Montering av överbelastningsskydd för piP

Diskussion och gemyt om Ino-produkter, gamla som nya.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
moOd

Montering av överbelastningsskydd för piP

Inläggav moOd » 2008-09-02 18:53

Hej,

Är det någon här som har instruktioner på hur överbelatningsskyddet skall kopplas till piP (PTC-säkring+motstånd)?

Som jag förstår det så skall motståndet som är kopplat i serie med diskanten ersättas av dessa två komponenter. [s]Frågan är snarare om de skall kopplas i serie eller parallelt med varandra[/s].

Med lite sunt förnuft, seriekopplas. har det någon betydelse i vilken ordning komponenterna kommer? PTC-säkringen efter motståndet eller tvärtom?

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2008-09-03 08:12

Jag har instruktionerna men jag vet inte om Ingvar Öhman tycker om att jag visar dem här...

Du behöver ett PTC-motstånd, Raychem PolySwitch RXE030 (Elfa 60-270-49) och ett effektmostånd på 1.2 Ohm(gissningsvis räcker effekttålighet 4-5W).

Byt ut det effektmotstånd på 2.2 Ohm som sitter där nu. PTC-motståndet är inritat på tillledaren för kondensatorn på 2.2 µF.

Användarvisningsbild
moOd

Inläggav moOd » 2008-09-03 08:43

RogerGustavsson skrev:Jag har instruktionerna men jag vet inte om Ingvar Öhman tycker om att jag visar dem här...

Du behöver ett PTC-motstånd, Raychem PolySwitch RXE030 (Elfa 60-270-49) och ett effektmostånd på 1.2 Ohm(gissningsvis räcker effekttålighet 4-5W).

Byt ut det effektmotstånd på 2.2 Ohm som sitter där nu. PTC-motståndet är inritat på tillledaren för kondensatorn på 2.2 µF.

Komponenterna har jag redan framför mig, inhandlat av Ingenjörn själv, det var bara ordningen på motståndet och PTC:n jag var osäker på. Jag hade nog gissat på att PTC:n skulle sitta närmast diskanten, men det var visst fel..

Tack! Då vet jag exakt hur det skall monteras.

Återgå till Wänner af Ino