Ljudtryck. pi60 vs pi60+bs60 vs pi60+pX-2 vs pi60+pX-4.

Diskussion och gemyt om Ino-produkter, gamla som nya.

Moderator: Redaktörer

Lennart
 
Inlägg: 1201
Blev medlem: 2003-10-05

Re: Ljudtryck. pi60 vs pi60+bs60 vs pi60+pX-2 vs pi60+pX-4.

Inläggav Lennart » 2016-12-18 09:17

Intressant tråd om impedans mm och utan att kapa tråden vill jag fråga IÖ: Vad ger ett par parallellkopplade äldre Prof Y2:or med elementet Focal 13V 7511 för praktisk/nominell impedans?
Frågan är om det skulle vara Ok att använda en kanal per par från slutsteget Rotel 1095? 4 ohms last ska slutsteget klara med med bravur men vid 2 ohm så har effekten nära på halverats mot 4 ohm.

Tror att detta är Morellos mätningar är publicerade tidigare här:
Rotel 1095 (alla kanaler samtidigt)

8ohm 276-281W
4ohm 473-512W
2ohm 256-285W
1ohm 110-112W

/Lennart

Användarvisningsbild
IngOehman
 
Inlägg: 48424
Blev medlem: 2003-09-28
Ort: K-PAX via Tellus

Re: Ljudtryck. pi60 vs pi60+bs60 vs pi60+pX-2 vs pi60+pX-4.

Inläggav IngOehman » 2016-12-18 15:51

Det är svårt att avgöra baserat på de där uppgifterna, och svårigheten ligger i att mätningarna med önskvärd tydlighet visar att effektdroppet i 2 och 1 ohm inte beror på förstärkarens intrinsiska impedans utan beror på strömbegränsningskretsar.

Om strömbegränsningen kommer att triggas av två parallellkopplade gamla profundus Y beror då på var exakt under 4 ohm som gränsen ligger...

Skulle jag gissa så blir gissningen att strömbegränsningen inte går in förrän man är under 3 ohm, och då finns inga problem. Men testa är bäst.

Även det är en liten förenkling eftersom komplexa signaler kan generera en peak-ström väsentligt större än U/Zmin. Men vissa strömbegränsningslösingar kan hantera även sådant. Så det beror på, och det beror på mycket. Igen - testa.


Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Lennart
 
Inlägg: 1201
Blev medlem: 2003-10-05

Re: Ljudtryck. pi60 vs pi60+bs60 vs pi60+pX-2 vs pi60+pX-4.

Inläggav Lennart » 2016-12-18 16:34

Tack IÖ för input, jag tänkte att du kanske "kom ihåg systemimpedansen" för dina g:a alster :) Länkar till ett datablad för Focal 13V 7511 om nu dom element du använde var lika standard elementen. Där läser jag av 8 ohm som nominell impedans och DC resistans på 6 ohm. Tittar man sedan på grafen för impedans kontra frekvens så ser man att impedansen stiger runt 100 Hz för att peaka vid ca 35 Hz? Är inte säker hur jag ska tolka detta?

http://nedlab.com/wp/wp-content/uploads/2014/06/Focal-13V7511.pdf

/Lennart

Användarvisningsbild
krstuns
 
Inlägg: 231
Blev medlem: 2007-01-31

Re: Ljudtryck. pi60 vs pi60+bs60 vs pi60+pX-2 vs pi60+pX-4.

Inläggav krstuns » 2016-12-18 18:53

Hur märker man om strömbegränsningskretsen har triggats?

Användarvisningsbild
IngOehman
 
Inlägg: 48424
Blev medlem: 2003-09-28
Ort: K-PAX via Tellus

Re: Ljudtryck. pi60 vs pi60+bs60 vs pi60+pX-2 vs pi60+pX-4.

Inläggav IngOehman » 2016-12-19 00:48

Det hörs oftast. Låter som klippning men värre.

Lennart skrev:Tack IÖ för input, jag tänkte att du kanske "kom ihåg systemimpedansen" för dina g:a alster :)

Självklart gör jag det. Men det är ju inte denna som är avgörande här (den är 9 ohm nominellt och minimpedansen vid förstärkaren är typ 6,8 ohm över 20 Hz, det vill säga 3,4 ohm för två parallellkopplade.

Utan det är på vilket sätt som förstärkaren säger ifrån som vi behöver veta här. Det är ofta långt mera komplicerat än att det skev vid en viss minimpedans.
Så du behöver testa om det fungerar.

Bästa sättet att testa det är att ha ett oscilloskop anslutet när du spelar musik på gränsen till klippning. Då ser du om klippspänningen darrar lite naturligt (som den gör beroende på signalen historia och med bidrag av glättningsrassel) eller om den plötsligt dippar massor (säg dippar med nedåt 30%, snabbt) vilket betyder att det är en strömbegränsning som säger ifrån = dåligt.

Lennart skrev:Länkar till ett datablad för Focal 13V 7511 om nu dom element du använde var lika standard elementen. Där läser jag av 8 ohm som nominell impedans och DC resistans på 6 ohm. Tittar man sedan på grafen för impedans kontra frekvens så ser man att impedansen stiger runt 100 Hz för att peaka vid ca 35 Hz? Är inte säker hur jag ska tolka detta?

/Lennart

Du behöver inte tolka det alls. Strunta i det bara. :)

Det du behöver göra är att koppla ihop förstärkare och två parallellkopplade basmoduler och se om det fungerar. 8)


Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Föregående

Återgå till Wänner af Ino


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 6 gäster