.
Det är alltså bra att ha en hög hörtröskel? Nä, jag förstod nog inte riktigt.
Har inte alla friska öron ungefär samma hörtröskel (i samma rum)?
Mvh E*
kris10an skrev:Tack för ett uttömmande svar! Anledningen till frågan är att ett par 60 och 60s dykt upp till försäljning begagnat, men med en prisskillnad på ca 16000 kr. Eftersom jag vet med mig att jag brukar ha svårt att höra skillnader på olika förstärkare, cd-spelare etc så kan det möjligen vara så även i detta fall, iaf om skillnaderna är så små som uppges
RMA skrev:Skillnaden på 4db,gäller den även mellan i28 & i32s?
IngOehman skrev:Hur kul är det att ha hifi-apparater om man inte räknar in hur kul det är att använda dem (spela musik)?
Inte ett dugg tycker jag*. Därför ser jag inget skäl att räkna in andra faktorer än vilket behov av prestanda man har, och vilket investering som är rimlig i förhållande till redan gjorda investeringar och den musiklyssning man tänker ägna sig åt.
subjektivisten skrev:RMA skrev:Skillnaden på 4db,gäller den även mellan i28 & i32s?
Ja, plus en hel del andra saker. i28 vs i32s
RMA skrev:Skillnaden på 4db,gäller den även mellan i28 & i32s?
RMA skrev:Varför fick inte piPs laminerade lådor?
RMA skrev:Fanns det inget att vinna eller var det för knepigt att få till dimensionerna?
IngOehman skrev:Kanske är det förnuftigaste argumentet för endera modellen att relatera det till skivsamlingen?
För den som har 2500 fonogram i samlingen kostar ett par pi60s 1 krona per CD för varje gång man spelar dem, om man spelar dem 20 gånger innan man slutar spela dem för alltid. 1 krona kanske är en rätt försumbar merkostnad?
Men har man bara 320 fonogram i samlingen blir dock redan ett par pi60 en rätt rejäl merkostnad för varje CD, som kostar 5 "högtalarkronor" för varje gång man spelar dem, om man spelar dem 20 gånger var, någonsin.
Kort sagt - ju större musiksamling man har, desto dyrare högtalarsystem går att motivera. Det tycker i varje fall jag.
Slartibartfast skrev:IngOehman skrev:Kanske är det förnuftigaste argumentet för endera modellen att relatera det till skivsamlingen?
För den som har 2500 fonogram i samlingen kostar ett par pi60s 1 krona per CD för varje gång man spelar dem, om man spelar dem 20 gånger innan man slutar spela dem för alltid. 1 krona kanske är en rätt försumbar merkostnad?
Men har man bara 320 fonogram i samlingen blir dock redan ett par pi60 en rätt rejäl merkostnad för varje CD, som kostar 5 "högtalarkronor" för varje gång man spelar dem, om man spelar dem 20 gånger var, någonsin.
Kort sagt - ju större musiksamling man har, desto dyrare högtalarsystem går att motivera. Det tycker i varje fall jag.
Så du gillade min förklaring till varför jag skulle ha en fetare stereo? Eller hade du också tänkt i dom banorna tidigare?
[slrt]
kris10an skrev:Hur mycket är ett par begagnade pi60 av senare modell (2006) värda i andra hand? Vad är ett rimligt pris att betala alltså? Vad kostar de nya?
johanu skrev:Men är det inte viktigast hur mycket man lyssnar på sina skivor. Antalet kan ju vara rätt ointressant.
Skulle ju faktiskt räcka med en låt som man vill lyssna på dagarna i ända.
Kostnad per lyssnad minut blir ju den samma oavsett hur mycket man har lagt ut på musiken, endast lyssningstiden är intressant.
andershelin skrev:kris10an skrev:Hur mycket är ett par begagnade pi60 av senare modell (2006) värda i andra hand? Vad är ett rimligt pris att betala alltså? Vad kostar de nya?
1: Vad de är värda kan bara du avgöra.....
2: se 1
3: 31.700:- i industrilack, 24.300:- byggsats (industrilack), 21.100:- byggsats (rå MDF), 17.800:- (lösa element+ deln.filter+ritning)
Dessa priser enligt prislista 2008/12
Sen skall det till SD-fötter (500:-) och ev.lackering. Riktigt snygga socklar för omkring tusenlappen.
Anders
johanu skrev:Slartibartfast skrev:IngOehman skrev:Kanske är det förnuftigaste argumentet för endera modellen att relatera det till skivsamlingen?
Så du gillade min förklaring till varför jag skulle ha en fetare stereo? Eller hade du också tänkt i dom banorna tidigare?
[slrt]
Men är det inte viktigast hur mycket man lyssnar på sina skivor. Antalet kan ju vara rätt ointressant.
Skulle ju faktiskt räcka med en låt som man vill lyssna på dagarna i ända.
Kostnad per lyssnad minut blir ju den samma oavsett hur mycket man har lagt ut på musiken, endast lyssningstiden är intressant.
andershelin skrev:Det här tror jag är ett fynd......
http://www.hifimagasinet.com/annonsDeta ... onsID=5800
Har dock lite dålig koll på om det finns någon modell senare än 2006.
Jag tror mina gick på strax under 24 med lack, sd-fötter och socklar. Då köpte jag byggsats i rå-mdf. Inköpta 2008
IngOehman skrev:Slarti: Jag har inte sett vad du skrivit i frågan, är det något liknande? Ja, jag har tänkt i dom banorna alltid.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 9 gäster