i14 får nya skor

Diskussion och gemyt om Ino-produkter, gamla som nya.

Moderator: Redaktörer

pingvinlakrits

i14 får nya skor

Inläggav pingvinlakrits » 2009-01-06 20:36

...eller nåt.

Det blev lite sent att utnyttja dagsljus för plåtning och lite småjusteringar kvar men i grova drag ser de nya damaskerna ut så här:

Bild

En halv dags stök i vardagsrummet och lite grundfärg följt av kulören "Asfalt" på topp och bottenplatta samt mellan ekbenen för kontrastverkan.
Stativen "freebejsades" fram utan ritning på en höft med vad som fanns hemma av ekspill och mdf-spill. Dock saknades prick 46cm ek (när tanken att göra parallella dubbelben föddes) så man fick vackert åka iväg och komplettera på brädgården. Topplattorna har sd-kuddar försänkta, inte de officiella i14 kuddarna dock, och topp och bottenplatta är i mdf som kapats och sedan frästs profil på. Tur man har en dammsugare till fräsen - annars hade sambon tuppjuckat. ;)

Fundering finns på att minska topplattan någon cm runt om så den försvinner mer under högtalaren, fast då måste fräsen fram igen. Inget är limmat utan gravitationen håller ihop allting tills juryn gett sitt utlåtande (hon är hemma om ett par timmar).
Inaktiv

Användarvisningsbild
Alexi

Inläggav Alexi » 2009-01-06 20:39

Stiliga! :P
Var med och grundade Faktiskt.se, men är inte involverad i nya .io

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2009-01-06 20:39

Vad fint, så nu hamnar i14 på rätt höjd "äntligen"? Nu vill jag ju se helheten
också så det går att se var Prof.X-2 hamnade.

Stativen ser verkligen bra ut vill jag lova.

Edit: Ser att det lurar en låda strax innanför nu. MEN IAF!
2021 maj på Spotify

pingvinlakrits

Inläggav pingvinlakrits » 2009-01-06 20:42

Shit, ni är snabba!

Alexi: tackar. :)

Shifts: ja, placeringen av basmodulerna är inte spikade. Nu står allting tillfälligt, översiktsbild laddas upp om fem minuter. :)

Kommer här: endast glödlampsljus utan blixt så bilden får ses som en nödlösning:

Bild

Ska sätta mig och lyssna lite nu, absorbenterna kanske ska hängas om lite och basmodulerna ska... ...tja, vem vet?
Inaktiv

pingvinlakrits

Inläggav pingvinlakrits » 2009-01-06 20:55

Bättre bilder kommer imorgon då stativen förhoppningsvis blir helt klara. Just nu ligger ena katten på ritplattan så man får peta under henne med pennan... Topp-plattan ska minskas en dryg cm på bredden och en halv på djupet. Tror jag, får se imorgon hur det ser ut.

Tillägg: ser ju inte så tråkigt ut med den här uppställningen men bejsmodulenterna vill nog hamna på annat ställe. I have absolutely no idea. :?
Inaktiv

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2009-01-06 21:00

Jättefint... och jättemodigt 8)

Användarvisningsbild
profbd
Inaktiverad

Inläggav profbd » 2009-01-06 21:09

det gäller att passa på när madame är borta
"Lasse spikade fast pungen på väggen - Det borde finnas varningar på hammaren"

Användarvisningsbild
RSG

Inläggav RSG » 2009-01-06 21:10

Dom skorna gillar jag skarpt!!!
Snyggt :D :D :D

Hepp/Johan

Användarvisningsbild
mrk
Redaktör

Inläggav mrk » 2009-01-06 22:09

Riktigt snyggt! :)

Lite OT: Hur har du gömt sladdarna till TV:n?

/Krille

pingvinlakrits

Inläggav pingvinlakrits » 2009-01-06 22:46

Stativen gillades av skönhetsrådet och basmodulerna får stå som de står tills man kliat sig klart i huvudet. Även om sambo föredrog att högtalarna står på modulerna så får det godkänt - hittar man en bra placering på modulerna sedan så blir det ju en bonus.
:)

Imorgon ska benen justeras och limmas och en bättringsstrykning ska till på topplattan - även om det inte syns (högtalaren står ju där) så känns det bra.

Krille: det är inbilat i väggen med en mynning upptill och nedtill där samtliga kablar kan dras igenom och det är avrundat nedtill så kablarna inte ska fastna. Sedan sitter det ett lock till en kabelkanal framtill som är infällt och överspacklat med gipsfiller så det är en slät insida av "kanalen" också.
Inaktiv

Användarvisningsbild
Alexi

Inläggav Alexi » 2009-01-06 23:28

Jag fick precis en galen ide :idea:
Varför inte designa basmodulerna så det ser exakt ut som en gigantisk i14, med porten där diskanten ska sitta :twisted:
Var med och grundade Faktiskt.se, men är inte involverad i nya .io

pingvinlakrits

Inläggav pingvinlakrits » 2009-01-06 23:43

Tjau, varför inte? Det skulle nog se rätt coolt ut, och i14 skulle se ut som en skalmodell av prof.X specialen. 8)

Faktiskt ingen dum idé alls.

...men det hjälper mig inte med placeringen just nu. :?

Flyttade in ena basmodulen i hörnet och den andra ut en bit åt vänster. Det låter riktigt bra (blev inte bra att ha dem tätt) men estetkonsulten lade in ett nja. Ska flytta lite mer och se var de hamnar. :roll:
Inaktiv

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2009-01-07 00:24

Jag tyckte också de passade på varandra :)

pingvinlakrits

Inläggav pingvinlakrits » 2009-01-07 09:11

KK: Jo, det hade jag i princip inget emot, känns ju naturligt att stapla fast högtalaren kommer lite högt upp mot rekommendationen eftersom basmodulerna är portade neråt och har fossingar på sig.

Det är kanske den mest estetiska lösningen att ha dem som de var innan, staplade. Ska göra ett försök att få till det med diskret placering av prof.X.

Dagen har just börjat, ensam hemma med de randomiserade närfältsdiffusorerna, kanske tar en flytta-runt-vända efter frukost. ;)
Inaktiv

Användarvisningsbild
schmutziger
Felfasarn

Inläggav schmutziger » 2009-01-07 10:08

Om du nu ska hålla på och flytta runt.
Kan du inte försöka beskriva dina upplevda skillnader mellan att ha i14 på basmodulerna och att ha de på stativen.
Det ser ut som om det inte skiljer ens 10 cm i höjd.

Och det är så många som skriver hur jätteviktigt det är att ha dem på 51cm höjd. Men jag har inte sett någonstans nån som beskrivit hur fruktansvärt stor skillnaden blir om man ändrar höjden nån cm hit eller dit.

Alltså, spelar det någon större roll, egentligen? eller är det bara för att optimera?
För som det ser ut på bilderna så känns det som om det hade varit bättre att få in mer mattor och få bort högra högtalaren från sidoväggen

ps. Fina stativ!

Användarvisningsbild
pinoccio

Inläggav pinoccio » 2009-01-07 11:19

Blir ju grymt bra!!!!

Schysst WAF trots storleken!

Ser ut som att det är dags att handla lite bullar igen och lura till sig en till provlyssning. :wink:

Du borde ju kunna ta betalt som WAF-konsult. Du hade det sjukt smakfullt och trevligt när jag var där, trots både piPs och pi60 samtidigt.

Användarvisningsbild
David_A

Inläggav David_A » 2009-01-07 12:59

Om sambon föredrar stapelplaceringen så är det väl inte så svårt att flytta porten. En mdf bit i botten, och ett nytt hål för porten.
Fast stativen blev ju riktigt snygga!

Användarvisningsbild
torbod

Inläggav torbod » 2009-01-07 13:20

Så rowligt med nya projekt.

Ska bli spännande och se om du kommer på någon annan placeringslösning för basarna.

Har du förresten något annat mindre rörigt tyg att testa på absorbenterna bakom högtalarna? Vi (jag och la familia) tänker oss något i en nyans något mörkare än högtalaren och omönstrat eller svagt mönstrat. Det kommer låta mycket bättre, eftersom mönstret nu konkurrerar destruktivt med ljudvågsutbredningen ;) (sådär nära väggen är ju partikelrörelserna som störst och kommer trassla in sig i tygmönstret)

Snyggt med det tredelade stativbenet, limmar du ihop dem blir det ju en himlans styv limträbalk oxå.

Nä, nu blir det en tur till miss Silvia.

Vh
Tobbe

Användarvisningsbild
Erik_AA

Inläggav Erik_AA » 2009-01-07 14:56

Riktigt fint måste jag säga. Mycket snygga stativ och fint färgschema totalt sett.

Funderar lite på om du känner att ljudbilden har en tendens att kantra när du har assymetriska väggar sådär?

Och var är alla mattor? :lol:

pingvinlakrits

Inläggav pingvinlakrits » 2009-01-07 16:27

Kul att få lite förslag i tråden! :)

Vardagsrummet är nästan klart, lite kalt kanske men det ska fixas med lite textil framåt våren, vi hittar inget kul just nu. Vi har katter så det blir inte så mycket mer matta på golvet. Har inga större problem med ljudet, mer än att baskaraktären ändras när jag flyttat runt och jag är inte säker på vad som känns bäst. Klangen är lite ljusare i detta rummet jmf med förra lägenheten men fortfarande på rätt sida gosigt.

Rummet är ju halvöppet och det är därför det blev ett par prof.X till slut. Med lite runtflyttning hoppas jag att det ska falla på plats - staplat så lät det ganska bra, faktiskt.se

Lite översiktsbilder så man kanske kan få lite input:

Översikt
Bild

Lyssningsposition
Bild

En vinkel till:
Bild

Sista översiktsbilden:
Bild

Var placera tvenne basemådjuls (läses med amerikanskt uttal)?
Inaktiv

pingvinlakrits

Inläggav pingvinlakrits » 2009-01-07 16:35

Ljudbilden tiltar inte nämnvärt åt något håll, trots eller tack vare den assymmetriska placeringen. Jag kör på Random Frequency Optimizing by Estetical Input of Sambo.

(men det händer att jag smygflyttar på grejer)
8)
Inaktiv

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2009-01-07 16:40

Jag undrar också varför du inte har ställt de små lådorna på de stora, det verkar ju vara en lösning som ligger nära till hands. Med tanke på allt jobb du gjort för de snygga stativen så finns det en bra förklaring, förstås.

Låt höra.
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2009-01-07 16:56

pingvinlakrits skrev:Shit, ni är snabba!

Alexi: tackar. :)

Shifts: ja, placeringen av basmodulerna är inte spikade. Nu står allting tillfälligt, översiktsbild laddas upp om fem minuter. :)

Kommer här: endast glödlampsljus utan blixt så bilden får ses som en nödlösning:

Bild

Ska sätta mig och lyssna lite nu, absorbenterna kanske ska hängas om lite och basmodulerna ska... ...tja, vem vet?

Supersnyggt!

Dock skulle jag ha satt TVn såhär:

Bild

Tycker för hög placering leder till både förlust av mysfaktor och
nackspärr. ;)

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

pingvinlakrits

Inläggav pingvinlakrits » 2009-01-07 17:00

PerStromgren: basmodulerna i detta utförande är ca 15cm högre än tilltänkta stativhöjden, det känns som lite väl mycket över rekommenderat.
Hade det skiljt 5cm ± ett par hade det ju inte varit något att svettas över kanske.

De var inte tänkta att staplas från början utan det råkade bli så, de skulle gömmas undan och inte vara i omedelbara synfältet vid lyssning - s.k. samboplanering - men så tyckte hon att de var rätt ok att ha framme när di småa stod på de stora.

Nu får man se om man hittar en lösning, annars kan man ju knacka isär stativen och använda spillet till något annat kul.
Inaktiv

Användarvisningsbild
Pinnick
inaktiv

Inläggav Pinnick » 2009-01-07 17:03

Medhåll om höjden av TV-placering. :) (men det där är nog högst individuellt dock!)

mvh

pingvinlakrits

Inläggav pingvinlakrits » 2009-01-07 17:06

IÖ/Pinnick: ok, TV:n kan flyttas neråt - den däringa boxen under behöver inte stå just där. Vi sitter ju oftast lite slappt tillbakalutade i soffan så höjden stör inte oss. Men ser ju att den sitter lite högre än hos de flesta.

Ska sätta mig och fundera på det, tog ju inte fasta på någon TV-placerings-tumregel utan satte den där det såg trevligt ut - känns lite tomt ovanför TV:n men man kan ju sänka den 10-15cm utan problem.

Finns det en bra rekommendation (ej tumregel alltså) för placeringshöjd? Vår soffa är ju lite högre än ditt mysiga schabrak. Och hårdare. :?

Vad tror du om placeringen av prof.X på bilden? Ut eller insida av i14?

Suger i mig alla tips!
:D
Inaktiv

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2009-01-07 17:08

Baslådorna verkar stå på fötter. Utan fötter torde de väl bli väldans nära stativhöjd. Om nu inte portarna finns på undersidan borde det vara en rimlig lösning.

Hur är det förresten med rekommenderad högtalarhöjd? Innebär det att sitthöjden på soffan också är specad? Eller annorlunda uttryckt: vilken av parametrarna är viktigast: högtalarens höjd över golv, eller öronens relation till högtalarens höjd?

Jo, det bara nyfikenhet, jag behöver inte alls veta något om detta!
... tycker jag!

Per

pingvinlakrits

Inläggav pingvinlakrits » 2009-01-07 17:15

Tyckte det såg estetiskt tilltalande ut såhär, lite balanserat liksom:

Bild

Sänker man TV:n till i linje med absorbenterna känns väggen ovan TV:n väldigt tom, men det är kanske så man brukar ha det? (Tittar ju inte på TV hos andra)

Hade jag haft en som var 50" + så hade man ju kunnat sänka OCH ha den kvar så att säga... :wink:
Inaktiv

pingvinlakrits

Inläggav pingvinlakrits » 2009-01-07 17:21

per: jou: de är ju portade neråt, annars hade jag plockat bort fossingarna.
Terminalerna är neråt också... ...och lägger man dem på sidan blir det inte snyggt.

Med rek stativhöjd kommer de upp i höjd (säger man akustisk höjd??!) som pi60 och det är väl det man "ska" sträva efter för att få en bra höjd/spridning så man kan både sitta och stå och digga? Då förutsätter jag att spridningsmönstret är anpassat efter "normal" öron-sitthöjd och upp inom ett visst spann till stående lyssning. Om man inte sitter i en saccosäck eller är 2.8m hög med stilettklackarna på.

Dessutom är det bara kul att du är nyfiken, det är mycket man inte behöver veta. ;)
Inaktiv

pingvinlakrits

Inläggav pingvinlakrits » 2009-01-07 17:25

Eller så sänker jag TV:n, hänger upp basmodulerna uppe i taket ovanför och bygger in hela härligheten i en mdf-panel/låda och lackar det. Och lite spotlights undertill.

...frågan är vad Jenny skulle bryta först; förlovningen eller mina ben. :wink:
Inaktiv

Nästa

Återgå till Wänner af Ino