Hur koppla in profundus P-2?

Diskussion och gemyt om Ino-produkter, gamla som nya.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Iqbad

Hur koppla in profundus P-2?

Inläggav Iqbad » 2008-11-15 18:35

Jag är inte helt 100% nöjd med basförmågan i mitt rum just nu och funderar lite på det här med basmoduler. Om man nu skulle få för sig att skaffa 2 st profundus P, hur skall man koppla ihop dessa tillsammans med ett par piP? Är det bäst att dela av piP vid 80Hz och låta basmodulerna ta hela basen? Hur gör man detta smidigast då?

Jag har en hk970 just nu som jag gärna skulle vilja fortsätta med. Går det att få till ett passivt delningsfilter som fixar en delning mellan piP och P-2 på något sätt? Eller vad är den enklaste lösningen för att få en tillfredställande lösning?
Ino i14 + PX-4, Emotiva XPA-5, Denon 2807

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2008-11-15 19:03

Nej, det skall inte delas av passivt så lågt ner i frekvens. Du måste ha ett slutsteg till och ett elektroniskt delningsfilter.

Du skulle ju kunna be Ingvar pilla ihop ett passivt filter och göra en specialversion av basmodulerna såatt de kan agera stativ åt piP. Då kan man nämligen dela av lite högre, runt 250-300hz kanske.

Användarvisningsbild
Iqbad

Inläggav Iqbad » 2008-11-16 12:27

Om det inte funkar bra att dela passivt så skulle ju det betyda att jag behöver ett delningsfilter och ett 4-kanals slusteg för att få det att fungera. Det låter dyrt! Kanske ska skaffa pi60 på en gång?

Hur blir det om man låter bli att dela piP, går det att få till en enklare lösning då?

Om man nu skulle köra med elektroniska delningsfilter för allt, vad rekommenderar ni för produkter?

Användarvisningsbild
niklas

Inläggav niklas » 2008-11-16 12:43

Iqbad skrev:Om det inte funkar bra att dela passivt så skulle ju det betyda att jag behöver ett delningsfilter och ett 4-kanals slusteg för att få det att fungera. Det låter dyrt! Kanske ska skaffa pi60 på en gång?
Ja, ett delat system blir sällan en billigare lösning. Det är inte "billighetsproblemet" som ett delat system avser att lösa. Är det vad du är ute efter så tycker jag pi60 alena är mycket klokare. Men pi60 löser ev. inte de problem du har, se mina frågor nedan.
Iqbad skrev:Hur blir det om man låter bli att dela piP, går det att få till en enklare lösning då?
Nej, det verkar dumt eftersom du då inte kommer avlasta piP nånting alls och därmed går själva poängen med ett delat system förlorad. Vad är problemet egentligen? Tycker du inte att piP går tillräckligt djupt? Bottnar de när du spelar så högt som du vill? Eller är nivån på basen i ditt rum för låg? Har du placerat piP efter Ingvars rekommendation?
Iqbad skrev:Om man nu skulle köra med elektroniska delningsfilter för allt, vad rekommenderar ni för produkter?
Ingvar säljer filter. Han rekommenderar (såklart) att man använder dessa till hans högtalare.

Användarvisningsbild
Iqbad

Inläggav Iqbad » 2008-11-16 14:39

niklas skrev:Nej, det verkar dumt eftersom du då inte kommer avlasta piP nånting alls och därmed går själva poängen med ett delat system förlorad. Vad är problemet egentligen? Tycker du inte att piP går tillräckligt djupt? Bottnar de när du spelar så högt som du vill? Eller är nivån på basen i ditt rum för låg? Har du placerat piP efter Ingvars rekommendation?

Jag har problem med basen i mitt rum, får inte till nåt djup alls. Har tidigare fått till det bra med bara piP i ett annat rum men i det nuvarande funkar det bara inte. Jag spelar inte speciellt starkt, men vill gärna ha lite mer stöd på de djupaste frekvenserna. Jag tror egentligen inte att jag spelar så högt att piP börjar bottna, där av min tanke att kanske låta bli att avlasta piP. Högtalarna är placerade som de ska (så gott det nu går i rummet) men jag har ingen dämpning bakom än.

niklas skrev:Ingvar säljer filter. Han rekommenderar (såklart) att man använder dessa till hans högtalare.

Jag vet inte om jag helt förstått tanken bakom t.ex. cr80. Tar man lågnivån från ett försteg, skickar det till delningsfiltret och därefter till valfritt slutsteg? Går det då att justera nivån till basmodulerna? Hur många ingångar/utgångar finns det på ett cr80?

Om man bara skulle köra basmoduler samtidigt som piP, då skulle det väl funka med t.ex ett Zachary D-250 (eller vad de nu heter)?

Användarvisningsbild
niklas

Inläggav niklas » 2008-11-16 15:04

Iqbad skrev:
niklas skrev:Nej, det verkar dumt eftersom du då inte kommer avlasta piP nånting alls och därmed går själva poängen med ett delat system förlorad. Vad är problemet egentligen? Tycker du inte att piP går tillräckligt djupt? Bottnar de när du spelar så högt som du vill? Eller är nivån på basen i ditt rum för låg? Har du placerat piP efter Ingvars rekommendation?

Jag har problem med basen i mitt rum, får inte till nåt djup alls. Har tidigare fått till det bra med bara piP i ett annat rum men i det nuvarande funkar det bara inte. Jag spelar inte speciellt starkt, men vill gärna ha lite mer stöd på de djupaste frekvenserna. Jag tror egentligen inte att jag spelar så högt att piP börjar bottna, där av min tanke att kanske låta bli att avlasta piP. Högtalarna är placerade som de ska (så gott det nu går i rummet) men jag har ingen dämpning bakom än.
I så fall hjälper det kanske inte med pi60 heller? En av fördelarna med delat system är just justeringsmöjligheterna. För att undvika misstag kanske det är bäst att kolla detta med Ingvar.
Iqbad skrev:
niklas skrev:Ingvar säljer filter. Han rekommenderar (såklart) att man använder dessa till hans högtalare.

Jag vet inte om jag helt förstått tanken bakom t.ex. cr80. Tar man lågnivån från ett försteg, skickar det till delningsfiltret och därefter till valfritt slutsteg? Går det då att justera nivån till basmodulerna? Hur många ingångar/utgångar finns det på ett cr80?

Ja, så gör man. Det finns en ingång, där signalen skickas in. Sen delas den upp till två utgångar, HP (>80 Hz) och LP (<80Hz). Dessa kopplas till respektive slutsteg. Slutsteget/förstärkaren som skall driva topparna (piP) och basarna måste alltså ha Main-in.

Man kan också, om man har t.ex. en hemmabioreceiver, använda det inbyggda filtret och receiverns sub-utgång. Då behövs bara ett extra slutsteg, det till basarna. Topparna drivs då av receivern.
Iqbad skrev:Om man bara skulle köra basmoduler samtidigt som piP, då skulle det väl funka med t.ex ett Zachary D-250 (eller vad de nu heter)?

Har för mig att Ingvar brukar rekommendera just detta till pP-2, om man kopplar ur det filter som sitter i. Men då krävs att du har ett annat filter nånstans, så som jag beskrev ovan.

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2008-11-16 16:03

Bor du något sånär nära Stockhom/Linköping/Göteborg kan du få långlåna ett D250 steg - bara du lovar att inte använda det horribla dåliga inbyggda filtret...

Användarvisningsbild
Iqbad

Inläggav Iqbad » 2008-11-16 16:44

Kaffekoppen skrev:Bor du något sånär nära Stockhom/Linköping/Göteborg kan du få långlåna ett D250 steg - bara du lovar att inte använda det horribla dåliga inbyggda filtret...

Tack, det var snällt. Jag bor faktiskt delvis i Linköping, men jobbar i Norge. Har en uppsättning piP på respektive ställe. Jag var inte medveten om att delningsfiltret på D250 var så dåligt, då kanske det inte är nån vits?

Jag får nog fundera lite vidare på det här. Att få med sig ett par pi60 till Norge är inte lätt, varken på flyget eller i min bil. Ett par PP-2 skulle jag nog få in i bilen med lite ordentlig packning.

Användarvisningsbild
Iqbad

Inläggav Iqbad » 2008-11-16 16:48

niklas skrev:I så fall hjälper det kanske inte med pi60 heller? En av fördelarna med delat system är just justeringsmöjligheterna. För att undvika misstag kanske det är bäst att kolla detta med Ingvar.

Nej, det är möjligt att alla problem inte löser sig med pi60, men jag får känslan av att pi60 inte är lika känsliga för hur rummet ser ut.

niklas skrev:Ja, så gör man. Det finns en ingång, där signalen skickas in. Sen delas den upp till två utgångar, HP (>80 Hz) och LP (<80Hz). Dessa kopplas till respektive slutsteg. Slutsteget/förstärkaren som skall driva topparna (piP) och basarna måste alltså ha Main-in.

Man kan också, om man har t.ex. en hemmabioreceiver, använda det inbyggda filtret och receiverns sub-utgång. Då behövs bara ett extra slutsteg, det till basarna. Topparna drivs då av receivern.

Ok, tack, då förstår jag hur filtret ska fungera. Jag har ju en Cambridge 540R, men jag är osäker på hur pass bra delningsfiltren är i en sådan.

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2008-11-16 19:29

Iqbad skrev:Nej, det är möjligt att alla problem inte löser sig med pi60, men jag får känslan av att pi60 inte är lika känsliga för hur rummet ser ut.

Skulle vilja säga tvärtom. Delade system är nog alltid mycket lättare att få till i rummet än fullregister, eftersom du kan ställa basen och toppen på olika ställen.
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
Iqbad

Inläggav Iqbad » 2008-11-16 19:46

subjektivisten skrev:
Iqbad skrev:Nej, det är möjligt att alla problem inte löser sig med pi60, men jag får känslan av att pi60 inte är lika känsliga för hur rummet ser ut.

Skulle vilja säga tvärtom. Delade system är nog alltid mycket lättare att få till i rummet än fullregister, eftersom du kan ställa basen och toppen på olika ställen.

Jag menade att pi60 inte är lika känsliga som piP för rummets brister.

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2008-11-16 19:58

Det menade nog subjektivisten med ;)

Men vist sprider piP lite mer och det kan ju ha sina nackdelar om inte det tas omhand.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2008-11-16 21:00

Kaffekoppen skrev:Men vist sprider piP lite mer och det kan ju ha sina nackdelar om inte det tas omhand.

Men spridningen ställer inte till så mycket i basen.

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2008-11-16 21:19

Nopp, alltså är Subjektivistens kommentar helt rätt.

Jag bara letade efter nått halvstrå där pi60 kunde vara snällare i rummet än piP.

Användarvisningsbild
Iqbad

Inläggav Iqbad » 2008-11-16 21:51

Kaffekoppen skrev:Nopp, alltså är Subjektivistens kommentar helt rätt.

Jag bara letade efter nått halvstrå där pi60 kunde vara snällare i rummet än piP.

Jag förstår att det går att kompensera bättre för brister i rummet med ett delat system. Min uppfattning är efter att ha lyssnat en del på pi60 samt att jag har både piP och piPs själv, att man får en klart bättre basåtergivning med pi60 än med piP även om rummet skulle vara dåligt. Anser ni att detta inte stämmer?

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2008-11-17 00:52

Den upplevelsen kan ha att göra med skillnaden i spridning i högre register. Du får mer energi från väggstudsar med piP och subjektivt mindre bas.

Men omdet finns fler/andra förklaringar så är ju Ingvar definitivtmer kompetent att besvara dem. Han kan säkerliggen även tala om ifallmin hypotes är skrämmande dålig :)

Användarvisningsbild
andershelin

Inläggav andershelin » 2008-11-17 02:35

"Jag förstår att det går att kompensera bättre för brister i rummet med ett delat system. Min uppfattning är efter att ha lyssnat en del på pi60 samt att jag har både piP och piPs själv, att man får en klart bättre basåtergivning med pi60 än med piP även om rummet skulle vara dåligt. Anser ni att detta inte stämmer?[/quote]"

Iqbad....kan det vara mina piPs du har? Jag kör nu med pi60 och basen är sååå mycket "mer" i pi60! Har ju haft bägge modellerna i samma rum och det skiljer mycket...... djupet är otroligt 8O

Frugan klagar dock på storleken (ja, på högtalarna alltså!!!)......aldrig får det vara riktigt bra!!!

Anders
Pioneer 668 DV--Denon 2105--NAD 208--Ino Audio pi60 samt bs60, a2.
Panasonic DP-UB820
Harmony Design Ear 90
B&W P7, B&W PI7, Denon AH-D9200, Denon AH-D7200, Denon AH-D5000

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2008-11-17 04:11

Iqbad skrev:Jag menade att pi60 inte är lika känsliga som piP för rummets brister.

Kanske, kanske inte. Fördelen med delade systemet är ju att du kan ställa basen som du vill. Med pi60 så har du den bas du har. Du måste skaffa en EQ om du ska ändra basen på pi60 medans det delade systemet så kan du trixa i filtret (helst Ingvars filter). Jag tyckte min djupbas var lite klen när jag fick i32s och profundusY-2. När ingvar kom så höjde han ca 14 db i basen på filtret! 8O

Beroende på dina hemförhållande (fru/sambo/rum/etc) så skulle jag rek att du håller sinnet öppet för basmoduler och kanske gärna ProfundusX-2. Visst, dom är lite större men mer kapabla i ljudtryck och dom går lägre. För jag tror att när man väl börjar dimensionera basen mer optimalt, så vill man gärna har ännu mer headroom oavsett hur högt man spelar. Det är en helt underbar känsla att kunna spela vilken skiva som helst vid vanlig till stark volym och veta att basen återges korrekt och den aldrig blir komprimerad eller distar. Det är värt alla pengar x 10 enligt mig. :D
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2008-11-17 04:34

Iqbad skrev:
subjektivisten skrev:

Jag menade att pi60 inte är lika känsliga som piP för rummets brister.

Delade system är mera anpassningsbara, som Subjektivitsten skriver,
men du har även rätt i att pi60 oftast är något mera anpassningsbara
än piP (för det var väl inte delade system som du jämförde med, som
Subjektivisten antar?). Det beror på att de är gjorda för att stå lite
längre från sin vägg, vilket för med sig att de är justerbara både utåt
(närmare vägg) och inåt i rummet! :)

Så ja, du har rätt.

Vh, iö

- - - - -

PS. KK har rätt i att piP kan uppfattas som förljusad, i rum med alldeles
för mycket efterklang, på grund av högtalarnas stora spridning. Men pi60 är mindre känslig för detta. I mycket bra rum är de mera lika var-
andra.
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
Iqbad

Inläggav Iqbad » 2008-11-17 07:27

andershelin skrev:
Iqbad....kan det vara mina piPs du har? Jag kör nu med pi60 och basen är sååå mycket "mer" i pi60! Har ju haft bägge modellerna i samma rum och det skiljer mycket...... djupet är otroligt 8O

Frugan klagar dock på storleken (ja, på högtalarna alltså!!!)......aldrig får det vara riktigt bra!!!

Anders

Japp, det är dina gamla piPs som jag har, men de funkar bättre än mina piP då de står i en annan lägenhet med ett mycket bättre rum än det lilla rum som jag har i Norge. Jag är faktiskt själv lite kluven på just det här med storleken, piP är ju så smidiga att man kan få med sig ett par i en resväska! :)

Användarvisningsbild
Iqbad

Inläggav Iqbad » 2008-11-17 07:33

IngOehman skrev:Delade system är mera anpassningsbara, som Subjektivitsten skriver,
men du har även rätt i att pi60 oftast är något mera anpassningsbara
än piP (för det var väl inte delade system som du jämförde med, som
Subjektivisten antar?). Det beror på att de är gjorda för att stå lite
längre från sin vägg, vilket för med sig att de är justerbara både utåt
(närmare vägg) och inåt i rummet! :)

Så ja, du har rätt.

Vh, iö

- - - - -

PS. KK har rätt i att piP kan uppfattas som förljusad, i rum med alldeles
för mycket efterklang, på grund av högtalarnas stora spridning. Men pi60 är mindre känslig för detta. I mycket bra rum är de mera lika var-
andra.

Nej, det är riktigt att jag inte försökt jämföra delade system med pi60. Jag försökte bara säga att jag har uppfattningen att jag skulle få en bättre basåtergivning med pi60 än med piP. Tack för svar, då vet jag nu hur det ligger till.

Användarvisningsbild
Iqbad

Inläggav Iqbad » 2008-11-17 07:35

subjektivisten skrev:
Iqbad skrev:Jag menade att pi60 inte är lika känsliga som piP för rummets brister.

Kanske, kanske inte. Fördelen med delade systemet är ju att du kan ställa basen som du vill. Med pi60 så har du den bas du har. Du måste skaffa en EQ om du ska ändra basen på pi60 medans det delade systemet så kan du trixa i filtret (helst Ingvars filter). Jag tyckte min djupbas var lite klen när jag fick i32s och profundusY-2. När ingvar kom så höjde han ca 14 db i basen på filtret! 8O

Beroende på dina hemförhållande (fru/sambo/rum/etc) så skulle jag rek att du håller sinnet öppet för basmoduler och kanske gärna ProfundusX-2. Visst, dom är lite större men mer kapabla i ljudtryck och dom går lägre. För jag tror att när man väl börjar dimensionera basen mer optimalt, så vill man gärna har ännu mer headroom oavsett hur högt man spelar. Det är en helt underbar känsla att kunna spela vilken skiva som helst vid vanlig till stark volym och veta att basen återges korrekt och den aldrig blir komprimerad eller distar. Det är värt alla pengar x 10 enligt mig. :D

Hmm. Vad är det för yttermått på X-2? Det börjar låta dyrt det här.. :)

Användarvisningsbild
The-Master

Inläggav The-Master » 2008-11-17 11:16

Iqbad skrev:Hmm. Vad är det för yttermått på X-2? Det börjar låta dyrt det här.. :)

Från manifestet;
"Dimension(b*h*d, cm): 2 st 48*50*49 (version standard)"
//RoBeRt

Användarvisningsbild
Iqbad

Inläggav Iqbad » 2008-11-17 21:59

The-Master skrev:
Iqbad skrev:Hmm. Vad är det för yttermått på X-2? Det börjar låta dyrt det här.. :)

Från manifestet;
"Dimension(b*h*d, cm): 2 st 48*50*49 (version standard)"

1/8 kubikmeter x 2 borde man ju få plats med.. tack för svar!

Återgå till Wänner af Ino