En pladdertråd om olika basmodulsystem

Diskussion och gemyt om Ino-produkter, gamla som nya.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

En pladdertråd om olika basmodulsystem

Inläggav shifts » 2008-11-23 18:19

Tänkte först lägga det här under min medlemspresentation, eftersom det
inte kommer avhandla någon direkt frågeställning. Men tänkte sen att det
är nog lättare att få lite fart i tråden om den placeras här. Välkomna att
pladdra på, om funderingar kring ditt eget eller någon annans Ino-system.

Min väntan på profundusX-2 börjar närma sig sitt slut, men det är ändå
olidligt. Olidligt spännande så klart, men tiden kryper verkligen fram. Så
då sitter jag istället här och söker i mina favorittrådar där olika
basmodulsystem avhandlas här och hur folk beskriver skillnaderna
före/efter.

Tanken att skaffa profundusX-2 istället för mindre moduler var för min del
för att säkra framtidsbehov och förenkla utbyggnader av systemet.
Dessutom tycker jag priset är väldigt rätt. Den normala fortsättningen
vore helt klart att gå till profundusX-4 efter detta, vilket också varit
tanken. Men... Jag har fastnat för infraX-6 när jag läser om dem.
Storleken och prestandan verkar vara ett helt rimligt slutmål att sikta in
sig på. Det finns andra system som har värre prestanda, men infraX-6 verkar
väldigt lagom för mycket.

Ja just det, vad var det för högtalare jag satt med som toppsystem sa jag?
Jo, piP hehe. Så varför sitter jag här och dagdrömmer om sådana där
mastodontsystem? Varför drömmer jag om uppgraderingar innan jag ens
har landat den som är på gång tro? Dags att samla sig lite tror jag. Nästa
steg i högtalarsvängen kommer nog istället för större basmodulsystem bli
6-8 a1:or. Efter det i28 hoppas jag och SEN kanske dags att släppa in lite
mer kraftpaket i botten.

Försöker läsa mig till fördelar/nackdelar med infrasystem jämfört med
profundussystem, men det är inte helt lätt ändå. Det som verkar tala mest
mot infra är priset. Modulerna är dyrare, delningsfiltret är dyrare och det
behövs mer förstärkakraft. Dessutom ska Ingvar mäta in det.
Tusenlapparna drar iväg. Men det är ju så smutt, tar ingen plats alls
(nåja)! Jag måste helt enkelt lyssna på ett sådant system någon gång.

Det är den där fina artikulationen i basregistret jag vill åt, samt en väldigt
avslappnad återgivning. Jag tänkte skriva "helt obesvärad återgivning"
men då jag vet vilka nivåer vissa tokar här på forumet kör med,
misstänker jag att det finns väldigt olika syn på det där med obesvärad
återgivning och när man är där. Det kanske går att uppnå med något
mer kostnadseffektivt och pluttigt som profundusX-4? ;)

Blev det något av det här inlägget eller var där bara svammel? Det
återstår att se. Kände att jag behövde skriva av mig lite i rent terapisyfte.
Snart så är det dags.

PS. Koppen, du får också skriva här, trots att det du snart har är ett
Bremensystem. Du verkar ha ett liknande mål som jag: En avslappnad
återgivning för och främst, istället för jetplansnivåer.
Senast redigerad av shifts 2008-11-23 19:40, redigerad totalt 2 gånger.
2021 maj på Spotify

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2008-11-23 18:59

:)

Kort sagt - under kontrollerade former är infrsystem hel enkelt överlägsna på allt - utom priset.

Mitt system må vara med Bremenbasar, men visst verkar vi ha samma målsättning. Min uppsättning är dessutom gjord för att kunna konverteras till ett infraliknande koncept, dvs slutna och elektriskt kompenserade. Och tro det eller ej - det var just för ett sådant koncept elementet ursprungligen togs fram.

P-X systemet kan ju i mindre antal definitivt ge större output, men aldrig konkurrera fullt ut på alla parametrar med ett kompromisslöst infrasystem. Så är det bara.

Användarvisningsbild
overture

Inläggav overture » 2008-11-23 19:10

Hejdu, bäste svamlare. Jag har tänkt i samma banor som du länge utan att komma till avslut. Egentligen vill ju alla vi prylgalningar med "ino-läggning" ha ett par i68s + infraY12 + bryston monoblock i ett eget specialdesignat rum...

Men det är ju för de flesta av oss en utopi av olika skäl så då skalar vi ner ambitionen till något rimligt (eller helt orimligt i de flestas öron. När jag nämnde 15 högtalare som ett rimligt slutmål på jobbet fick jag idiotstämpeln i pannan )

Så mal på du bara, högst intressant att höra någon annans ältande :)

pingvinlakrits

Inläggav pingvinlakrits » 2008-11-23 19:43

Jag har hört (och det är jag ju inte ensammen om direkt...) ett flertal av Inos basmodulslösningar från pP upp till infrasystemen. Det "bästa" alternativet har i mitt tycke varit pX2 - låter jäkligt bra helt enkelt och för det mesta fullt tillräckligt med råge. Den gången jag fick lyssna på pX4 lite hafsigt ihopslängda så lät det sjukt bra i det rummet som i grunden inte varit speciellt bra.

Sitter med pX2 idag, dessutom i den mindre lådan på 70L och kan tänka mig ett par till om jag kan gömma undan dem, inte för att pX2 inte räcker till - för det gör de - men mest för att det vore kul att få den där extra samverkan som jag upplevt med mer än två basmoduler.

Känns inte som någon brådska dock.
Inaktiv

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2008-11-23 20:04

Kaffekoppen skrev:P-X systemet kan ju i mindre antal definitivt ge större output, men aldrig konkurrera fullt ut på alla parametrar med ett kompromisslöst infrasystem. Så är det bara.

Det tror jag är rätt.

Känner att det är nog så viktigt att stanna upp och besinna sig. Fråga mig
själv vad som är rimligt. Vad har jag för behov och vilka kommer jag kanske
skapa? Det där sista, att skapa behov, tror jag är en väldigt vanlig tendens
då man börjar bygga ut sitt system. Har man en gång fått smak på en
ordentlig basbotten (kvalitativ så väl som kvantitativ skulle jag vilja säga),
så misstänker jag att det är svårt att kliva tillbaka.
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2008-11-23 20:08

overture skrev:Men det är ju för de flesta av oss en utopi av olika skäl så då skalar vi ner ambitionen till något rimligt (eller helt orimligt i de flestas öron. När jag nämnde 15 högtalare som ett rimligt slutmål på jobbet fick jag idiotstämpeln i pannan )

Visst är det många gånger en ren och skär utopi. Det är många olika faktorer
som spelar in och sätter käppar i hjulen.

Det har inte varit en helt ovanlig kommentar om mitt eget system (piP solo)
och den kommande utbyggnaden; att den kanske är ett fixbehov snarare än
ett nödvändigt behov. Svårt att säga det där, för mig är det än så länge
reellt, men infraX-6 är det nog inte 8)

overture skrev:Så mal på du bara, högst intressant att höra någon annans ältande :)

Som lite ombyte till sitt eget antar jag ;)
2021 maj på Spotify

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2008-11-23 20:10

Nja, jag är nog inne på Pingvinlakris linje helt klart.

P-X är ett så bra system så jag skulle sluta fundera tills det är driftsatt ;)

Jag säger som Ingvar - balans - och det torde de flesta ha redan med pp-4 eller PX-2.

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2008-11-23 20:14

pingvinlakrits skrev:Jag har hört (och det är jag ju inte ensammen om direkt...) ett flertal av Inos basmodulslösningar från pP upp till infrasystemen. Det "bästa" alternativet har i mitt tycke varit pX2 - låter jäkligt bra helt enkelt och för det mesta fullt tillräckligt med råge. Den gången jag fick lyssna på pX4 lite hafsigt ihopslängda så lät det sjukt bra i det rummet som i grunden inte varit speciellt bra.

Sitter med pX2 idag, dessutom i den mindre lådan på 70L och kan tänka mig ett par till om jag kan gömma undan dem, inte för att pX2 inte räcker till - för det gör de - men mest för att det vore kul att få den där extra samverkan som jag upplevt med mer än två basmoduler.

Känns inte som någon brådska dock.

Min erfarenhet av de större system är obefintlig, utan de jag har lyssnat på,
förutom mitt eget, är piPs + pP-2, piPcrt + pX-2 samt pi60 + pX-4. Det sista
var helt klart en omtumlande upplevelse och kändes mer eller mindre som
en ouppnålig utopi vid lyssningstillfället. Jämnheten i basen var slående.

Dessa är lite svåra att jämföra med varandra, men jag ångrar absolut inte
klivet mot prof.X-2. Tror det blir en bra början. Du säger att det vore kul
att få den extra samverkan av mer än två moduler och där håller jag så
klart med dig, men det blir ett möbleringsmässigt problem här hemma. Att
stapla dem på varandra i hörnen är kanske mindre än optimalt, och det
skulle vara mitt alternativ just nu.
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2008-11-23 20:17

Kaffekoppen skrev:P-X är ett så bra system så jag skulle sluta fundera tills det är driftsatt ;)

Jag säger som Ingvar - balans - och det torde de flesta ha redan med pp-4 eller PX-2.

Kloka ord, helt klart. Det kommer inte vara ekonomiskt möjligt för mig att
göra något annat än att stanna där för övrigt.

Var har vi nu den där medlemmen som kör prof.Y-moduler parat med piP? ;)
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
overture

Inläggav overture » 2008-11-23 20:45

Jag ska strax (har jag sagt i 1 år) komplettera mina piPs med ett par basar för att sedan köpa nya toppar. De som hindrat mig har varit att jag vill ha specialform på dem och att jag inte vet om det är vettigt i ett längre perspektiv. Ibland tänker jag att det är betydligt vettigare att köpa sig ett par vanliga pi60, sätta sig ner o lyssna på musik och hålla käften så att säga men eftersom det inte heller känns helt rätt har jag alltså ältat min ljudframtid nära på dagligen i mer än ett år... Jag måste nog börja att se det som ett sjukdomstillstånd. ;) Det har för länge sen slutat att handla om musik även om det var det som startade det hela. Jag längar så efter en stabil "baseline" som inte ger mig daglig oro. Det blir inte lättare av att jag bor förhållandevis litet med min sambo och råkar vara lite för intresserad av formgivning...

Jag lutar åt profX-2 i anpassad låda som senare blir till profX-4 och tillslut kanske infraX-6. Som toppar tänker jag mig initialt iPs för att sedan gå över till i14, i16s eller om jag får plats och bättre med deg: i32s (mest för att jag tycker att det är inos snyggaste)

Så det finns lite beröringspunkter :)

Användarvisningsbild
EA_73

Inläggav EA_73 » 2008-11-23 21:10

Jag kommer att köra PX-4 med pr24 i mitt (under byggantion) ljudrum. Men man blir lite sjuk i huvudet när man sitter på kammaren och funderar. Jag kommer nog att bygga 2 extra px-lådor när jag ändå bygger utifall att :D Hjärnan är inställd på PX-8 med i28. Man måste ju få drömma lite :)

Nästa helg blir det på med blåbyxorna igen.
_,_,_,_,_,_,_,_,_,_,_,_,_,_,_,_,_,_,_

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2008-11-23 23:44

EA_73 skrev: Hjärnan är inställd på PX-8 med i28. Man måste ju få drömma lite :)

Pengar i sjön. i28 klarar inte med än 123dB eller vad det är.
X4 matchar mer än väl och är väl egentligen lite överdoimensionerat redan det, man det kan ju vara bra att ha lite extra. Dom ytterligare X5-8 är liksom bara en fet utgift. Stort och fult blir det också. infraX6 kanske kan vara ett bra alternativ.
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
Strauss

Inläggav Strauss » 2008-11-24 00:19

Verrrry happy med X-4 ... det räcker till mig, grannar och resten av kvarteret om man så vill :D

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2008-11-24 00:54

Max_Headroom skrev:Pengar i sjön. i28 klarar inte med än 123dB eller vad det är. X4 matchar mer än väl och är väl egentligen lite överdoimensionerat redan det, man det kan ju vara bra att ha lite extra. Dom ytterligare X5-8 är liksom bara en fet utgift. Stort och fult blir det också. infraX6 kanske kan vara ett bra alternativ.

Ingvar brukar väl rek att ha ca 10 dB mer kapacitet i basen än topparna, speciellt om man även ska använda dom till film. :)
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2008-11-24 01:00

Max_Headroom skrev:
EA_73 skrev: Hjärnan är inställd på PX-8 med i28. Man måste ju få drömma lite :)

Pengar i sjön. i28 klarar inte med än 123dB eller vad det är.
X4 matchar mer än väl och är väl egentligen lite överdoimensionerat redan det, man det kan ju vara bra att ha lite extra. Dom ytterligare X5-8 är liksom bara en fet utgift. Stort och fult blir det också. infraX6 kanske kan vara ett bra alternativ.

På sätt och vis borde jag kanske hålla med om det där (för det är ju i sak riktigt) men det finns faktiskt saker att ta med i ekvationen, som gör att slutsatsen ändå kan ifrågasättas.

Nämligen detta:

Ett par i28 kan på lyssningsplats i ett normalt rum nå upp till ungefär 111 dB (peak RMS), drivna av en förstärkare på 2*150 W "åttaohmseffekt", men...

1. Vem säger att det inte är (behövs) mera ljudtryck under än över 80 Hz?

2. Jag kan hur som helst informera om att .1-kanalens klippnivå defacto ligger 10 dB över de övriga 5 eller 7 kanalerna i ett 5.1- eller 7.1-system. Så om man skall kunna utnyttja ett system fullt ut så behöver basen faktiskt klara 10 dB mera än topparna. Läs 121 dB på lyssingsplats! :o

3. Man får ha kul! Att "ha kul" kan tänkas inkludera att vippa upp den högraste knappen på cr80s eller cr80es, det vill säga lämna den trygga kalibrerade världen, och gå ut på det okalibrerade äventyret... Det finns två boost-nivåer, +6 dB och + 10 dB att välja mellan. Kanske kan detta anses vara oseriöst, men glöm inte bort att ALLA filmsundtrack enligt THX-normerna skall kontrollyssnas även med en förhöjd basnivå om +10 dB, eftersom det är meningen att filmerna skall fungera rimligt även avspelade med en sådan felbalansering. Läs; vi är uppe i 131 dB på lyssningplats, i "värsta fall"...

(Vilket betyder att man KAN argumentera att man till i28 behöver ett bassystem som klarar 141 dB en metar framför det, för att klara 131 dB på lyssningsplats. Det betyder i praktiken att kan påstå att först Prof.Z-8 eller prof Y-16 8O (Y-14 med nöd ock näppe) räcker...)

4. Att åstadkomma lågdistorderande bas är i regel svårare än att skapa samma förutsättningar vid lite högre frekvenser. Därför kan även det vara ett argument för att skaffa sig större marginaler just i basregistret. På grund av de fysikaliska lagarna behöver faktiskt den totala högtalarvolymen (och inte bara maxljudtrycksuppgifter berökande efter elementdata) vara tillräckligt för att högkvalitativ bas skall kunna uppstå* (så därvidlag är det nästan sak samma om man använder ett profX-2 system, eller ett infraX-6, som ungefär motsvarar varandra därvidlag).

Kort sagt: Man kan faktiskt vilja skaffa bassystem som klarar säg 116 dB på lyssningsplats, för att kunna spela 105 dB (- 11 dB) med superb ljudkvalitet (superlåg distorsion).

Frågan är om man kan vilja skaffa ett bassystem som klarar 152 dB en meter ifrån dem (~142 på lyssningsplats) för att klara 131 dB på lyssningsplats med superb judkvalitet... :?

Nej, så tokig kan väl ingen vara. 8)

Vh, iö

- - - - -

*Det går dock att kringgå de fysikaliska lagarna genom att bygga med slutna lådor + MFB-teknik, men det ger bassystem med oerhört hög mekanisk utimpedans, vilket i sin tur tenderar att exitera rumsnoder illa. :? Jag föredrar därför enkla lösningar, som klarar sig på sin intrinsiska linjäritet. Lite som... oemotkopplade triodslutsteg. :o

Inte för att jag ogillar återkopplade förstärkare, utan för att förutsättningarna är så mycket bättre när det gäller att återkoppla förstärkare. Dessutom finns det ett egenvärde med oemotkopplade "fullvolymshögtalare", nämligen att de inte bara spelar rent, utan att de faktiskt är verkningsgradseffektiva också.

Det värsta jag vet är bassystem som varken är återkopplade eller tillräckligt stora, utom som bara hanterar sina problem med en förkorrektion. Då maximerar man både distorsion och termisk kompression. :? Faktum är att de allra flesta subwoofrar är just sådana.
Senast redigerad av IngOehman 2008-11-24 01:16, redigerad totalt 1 gång.
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2008-11-24 01:05

Kul tråd shift. En kommentar direkt, a1 istället för a2? Om du ska ha i28 sen så kanske a2 är bättre, men jag vet inte, a1 kanske räcker?

Själv så sitter man på profundusY-2 och dom Y-2 jag har beställt är visst klara nu så snart blir det ProfundusY-4. Min tanke under sommaren var faktiskt att sälja Y-2 och bygga Z-4. Tror dom skulle få plats perfekt bakom mina högtalare, men jag skippa det eftersom det skulle bli så dyrt och med tanke på att jag håller på bygga upp en hemmabio OCH gör om hemma OCH betalar av lån så kändes inte 55K som en utgift jag ville ha nu. Då kändes 15800 kr mer överkomligt.

Min plan är dock att när allt är klart ljudmässigt och rumsmässigt, så ska jag försöka jämföra mina ProfundusY-4 mot något bra infra-system. Det som skulle vara intressant är nog InfraY-8, dom skulle få plats bakom mina i32s. Det är ju främst filmer jag tänker på, som kan ha mer energi under dom frekvenserna som mina PY-4 klarar av. Vi får se om det är värt pengarna.

Vilka har Infrasystem här på forumet, någon som har koll på det? :)
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2008-11-24 01:08

IngOehman skrev:Frågan är om man kan vilja skaffa ett bassystem som klarar 152 dB en meter ifrån dem (~142 på lyssningsplats) för att klara 131 dB på lyssningsplats med superb judkvalitet... :?

Nej, så tokig kan väl ingen vara. 8)

Vh, iö

Hade varit kul men skulle inte funka hos mig :lol:

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2008-11-24 09:19

overture skrev:När jag nämnde 15 högtalare som ett rimligt slutmål på jobbet fick jag idiotstämpeln i pannan

Bara att bjuda hem dem när du är klar.... skrattar bäst som skrattar sist...
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
overture

Inläggav overture » 2008-11-24 10:47

För övrigt känns ju fyra basar, 3 frontar och 8 surrar som ganska lagom för ett medelstort entusiastsystem... Annat hade det ju varit om man hade satsat på 8 basar och 12 surrar, då hade det ju varit knasigt ;)

Nåja, kanske ska börja med de där 2st basarna jag ältar om varje natt.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2008-11-24 10:51

Behöver du center? 8O
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
Tengil

Inläggav Tengil » 2008-11-24 11:50

Hmm, jag har ju Y4 och I28 och det fungerar fantastikst bra och det blir rejält tryck, however, jag får ju plats med 2Y till alltså Y6, och det kan ju inte bli sämre.........

Vh Christer

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2008-11-24 14:03

haha Christer, funderar du på framtiden eller? :lol:
Du sitter väl så långt ifrån i28 att ett par i64S skulle funka (min drömhögtalare om jag flyttar till större lägenhet/hus). 8O :wink:

Användarvisningsbild
Tengil

Inläggav Tengil » 2008-11-24 14:08

subjektivisten skrev:haha Christer, funderar du på framtiden eller? :lol:
Du sitter väl så långt ifrån i28 att ett par i64S skulle funka (min drömhögtalare om jag flyttar till större lägenhet/hus). 8O :wink:

Jo, ett par knottersvarta sådan skulle nog passa :) , jag var förbi en forumkille igår med sådana, men vi hann inte lyssna, vi får ta det nästa gång.

Vh Christer

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2008-11-24 17:50

subjektivisten skrev:Kul tråd shift. En kommentar direkt, a1 istället för a2? Om du ska ha i28 sen så kanske a2 är bättre, men jag vet inte, a1 kanske räcker?

Tackar! Ja, det där kanske kräver en liten förklaring. Pengarna ramlar inte
direkt in här och jag misstänker att jag kommer sitta kvar rätt länge med piP
samt prof.X-2. Att kliva direkt på a2 blir ett för kostsamt kliv. Har fööör mig
Bamsefar har kört a1 tillsammans med sina större toppar samt infraX-6, så
nog går det. Vilket för oss in på nästa fråga:

subjektivisten skrev:Vilka har Infrasystem här på forumet, någon som har koll på det? :)

Jag vet några, som i alla fall har haft infraX-6: Bamsefar samt wayfarer. RMA
har något infrasystem, men minns inte vilket. Det är nog endast dessa
herrar jag minns från mina sökningar, men fler finns säkert i gömmorna.
Senast redigerad av shifts 2008-11-24 18:07, redigerad totalt 1 gång.
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2008-11-24 17:53

Strauss skrev:Verrrry happy med X-4 ... det räcker till mig, grannar och resten av kvarteret om man så vill :D

Förstår att du är nöjd och det ska du banne mig vara. Det finns säkerligen de
med bättre basåtergivning än du hemma, men du är fortfarande ohotad
referens för mig. Dessutom var det ju du som satte griller i huvudet på mig.
Jag fick mersmak och den försvann liksom inte... :twisted:
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2008-11-24 18:02

shifts, Tack för tipset. Ja, annars går det att köpa 4 st a2 och sen köpa 2-4 till senare :lol: Men a1 räcker säkert. :P

Användarvisningsbild
Bamsefar

Inläggav Bamsefar » 2008-11-24 18:16

i28 mår utmärkt av att kompletteras med Infra-X6. Den kombon i mitt gamla rum lämnade igentligen inget övrigt att önska. punkt.

Om det inte går så är pX-4 givetvis nice, men då skulle jag hellre ta pi60 och BS60.

Fast vad vet jag... :roll: :wink:

shifts skrev:Har fööör mig Bamsefar har kört a1 tillsammans med sina större toppar samt infraX-6, så nog går det.

Jupp, gick fin-fint till i28/Infra-X6. Har även kört lite andra system med A1or - det går eftersom det är så himla få inspelningar/filmer som verkligen har något vettigt i surroundkanalerna. Hade någon utnyttjat surroundsystemet fullt ut så hade A1orna inte klarat det på högre volym, men i det lilla (15m2) rummet så räckte det till.
Best Regards
Bamsefar

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2008-11-24 18:21

Ingvar är ingen fan av a1 till annat än ett system baserat på piP, men som sagt har Bamsefar kört det och det räcker dugligt enligt mig.

Så jag sticker ut hakan och säger att det går, men det beror ju på hur starkt man anser spela :lol:

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2008-11-24 18:23

Bamsefar skrev:Om det inte går så är pX-4 givetvis nice, men då skulle jag hellre ta pi60 och BS60.
Pingvinlakris tycker pi60 + X-2 är bättre än BS60 kombon.... och jag är beredd att hålla med. Mycket flexiblare.

Användarvisningsbild
Bamsefar

Inläggav Bamsefar » 2008-11-24 18:30

Kaffekoppen skrev:
Bamsefar skrev:Om det inte går så är pX-4 givetvis nice, men då skulle jag hellre ta pi60 och BS60.
Pingvinlakris tycker pi60 + X-2 är bättre än BS60 kombon.... och jag är beredd att hålla med. Mycket flexiblare.

Helt korrekt, jag glömde nämna den detaljen: BS60 skall givetvis konstrueras som så att den går att bygga om till pX-2 senare (en liten switch för delningsfiltret med mera). På det sättet kan man börja med pi60 (bang-for-the-buck best choice), sedan BS60 (i väntan på resten) och när man har råd med separat slutsteg osv så flippar man switchen och kör pX-2. Och sedan är steget till pX-4 om man så vill lätt. Om man sedan känner för att byta pi60 till i28 så är det ju en lätt sak - och pi60 är relativt lättsåld troligen, så i sak har man haft en underbar liten resa i Ino-land...
Best Regards
Bamsefar

Nästa

Återgå till Wänner af Ino