Ino pI60 eller pI60s?

Diskussion och gemyt om Ino-produkter, gamla som nya.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
kris10an

Ino pI60 eller pI60s?

Inläggav kris10an » 2008-08-26 11:18

Vad är skillnaden? De skiljer väl mer än 20 kkr i pris?

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2008-08-26 11:32

Skillnaderna är nästan alla ingående delar. Därför är
det lättare att berätta om likheterna, som är dessa:

Det ungefärliga utseendet, den grundläggande krav-
specen, den ungefärliga storleken.

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
kris10an

Inläggav kris10an » 2008-08-26 11:36

IngOehman skrev:Skillnaderna är nästan alla ingående delar. Därför är

Vh, iö

Tack för svar! Hur skiljer de sig ljudmässigt, om kravspecen är liknande för bägge? Vilka ljudmässiga fördelar finns med 60s alltså?

Användarvisningsbild
guldfisk

Inläggav guldfisk » 2008-08-26 14:22

Varandes en signaturversion är den sannolikt och rimligen snarlik, fast bättre. Lämplig för den som vill känna sig säker på att få det allra bästa* (i och med den obegränsade konstruktionsbudgeten), även om man inte nödvändigtvis kan höra skillnaderna. Spela något starkare (3 dB vid 100 Hz) kan man i alla fall.

*Eller så nära konstruktionsmålet/-idealet som möjligt.
...perspektiv...

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2008-08-26 18:47

kris10an skrev:
IngOehman skrev:Skillnaderna är nästan alla ingående delar. Därför är

Vh, iö

Tack för svar! Hur skiljer de sig ljudmässigt, om kravspecen är liknande för bägge? Vilka ljudmässiga fördelar finns med 60s alltså?

Klangligt är de väldigt lika varandra, och ju lägre avspelningsvolym som föreligger desto likare är de ur alla aspekter.

Man kan säga att det ligger en kvalitets-offset mellan dem, om ungefär 4 dB - det vill säga att pi60 som spelas 4 dB svagare än pi60s i princip presterar samma ljudkvalitet som pi60s på den högre ljudnivån. Ur vissa aspekter finns det dock detaljskillnader som gör pi60s bättre även sedda ur ett icke-ljudnivårelaterat perspektiv. Men Jag tycker nog de skillnaderna är förhållandevis små ändå, och de flesta ligger nog, för de flesta, under hörtröskeln.

Jag har ju försökt göra pi60 precis så bra som de behöver vara i de flesta dimensioner - för att inte ha hörbara fel, och sedan har jag gjort pi60s mycket bättre! Då blir felen kanske snarare mätbara än hörbara.

Det finns de som säger sig tycka att det är omöjligt att vid normala spelnivåer skilja pi60 från pi60s, medan andra säger att det är en helt annan dignitet av ljudkvalitet som pi60s levererar. Det är dock som jag hoppas alla förstår, både omöjligt för mig att veta, och lika omöjligt för mig att undersöka, vad som är effekter av verkliga skillnader i hörsel och vad som är orsakat av förväntningarnas makt, det vill säga suggestionsefekter.

Jag tror väl att skillnaden under verkliga blinda lyssningsförhållanden ligger någonstans däremellan.

Kanske är det förnuftigaste argumentet för endera modellen att relatera det till skivsamlingen?

För den som har 2500 fonogram i samlingen kostar ett par pi60s 1 krona per CD för varje gång man spelar dem, om man spelar dem 20 gånger innan man slutar spela dem för alltid. 1 krona kanske är en rätt försumbar merkostnad?

Men har man bara 320 fonogram i samlingen blir dock redan ett par pi60 en rätt rejäl merkostnad för varje CD, som kostar 5 "högtalarkronor" för varje gång man spelar dem, om man spelar dem 20 gånger var, någonsin.

Kort sagt - ju större musiksamling man har, desto dyrare högtalarsystem går att motivera. Det tycker i varje fall jag.

Fast även radiolyssning och hemmabiograferande m.m. breder ju ut kostanden över en allt längre tidslinje, så ett rimligare sätt att värdera vilken investering som är vettig och lätt att försvara, kanske är att räkna per "bruksminut"? ;)

En person som använder sina högtalare under 30 år (utan att säga att det är en gräns på något sätt, alla pi60 från 1978 är så vitt jag vet fortfarande i bruk) och säg fem timmar varje dag (som jag alltså), kommer upp i en brukstid om 30*365*5*60 = 3 285 000 minuter.

Då kostar ett par pi60 ungefär 1 öre per minut, menad pi60s hamnar på cirka 1,5 öre per minut. Eller om ni vill 59 respektive 93 öre per timme.

Så vilken högtalare är dyrast beror lika mycket på priset, som det beror på bruksförutsättningarna. Räknar man pris per högtalarpar eller pris per bruksminut?

Den dyraste högtalare är för mig den som är för dålig - hur billig den än är! Den kostar ju mer än sig själv om den gör att man inte ens vill lyssna på sina fonogram. För man har ju betalat för dem också.

Vh, iö

Användarvisningsbild
kris10an

Inläggav kris10an » 2008-08-26 20:00

Tack för ett uttömmande svar! Anledningen till frågan är att ett par 60 och 60s dykt upp till försäljning begagnat, men med en prisskillnad på ca 16000 kr. Eftersom jag vet med mig att jag brukar ha svårt att höra skillnader på olika förstärkare, cd-spelare etc så kan det möjligen vara så även i detta fall, iaf om skillnaderna är så små som uppges :)

Användarvisningsbild
E

Inläggav E » 2008-08-26 23:45

IngOehman skrev:Ur vissa aspekter finns det dock detaljskillnader som gör pi60s bättre även sedda ur ett icke-ljudnivårelaterat perspektiv. Men Jag tycker nog de skillnaderna är förhållandevis små ändå, och de flesta ligger nog, för de flesta, under hörtröskeln.

Det är alltså bra att ha en hög hörtröskel? Nä, jag förstod nog inte riktigt.

Har inte alla friska öron ungefär samma hörtröskel (i samma rum)?

Mvh E*
Faktiskt.io – ingenting obekvämt!

Användarvisningsbild
norman

Inläggav norman » 2008-08-27 08:00

kris10an skrev:Tack för ett uttömmande svar! Anledningen till frågan är att ett par 60 och 60s dykt upp till försäljning begagnat, men med en prisskillnad på ca 16000 kr. Eftersom jag vet med mig att jag brukar ha svårt att höra skillnader på olika förstärkare, cd-spelare etc så kan det möjligen vara så även i detta fall, iaf om skillnaderna är så små som uppges :)

Glöm inte att kolla vilken "årsmodell" det är på högtalaren om du skall köpa begagnat. Senaste pi60 är väl t.ex. en bit bättre än de tidigare.

Användarvisningsbild
niklas

Inläggav niklas » 2008-08-27 10:36

norman skrev:Glöm inte att kolla vilken "årsmodell" det är på högtalaren om du skall köpa begagnat. Senaste pi60 är väl t.ex. en bit bättre än de tidigare.

Så fort någon verifierar detta (blint) kommer jag fundera på att uppgradera mina. Tills dess är det bara placebo imho. 8)

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2008-08-27 14:42

E skrev:
IngOehman skrev:Ur vissa aspekter finns det dock detaljskillnader som gör pi60s bättre även sedda ur ett icke-ljudnivårelaterat perspektiv. Men Jag tycker nog de skillnaderna är förhållandevis små ändå, och de flesta ligger nog, för de flesta, under hörtröskeln.

Det är alltså bra att ha en hög hörtröskel? Nä, jag förstod nog inte riktigt.

Har inte alla friska öron ungefär samma hörtröskel (i samma rum)?

Mvh E*

Det finns många olika hörtrösklar. Det du tänker på är nog noll-phons-kurvan. Den gäller bara för "omaskerade" ljud,
alltså ljud i en i övrigt tyst miljö. Hörtröskeln för distorsionsfenomen är extremt dynamisk, det vill säga extremt beroende
av kringförutsättningarna - rådande musiksignal. Konsekvensen av hörseltröskelns förflyttning som funktion av kring-
ljudförutsättningar kallas maskeringseffekter.

Det är riktigt att de flesta människor hör förhållandevis lika med avseende på detektionsförmåga, men absolut inte
exakt lika. Det skiljer i varje fall en faktor 3 - 10 ggr ur många aspekter, om man jämför mellan olika "icke hörselskadade"
människor, i varje fall om vissa av dem dessutom är otränade lyssnare.

Vh, iö

- - - - -

PS. Glömde ju svara på frågan om huruvide det är "bra" att ha en hög hörtröskel. :oops:

Svaret på frågan är väl att det kan vara ekonomiskt bra, eftersom det gör valet av utrustning mindre kritiskt. Är man
helt döv behöver man inte hifi-anläggning alls. Det blir väldigt billigt. Nackdelen kan kanske vara att man får mindre
kul av musiken ju sämre man hör.

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2008-08-27 18:54

kris10an skrev:Tack för ett uttömmande svar! Anledningen till frågan är att ett par 60 och 60s dykt upp till försäljning begagnat, men med en prisskillnad på ca 16000 kr. Eftersom jag vet med mig att jag brukar ha svårt att höra skillnader på olika förstärkare, cd-spelare etc så kan det möjligen vara så även i detta fall, iaf om skillnaderna är så små som uppges :)

Jaha, men dom är väl redan sålda, båda paren?

Ingvar: Mycket pris där, men kul-å-ha faktorn då? Allt är ju inte bara pris/nytta.
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2008-08-28 01:32

Hur kul är det att ha hifi-apparater om man inte räknar in hur kul det är att använda dem (spela musik)?

Inte ett dugg tycker jag*. Därför ser jag inget skäl att räkna in andra faktorer än vilket behov av prestanda man har, och vilket investering som är rimlig i förhållande till redan gjorda investeringar och den musiklyssning man tänker ägna sig åt.

Vh, iö

- - - - -

*Fast då räknar jag förstås inte in de objekt som kan ha en "charm i sig själva". Tänker då framförallt på gamla apparater, t ex på den Grundig-Radio som jag (med grannilssons hjälp - tack) kom över och köpte helt nyligen.

Vete tusan dock om några apparater som är värde att äga för sig egen skull (alltså oräknat den glädje man har av att lyssna på musik eller titta på flm via dem) har gjorts de senaste 35 åren? Det finns kanske något exempel, men jag kommer inte på något.

Användarvisningsbild
andershelin

Inläggav andershelin » 2008-08-28 02:37

Jaha, men dom är väl redan sålda, båda paren?

Nope, som jag kan se finns de kvar....skynda fynda!!
Pioneer 668 DV--Denon 2105--NAD 208--Ino Audio pi60 samt bs60, a2.
Panasonic DP-UB820
Harmony Design Ear 90
B&W P7, B&W PI7, Denon AH-D9200, Denon AH-D7200, Denon AH-D5000

Användarvisningsbild
RMA

Inläggav RMA » 2008-08-28 11:54

Skillnaden på 4db,gäller den även mellan i28 & i32s? Varför fick inte piPs laminerade lådor? Fanns det inget att vinna eller var det för knepigt att få till dimensionerna?

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2008-08-28 12:09

RMA skrev:Skillnaden på 4db,gäller den även mellan i28 & i32s?

Ja, plus en hel del andra saker. i28 vs i32s
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2008-08-28 12:42

IngOehman skrev:Hur kul är det att ha hifi-apparater om man inte räknar in hur kul det är att använda dem (spela musik)?

Inte ett dugg tycker jag*. Därför ser jag inget skäl att räkna in andra faktorer än vilket behov av prestanda man har, och vilket investering som är rimlig i förhållande till redan gjorda investeringar och den musiklyssning man tänker ägna sig åt.

HiFi apparter kan vara ättetrevliga som prydnad även när man inte spelar muzak på dom. Som mina NADar t.ex. Väldigt trevliga.
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
RMA

Inläggav RMA » 2008-08-28 14:01

subjektivisten skrev:

Ja, plus en hel del andra saker. i28 vs i32s

Tackar för en intressant tråd.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2008-08-28 14:23

Ja.

RMA skrev:Varför fick inte piPs laminerade lådor?

Ville ha samma låda, så jag kunde ha dem i lager.

RMA skrev:Fanns det inget att vinna eller var det för knepigt att få till dimensionerna?

Det fanns mycket lite att vinna (vilket för övrigt är fallet för pi60s kontra pi60 också, men merkostnaden för piPs hade märkts proportionellt mycket mera, och mervärdet hade märkts mindre) och dessutom ville jag som sagt i möjligaste mån använda samma kabinett.

Inte bara för att det gör det möjligt för mig att att lagerhålla i några finishar då, utan också för att det medger möjligheten att uppgradera från piP till piPs.

Vh, iö

Användarvisningsbild
Slartibartfast
Redaktör / Adeptfjant

Inläggav Slartibartfast » 2008-08-28 14:41

IngOehman skrev:Kanske är det förnuftigaste argumentet för endera modellen att relatera det till skivsamlingen?

För den som har 2500 fonogram i samlingen kostar ett par pi60s 1 krona per CD för varje gång man spelar dem, om man spelar dem 20 gånger innan man slutar spela dem för alltid. 1 krona kanske är en rätt försumbar merkostnad?

Men har man bara 320 fonogram i samlingen blir dock redan ett par pi60 en rätt rejäl merkostnad för varje CD, som kostar 5 "högtalarkronor" för varje gång man spelar dem, om man spelar dem 20 gånger var, någonsin.

Kort sagt - ju större musiksamling man har, desto dyrare högtalarsystem går att motivera. Det tycker i varje fall jag.

Så du gillade min förklaring till varför jag skulle ha en fetare stereo? Eller hade du också tänkt i dom banorna tidigare? :P

[slrt]
admin

Användarvisningsbild
johanu

Inläggav johanu » 2008-08-28 14:55

Slartibartfast skrev:
IngOehman skrev:Kanske är det förnuftigaste argumentet för endera modellen att relatera det till skivsamlingen?

Så du gillade min förklaring till varför jag skulle ha en fetare stereo? Eller hade du också tänkt i dom banorna tidigare? :P

[slrt]

Men är det inte viktigast hur mycket man lyssnar på sina skivor. Antalet kan ju vara rätt ointressant.

Skulle ju faktiskt räcka med en låt som man vill lyssna på dagarna i ända.
Kostnad per lyssnad minut blir ju den samma oavsett hur mycket man har lagt ut på musiken, endast lyssningstiden är intressant.
Allmänt HiFi-nojjig och nyfiken.

Användarvisningsbild
kris10an

Inläggav kris10an » 2008-09-09 22:15

Hur mycket är ett par begagnade pi60 av senare modell (2006) värda i andra hand? Vad är ett rimligt pris att betala alltså? Vad kostar de nya?

Användarvisningsbild
andershelin

Inläggav andershelin » 2008-09-09 22:33

kris10an skrev:Hur mycket är ett par begagnade pi60 av senare modell (2006) värda i andra hand? Vad är ett rimligt pris att betala alltså? Vad kostar de nya?

1: Vad de är värda kan bara du avgöra.....
2: se 1
3: 31.700:- i industrilack, 24.300:- byggsats (industrilack), 21.100:- byggsats (rå MDF), 17.800:- (lösa element+ deln.filter+ritning)

Dessa priser enligt prislista 2008/12

Sen skall det till SD-fötter (500:-) och ev.lackering. Riktigt snygga socklar för omkring tusenlappen.

Anders
Panasonic DP-UB820
Harmony Design Ear 90

Användarvisningsbild
Slartibartfast
Redaktör / Adeptfjant

Inläggav Slartibartfast » 2008-09-09 22:59

johanu skrev:Men är det inte viktigast hur mycket man lyssnar på sina skivor. Antalet kan ju vara rätt ointressant.

Kostnad per lyssnad minut blir ju den samma oavsett hur mycket man har lagt ut på musiken, endast lyssningstiden är intressant.

Beror på vad man vill mäta. Om man vill ha ett mått som säger "anläggningskrona per skivkrona" eller om man vill ha "anläggningskrona per minut". De säger ju helt olika saker, och för mig som lagt ner ganska mycket på skivsamlingen och byggt den på ett sånt sätt att jag gillar alla (nåja) mina skivor så är min jämförelse mer gällande, i mitt fall.

[slrt]
admin

Användarvisningsbild
kris10an

Inläggav kris10an » 2008-09-09 23:10

andershelin skrev:
kris10an skrev:Hur mycket är ett par begagnade pi60 av senare modell (2006) värda i andra hand? Vad är ett rimligt pris att betala alltså? Vad kostar de nya?

1: Vad de är värda kan bara du avgöra.....
2: se 1
3: 31.700:- i industrilack, 24.300:- byggsats (industrilack), 21.100:- byggsats (rå MDF), 17.800:- (lösa element+ deln.filter+ritning)

Dessa priser enligt prislista 2008/12

Sen skall det till SD-fötter (500:-) och ev.lackering. Riktigt snygga socklar för omkring tusenlappen.

Anders

Ok, men för att kunna svara på 1 och 2 måste jag ju veta hur bra de är, jämfört med andra bra högtalare som finns. Även om jag lyssnar på dem och tycker de låter bra kan jag ju aldrig veta hur bra utan att jämföra med andra. Så vilka andra högtalare (om några) är de jämförbara med?

Användarvisningsbild
andershelin

Inläggav andershelin » 2008-09-09 23:20

Det här tror jag är ett fynd......

http://www.hifimagasinet.com/annonsDeta ... onsID=5800

Har dock lite dålig koll på om det finns någon modell senare än 2006.

Jag tror mina gick på strax under 24 med lack, sd-fötter och socklar. Då köpte jag byggsats i rå-mdf. Inköpta 2008
Panasonic DP-UB820
Harmony Design Ear 90

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2008-09-09 23:28

johanu skrev:
Slartibartfast skrev:

[slrt]

Men är det inte viktigast hur mycket man lyssnar på sina skivor. Antalet kan ju vara rätt ointressant.

Slarti: Jag har inte sett vad du skrivit i frågan, är det något liknande? Ja, jag har tänkt i dom banorna alltid.

johanu: Njae... Jag relaterade ju till antalet fonogram GÅNGER antalet spelningar av vart och ett av dem. Missade du det?

2500 fonogram spelade 20 gånger var blir till en total spelmängd om 50 000 timmar. På ett år är det 365 * 24 = 8760 timmar. Vi talar alltså om 5,7 år dygnet runt, eller drygt 17 år om man bara lyssnar på musik 8 timmar om dagen. Lyssnar man bara 4 timmar om dygnet blir det 34 år, vilket fortfarande är väl inom ett högtalarsystems livslängd. Mig veterligt har inga av de pi60 som tillverkades 1978 skrotats ännu.

Om man å andra sidan bara spelar sina 2500 fonogram en enda gång var tar det mindre än ett år, faktiskt bara 312 och en halv dag, att lyssna igenom sin fonogramsamling, om man gör det på "heltid".

Vh, iö

Användarvisningsbild
kris10an

Inläggav kris10an » 2008-09-10 00:07

andershelin skrev:Det här tror jag är ett fynd......

http://www.hifimagasinet.com/annonsDeta ... onsID=5800

Har dock lite dålig koll på om det finns någon modell senare än 2006.

Jag tror mina gick på strax under 24 med lack, sd-fötter och socklar. Då köpte jag byggsats i rå-mdf. Inköpta 2008

Det var ju den jag också såg :wink:

men... om industrilackade färdigbyggda lådor plus byggsats (löda ihop filter och montera element själv) kostar ~24000 nytt låter väl inte 22000 för ett par begagnad som ett fynd tycker jag? Behöver de kontrollmätas om man byggt dem själv eller är de så bra som de ska vara då?

Användarvisningsbild
andershelin

Inläggav andershelin » 2008-09-10 00:15

I mina ögon är det ett fynd.......du får dem med bättre ytskikt än industrilacken......

I förhållande till byggsatspriset brukar de vara dyrare begagnade, nästan alltid......

Jag har i alla fall sålt mina tidigare piP och piPs, som jag köpt som byggstatser, med vinst......
Panasonic DP-UB820
Harmony Design Ear 90

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2008-09-10 00:18

Normalt brukar nog ett par pi60 i mahogny och av senaste modell (vilket
2006 är) köpta färdiga, säljas för mellan 27 700 och 30 000:-, begagnat.
Om de är i prefekt skick.

De kostar ju 27 700:- (27 200:- utan inmätning) nya i monteringssats och
34 600:- nya färdiga.

Vh, iö

Användarvisningsbild
Slartibartfast
Redaktör / Adeptfjant

Inläggav Slartibartfast » 2008-09-10 00:53

IngOehman skrev:Slarti: Jag har inte sett vad du skrivit i frågan, är det något liknande? Ja, jag har tänkt i dom banorna alltid.

Jag förklarade det för några år sedan, om jag inte missminner mig i pausen på House of Flying Dagger, hemma hos dig och fick då för mig att du inte hade tänkt så. Den uppfattningen fick jag för att du då räknade ut din anläggning/fonogram framför mig. Det spelar inte så stor roll liksom, jag trodde bara du inte tänkt så tidigare.

Det är ett utmärkt mått anser jag, i alla fall för mig. :)

[slrt]
admin

Nästa

Återgå till Wänner af Ino