Matta/draperi/tråden

Diskussion och gemyt om Ino-produkter, gamla som nya.

Moderator: Redaktörer

ante_77
 
Inlägg: 2156
Blev medlem: 2014-08-19

Re: Matta/draperi/tråden

Inläggav ante_77 » 2015-07-05 07:01

Glasmannen skrev:Så här gött sitter jag och min familj och njuter av guru junior. Och tyg från rusta/ikea


Ett par högtalare jag alltid varit intresserad av.
Hur låter dom?

Användarvisningsbild
blixten_no1
 
Inlägg: 1563
Blev medlem: 2006-05-20

Re: Matta/draperi/tråden

Inläggav blixten_no1 » 2015-07-06 03:08

Glasmannen skrev:Hej vad tror ni om heltäckningsmattan Tivoli från byggmax? Billig och ser rätt go ut 10mm lugg väldigt prisvärd


Kolla bauhaus. Har för mig att mattan hette everest.
Dock fanns den bara i en färg.

Användarvisningsbild
Empa
 
Inlägg: 1977
Blev medlem: 2007-02-13
Ort: Karlstad

Re: Matta/draperi/tråden

Inläggav Empa » 2015-07-06 09:10

Glasmannen skrev:Hej vad tror ni om heltäckningsmattan Tivoli från byggmax? Billig och ser rätt go ut 10mm lugg väldigt prisvärd


Man får vad man betalar för i detta fallet måste jag säga, blir "nergången" rätt snabbt och ganska tunn.
Jag har 3.5 x 4.5m i brun om du vill ha.

Användarvisningsbild
Evil_Homer
 
Inlägg: 7954
Blev medlem: 2012-02-02
Ort: Långtbortistan

Re: Matta/draperi/tråden

Inläggav Evil_Homer » 2015-07-06 12:13

blixten_no1 skrev:
Glasmannen skrev:Hej vad tror ni om heltäckningsmattan Tivoli från byggmax? Billig och ser rätt go ut 10mm lugg väldigt prisvärd


Kolla bauhaus. Har för mig att mattan hette everest.
Dock fanns den bara i en färg.

+1
Det är Everest jag skall ha i biorummet sen, har kikat runt lite och det verkar vara mycket för pengarna.
Onkyo 5007. JBL 3632. Crown CDi 1000

Användarvisningsbild
Glasmannen
 
Inlägg: 274
Blev medlem: 2014-10-14
Ort: Göteborg

Re: Matta/draperi/tråden

Inläggav Glasmannen » 2015-07-07 08:26

Tack gubbar får åka till Bauhaus och kika lite. Ang Guru junior tycker jag dom är kanon! Ante77

Användarvisningsbild
blacklabel
 
Inlägg: 295
Blev medlem: 2007-05-29
Ort: Täby

Re: Matta/draperi/tråden

Inläggav blacklabel » 2015-07-09 19:37

Jag har precis rullat ut Everest i mitt rum. Det blev väldigt bra. Nöjd som tusan med det köpet. Bilder kommer snart.
Det finns två sorters politiker: de som kan prata strunt över vilket ämne som helst och de som över huvud taget inte behöver något ämne.

Användarvisningsbild
Glasmannen
 
Inlägg: 274
Blev medlem: 2014-10-14
Ort: Göteborg

Re: Matta/draperi/tråden

Inläggav Glasmannen » 2015-07-12 18:23

Nice! Ser fram emot bilder

Användarvisningsbild
Evil_Homer
 
Inlägg: 7954
Blev medlem: 2012-02-02
Ort: Långtbortistan

Re: Matta/draperi/tråden

Inläggav Evil_Homer » 2015-07-12 18:36

Glasmannen skrev:Nice! Ser fram emot bilder


+1
Alltid skoj med bilder!
Onkyo 5007. JBL 3632. Crown CDi 1000

Användarvisningsbild
blacklabel
 
Inlägg: 295
Blev medlem: 2007-05-29
Ort: Täby

Re: Matta/draperi/tråden

Inläggav blacklabel » 2015-07-13 00:33

Bild
Hunden hjälper till så gott hon kan. Det färdiga resultatet blev väldigt bra och jag är väldigt nöjd med mattan.
Det finns två sorters politiker: de som kan prata strunt över vilket ämne som helst och de som över huvud taget inte behöver något ämne.

Användarvisningsbild
Evil_Homer
 
Inlägg: 7954
Blev medlem: 2012-02-02
Ort: Långtbortistan

Re: Matta/draperi/tråden

Inläggav Evil_Homer » 2015-07-13 08:59

Hmm, det ser nästan ut som den har skum/vaddering undertill, det är bara bilden som luras antar jag?
Onkyo 5007. JBL 3632. Crown CDi 1000

Användarvisningsbild
blacklabel
 
Inlägg: 295
Blev medlem: 2007-05-29
Ort: Täby

Re: Matta/draperi/tråden

Inläggav blacklabel » 2015-07-13 10:50

Korrekt, det är bara en luring. Undersidan är belagd med trådar och något tunt lager gummitjosan. Det var inget problem att skära med brytbladskniv och klippa med sax.
Det finns två sorters politiker: de som kan prata strunt över vilket ämne som helst och de som över huvud taget inte behöver något ämne.

Användarvisningsbild
hennnkee
 
Inlägg: 61
Blev medlem: 2012-04-21

Re: Matta/draperi/tråden

Inläggav hennnkee » 2015-08-12 22:48

Även jag har lagt in en Everest, Denna matta tycks vara populär bland hundar?
Spoiler:
Visa
Bild


En liten mer enhetlig bild jag tog alldeles nyss. Mörkt ute + mörkt rum + halvkass belysning + mobilkamera = inte så fint kort...
Spoiler:
Visa
Bild

Användarvisningsbild
philipbtz
 
Inlägg: 2708
Blev medlem: 2010-11-18

Re: Matta/draperi/tråden

Inläggav philipbtz » 2015-08-13 13:56

Har köpt 14 rullar av Jysks krossade velour (svart såklart). Satt upp 10 stycken än så länge och det blev riktigt bra tycker jag. Rummet blev mycket mörkare och ljudbilden är något skarpare.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57246
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: Matta/draperi/tråden

Inläggav Nattlorden » 2015-08-13 13:57

philipbtz skrev:Har köpt 14 rullar av Jysks krossade velour (svart såklart). Satt upp 10 stycken än så länge och det blev riktigt bra tycker jag. Rummet blev mycket mörkare och ljudbilden är något skarpare.


Samma som jag använder. ( Fast jag har både svart och rött. )
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
philipbtz
 
Inlägg: 2708
Blev medlem: 2010-11-18

Re: Matta/draperi/tråden

Inläggav philipbtz » 2015-08-13 15:15

Har även börjat kika på att akustikfixa mitt rum och linisolering verkar vara väldigt miljövänligt och icke farligt för människor(inga gaser eller partiklar). Verkar något sämre än glasull eller stenull så behöver antagligen 150mm tjockt men slipper oro mig för hälsorisker.

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud
 
Inlägg: 8651
Blev medlem: 2011-12-11
Ort: Kristianstad

Re: Matta/draperi/tråden

Inläggav darkg » 2015-08-13 22:12

Bra! Lin, hampa & fårull (och ev. något mer?) bör beaktas.
Don’t just do something, sit there.

Användarvisningsbild
Xenod
 
Inlägg: 1225
Blev medlem: 2006-01-08
Ort: Karlstad

Re: Matta/draperi/tråden

Inläggav Xenod » 2015-08-13 23:29

philipbtz skrev:Har även börjat kika på att akustikfixa mitt rum och linisolering verkar vara väldigt miljövänligt och icke farligt för människor(inga gaser eller partiklar). Verkar något sämre än glasull eller stenull så behöver antagligen 150mm tjockt men slipper oro mig för hälsorisker.


Kan inte någon länka till nåt bra om dessa hälsorisker? Finns det verkligen en hälsorisk om man spänner tyg framför? Jag menar, hur lätt lossnar fibrerna (en absorbent pillar man ju inte på men kan drabbas av vibrationer pga höga ljudtryck) och tar de sig då ut genom tyget?

Användarvisningsbild
philipbtz
 
Inlägg: 2708
Blev medlem: 2010-11-18

Re: Matta/draperi/tråden

Inläggav philipbtz » 2015-08-14 00:34

Xenod skrev:
philipbtz skrev:Har även börjat kika på att akustikfixa mitt rum och linisolering verkar vara väldigt miljövänligt och icke farligt för människor(inga gaser eller partiklar). Verkar något sämre än glasull eller stenull så behöver antagligen 150mm tjockt men slipper oro mig för hälsorisker.


Kan inte någon länka till nåt bra om dessa hälsorisker? Finns det verkligen en hälsorisk om man spänner tyg framför? Jag menar, hur lätt lossnar fibrerna (en absorbent pillar man ju inte på men kan drabbas av vibrationer pga höga ljudtryck) och tar de sig då ut genom tyget?


Skall försöka hitta en bra källa men vad jag förstått borde det i princip vara inplastat för att det skall vara riskfritt. Det är inte bara mycket små partiklar som kan frigöras utan även gaser under en längre tid. Men inget proffs på ämnet är säkert ingen större fara med tyg på men vet inte säkert.

Nackdelen med linisolering är dock att det är dyrt som fan - 289kr/kvm jämfört med glasull på typ 50kr/kvm. Man behöver även ca. 50% tjockare för samma effekt som glasull vad jag förstår. Så tog 145mm tjockt. tur att jag har ett litet rum :P

Användarvisningsbild
philipbtz
 
Inlägg: 2708
Blev medlem: 2010-11-18

Re: Matta/draperi/tråden

Inläggav philipbtz » 2015-08-14 00:45

Såg dock nu att lin inte heller är helt riskfritt då organiskt material så som lin, hampa, bomul osv. Inte kan brytas ner i kroppen och kan vara farligt vid hantering. Så jag är väl fucked nu när jag jobbat med det :( men å andra sidan andas man väl in sånt dam hela dagarna ändå i hemmet från diverse tyger osv.

http://www.minhembio.com/forum/index.ph ... pic=316452

Användarvisningsbild
philipbtz
 
Inlägg: 2708
Blev medlem: 2010-11-18

Re: Matta/draperi/tråden

Inläggav philipbtz » 2015-08-14 00:59

darkg skrev:Bra! Lin, hampa & fårull (och ev. något mer?) bör beaktas.


Ja jag visste inte ens att det fanns förrän jag började googla lite. Riktigt bra ju! Om jag någonsin skall isolera en vind osv. blir det hampa eller lin. Fårull hade varit lyx. Undra vad det hade kostat att isolera hela sin bio med packad fårull :twisted:

Användarvisningsbild
Xenod
 
Inlägg: 1225
Blev medlem: 2006-01-08
Ort: Karlstad

Re: Matta/draperi/tråden

Inläggav Xenod » 2015-08-14 09:17

philipbtz skrev:Såg dock nu att lin inte heller är helt riskfritt då organiskt material så som lin, hampa, bomul osv. Inte kan brytas ner i kroppen och kan vara farligt vid hantering. Så jag är väl fucked nu när jag jobbat med det :( men å andra sidan andas man väl in sånt dam hela dagarna ändå i hemmet från diverse tyger osv.

http://www.minhembio.com/forum/index.ph ... pic=316452


Ok, om det är farligt att hantera lin, hampa och bomullsisolering pga att det inte kan brytas ner om man råkar andas in skiten - varför vill man då ha det för sina hälsofördelar över stenull? Det verkar ganska vanligt att man är orolig att mineralull ska släppa farliga fibrer i luften när det används som material i aborbenter, ofta med tyg över. Men om mineralull släpper fibrer genom tyget på detta sätt, då borde väl även de organiska isoleringarna också göra det?

Användarvisningsbild
philipbtz
 
Inlägg: 2708
Blev medlem: 2010-11-18

Re: Matta/draperi/tråden

Inläggav philipbtz » 2015-08-14 11:16

Xenod skrev:
philipbtz skrev:Såg dock nu att lin inte heller är helt riskfritt då organiskt material så som lin, hampa, bomul osv. Inte kan brytas ner i kroppen och kan vara farligt vid hantering. Så jag är väl fucked nu när jag jobbat med det :( men å andra sidan andas man väl in sånt dam hela dagarna ändå i hemmet från diverse tyger osv.

http://www.minhembio.com/forum/index.ph ... pic=316452


Ok, om det är farligt att hantera lin, hampa och bomullsisolering pga att det inte kan brytas ner om man råkar andas in skiten - varför vill man då ha det för sina hälsofördelar över stenull? Det verkar ganska vanligt att man är orolig att mineralull ska släppa farliga fibrer i luften när det används som material i aborbenter, ofta med tyg över. Men om mineralull släpper fibrer genom tyget på detta sätt, då borde väl även de organiska isoleringarna också göra det?



Bra fråga. Min gissning är att glasfiberpartiklar är mindre än lin. Det verkar också som att det farliga med organiska partiklar är främst i fabriker när man jobbar med lösa fibrer. Linisolering är hopbundet med polyester och brandskyddat med soda - båda helt ofarliga. Tänker att partiklarna inte blir små nog när det är hopbundet..men vem vet.

Mineralull kan avge giftiga gaser så som formaldehyder, isocyanater eller (H)CFC-gaser. Dock vet jag inte om detta är bara i början, om det krävs upphettning för att det skall ske osv. Men som sagt alla små partiklar är väl farliga men detta är bland det mest ofarliga jag hittat.

Hittar inte alla sidor jag läst men här är en https://www.byggahus.se/forum/isolering ... -jada.html
Där står det bla. att mineralull kan avge formaldehyder om det blir fuktigt.

Isolina som gör linisoleringen skriver så här om fördelarna:

MILJÖFÖRDELAR
bionedbrytbar, därför förstörelsebar produkt
produkten och produktionen:
- förorenar inte luften eller vattnet
- avger inga formaldehyder,
isocyanater eller (H)CFC-gaser
bra energibalans
linfibret är en förnybar naturresurs,
vars odling saktar ner drivhuseffekten,
miljöbelastningen är låg

MONTERINGSFÖRDELAR
isoleringens rullform minskar antalet installeringsfogar
(risk för värmespill) och installeringsarbetet påskyndas
(en bit från golv till tak)
Rullform är en utmärkt lösning, särskilt i de gamla ställen
där uppreglingsbredder varierar, och det är nödvändigt att skära bitar av olika storlekar
enkelt att installera skivor:
i vissa konstruktioner, som t. ex. vindsbjälklag, är skivan enklare att hantera
skydd för hud, ögon eller andning behövs inte vid
installeringsarbeten eller vid annan hantering
inget behov av obligatorisk ventilation vid installering

Tror man kan dra slutsatsen att det är främst vid installation och i början när det kan lukta osv. som det är skillnad. Men märkte imorse att min bio luktade ganska mycket lin :lol:

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare
 
Inlägg: 8579
Blev medlem: 2003-12-03
Ort: ografi

Re: Matta/draperi/tråden

Inläggav DQ-20 » 2015-08-14 12:35

Jag tycker inte man behöver veckla in sig i olika förklaringar om mineralullens farlighet utan fokusera på de akustiska egenskaperna. Oavsett skäl bör man inte ha saker i vardagsrummet som man tror är farliga, vare sig de är det eller inte. Det finns för övrigt en gammal tråd om detta där bl.a. ThomasA slutligen sätter ned foten vad gäller mineralullens farlighet genom att gå loss på PubMed. Det som luktar från mineralull är urea, som finns i visst överskott i bakeliten. Det är bättre att det finns ett överskott av urea så att all fenol binds i bakeliten än tvärt om. Är man rädd för härdplaster som t.ex. bakelit bör man också i konsekvensens namn slänga ut alla kökredskap som det står "Rosti" på. Det finns enorma datamängder om användning av glasull från byggarbetare och det finns fortfarande inga indikationer på att det är farligt (sjukdomsalstrande; livsförkortande) på något sätt. (Opps! Gäller endast "vanlig" mineralull, ej teknisk isolering). Däremot kliar det om man inte har handskar och om man skär eller river isolering så yr dammet så då behöver man ett enkelt dammskydd.

/DQ-20
I try to change the formality and everything about it
People killing people for a reason
You make mistakes
You don't regret
So make a conclusion
.

- Infected Mushroom: Change the formality

Användarvisningsbild
Michael
LEDaren
 
Inlägg: 5784
Blev medlem: 2005-05-18
Ort: Linköping

Re: Matta/draperi/tråden

Inläggav Michael » 2015-08-15 23:34

Farligt och farligt. Det går att se på det hela så här också... om man känner lukt och inte andas normalt och då känner sig dålig... så är det väl inte så bra. Jag menar det måste inte vara farligt enligt någon forskningsrapport för att det skall vara dåligt för någon. T.ex heltäckningsmatta som stinker så mycket att det känns som en smäll i facet när man går in i ett rum - leder till obehag, även om det är helt ofarligt och inga farliga gaser upptäckta.

Vad gäller obsorbentmaterial så fastnade (köpte) jag något baserat på plast. Tyvärr står det helt still i huvudet vad gäller namn. Har föresten köpt liknande från annan leverantör, men i form av akustiktakskivor.

//Michael

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare
 
Inlägg: 8579
Blev medlem: 2003-12-03
Ort: ografi

Re: Matta/draperi/tråden

Inläggav DQ-20 » 2015-08-17 17:04

Mich skrev:Farligt och farligt....

//snip


Nä, det har du ju rätt i. Bara för att något inte är farligt kan det ju vara störande ändå. Nu har jag förstått att du är ganska rejält känslig för lukter men de flesta kan inte känna lukten av torr glasull. Möjligen då min son, som känner i princip allt som vi andra inte känner och beskriver det med målande ord. Är man mycket luktkänslig så är nog konstfiber (plast) att föredra framför naturfiber och glasull, precis som du skriver.

/DQ-20
I try to change the formality and everything about it
People killing people for a reason
You make mistakes
You don't regret
So make a conclusion
.

- Infected Mushroom: Change the formality

Användarvisningsbild
Nahaz
 
Inlägg: 1230
Blev medlem: 2008-12-22
Ort: Kävlinge

Re: Matta/draperi/tråden

Inläggav Nahaz » 2015-08-20 16:00

Är det någon som lagt Everest från Bauhaus som vet om mattan andas? Jag söker en heltäckningsmatta som kan ligga direkt på klinker i källare. På Bauhaus hemsida finns ingen sådan info.
Oppo BDP-80, HTPC -> TX-NR3010 -> cr80s -> miniDSP -> Emotiva XPA-5 -> 3 x i14, pX-4, 6 x a2, 4 x slutna mupps.
Bilder: http://www.minhembio.com/Nahaz

Användarvisningsbild
bassman
 
Inlägg: 4285
Blev medlem: 2007-01-01
Ort: Piteå

Re: Matta/draperi/tråden

Inläggav bassman » 2015-08-20 21:59

Nahaz skrev:Är det någon som lagt Everest från Bauhaus som vet om mattan andas? Jag söker en heltäckningsmatta som kan ligga direkt på klinker i källare. På Bauhaus hemsida finns ingen sådan info.


Är verkligen mjukmattor så täta? Nu är det många år sedan jag var aktiv golvläggare men jag skulle nog inte tveka att löslägga en mjukmatta på klinker..

Såvida man vet att det finns mycket fukt och problem i sulan.. Men bagarmannen är väl fortfarande aktiv i golvbranschen och stadigare uppdaterad vad som är brukligt numera.
Grejer kan ha ändrat på 20 år.. :wink:
Skidåkarens rättesnöre, är att tänka efter före. © R Eriksson

Användarvisningsbild
Evil_Homer
 
Inlägg: 7954
Blev medlem: 2012-02-02
Ort: Långtbortistan

Re: Matta/draperi/tråden

Inläggav Evil_Homer » 2015-08-21 07:24

Jag har valt denna sorten pga att det inte är skumgummi i botten, utan "flätad" och kan andas.
Onkyo 5007. JBL 3632. Crown CDi 1000

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud
 
Inlägg: 8651
Blev medlem: 2011-12-11
Ort: Kristianstad

Re: Matta/draperi/tråden

Inläggav darkg » 2015-08-21 21:41

"Actionback", verkar det kallas.
Don’t just do something, sit there.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57246
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: Matta/draperi/tråden

Inläggav Nattlorden » 2015-08-21 22:24

Jag lade en speciellt gummimatta undertill, jag... För att den skulle kännas lika mjuk att gå på som den ser ut... Och eventuellt kanske fungera marginellt effektivare akustiskt.
It's all fun and games until Darth Vader comes.

FöregåendeNästa

Återgå till Wänner af Ino


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 12 gäster