Moderator: Redaktörer
petern skrev:Rundor, betyder det att du tycker att piPs är bättre på allt? Vad var kopplat till dom när du hörde dom?
/Peter
subjektivisten skrev:33-30 hz beroende på rummet.
subjektivisten skrev:Tror Ingvar skrev nyss att i hans rum så ligger dom på 30 hz, men kan inte svära på det.
petern skrev:Tror att siffrorna för AP 4-14 är 30 - 20000 HZ. Betyder det likvärdig baskapacitet då, eller?
/Peter
m_persson79 skrev:subjektivisten skrev:33-30 hz beroende på rummet.
Är inte f-3dB @ 33 Hz utan rum?
Borde gå lägre i rum även om 30 Hz är mkt imponerande för en sån liten plutt-högis.
petern skrev:Står så här i AP:s tekniska data: 30 - 20 000 Hz (-3dB vid 30 Hz), om det är till nåns intresse![]()
/Peter
Raukman skrev:petern skrev:Tror att siffrorna för AP 4-14 är 30 - 20000 HZ. Betyder det likvärdig baskapacitet då, eller?
/Peter
Nu vet inte jag hur Audio pro specar sina grejer så jag borde kanske va tysst...
Men jag är tveksam till att dom specar nedre gränsfrekvens med f-3db.
Jag tycker dom flesta brukar speca nedre gränsfrekvens vid betydligt större tapp, många t om. vid f-10db.
//Peder
Svante skrev:Det speciella med ACE är ju att man blir fri att göra vilken tonkurva man vill. Överstyrningsgränsen kan man inte påverka, dock vilket begränsar hur lågt det är lämpligt att låta högtalaren spela.
Bill50x skrev:Svante skrev:Det speciella med ACE är ju att man blir fri att göra vilken tonkurva man vill. Överstyrningsgränsen kan man inte påverka, dock vilket begränsar hur lågt det är lämpligt att låta högtalaren spela.
Lånade hem en AP-sub då när det var lite nytt och hett. Blev mycket besviken. Visst, det mullrade och lät vid frekvenser jag aldrig hört tidigare. Men gav det något mer till den musikaliska upplevelsen? Nix. Bortkastade pengar enligt min mening.
/ B
Svante skrev:Nu var det ett tag sedan jag lyssnade på de gamla AP-subbarna, men nog är det något visst ändå med system som går riktigt tokdjupt och utan dist?
Bill50x skrev:Svante skrev:Nu var det ett tag sedan jag lyssnade på de gamla AP-subbarna, men nog är det något visst ändå med system som går riktigt tokdjupt och utan dist?
Tokdjupt och låg dist räcker inte. Basen ska ju helst komma samtidigt som resten och det kändes inte som den gjorde det. Det kan iofs bero på placering i rummet och taskig integrering med huvudsystemet - men då (tidigt 80-tal) när vi mekade runt med det hela så var det en stor besvikelse.
/ B
Bill50x skrev:Svante skrev:Ok, det tyckte inte jag...
Nä, en del är ju tilfredställda bara det mullrar lite extra...
/ B
Bill50x skrev:Svante skrev:Nu var det ett tag sedan jag lyssnade på de gamla AP-subbarna, men nog är det något visst ändå med system som går riktigt tokdjupt och utan dist?
Tokdjupt och låg dist räcker inte. Basen ska ju helst komma samtidigt som resten och det kändes inte som den gjorde det. Det kan iofs bero på placering i rummet och taskig integrering med huvudsystemet - men då (tidigt 80-tal) när vi mekade runt med det hela så var det en stor besvikelse.
/ B
Svante skrev:Om jag inte minns fel så var A4-14 butterworthdimensionerad och avstämd till 30 Hz. Detta innebär att de gav -3 dB vid 30 Hz i frirymd. Nu fanns det en ratt på baksidan som ställde nivån på basdelen, märkt med olika rymdvinklar. Jag vet inte hur väl detta funkade, men tanken är väl vettig iaf.
Användare som besöker denna kategori: Bing [Bot] och 9 gäster