Funderingar om en piPs-uppsättning.

Diskussion och gemyt om Ino-produkter, gamla som nya.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
PojkenMedTur

Funderingar om en piPs-uppsättning.

Inläggav PojkenMedTur » 2008-11-18 23:46

Hej, jag heter Erik :)

Detta är min första post så kan passa på att presentera min hifi-karriär lite.

För något halvår sen tänkte jag att det vore ett kul projekt att uppgradera mina datorhögtalare till något mer seriöst än mina d´felt audioengine 5.

Några månader av forumsurfande och en väldigt ögonöppnande session i en väldesignad källare senare sitter jag hemma med ett par blankvita piP signatur jag byggt ihop själv tillsammans med en enkel trend ta-10.1 förstärkare

Bild

Det låter bra men rätt så långt ifrån så bra som i källaren. Största problemet är att högtalarna står på ett bord och inte stativ samt att högra högtalaren är skymd bakom min skärm (kör 17" macbook pro tillsammans med en 30" skärm) men det är löst i övermorgon då skärmen ska bli enda bild-ytan.

Mitt projekt just nu är att få elektroniken så bra det går.

Lyssnar uteslutande på musik som ligger på hårddisken, har det mesta i lossless.

Står i kö för en Cambridge DACmagic som ska kopplas in med en optisk kabel från datorn. Jag har även beställt ett uppgraderings-paket som ska förvandla min förstärkare till en sån här:

http://www.audio-magus.com/product_p/ta10m3.htm

sen har jag även beställt en sådan här:

http://www.audio-magus.com/PowerCenter_Battery_Power_Suppy_p/bps1.htm

som ska mata både förstärkaren och DACen med jättefin ren ström.

När man läser på forum står det att varje enskild av dessa förbättringar ger "jättemycket bättre ljud, fastare bas" etc etc så tillsammans måste det ju bli tre gånger bättre :D

Mitt enda lilla problem (förutom att det är massa väntetid på allt jag vill ha) som knappt är ett problem är sladden från DACen till förstärkaren. Förstärkaren och DACen står ju jättenära varandra så 10-20cm kabel borde räcka. Blev rekommenderad att bygga själv med dessa komponenter från elfa:

1m 55-792-22 LonWorks DataBuskabel 1p.0,32mm2 skärmad

2 ST 42-275-00 Phonoplugg svart

2 ST 42-275-18 Phonoplugg röd

Läste i ingvars prislista eller manifest att han säljer en egen färdig lyxig kabel.

Märkbar skillnad?

Verkar jag vara på rätt spår överallt?

Efterföljande projekt blir att försöka samla ihop pengar för att kunna köpa en trevlig bostadsrätt i stockholms förhoppningsvis krachande bostadsmarknad så jag får plats att njuta av mitt väl-ljud :roll:
Senast redigerad av PojkenMedTur 2008-11-19 14:00, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2008-11-19 08:42

Den där Trends TA-10.1 verkar vara lite klen. 11W/4Ohm eller 6W/8Ohm, räcker det? Jag har själv ett par piP och gör åt med ungefär 3 gånger mera effekt. Du kanske sitter nära högtalarna? Då klarar man sig förstås med mindre effekt.

Databuskabeln är en tvåledare med skärm. Du behöver väl bara en vanlig koaxial? Med den längd du efterfrågar, är det okritiskt men välj en skärmad kabel. De flesta av oss hör ju ingen skillnad på kabel om det inte föreligger direkta missanpassningar mellan apparaterna (t.ex. hög utimpedans i kombination med låg inimpedans).

Användarvisningsbild
PojkenMedTur

Inläggav PojkenMedTur » 2008-11-19 13:59

Ok, köper koaxial ist. Sitter iof oftast rätt nära högtalarna men vill absolut inte ha en förstärkare som begränsar högtalarna?

Någon som vem närmare huruvida Trenden verkligen ÄR för klen för piP?

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2008-11-19 14:36

PojkenMedTur skrev:Ok, köper koaxial ist. Sitter iof oftast rätt nära högtalarna men vill absolut inte ha en förstärkare som begränsar högtalarna?

Nja, jag använder piP med ett 150W-slutsteg (5 Ohm). I det läge volymkontrollen står är det max 11.3V sinus, vilket är 25W i 5 Ohm som anges vara piP's belastningsimpedans. Tror Ingvar Öhman brukar lägga sig ungefär på den gränsen när han demar (fanns i någon tråd på detta forum). I ditt fall är det förstärkaren som kroknar innan högtalaren vilket jag misstänker borde bli hörbart vid längre lyssningsavstånd. Jag har drygt 3m till mina piP. En halvering av avståndet betyder att effektbehovet sänks till 1/4 (6dB).

Dock bör man ha i minnet att det beror mycket på vilka fonogram som avlyssnas. Tokkomprimerade pop/rockalster kräver väldigt liten effekt. En okomprimerad akustisk inspelning kan kräva mycket effekt.

Användarvisningsbild
PojkenMedTur

Inläggav PojkenMedTur » 2008-11-19 15:07

RogerGustavsson skrev:
PojkenMedTur skrev:Ok, köper koaxial ist. Sitter iof oftast rätt nära högtalarna men vill absolut inte ha en förstärkare som begränsar högtalarna?

Nja, jag använder piP med ett 150W-slutsteg (5 Ohm). I det läge volymkontrollen står är det max 11.3V sinus, vilket är 25W i 5 Ohm som anges vara piP's belastningsimpedans. Tror Ingvar Öhman brukar lägga sig ungefär på den gränsen när han demar (fanns i någon tråd på detta forum). I ditt fall är det förstärkaren som kroknar innan högtalaren vilket jag misstänker borde bli hörbart vid längre lyssningsavstånd. Jag har drygt 3m till mina piP. En halvering av avståndet betyder att effektbehovet sänks till 1/4 (6dB).

Dock bör man ha i minnet att det beror mycket på vilka fonogram som avlyssnas. Tokkomprimerade pop/rockalster kräver väldigt liten effekt. En okomprimerad akustisk inspelning kan kräva mycket effekt.

Urk då :(

Har rätt blandat material och en hel del som inte är sönder-remastrat och när jag sitter i "lyssnings-position", dvs inte framför datorn, så sitter jag ca 3m ifrån...

Några alternativ på bättre (gärna jättebra value/money) 2.0-förstärkare?

Läste nåt om någon som rekommendera Pre TwentyFive i en tråd bredvid? (Man behöver slutsteg till den om jag förstod rätt? Är inte insatt i den problematiken, fördelar/nackdelar?)

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2008-11-19 16:05

Pre TwentyFive är bara en kontrollförstärkare (en ingångsväljare + ett linjesteg med volymkontroll) och du måste ha ett effektsteg för att kunna lyssna i högtalare. Prislappen på bara Pre TwentyFive är en kanske en annan än du tänkt dig?

Ett budgettips har varit en liten CD-receiver från Denon, DM-30, DM-31 eller DM-35. Men den innehåller såväl CD-spelare, radio och förstärkeri. Någon av dessa har Ingvar tidigare använt vid demon, vet inte hur det är nu.

Det verkar som du vill ha små saker att spela med, inget fel i det. Dock tycks marknaden vara mera inställd på "fullbreda" produkter. Är själv glad i små prylar. Ofta blir man då hänvisad till gör-det-själv-prylar. Ett annat alternativ är att köpa begagnat, kan vara prisvärt.

Användarvisningsbild
PojkenMedTur

Inläggav PojkenMedTur » 2008-11-19 18:21

Har väl inte sagt så mycket om min budget, sa bara att det skulle vara prisvärt. Någonting för 100000 kan ju vara prisvärt om det är 10ggr bättre än motsvarande för 20000kr. (ska jag köpa en förstärkare för 100k ska det försej krävas _väldigt_ bra argument :roll: )

Jag har en rätt stor mani för att "uppgradera" saker och tycker bra teknik = rolig teknik.

Just nu kostar tekniken jag beställt mellan dator och högtalare drygt 5000kr, har jag misslyckats med att beställa grejor som fungerar perfekt så får jag svälja stoltheten och beställa saker som fungerar bättre.

Elektroniken står på mitt skrivbord så har helt enkelt inte plats för en bred, djup 20kg klump. Har inte heller någon som helst behov av en CD-spelare.

Tack för hjälpen för övrigt :)

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2008-11-19 18:25

Men den där Denon-receivern tar nog inte mera plats än de grejor du nämnt. (Dimensions W 210 x H 115 x D 308.5 mm, Weight 4.3 kg) Det är av misstagen man lär sig, det vet jag efter många år på jorden....

Användarvisningsbild
PojkenMedTur

Inläggav PojkenMedTur » 2008-11-19 19:17

Har nu iaf byggt om mitt skrivbord så att jag har äkta stereo-ljud, Anna Ternheims Shoreline låter jättefint på halvhög volym men det kanske är förstärkaren som hindrar mig från att _vilja_ dra upp högre :(

Känner mig rätt osugen på Denon CD-kombon.

Om vi struntar i budgeten (nåja), vad skulle folk vilja sätta emellan min kommande dacmagic och högtalarna?

2.0-ljud enbart.

Om möjligt inte jättestort, alternativt möjligt att ha stående på högkant?

Användarvisningsbild
PojkenMedTur

Inläggav PojkenMedTur » 2008-11-19 19:24

Känns som jag har lite samma mål som OP i denna tråd:

http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... ic&t=26314

Fast den verkar ha dött lite.

Kan nån bara för skoj skull visa för mig hur ett passande slutsteg efter pre twentyfive skulle kunna se ut? Har noll koll på slutsteg :(

Vad använder man en "RIAA TWO" till?

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2008-11-19 21:44

"RIAA TWO" är en pickupförstärkare för vinylspelare. "Pre TwentyFive" är ju inget du måste ha om du bara har en ljudkälla. Antar att den består av en ingångsväljare och en buffrad volymkontroll, möjligen med lite förstärkning (men den behövs inte alla gånger.

Cambridge DACmagic ska du alltså använda istället för datorns egna ljudkort?

(Hade även gått bra att köra signalen från datorn till en AV-förstärkare/receiver och använt den istället för den kedja av apparater du har listat. Har dock ingen rekommendation men billigare än DAC+slutsteg borde det bli, dock kanske större låda.)

Efter DAC:en behöver du i varje fall ett slutsteg och därimellan en volymkontroll (som sagt är "Pre TwentyFive" en rätt dyr volymkontroll). Ett Rotel RB-06 slutsteg som du kan ställa undan och så en extern volymkontroll vid datorn kan kanske vara en lösning? Här ett slutsteg i mindre förpackning, http://www.ljudmakarn.se/view.asp?art_id=1538&menu=1

Användarvisningsbild
PojkenMedTur

Inläggav PojkenMedTur » 2008-11-19 23:41

Dacmagicen ska jag som sagt ha för att koppla förbi ljudkortet, macbooken har optisk utgång så kopplar in den så.

Var egentligen väldigt nöjd med mina beställda lådor :cry:

En hyfsad volymkontroll (t.ex kingrex preamp + litet slutsteg (t.ex Pro-Ject Amp Box) borde alltså ge bättre ljudkvalitet än denna MARDIS TA-10(som är påväg hem till mig):

Bättre än en vanlig stor receiver typcambridge 640?

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2008-11-20 08:58

Jag gissar att t.ex. Rotel RB-06 ger en helt annan rättvisa åt piP än de där klena Tripath-baserade stegen. Prisnivån tycker jag är helt orealistisk på t.ex. Mardis TA-10. Där handlar det mest om att slänga in dyra komponenter för att göra sig en hacka. På ren svenska, för mycket "komponentbögeri" (hoppas ingen tar illa vid sig!). Kingrex-försteget beskrivs i lite väl mycket "audiophilspråk" för att jag ska tro på det... Men som sagt behöver du egentligen inget försteg med ingångsväljare utan det räcker med en volymkontroll på slutstegets ingång. Volymkontroll är ju vanligen bara en potentiometer typ Elfa 64-256-07, det behöver inte vara ett aktivt steg med ingångsväljare. Det kan också vara en fjärrstyrd potentiometer. Pro-Ject Amp Box är lite effektstarkare än TA-10 varianterna men kanske dras med andra olater likt de flesta Class-T-steg? Har visserligen fått hyfsad kritik i tysk hifi-press men det behöver inte betyda att det ÄR bra.

När det gäller Cambridge 640, tycker jag nog någon av dessa AV-receivrar http://www.hifiklubben.se/produkter/hemmabio/receiver/ på de övre raderna kunde vara ett väl så bra val och de tar ju digitalt in. En Denon AVR-1509, NADT744 eller Cambridge 340R har ju allt det du radat upp i en låda (plus lite till..) och gör förmodligen det inte sämre än DACMagic + KingRex Preamplifier + Pro-Ject Amp Box (lite för mycket pengar för den kedjan), snarare tvärtom. DACMagic + Mardis TA-10 (mycket pengar för en T-Amp!)) tror jag blir rejält på efterkälken. Nu har du ju den sistnämnda på väg in och då får du väl provköra fast jag misstänker att den är den svagaste länken i hela kedjan och inte ger Ino piP full rättvisa. Hoppas du inte tycker det blev för negativt men du har ju frågat.

Användarvisningsbild
PojkenMedTur

Inläggav PojkenMedTur » 2008-11-20 12:09

Jag har inte beställt en färdig mardisförstärkare, jag har beställt ett uppgraderingskit för 180 dollar som jag ska löda ihop själv på min trend TA-10.1.

Rotel RB-06 var väldigt snygg och attraktiv men jag postar ett foto för att beskriva min problematik:

http://img253.imageshack.us/img253/6748/dsc0078uh8.jpg

den lilla röda ringen visar min nuvarande förstärkare, den stora visar var jag hade tänkt att ha elektroniken och där mätte jag upp att en rotel RB-06 inte fick plats.

Det är för övrigt en studentbostad (tjejen pluggar) som jag _max_ ska bo i ett år till.

edit: försökte fixa bilden

Tog bort direktlänkningen p g a bildens storlek
/nq
Senast redigerad av PojkenMedTur 2008-11-20 12:38, redigerad totalt 2 gånger.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2008-11-20 12:28

Lite liten bild så det syns inte så bra.

Kommer du att ha högtalarna precis som på bilden?

Är inte riktigt optimalt och då verkar det vara lite som att "kasta pärlor för svin" med dyr elektronik. Om du sitter 3m bort och lyssnar bör högtalarna ha en annan placering. En placering enligt Ingvar Öhman's rekommendationer ger en annan potential.

Som sagt, den där TA-10 är kedjans svagaste länk. Det är väl bara en hottad T-Amp?

Har DACMagic någon volymreglerad utgång? Då behövs bara ett slutsteg undanstoppat någonstans.

Användarvisningsbild
PojkenMedTur

Inläggav PojkenMedTur » 2008-11-20 12:35

Ritade en liten hyfast skalenlig bild på mitt rum också:

Bild

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2008-11-20 12:48

Nu ser man ju bättre (fast det brukar vara bra att ligga på max 800 pixlar i bredd)! Det är till att sitta närma högtalarna, under 1 meter är tveksamt med piP. Optimalt är 2-4 meter. Men det är ju ett studentrum och då får man ta vad man har. När du sitter vid skrivbordet antar jag att effekten räcker i alla lägen. Längre bort kanske det låter lite smalt och inklämt. Vad är det du saknar i återgivningen i nuläget?

Användarvisningsbild
L4

Inläggav L4 » 2008-11-20 12:48

Jag har ett Rotel RB-06 som jag driver mina Larsen 4 med. Ok, en helt annan högtalare, men jag är mycket nöjd. Fördelen med ett separat slutsteg är att det kan användas för andra applikationer senare, när du flyttat ut ur studentlägenheten. Du kan t.ex. skaffa ett till, bryggkoppla och sen har du dubbelt så mycket kraft.

Användarvisningsbild
PojkenMedTur

Inläggav PojkenMedTur » 2008-11-20 12:50

RogerGustavsson skrev:Lite liten bild så det syns inte så bra.

Kommer du att ha högtalarna precis som på bilden?

Är inte riktigt optimalt och då verkar det vara lite som att "kasta pärlor för svin" med dyr elektronik. Om du sitter 3m bort och lyssnar bör högtalarna ha en annan placering. En placering enligt Ingvar Öhman's rekommendationer ger en annan potential.

Som sagt, den där TA-10 är kedjans svagaste länk. Det är väl bara en hottad T-Amp?

Har DACMagic någon volymreglerad utgång? Då behövs bara ett slutsteg undanstoppat någonstans.

Dacmagic har ingen volymreglerad utgång.

Mitt boende är tillfälligt, i nästa lägenhet ska piparna upp på stativ i något passande rum, mitt projekt just nu var att fixa så att åtm elektroniken skulle bli bra även om rummet är kasst.

Sitter både i stolen (ca 100-140cm) och på sängen lite över 2m bort.

Folk verkade gilla trenden på forum och någon på minhembio.com sa att den funkade bra med dennes piP.

http://www.minhembio.com/forum/index.ph ... pic=147874
http://www.stereomojo.com/SHOOTOUT2007INTEGRATEDS.htm

Än en gång tack för hjälpen :)

Användarvisningsbild
PojkenMedTur

Inläggav PojkenMedTur » 2008-11-20 12:57

Det som jag tycker låter väldigt bra är typ piano-musik + kvinno-röst (tänk Anna Ternheim - Shoreline)

Det som låter lite sämre är väl generellt basåtergivningen, tycker inte heller särskilt mycket rockmusik låter riktigt bra. Inklämt och litet kanske var bra ordval...

Användarvisningsbild
PojkenMedTur

Inläggav PojkenMedTur » 2008-11-20 13:08

Vad är era gissningar om denna kombo:

http://www.audio-magus.com/Citypulse_DA ... da203e.htm

+

Rotel RB-06

?

Edit:

Eller denna:

http://www.audio-magus.com/Citypulse_7_ ... a72xv2.htm

fakeedit:

Har fortfarande inte egentligen plats för en Rotel RB-06 :roll:

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2008-11-20 13:16

Eftersom det verkar som du har varit i den där källaren och lyssnat, vet du vad piP kan om betingelserna är de rätta. T-Amp skulle jag sälja av direkt. En begagnad integrerad förstärkare borde klara uppgiften bättre. T-Amp med hottning lär inte hjälpa, effekten kommer att väl ändå att vara densamma? Är tveksam till de små från Pro-Ject p.g.a. verkningsprincipen, men jag kan ha fel. Du kanske kan låna en integrerad förstärkare och prova?

Minst 2x30W från en konventionell förstärkare vill jag nog ha för piP. Stativ behöver man inte heller utan det går bra med vägghylla/väggkonsol för de ska ju stå med baksidan mot dämpskiva.

Ett separat effektsteg behöver du inte ha liggandes på skrivbordet. Kan t.ex. ställas på högkant under bordet bara det får lite ventilation. Jag brukar stuva undan elektronik som man ändå inte behöver ratta på.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2008-11-20 13:23

PojkenMedTur skrev:Vad är era gissningar om denna kombo:

http://www.audio-magus.com/Citypulse_DA ... da203e.htm

+

Rotel RB-06

?

Edit:

Eller denna:

http://www.audio-magus.com/Citypulse_7_ ... a72xv2.htm

fakeedit:

Har fortfarande inte egentligen plats för en Rotel RB-06 :roll:

Nja, är lite för dyra jämfört med vanliga masstillverkade produkter. Dollarkursen+frakt+tull+moms gör att det blir dyra lösningar. Eftersom du har platsbrist nu, kör på det du har och uppgradera vid ett senare tillfälle. De här småburkarna du länkar till tycker jag är dyra i förhållande till prestanda. Släpper du på storlekskravet finns det andra högpresterande produkter till helt andra priser. Att få pengar över är aldrig fel, inte minst för en student! Jo, jag är smålänning....

Användarvisningsbild
PojkenMedTur

Inläggav PojkenMedTur » 2008-11-20 13:29

Jag jobbar som pokerspelare, bara tjejen som pluggar och jag har bett audio-magus märka paketet så jag slipper tull+moms :)

Jag kan antagligen skicka tillbaka prylarna jag redan beställt och byta ut mot t.ex en citypulse-DAC. Har även för mig att någon PM-ade mig och ville sälja en Citypulse-dac.

Skulle det bli en märkbar skillnad mellan Rotel RB-06 och RB-1050?

Användarvisningsbild
PojkenMedTur

Inläggav PojkenMedTur » 2008-11-20 13:37

Hitta rotel 1050 i mint condition fö 3500kr. Låter väl vettigt?

Det plus citypulse-dac (med snygg fjärrkontroll) kostar ju ungefär lika mycket som mina "små-lådor" jag har på ingång nu.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2008-11-20 14:07

Nja, en Rotel RB-150 är nog inte helt fel. Citypulse har jag ingen uppfattning om. Varför tror du att den skulle vara bra? Brukar vara så att en del produkter skrivs upp, inte minst efter någon recension i någon reklamfinasierad hifi-blaska, för att sedan vara helt värdelösa efter en tid. Det finns exempel på det motsatta, helt "gråa" produkter ingen lägger märkte till visar sig efter åratal vara helrätt.

Användarvisningsbild
PojkenMedTur

Inläggav PojkenMedTur » 2008-11-20 14:27

Får iaf intrycket av att tillverkarna/användarna på forum faktiskt gör produkten för att de vill få bra ljud. Är ju inte säkert att den låter bättre än Cambridges variant som kostar hälften så mycket men nu är jag ju även i behov av volym-kontroll-funktionen och den finns ju inte hos cambridge :(

Borde ju åtm vara väääldigt mycket bättre än mitt inbyggda laptop-ljudkort?

Användarvisningsbild
PojkenMedTur

Inläggav PojkenMedTur » 2008-11-20 14:46

Hmm, kanske borde gå på den välkända Benchmark DAC-1 ist?

Borde väl fungera _minst_ lika bra och 6500 har jag råd med.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2008-11-20 15:16

Ja, den är bra! Benchmark + Rotel = helt OK! Det rum du har nu gör dem inte rättvisa men det blir väl annat framöver? Meddela gärna hur du tycker det blev.

Användarvisningsbild
PojkenMedTur

Inläggav PojkenMedTur » 2008-11-20 15:25

Nu blev jag osäker igen :?

Kollade på benchmarks hemsida och där finns tre modeller:

DAC1
DAC1 USB
DAC 1 PRE

Där fördelen med den tredje ska vara att den ska fungera som pre-amp.

Fungerar inte vanliga DAC1 som pre-amp?

vad är det jag inte förstår?

Nästa

Återgå till Wänner af Ino