paa skrev:Patrik_B skrev:Jag har själv spelat i 6 månader med ett par piP i ett rum om 28 kvm och det har gått alldeles utmärkt.
Med högtalarna uppställda som på bilden så fungerade det alldeles utmärkt.
Vad var det som du inte var nöjd med då?
(Eftersom det står pi60 där nu)
Det var faktiskt så att det var avvikelsen mot uppskattat leveransdatum för pi60 som gjorde att jag köpte ett par piP. Jag beställde lackade pi60 i augusti med uppskattningsvis 6 veckors leveranstid, sålde mina Jamo Concert 11 i september, orkade inte leva utan musik så vi köpte därför piP i oktober och sen fick jag pi60 i januari.
m_persson79 skrev:Får inte du stora problem i basen?
Har nästan identiskt förhållande och får inte alls till det i basen

Har dock inte vad som ser ut att vara en stor bokhyllan där bak. Dock en liten..
Har själv inte matta bakom soffan? Hjälpte den? Inte i basen förståss men generellt..
OT# 2 - vilket program har du gjort skissen?
Jag upplever inte att jag har några problem med basåtergivningen. Väggen som är nedåt på bilden är en innervägg av enkelgips utan isolering medan resten av väggarna är enkel/dubbelgips med isolering. Bottenplattan är av betong med parkett och ullmattor på och taket är av gips på träreglar (tyvärr oisolerat även i taket).
Allt som allt tror jag att det gör att dämpningen i basen är ganska ok. Jag upplever inga stora skillnader i basåtergivning då jag går runt i rummet (förutom i hörnen bakom högtalarna där det är lite mera bas).
Mattan bakom soffan vet jag inte om den tillför så mycket mer än att efterklangen i den delen av rummet minskade och att det är schysstare för barnen att leka på en matta. 12 kvm ullmattor mellan soffan och högtalarna gjorde däremot underverk.
m_persson79 skrev:OT# 2 - vilket program har du gjort skissen?
Jag har för mig att jag gjorde skissen i en ganska ny version av Microsoft Visio (antagligen 2003).