piP har "låg ljudbild"? Vad innebär det?

Diskussion och gemyt om Ino-produkter, gamla som nya.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Teabinge

piP har "låg ljudbild"? Vad innebär det?

Inläggav Teabinge » 2008-08-28 13:50

Signaturen Zalve skrev så här i HiFi Forum (2005) ang sina lyssningsintryck av piP i ett par vardagsrum.

(Hoppas det inte är copyright på texten... :roll: )

Vad menar han med "låg ljudbild"??? Å ena sidan "otroligt mycket ljud", å den andra en "låg ljudbild" 8O

Andra synpunkter??

Slutsumering INO AUDIO pIP
Mina personliga tycken efter ha lyssnat på Gromit och Rydbergs burkar.

På plussidan

Otroligt mycket ljud ur dennna lilla låda

Spelar mer bas (djupbas) än mina golvare

Går att spela till en ljudnivå som kan betracktas som PARTYNIVÅ, utan att låta illa

På Minussidan

Otroligt kräsna på ett BRA akustiskt rumTror att resten av punkterna har med första punkten att göra

Låg ljudbild

Inget djup i ljudbilden

Si så där med stereoperspektivet

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2008-08-28 14:03

Kan vara placebo, för piP på rätt höjds stativ ser ut att stå lågt, så då är det lätt att inbilla sig att ljudet kommer nedifrån.

(Eller så gör det faktiskt det en aning, jag tyckte själv att min ljudbild lyftes en bit när mina översta två baslådor kom på plats.)
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2008-08-28 14:07

Well, några synpunkter har jag nog, men inte på just det där med låg
ljudbild. Har inte tänkt eller reagerat på det.

Tänker snarare på "Otroligt kräsna på ett BRA akustiskt rum". Jag har spelat
med dem i ett förskräckligt rum och gillade då vad jag hörde (första gången
jag testade dem). Sen har det givetvis blivit oerhört mycket bättre med lite
akustikfix och mindre problematiskt rum.

Och så "Inget djup i ljudbilden". Jag kan ju inte argumentera mot den
personens upplevelse, vet inte vad han jämför med innan. Men det var av
sakerna jag tänkte på först när jag hörde dem. Musikerna och/eller
ljudbilden befann sig mycket längre bort än jag var van vid. Inne i väggen.
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2008-08-28 14:15

Jo, synintrycken gör mycket, när man tittar med projektor och har högtalarna i nederkant av duken så reagerar man inte för lågt ljud.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2008-08-28 14:21

shifts skrev:Och så "Inget djup i ljudbilden". Jag kan ju inte argumentera mot den
personens upplevelse, vet inte vad han jämför med innan. Men det var av
sakerna jag tänkte på först när jag hörde dem. Musikerna och/eller
ljudbilden befann sig mycket längre bort än jag var van vid. Inne i väggen.

Om man är van vid högtalare som står en bit ut i rummet, så är man säkert van vid ett artificiellt djup skapad av väggstudsen... den saknas ju vid en korrekt piPlacering.

Användarvisningsbild
guldfisk

Inläggav guldfisk » 2008-08-28 14:29

Ingvar har skriv om höjd i en tråd, bl.a. om "regnbågseffekten":
http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... pic&t=7187
...perspektiv...

Användarvisningsbild
Teabinge

Inläggav Teabinge » 2008-08-28 15:12

Ok, då förstår jag nog begreppet "låg ljudbild". Det handlar helt enkelt om den upplevda placeringen av musiken i vertikalled (?)

Att musiken av shifts upplevts som belägen längre bak, inne i väggen, låter ju inte så himla...bra, kanske. Inte för att jag vill ha musikerna uppkrupna i mitt knä, men heller inte far away. Men jag får ta mig samman och åka till Ingenjörn och lyssna.

Är dock lite granna skeptisk och lite rädd att bli lite förförd av den där magiska källaren. :?

Kanske skulle mina gamla JPW AP3 låta helt fanastiskt i den källaren, och det är ju viktigt och intressant i sig, att rumsakutstiken har enorm betydelse, men det känns ändå som att man kan inte jämföra olika märken mot varandra i den magiska källaren och t ex är NHT classic three, ELAC FS 137 eller någon annan jag funderat på lika bra eller rentav bättre (inkl den subjektiva komponenten förstås).

Han borde ha några inspelade piP till uthyrning över en helg, så att man kan lyssna hemma. :)

Till sist: Öhman verkar ju enormt noga med sina saker och rekommendationer, men ÄR verkligen t ex piP mer "kräsen" än andra högtalare? I så fall varför? Mer spridd diskant med större risk för reflektioner eller vad? I så fall borde väl exv Mirage "rundstrålande" vara ännu mer kräsna. 8O

Antagligen beror kräsenheten, om den nu finns, på någonting vars förklaring jag inte skulle begripa :oops: , men lite mysko är det allt.

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2008-08-28 15:14

Teabinge skrev:Att musiken av shifts upplevts som belägen längre bak, inne i väggen, låter ju inte så himla...bra, kanske. Inte för att jag vill ha musikerna uppkrupna i mitt knä, men heller inte far away. Men jag får ta mig samman och åka till Ingenjörn och lyssna.

För min del var det enkom en positiv upplevelse, men det är klart som
sjutton att du måste iväg och lyssna själv också. Jag hejjar på dig! :)
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
guldfisk

Inläggav guldfisk » 2008-08-28 15:30

Kanske kräsen i bemärkelsen att den presterar extra bra under vissa tydligt avgränsade förutsättningar (dvs höjd, väggavstånd, väggdämpning). En del andra högtalare presterar mer jämnbra under mer varierade förutsättningar. Förvisso har jag förstått att piP har en ovanligt storspridande diskant, men jag uppfattar att det främst är bas- och mellanregister som påverkas av nämnda villkor.

En del tycker att de tydliga villkoren är en hjälp och fördel, andra inte. Det beror ju mycket på ens rum och möbler. Ett alternativ till högtalare gjorda för att stå ute i rummet eller fritt blir piP i alla fall.
...perspektiv...

Användarvisningsbild
Teabinge

Inläggav Teabinge » 2008-08-28 16:02

Ok. Om rummet är så viktigt, så blir det ju svårt att bedöma hur det kommer att låta hemma. Kan man diskutera detta med Ingenjörn, eller tar han typ 8 personer i grupp för lyssningarna? I så fall blir det kanske svårt att hitta tid till sådant.

Jag tycker en uthyrningsmöjlighet över en helg vore bra förstås, särskilt om man gnetar ihop till en pi60. Den kanske låter gudomligt i källaren men står och bumlar och dånar hemma :x .

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2008-08-28 16:09

Teabinge skrev:Till sist: Öhman verkar ju enormt noga med sina saker och rekommendationer, men ÄR verkligen t ex piP mer "kräsen" än andra högtalare? I så fall varför? Mer spridd diskant med större risk för reflektioner eller vad? I så fall borde väl exv Mirage "rundstrålande" vara ännu mer kräsna. 8O

Antagligen beror kräsenheten, om den nu finns, på någonting vars förklaring jag inte skulle begripa :oops: , men lite mysko är det allt.

Det är så enkelt som så här: ju mer exakt du definierar hur en högtalare skall användas, destu mer kan du optimera återgivningen.
Vilket också medför att avvikter man från detta, så kan det resultera i större förändringar än man är van vid från högtalare som är mera allmännt specificerade kompromisser.

Ingvars högtalare är väldigt bra på att inte klangförändras när man reser sig upp t.ex. (något som irriterar mig otroligt mycket med på andra högtalare nu när jag vet vad som är möjligt), men denna funktionen gissar jag är avhängande på att höjdrekommendationen på stativet på piP följs. Placerar man dem annorlunda så har man själv valt att låta denna egenskap gå till spillo.

Placerar man dem fritt så rullar basen av tidigare etc. Samma sak som att en stativare som är byggd för fri placering blir tjock i basen om man inte följer dess rekommendation utan slänger upp den mot en vägg.

Andra egenskaper, t.ex. kvalitén på elementen map distortion förändra däremot inte (vad jag vet) beroende på placeringen.

Det jag skulle säga är att vet man med sig att man inte kan följa placeringsrekommendationerna hos en högtalare -oavsett vilken- så bör man ta i beaktande att den tappar sitt optimum och att det då plötsligen kanske finns andra alternativ som är lämpade för sådan placering.

En rundstrålande högtalare är i min uppfattning ytterst kräsen på placering och/eller akustikreglering. Kan du lyckas få det bra där du bara väljer att ställa dem har du en jäkla tur. Har hört flera som haft rundstrålande typ German Physics, som lyssnat sig fram till den bästa placeringen av dem har hamnat med dem i ytterst ovanliga placeringar... typ ute i rummet. Väldigt Icke-WAF!

Dipoler är heller inget som är lätt att få till... har haft Magnapan själv, så jag har flyttat och flyttat och flyttat och flyttat.... :lol:

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2008-08-28 16:14

Det är inga stora regler för piP:

1) Den skall stå mot en vägg

2) Den bör stå med ca 21 graders vinkel (såsom de flesta högtalare bör)

3) Den skall stå med hyffsat rätt höjd från golvet

4) Den mår bäst ifall väggen dämpas lite också.

Ingvar gillar inte tumregler, så det där är hur jag tycker prioritetsordningen borde vara. Det är väl inget svårt att åstadkomma, eller?

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2008-08-28 16:41

Ta vilken högtalare som helst och släng in dom hur som helst i ett rum, kommer det funka bra? Nej. Alla högtalare är beroende av rummet.
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
Teabinge

Inläggav Teabinge » 2008-08-28 16:52

Tack för alla synpunkter. Det är fantastiskt att ett sådant här forum finns, man lär sig mycket. :D

Mina JPW står redan nu i ca 20 graders vinkel + nära väggen + 50 cm stativ, så det är bara dämpningen som saknas (iofs sk trätex beläggning på väggarna vilket är riktigt bra - akustiskt).

Vårt stora bekymmer är nog järnkaminen (hög sak, med skorsten) som står kanske 40 cm vid sidan om ena högtalaren. Den är säkert inte akustikoptimerad :roll: . Det funkar inte att ställa högtalaren på andra sidan om kaminen, då blir den bara invinklad mot den, sedan kommer dörren och därefter kommer pianot...

I Öhmans källare ingen kamin. I vårt vardagsrum - kamin.

Får ta med mig kaminen till Öhmans källare och testa.

Användarvisningsbild
Alexi

Inläggav Alexi » 2008-08-28 17:03

Om kaminen inte skramlar så kan den fungera som diffusor iaf :)

Kan man tänka sig att försöka pula lite med akustiken hemma så ska man kika på ino, om inte så finns det andra märken som är bättre anpassade till "vanliga" rum.
Var med och grundade Faktiskt.se, men är inte involverad i nya .io

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2008-08-28 17:09

Alexi skrev:Om kaminen inte skramlar så kan den fungera som diffusor iaf :)

Kan man tänka sig att försöka pula lite med akustiken hemma så ska man kika på ino, om inte så finns det andra märken som är bättre anpassade till "vanliga" rum.

Tänker du på Carlsson och Larsen? Eller dipoler? Elller menar du att det finns "normala" lådhögtalare av andra fabrikat som kan hantera vardagsrum med lång efterklang och fladderekon bättre?
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2008-08-28 17:25

Tycker inte Ino piP är mer kräsen än andra högtalare. Den något mindre klassikern Martin Persson Miniring har ungefär samma krav som piP när det gäller placering och omgivning. Dock bör man vara uppmärksam på att högtalare som går lite längre ner i basen, som piP, ställer andra krav på rummet än högtalare som rullar av lågbasen. Rummets resonansfenomen triggas inte alls på samma sätt med ickelågbasalstrande högtalare. Carlsson placerar man heller inte på en höft om man vill ha fullt utbyte av dem. Eftersom jag har använt ett stort Magneplanar-system av dipoltyp, så vet jag precis vad Nattlorden menar med flytta, flytta.... piP är inget underverk men med tanke på prislapp och storlek är de fantastiskt goda återgivare. Förutsättningen är de används på rätt sätt.

Användarvisningsbild
Teabinge

Inläggav Teabinge » 2008-08-28 17:29

Finns det "normala" lådhögtalare av andra fabrikat som kan hantera vardagsrum med lång efterklang och fladderekon bättre?

Finns det några varumärken som är kända för att vara mer förlåtande på det sättet?

Kollade just järnkaminen, den skarmlar ju inte och låter inte ssk mycket när man knackar på den, så den kanske inte är någon akustikmördare ändå. :roll:

Användarvisningsbild
U1

Inläggav U1 » 2008-08-28 21:38

Om piP har låg ljudbild så står de inte i rätt höjd. Enligt vad jag erfar så bör lyssnares öron även vara högre plaserade än diskanten, finns många faktorer som bidrar till att piP skall stå på rekommenderd höjd.

Användarvisningsbild
hevi
iller

Inläggav hevi » 2008-08-29 00:41

Teabinge skrev:Mina JPW står redan nu i ca 20 graders vinkel + nära väggen + 50 cm stativ, så det är bara dämpningen som saknas (iofs sk trätex beläggning på väggarna vilket är riktigt bra - akustiskt).

Ah, man blir lite nostaligsk när du nämner JPW...Ruby2 var mina första högtalare...det var förståss ett tag sedan men än då...

H
Det finns två sorters personer:
1. De som kan extrapolera

Användarvisningsbild
enJohn

Inläggav enJohn » 2008-08-29 12:06

För min del så tänker jag att placering och akustik mycket handlar om just vad man kan få ut av en högtalare. Mina piP har ju bedrövliga akustiska förutsättningar och låter ju därefter om man jämför med vad de kan. De B&W DM602 S2 som jag nyss fått i inbyte låter, som jämförelse, inte närheten så bra, vare sig i dåligt placering eller i den något bättre som jag arrangerar emellanåt när familjen är borta.

Så, man behöver nog inte uteslutat piP bara för att man har en kamin/fru

/en john utan kamin, med fru

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2008-08-30 12:16

angående järnkaminen så är den kanske inte helt trycktät och kan läcka luft ur rummet, luftläckage minskar väl lågbasnivån
Bikinitider

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2008-08-30 12:28

celef skrev:angående järnkaminen så är den kanske inte helt trycktät och kan läcka luft ur rummet, luftläckage minskar väl lågbasnivån
Jo, men luften i det långa skorstensröret har säkert väldigt låg resonansfrekvens, dvs fungerar som propp i audioområdet.
Numera pensionär.

Användarvisningsbild
Teabinge

Inläggav Teabinge » 2008-08-30 22:38

paa skrev:
celef skrev:angående järnkaminen så är den kanske inte helt trycktät och kan läcka luft ur rummet, luftläckage minskar väl lågbasnivån
Jo, men luften i det långa skorstensröret har säkert väldigt låg resonansfrekvens, dvs fungerar som propp i audioområdet.

Propp i audioområdet 8O 8O 8O 8O

:?:

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2008-08-31 00:20

Teabinge skrev:
paa skrev:

Propp i audioområdet 8O 8O 8O 8O

:?:

Ja, inget märkbart läckage alltså, utan som om det är proppat.
Numera pensionär.

Användarvisningsbild
Teabinge

Inläggav Teabinge » 2008-08-31 08:32

Thanx, för en novis som jag lät det som något ohälsosamt.. :D

Återgå till Wänner af Ino