Matta/draperi/tråden

Diskussion och gemyt om Ino-produkter, gamla som nya.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
andershelin
 
Inlägg: 1259
Blev medlem: 2007-06-27
Ort: Ingen aning

Re: Matta/draperi/tråden

Inläggav andershelin » 2015-08-26 08:03

Tänkte inhandla tre rullar velour från Jysk att hänga utefter ena väggen i mitt lyssningsrum.... De ska fästas i taket men jag måste kunna dra dem åt sidan då jag inte "finlyssnar"....
Finns det något bra sätt att få upp en stång i taket med tre fästpunkter, en vid varje kant och en i mitten......

/Anders
Pioneer 668 DV--Denon 2105--NAD 208--Ino Audio pi60 samt bs60, a2.
Panasonic DP-UB820
Harmony Design Ear 90
B&W P7, B&W PI7, Denon AH-D9200, Denon AH-D7200, Denon AH-D5000

Användarvisningsbild
blixten_no1
 
Inlägg: 1563
Blev medlem: 2006-05-20

Re: Matta/draperi/tråden

Inläggav blixten_no1 » 2015-08-26 08:57

andershelin skrev:Tänkte inhandla tre rullar velour från Jysk att hänga utefter ena väggen i mitt lyssningsrum.... De ska fästas i taket men jag måste kunna dra dem åt sidan då jag inte "finlyssnar"....
Finns det något bra sätt att få upp en stång i taket med tre fästpunkter, en vid varje kant och en i mitten......

/Anders


Hur lång sträcka pratar vi om?

Kirschs eliteskena är väldigt trevlig.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57176
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: Matta/draperi/tråden

Inläggav Nattlorden » 2015-08-26 15:18

Och hur mycket extra plats finns runtom/utanför. (Finns bara platsen kan man sticka en rundstav genom tre skruvöglor med rätt metod. )
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger
 
Inlägg: 9627
Blev medlem: 2003-09-17
Ort: Stockholm

Re: Matta/draperi/tråden

Inläggav Johan_Lindroos » 2015-08-26 15:32

andershelin skrev:Tänkte inhandla tre rullar velour från Jysk att hänga utefter ena väggen i mitt lyssningsrum.... De ska fästas i taket men jag måste kunna dra dem åt sidan då jag inte "finlyssnar"....
Finns det något bra sätt att få upp en stång i taket med tre fästpunkter, en vid varje kant och en i mitten......

/Anders


Eeeeh, borrmaskin. :)
//Johan Lindroos

Användarvisningsbild
andershelin
 
Inlägg: 1259
Blev medlem: 2007-06-27
Ort: Ingen aning

Re: Matta/draperi/tråden

Inläggav andershelin » 2015-08-26 17:38

blixten_no1 skrev:
andershelin skrev:Tänkte inhandla tre rullar velour från Jysk att hänga utefter ena väggen i mitt lyssningsrum.... De ska fästas i taket men jag måste kunna dra dem åt sidan då jag inte "finlyssnar"....
Finns det något bra sätt att få upp en stång i taket med tre fästpunkter, en vid varje kant och en i mitten......

/Anders


Hur lång sträcka pratar vi om?

Kirschs eliteskena är väldigt trevlig.


3.5 meter brett är rummet...
Pioneer 668 DV--Denon 2105--NAD 208--Ino Audio pi60 samt bs60, a2.
Panasonic DP-UB820
Harmony Design Ear 90
B&W P7, B&W PI7, Denon AH-D9200, Denon AH-D7200, Denon AH-D5000

Användarvisningsbild
andershelin
 
Inlägg: 1259
Blev medlem: 2007-06-27
Ort: Ingen aning

Re: Matta/draperi/tråden

Inläggav andershelin » 2015-08-26 17:40

Nattlorden skrev:Och hur mycket extra plats finns runtom/utanför. (Finns bara platsen kan man sticka en rundstav genom tre skruvöglor med rätt metod. )


Finns ingenting runtom/utanför......

Kan gå att trä en rundstav genom tre stycken sånadär skruvöglor och sen fästa dem i taket.....får leta på byggvaruhuset....

http://www.bauhaus.se/mittfaste-tak-for ... archpage-1

Finns tremeters rundstavar...får skarva...



/Anders
Pioneer 668 DV--Denon 2105--NAD 208--Ino Audio pi60 samt bs60, a2.
Panasonic DP-UB820
Harmony Design Ear 90
B&W P7, B&W PI7, Denon AH-D9200, Denon AH-D7200, Denon AH-D5000

Användarvisningsbild
andershelin
 
Inlägg: 1259
Blev medlem: 2007-06-27
Ort: Ingen aning

Re: Matta/draperi/tråden

Inläggav andershelin » 2015-08-26 17:49

Johan_Lindroos skrev:
andershelin skrev:Tänkte inhandla tre rullar velour från Jysk att hänga utefter ena väggen i mitt lyssningsrum.... De ska fästas i taket men jag måste kunna dra dem åt sidan då jag inte "finlyssnar"....
Finns det något bra sätt att få upp en stång i taket med tre fästpunkter, en vid varje kant och en i mitten......

/Anders


Eeeeh, borrmaskin. :)


Smartstjärt! :oops:
Pioneer 668 DV--Denon 2105--NAD 208--Ino Audio pi60 samt bs60, a2.
Panasonic DP-UB820
Harmony Design Ear 90
B&W P7, B&W PI7, Denon AH-D9200, Denon AH-D7200, Denon AH-D5000

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57176
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: Matta/draperi/tråden

Inläggav Nattlorden » 2015-08-26 18:01

andershelin skrev:
Nattlorden skrev:Och hur mycket extra plats finns runtom/utanför. (Finns bara platsen kan man sticka en rundstav genom tre skruvöglor med rätt metod. )


Finns ingenting runtom/utanför......

Kan gå att trä en rundstav genom tre stycken sånadär skruvöglor och sen fästa dem i taket.....får leta på byggvaruhuset....

http://www.bauhaus.se/mittfaste-tak-for ... archpage-1

Finns tremeters rundstavar...får skarva...



/Anders


Då går det inte. Tänkte att du skruvade i en på sidan, sedan den i mitten...stack genom rundstaven i mitten och snurrade den på plats och sköt genom ena på sidan... Sen satte den tredje och sköt tillbaka... Men det kräver minst 2dm mer rum än stavens längd för att fungera.
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
andershelin
 
Inlägg: 1259
Blev medlem: 2007-06-27
Ort: Ingen aning

Re: Matta/draperi/tråden

Inläggav andershelin » 2015-08-26 18:07

Borde ju fungera om jag tar staven lika lång som rummets bredd. Kan ju trä på de tre takfästena INNAN jag fäster dem i taket? Med tyget redan påträtt förstås.....
Blir liksom ett "paket" som skall fästas i taket då....
Kan ju ta den någon cm kortare för säkerhets skull....
Pioneer 668 DV--Denon 2105--NAD 208--Ino Audio pi60 samt bs60, a2.
Panasonic DP-UB820
Harmony Design Ear 90
B&W P7, B&W PI7, Denon AH-D9200, Denon AH-D7200, Denon AH-D5000

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57176
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: Matta/draperi/tråden

Inläggav Nattlorden » 2015-08-26 19:14

andershelin skrev:Borde ju fungera om jag tar staven lika lång som rummets bredd. Kan ju trä på de tre takfästena INNAN jag fäster dem i taket? Med tyget redan påträtt förstås.....
Blir liksom ett "paket" som skall fästas i taket då....
Kan ju ta den någon cm kortare för säkerhets skull....


Om fästena inte behöver roteras vid ditsättningen, ja. Men. Du behöver någon form av hjälp för att inte få för mycket belastning när du skruvar den första i alla fall.
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
andershelin
 
Inlägg: 1259
Blev medlem: 2007-06-27
Ort: Ingen aning

Re: Matta/draperi/tråden

Inläggav andershelin » 2015-08-26 20:52

Nattlorden skrev:
andershelin skrev:Borde ju fungera om jag tar staven lika lång som rummets bredd. Kan ju trä på de tre takfästena INNAN jag fäster dem i taket? Med tyget redan påträtt förstås.....
Blir liksom ett "paket" som skall fästas i taket då....
Kan ju ta den någon cm kortare för säkerhets skull....


Om fästena inte behöver roteras vid ditsättningen, ja. Men. Du behöver någon form av hjälp för att inte få för mycket belastning när du skruvar den första i alla fall.


Om det fäste jag länkade till fungerar så behöver jag inte rotera, men visst...en överlycklig hustru får hålla .....

/Anders
Pioneer 668 DV--Denon 2105--NAD 208--Ino Audio pi60 samt bs60, a2.
Panasonic DP-UB820
Harmony Design Ear 90
B&W P7, B&W PI7, Denon AH-D9200, Denon AH-D7200, Denon AH-D5000

Användarvisningsbild
hennnkee
 
Inlägg: 61
Blev medlem: 2012-04-21

Re: Matta/draperi/tråden

Inläggav hennnkee » 2015-08-29 15:11

Sådär, har varit iväg till Jysk och köp sex rullar krossad velour. Svart.
Nu ska de bara lämnas över till mor så hon får sy upp dem, är ute efter att dämpa lite eko i rummet, högt till tak och kala väggar hjälper inte till att minska ekot direkt :?

Kan de bli så att jag kommer behöva dubbla lager velour för att få effekt? Eller räcker det med ett lager? Köpte nämligen alla de hade i butik... Har tänkt att ha dessa på sidoväggarna

Användarvisningsbild
DVD-ai
 
Inlägg: 15350
Blev medlem: 2008-03-30
Ort: Stockholms skärgård

Re: Matta/draperi/tråden

Inläggav DVD-ai » 2015-08-29 21:25

Är ju bättre än inget alls men dubbla lager i främre delen av rummet är nog att föredra ;)

Tyget bakom kan ju vara ett helt annat tyg, bara det är ganska tjockt.
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

"Att mäta är att få svar på hur det man mäter, mäter"

Användarvisningsbild
Xenod
 
Inlägg: 1225
Blev medlem: 2006-01-08
Ort: Karlstad

Re: Matta/draperi/tråden

Inläggav Xenod » 2015-09-29 13:12

Nu är det halva priset på den krossade velouren på jysk! 50kr för ett paket med 3m (1,5m bredd). Själv har jag ingen koll på tyget men jag tipsar om det eftersom det varit uppe på tapeten förut.

Bild

Verkar vara denna plus nästa vecka som det är nedsatt pris.

Bobbis
 
Inlägg: 67
Blev medlem: 2014-08-13

Re: Matta/draperi/tråden

Inläggav Bobbis » 2015-09-29 14:00

Är jysk's Krossad velour något som rekomenderas ? så man ska åka och köpa en del rullar?

Användarvisningsbild
andershelin
 
Inlägg: 1259
Blev medlem: 2007-06-27
Ort: Ingen aning

Re: Matta/draperi/tråden

Inläggav andershelin » 2015-10-01 21:31

Vad tror ni, eller VET ni kanske?
Jag skall hänga upp Jysks velour mot en helt kal vägg av skjutdörrar i mdf. Ena sidan sett från lyssningsposition. Väggen cirka 3.5 meter bred och 2.2 hög...
Ska tyget hänga direkt mot väggen eller skall det vara luft mellan?

Anders
Pioneer 668 DV--Denon 2105--NAD 208--Ino Audio pi60 samt bs60, a2.
Panasonic DP-UB820
Harmony Design Ear 90
B&W P7, B&W PI7, Denon AH-D9200, Denon AH-D7200, Denon AH-D5000

Användarvisningsbild
DVD-ai
 
Inlägg: 15350
Blev medlem: 2008-03-30
Ort: Stockholms skärgård

Re: Matta/draperi/tråden

Inläggav DVD-ai » 2015-10-02 07:21

Om man ska köpa scenmolton, ska det vara 300g eller 330g versionen av den flamskyddade ?
Det finns ju 2olika nu ju, och då börjar man ju såklart undra om den tyngre är bättre ?! ;)

Jag står i startgroparna att beställa 10m för att komplettera min drapperier hemma och öka effektiviteten på dom.
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

"Att mäta är att få svar på hur det man mäter, mäter"

Användarvisningsbild
sworks
 
Inlägg: 70
Blev medlem: 2003-10-27
Ort: Stockholm

Re: Matta/draperi/tråden

Inläggav sworks » 2015-10-05 12:28

På eventgross.se tar de 110 kr lm för 330 gr....

Användarvisningsbild
-distortion-
 
Inlägg: 1419
Blev medlem: 2005-05-22
Ort: Nej

Re: Matta/draperi/tråden

Inläggav -distortion- » 2015-10-06 21:02

andershelin skrev:Vad tror ni, eller VET ni kanske?
Jag skall hänga upp Jysks velour mot en helt kal vägg av skjutdörrar i mdf. Ena sidan sett från lyssningsposition. Väggen cirka 3.5 meter bred och 2.2 hög...
Ska tyget hänga direkt mot väggen eller skall det vara luft mellan?

Anders


Om deras är liknande som jag köpte för några år sen är det knappt ett tyg. Mjukt hushållspapper ungefär. Jag klädde ett hatthylla till en bil. Röd. :)
Och jag misstänker att den är väldigt lik den. Extremt tunn i så fall.
Tub - nu på burk

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus
 
Inlägg: 19298
Blev medlem: 2005-07-15
Ort: Karlstad

Re: Matta/draperi/tråden

Inläggav AndreasArvidsson » 2015-10-07 07:41

andershelin skrev:Vad tror ni, eller VET ni kanske?
Jag skall hänga upp Jysks velour mot en helt kal vägg av skjutdörrar i mdf. Ena sidan sett från lyssningsposition. Väggen cirka 3.5 meter bred och 2.2 hög...
Ska tyget hänga direkt mot väggen eller skall det vara luft mellan?

Anders

Hänger tyget direkt/klistrat mot väggen så påverkar det akustiken väldigt lite. En bit ut bör de hänga ifall du vill få större påverkan.

Användarvisningsbild
Xenod
 
Inlägg: 1225
Blev medlem: 2006-01-08
Ort: Karlstad

Re: Matta/draperi/tråden

Inläggav Xenod » 2015-10-07 08:31

DVD-ai skrev:Om man ska köpa scenmolton, ska det vara 300g eller 330g versionen av den flamskyddade ?
Det finns ju 2olika nu ju, och då börjar man ju såklart undra om den tyngre är bättre ?! ;)

Jag står i startgroparna att beställa 10m för att komplettera min drapperier hemma och öka effektiviteten på dom.


Jag fick för mig att det var den flamskyddade versionen som vägde 330g och den som inte är det väger 300g? Vad som är bäst beror nog på applikationen. T.ex. hos mig där jag har draperier framför bokhyllor så var Scenmolton för tätt sa IÖ (jag kör scenmolton just nu ändå eftersom jag hade det kvar sen förra boendet).

Användarvisningsbild
sworks
 
Inlägg: 70
Blev medlem: 2003-10-27
Ort: Stockholm

Re: Matta/draperi/tråden

Inläggav sworks » 2015-10-07 12:59

Xenod skrev:
Jag fick för mig att det var den flamskyddade versionen som vägde 330g och den som inte är det väger 300g? Vad som är bäst beror nog på applikationen. T.ex. hos mig där jag har draperier framför bokhyllor så var Scenmolton för tätt sa IÖ (jag kör scenmolton just nu ändå eftersom jag hade det kvar sen förra boendet).


Jag hörde efter med en grossist och de sa att det var tyget som var kraftigare på 330 gr mot 300 gr.

Användarvisningsbild
andershelin
 
Inlägg: 1259
Blev medlem: 2007-06-27
Ort: Ingen aning

Re: Matta/draperi/tråden

Inläggav andershelin » 2015-10-07 21:38

AndreasArvidsson skrev:
andershelin skrev:Vad tror ni, eller VET ni kanske?
Jag skall hänga upp Jysks velour mot en helt kal vägg av skjutdörrar i mdf. Ena sidan sett från lyssningsposition. Väggen cirka 3.5 meter bred och 2.2 hög...
Ska tyget hänga direkt mot väggen eller skall det vara luft mellan?

Anders

Hänger tyget direkt/klistrat mot väggen så påverkar det akustiken väldigt lite. En bit ut bör de hänga ifall du vill få större påverkan.


Japp, kommer köra på typ 10 cm från aktuell vägg....

/Anders
Pioneer 668 DV--Denon 2105--NAD 208--Ino Audio pi60 samt bs60, a2.
Panasonic DP-UB820
Harmony Design Ear 90
B&W P7, B&W PI7, Denon AH-D9200, Denon AH-D7200, Denon AH-D5000

Användarvisningsbild
sworks
 
Inlägg: 70
Blev medlem: 2003-10-27
Ort: Stockholm

Re: Matta/draperi/tråden

Inläggav sworks » 2015-10-12 12:21

Hej

Det finns en variant av scenmolton tyg som är borstat men som har en vikt om 500 gr per m2. Har dock ingen aning om tyget är bra och då i vilket sammanhang men tyget säljs med argumentet citat
" .... är ett kraftigt och ljudabsorberande tyg. I och med sin borstade yta tränger ljudet enkelt in i textilen och absorberas. Vikten på 500 g/m2 gör det ljudabsorberande tyger riktigt effektivt. Används mycket bakom andra tyger som draperier och ridåer för att absorbera ljud." slut citat

Användarvisningsbild
Chopha
 
Inlägg: 771
Blev medlem: 2008-11-13
Ort: Flerdimensionell med Stockholm som utgångspunkt

Re: Matta/draperi/tråden

Inläggav Chopha » 2015-10-12 18:54

Oj det var kraftigt!
Hur tror ni att det tyget fungerar att hänga från golv till tak i en öppning mellan vardagsrum och hall (1,3x2,75m) för att eliminera eko och "sluta in" rummet lite från resten av lägenheten.
Mitt mål är att inte kunna höra efterklangen från hallen när jag sitter i soffan, inte att försöka dämpa ljudnivån ut från vardagsrummet.

Har varit inne på varianten som är 330g/kvm tungt, och min fråga är om det är bättre om tyget blir tyngre och grövre i detta fall?
Jag tänker att tyget ska vara dubbelt så brett som dörröppningen så att det veckar sig fint. Vad tror ni?
"There's all kinds of other ways to do this so I'm just gonna leave that all in the same level and for an, uhm, other people to decide what's more difficult" -T. Hawk
/Kåffa
Kontrollrummet

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud
 
Inlägg: 8651
Blev medlem: 2011-12-11
Ort: Kristianstad

Re: Matta/draperi/tråden

Inläggav darkg » 2015-10-14 21:01

'Passar bakom' tyder ev. på att det inte är så vackert i sig?

Jag hade (har) en liknande fundering, kunna tygavgränsa för att få ner eko. Tänkte mig tungt. Råden jag fick gick faktiskt.se ut på att lättare tyg var att föredra, men jag har öppningen bakom mig så just där vill man kanske inte ha för mycket abs...
Don’t just do something, sit there.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57176
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: Matta/draperi/tråden

Inläggav Nattlorden » 2015-10-14 21:04

AndreasArvidsson skrev:
andershelin skrev:Vad tror ni, eller VET ni kanske?
Jag skall hänga upp Jysks velour mot en helt kal vägg av skjutdörrar i mdf. Ena sidan sett från lyssningsposition. Väggen cirka 3.5 meter bred och 2.2 hög...
Ska tyget hänga direkt mot väggen eller skall det vara luft mellan?

Anders

Hänger tyget direkt/klistrat mot väggen så påverkar det akustiken väldigt lite. En bit ut bör de hänga ifall du vill få större påverkan.


Jysks velour förväntar jag inte mig har någon större påverkan på ljudet oavsett var du hänger det... På rummets utseende däremot...
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
Xenod
 
Inlägg: 1225
Blev medlem: 2006-01-08
Ort: Karlstad

Re: Matta/draperi/tråden

Inläggav Xenod » 2015-10-14 21:07

Nattlorden skrev:
AndreasArvidsson skrev:
andershelin skrev:Vad tror ni, eller VET ni kanske?
Jag skall hänga upp Jysks velour mot en helt kal vägg av skjutdörrar i mdf. Ena sidan sett från lyssningsposition. Väggen cirka 3.5 meter bred och 2.2 hög...
Ska tyget hänga direkt mot väggen eller skall det vara luft mellan?

Anders

Hänger tyget direkt/klistrat mot väggen så påverkar det akustiken väldigt lite. En bit ut bör de hänga ifall du vill få större påverkan.


Jysks velour förväntar jag inte mig har någon större påverkan på ljudet oavsett var du hänger det... På rummets utseende däremot...


Nog fasen måste det ha rätt stor påverkan på mellanregister/diskant åtminstone? Har du provat att mäta efterklangen i rummet med och utan draperier? Det är ju ändå en tuftad lugg på tyget samt att ljudet går fram och tillbaka genom tyget väldigt många gånger på kort tid,

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus
 
Inlägg: 19298
Blev medlem: 2005-07-15
Ort: Karlstad

Re: Matta/draperi/tråden

Inläggav AndreasArvidsson » 2015-10-14 21:27

Nattlorden skrev:Jysks velour förväntar jag inte mig har någon större påverkan på ljudet oavsett var du hänger det... På rummets utseende däremot...

Där tror jag precis tvärt om. Bör påverka efterklangen en hel del om man hänger dem en bit ut.

Användarvisningsbild
andershelin
 
Inlägg: 1259
Blev medlem: 2007-06-27
Ort: Ingen aning

Re: Matta/draperi/tråden

Inläggav andershelin » 2015-10-14 22:04

AndreasArvidsson skrev:
Nattlorden skrev:Jysks velour förväntar jag inte mig har någon större påverkan på ljudet oavsett var du hänger det... På rummets utseende däremot...

Där tror jag precis tvärt om. Bör påverka efterklangen en hel del om man hänger dem en bit ut.


Mentalt är det uppe redan men inte i verkligheten......material införskaffat dock.....
Pioneer 668 DV--Denon 2105--NAD 208--Ino Audio pi60 samt bs60, a2.
Panasonic DP-UB820
Harmony Design Ear 90
B&W P7, B&W PI7, Denon AH-D9200, Denon AH-D7200, Denon AH-D5000

FöregåendeNästa

Återgå till Wänner af Ino


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 6 gäster