Matta/draperi/tråden

Diskussion och gemyt om Ino-produkter, gamla som nya.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus
 
Inlägg: 19298
Blev medlem: 2005-07-15
Ort: Karlstad

Re: Matta/draperi/tråden

Inläggav AndreasArvidsson » 2016-12-20 12:04

Denna använder jag hos mig:
http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/33080380/
http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/60206098/

Tunn nog att man ser genom ifall man håller upp den framför ansiktet. Jag har den svarta och då räcker ett lager bra. Möjligt att den är för tunn om man tar den vita så att de mörka aco-skivorna bakom lyser genom.

Användarvisningsbild
CODY
 
Inlägg: 10003
Blev medlem: 2008-06-23
Ort: étoile

Re: Matta/draperi/tråden

Inläggav CODY » 2016-12-20 14:45

Tack Andreas! Får bli en svängom till IKEA.

Helt fräckt frågar jag på. Jag tänkte göra ramar av vitmålad smyglist samt förstärka hörn med dubbel list och vinkeljärn. Sen klär jag dem med tyg inifrån och lägger i skivan. Men finns det något smart sätt stadga upp en sådan konstruktion? Ritningar?
Oh, by jingo!

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger
 
Inlägg: 9627
Blev medlem: 2003-09-17
Ort: Stockholm

Re: Matta/draperi/tråden

Inläggav Johan_Lindroos » 2016-12-20 18:03

AndreasArvidsson skrev:Denna använder jag hos mig:
http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/33080380/
http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/60206098/

Tunn nog att man ser genom ifall man håller upp den framför ansiktet. Jag har den svarta och då räcker ett lager bra. Möjligt att den är för tunn om man tar den vita så att de mörka aco-skivorna bakom lyser genom.


Jag tycker detta tyg är lite för tätt och har låg kvalitet. Det är inte så bra att "spänna". Edit: För lättskrynklat också. Med vitt Ditte så syns mineralull bakom igenom. Slut Edit.

Våffelformade akustikskivor får försämrad funktion genom att sätta tyg framför. Det enda bra är att det är billigt!
//Johan Lindroos

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus
 
Inlägg: 19298
Blev medlem: 2005-07-15
Ort: Karlstad

Re: Matta/draperi/tråden

Inläggav AndreasArvidsson » 2016-12-20 18:07

Det finns garanterat tyg med bättre kvalité, men jag tyckte att det var bra nog. Hur mycket olika tyger påverkar ljudet tänker jag inte sia om, men detta tyg är som sagt ganska tunt.

Användarvisningsbild
genstruktur
 
Inlägg: 5078
Blev medlem: 2013-01-25
Ort: Kingriver

Re: Matta/draperi/tråden

Inläggav genstruktur » 2016-12-20 18:58

Johan_Lindroos skrev:
Våffelformade akustikskivor får försämrad funktion genom att sätta tyg framför. Det enda bra är att det är billigt!


Det där har jag läst och förstår. En sak som jag funderar på dock är, blir funktionen så försämrad att man kunde valt uteslutande mineralull om man ändå skall klä in med tyg? Alltså, går våffelfunktionen om intet med tyg framför?
Att leva ett liv, inte vinna ett krig

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger
 
Inlägg: 9627
Blev medlem: 2003-09-17
Ort: Stockholm

Re: Matta/draperi/tråden

Inläggav Johan_Lindroos » 2016-12-26 16:29

genstruktur skrev:
Johan_Lindroos skrev:
Våffelformade akustikskivor får försämrad funktion genom att sätta tyg framför. Det enda bra är att det är billigt!


Det där har jag läst och förstår. En sak som jag funderar på dock är, blir funktionen så försämrad att man kunde valt uteslutande mineralull om man ändå skall klä in med tyg? Alltså, går våffelfunktionen om intet med tyg framför?


Det beror på hur glest vävt tyget är.
//Johan Lindroos

Användarvisningsbild
genstruktur
 
Inlägg: 5078
Blev medlem: 2013-01-25
Ort: Kingriver

Re: Matta/draperi/tråden

Inläggav genstruktur » 2016-12-26 23:14

Johan_Lindroos skrev:
genstruktur skrev:
Johan_Lindroos skrev:
Våffelformade akustikskivor får försämrad funktion genom att sätta tyg framför. Det enda bra är att det är billigt!


Det där har jag läst och förstår. En sak som jag funderar på dock är, blir funktionen så försämrad att man kunde valt uteslutande mineralull om man ändå skall klä in med tyg? Alltså, går våffelfunktionen om intet med tyg framför?


Det beror på hur glest vävt tyget är.


Låter logiskt.
Att leva ett liv, inte vinna ett krig

Användarvisningsbild
Tumme
 
Inlägg: 564
Blev medlem: 2006-08-01

Re: Matta/draperi/tråden

Inläggav Tumme » 2017-05-06 22:01

Vad är det för heltäckningsmattor som finns nu? Vilken rekommenderar Öhman idag?

Thomas

Användarvisningsbild
Tumme
 
Inlägg: 564
Blev medlem: 2006-08-01

Re: Matta/draperi/tråden

Inläggav Tumme » 2017-05-13 11:03

Ingen som vet? Gärna som finns i stockholmsområdet. Har varit och kollat på Everest från Bauhaus och den verkar vara prisvärd men finns det bättre som är dyrare så gör det inte så mycket bara den är bättre.

Thomas

Användarvisningsbild
Stranne
 
Inlägg: 3045
Blev medlem: 2005-01-17
Ort: Smögen

Re: Matta/draperi/tråden

Inläggav Stranne » 2017-05-13 13:28

Tumme skrev:Ingen som vet? Gärna som finns i stockholmsområdet. Har varit och kollat på Everest från Bauhaus och den verkar vara prisvärd men finns det bättre som är dyrare så gör det inte så mycket bara den är bättre.

Thomas

Jag vet inte vad som räknas som bättre, men jag blev inte så värst förtjust i Everest när jag kollade/kände på den. Jag tyckte väl att den var ok och framförallt helt ok prissatt men frugan var inte nöjd och ville kolla vidare. Det är jag väldigt glad för att vi gjorde, för den mattan vi köpte till slut är helt fantastisk. Att gå på alltså, det är nästan så att man skulle kunna tänka sig att ligga och sova på den - så mjuk och go är den. Lillkillen sitter numera helst på golvet och kollar på teve :D
Kolla min medlemstråd - där står vad den heter. Den är köpt på Mattlandet i Gbg. De har försäljning på nätet och du kan säkert beställa provbitar. Dyr i förhållande till Everest är den ju (typ dubbelt upp har jag för mig) men i kronor och ören så är den värd varenda krona för oss.

Användarvisningsbild
Michael
LEDaren
 
Inlägg: 5765
Blev medlem: 2005-05-18
Ort: Linköping

Re: Matta/draperi/tråden

Inläggav Michael » 2017-05-16 11:14

Jag har letat men hittar inte var du skrivit vad den heter. Din beskrivning och dina bilder får mig att tro att det är:
SoHo = Attika = L'Amour (Associated Weavers Belgien)
Saxony, 100% Polyamid, 5/32 soft twist, FusionBack
Garnvikt: 1950 g/kvm
Totalvikt: 2720 g/kvm
Lugghöjd: 14,5 mm
Totalhöjd: 17 mm
Ljudabsorbering: 35 dB

På mattlandet.se hittar jag en som heter Secret, men de anger 19,5mm. De har haft en "Super Soft", men hittar ingen info om den.

Notera att priset på denna matta (som säljs under olika namn) varierar kraftigt mellan butikerna.

PS. Det finns även en tunnare variant av denna lite lyxiga matta, men jag har inte antecknat vad den heter.

//Michael

Användarvisningsbild
Stranne
 
Inlägg: 3045
Blev medlem: 2005-01-17
Ort: Smögen

Re: Matta/draperi/tråden

Inläggav Stranne » 2017-05-16 15:44

Michael skrev:Jag har letat men hittar inte var du skrivit vad den heter. Din beskrivning och dina bilder får mig att tro att det är:
SoHo = Attika = L'Amour (Associated Weavers Belgien)
Saxony, 100% Polyamid, 5/32 soft twist, FusionBack
Garnvikt: 1950 g/kvm
Totalvikt: 2720 g/kvm
Lugghöjd: 14,5 mm
Totalhöjd: 17 mm
Ljudabsorbering: 35 dB

På mattlandet.se hittar jag en som heter Secret, men de anger 19,5mm. De har haft en "Super Soft", men hittar ingen info om den.

Notera att priset på denna matta (som säljs under olika namn) varierar kraftigt mellan butikerna.

PS. Det finns även en tunnare variant av denna lite lyxiga matta, men jag har inte antecknat vad den heter.

//Michael

Mattan är en Secret. Så heter den på nätet iaf. Tydligen så är det samma sak som Super Soft (den hette Super soft i deras fysiska butik) av någon anledning. Färgen på våran är nr 34.

Användarvisningsbild
Stranne
 
Inlägg: 3045
Blev medlem: 2005-01-17
Ort: Smögen

Re: Matta/draperi/tråden

Inläggav Stranne » 2017-05-16 15:45


Användarvisningsbild
music4ever
 
Inlägg: 3312
Blev medlem: 2012-04-18

Re: Matta/draperi/tråden

Inläggav music4ever » 2018-11-19 02:35

Någon som vet vad skillnaden är mellan textilmattor och textilplattor? Går det att få textilplattor i "rätt" lugghöjd mm som textilmattor?

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud
 
Inlägg: 8651
Blev medlem: 2011-12-11
Ort: Kristianstad

Re: Matta/draperi/tråden

Inläggav darkg » 2018-11-19 10:54

music4ever skrev:Någon som vet vad skillnaden är mellan textilmattor och textilplattor? Går det att få textilplattor i "rätt" lugghöjd mm som textilmattor?


Jag tror att plattor finns i färre varianter och att bättre kvaliteter saknas.
Don’t just do something, sit there.

Användarvisningsbild
music4ever
 
Inlägg: 3312
Blev medlem: 2012-04-18

Re: Matta/draperi/tråden

Inläggav music4ever » 2018-11-20 03:51

Okej. Verkar som ege kan tillverka egenvald design på mattan. Kruxet var att de hade miniorder på 100 kvm. :(

Användarvisningsbild
PerStromgren
 
Inlägg: 28050
Blev medlem: 2005-03-25
Ort: Karlstad

Re: Matta/draperi/tråden

Inläggav PerStromgren » 2018-11-20 12:38

music4ever skrev:Okej. Verkar som ege kan tillverka egenvald design på mattan. Kruxet var att de hade miniorder på 100 kvm. :(


Men, din villa är väl större än så? :)
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert
 
Inlägg: 17879
Blev medlem: 2005-01-01
Ort: Göteborg

Re: Matta/draperi/tråden

Inläggav Almen » 2018-11-20 14:38

PerStromgren skrev:
music4ever skrev:Okej. Verkar som ege kan tillverka egenvald design på mattan. Kruxet var att de hade miniorder på 100 kvm. :(


Men, din villa är väl större än så? :)

Och det finns väl väggar? :D
Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!

Användarvisningsbild
music4ever
 
Inlägg: 3312
Blev medlem: 2012-04-18

Re: Matta/draperi/tråden

Inläggav music4ever » 2018-11-22 03:12

Tror ni att jag är gjord av pengar? 8O :lol:

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud
 
Inlägg: 8651
Blev medlem: 2011-12-11
Ort: Kristianstad

Re: Matta/draperi/tråden

Inläggav darkg » 2019-01-29 16:34

Hemtex har kampanj på en "mustig" sammetsgardin Sammy som finns i svart och kanske är nåt för hemmabioentusiaster och annat löst folk. https://www.hemtex.se/article/sammy_130 ... attr1_id=1
Don’t just do something, sit there.

Baltatzar
 
Inlägg: 168
Blev medlem: 2018-02-25

Re: Matta/draperi/tråden

Inläggav Baltatzar » 2019-01-30 17:34

darkg skrev:Hemtex har kampanj på en "mustig" sammetsgardin Sammy som finns i svart och kanske är nåt för hemmabioentusiaster och annat löst folk. https://www.hemtex.se/article/sammy_130 ... attr1_id=1



Bra tips!
Jag beställde faktiskt själv 4 längder av den mörkblå till mitt biorum i förrgår.
Dessutom ett rätt bra pris för sammetsgardiner tror jag.

Återkommer med intryck.

niklasmagnus
 
Inlägg: 509
Blev medlem: 2005-07-12
Ort: Västerås

Re: Matta/draperi/tråden

Inläggav niklasmagnus » 2019-03-24 15:16

Någon som har tips på prisvärt svart akustiskt transparent tyg att spänna framför absorbenter, diffusorer och surroundhögtalarna?
Tänkte först köra Ikea Ditte men är den är kanske lite väl tät.

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB
 
Inlägg: 9564
Blev medlem: 2008-01-20
Ort: Göteborg

Re: Matta/draperi/tråden

Inläggav sprudel » 2019-03-24 15:49

niklasmagnus skrev:Någon som har tips på prisvärt svart akustiskt transparent tyg att spänna framför absorbenter, diffusorer och surroundhögtalarna?
Tänkte först köra Ikea Ditte men är den är kanske lite väl tät.

Jag valde Aina istället, linnetyg.
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

niklasmagnus
 
Inlägg: 509
Blev medlem: 2005-07-12
Ort: Västerås

Re: Matta/draperi/tråden

Inläggav niklasmagnus » 2019-03-24 18:21

sprudel skrev:
niklasmagnus skrev:Någon som har tips på prisvärt svart akustiskt transparent tyg att spänna framför absorbenter, diffusorer och surroundhögtalarna?
Tänkte först köra Ikea Ditte men är den är kanske lite väl tät.

Jag valde Aina istället, linnetyg.


Kan inte hitta att den finns i svart, tyvärr.

niklasmagnus
 
Inlägg: 509
Blev medlem: 2005-07-12
Ort: Västerås

Re: Matta/draperi/tråden

Inläggav niklasmagnus » 2019-03-28 17:33

Några andra förslag på bra och prisvärt tyg på meter?

Användarvisningsbild
Adhoc
 
Inlägg: 3708
Blev medlem: 2005-06-29
Ort: Göteborg

Re: Matta/draperi/tråden

Inläggav Adhoc » 2019-03-28 19:07

Jag tycker inte det är ristat i sten att det mest glesvävda och luftgenomsläppliga tyget är det lämpligaste över absorbenter på alla platser i rummet. Det kan bli en snedfördelad absorbtion över frekvensregistret, otillräcklig i basen och för mycket i övre register ( = "döddämpat").

Absorbenterna jag har är förhållandevis tjocka, 10,5-30 cm, beroende på plats, vilket betyder att dom är effektiva i övre basen / nedre mellanregister och diskant. Jag tycker det för mig blir lite snedfördelning av för mycket absorbtion mellan cirkus 250 - 1200 Hz. Efterklangstiden är lägre där än i basen och högre register. Kommer nog experimentera lite med att ha en plastfolie mellan isolering och tyg på en del av dom för å se om efterklangstiden kan "puffas upp" en del ms där. Byggmax byggfolie med T= 0,1 mm i 10 m längd / 27 m² blir en kandidat i ett eller flera lager, deras tjockare på 0,2 mm ger onödigt mycket material med 25 m-rulle / 67 m².

Bifogar ett par sidor ur Cox och D'Antonios "Acoustic Absorbers and Diffusers" + Kleiners "Acoustics of Small Rooms"

1.JPG
1.JPG (140.3 KiB) Visad 17673 gånger


2.JPG
2.JPG (60.09 KiB) Visad 17673 gånger


Foil and fabric on panel absorbers.JPG
Foil and fabric on panel absorbers.JPG (167.68 KiB) Visad 17673 gånger


3.JPG
3.JPG (73.52 KiB) Visad 17673 gånger

niklasmagnus
 
Inlägg: 509
Blev medlem: 2005-07-12
Ort: Västerås

Re: Matta/draperi/tråden

Inläggav niklasmagnus » 2019-03-28 23:06

niklasmagnus skrev:Några andra förslag på bra och prisvärt tyg på meter?


Tack för inputen Adhoc, men mitt behov är framför allt då jag har surround högtalarna bakom tyget. Därav behovet av ljudgenomläppligt.

niklasmagnus
 
Inlägg: 509
Blev medlem: 2005-07-12
Ort: Västerås

Re: Matta/draperi/tråden

Inläggav niklasmagnus » 2019-03-30 22:23

Gjorde mätningar idag 0-30 grader med 5 gr intervall med och utan Ditte uppsträckt på en tillfällig ram. Det var små skillnad med och utan Ditte. Betydligt större skillnader pga at ökande off axis. Största skillnaden var i lägre registret långt under 100 Hz och jag delar vid 100. Detta gäller alltså för mina surround högtalare.

Användarvisningsbild
music4ever
 
Inlägg: 3312
Blev medlem: 2012-04-18

Re: Matta/draperi/tråden

Inläggav music4ever » 2019-05-31 18:57

Finns det verkligen inte någon schysst matta med samma tjocka mjuka botten som Ege Symphony har/hade? Alla prover jag fått hem är tunn botten vilket gör att mattan är inte lika mjuk att gå på.

Användarvisningsbild
Alexi
 
Inlägg: 16537
Blev medlem: 2003-03-19
Ort: Stockholm

Re: Matta/draperi/tråden

Inläggav Alexi » 2019-06-01 09:56

music4ever skrev:Finns det verkligen inte någon schysst matta med samma tjocka mjuka botten som Ege Symphony har/hade? Alla prover jag fått hem är tunn botten vilket gör att mattan är inte lika mjuk att gå på.

Beställer du från Ege kan du välja botten själv.
Var med och grundade Faktiskt.se, men är inte involverad i nya .io

FöregåendeNästa

Återgå till Wänner af Ino


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 7 gäster