lite bilder på en provlyssning, piP, pi60s, a.gallo ref 3.1

Diskussion och gemyt om Ino-produkter, gamla som nya.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
blodapelsin

lite bilder på en provlyssning, piP, pi60s, a.gallo ref 3.1

Inläggav blodapelsin » 2009-02-24 01:42

Jag och en kompis provlyssnade lite högtalare häromdagen. Det lät bra kan jag väl kort sammanfatta det.

Såhär såg uppställningen ut.

Bild

Lite fler bilder.

Bild

Lite olika stuk på högtalarna.

Bild

Övrig utrustning var Marantz 8002, SB3, XTZ sub amp 1, pro-ject rpm5.

Jag återkommer med lite lyssningsintryck.

(Skulle mest testa hur man får upp bilder här, är alltid kul tycker jag med lite bilder.)

Åtekommer snart.

Användarvisningsbild
lundstrm

Inläggav lundstrm » 2009-02-24 03:12

Mycket nyfiken på att höra hur det lät! Hörde Gallohögtalarna för ett par år sedan och var grymt imponerad, men det var innan jag fick höra piP och pi60s. Ska bli särskilt kul att höra hur det låter i jmf med pi60s, nån gång lär man ju vilja byta ut sina piP :)

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2009-02-24 09:30

Om piP stod så där lät de nog långt ifrån imponerande. I övrigt ser det ut
som en roligt urval. Den dära Gallo har jag hört mycket gott om och det vore
ju trevligt att få bekanta sig med någon gång.
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Inläggav Fjonkalicious » 2009-02-24 10:49

Nog första gången jag säger att piP var snyggast i uppställningen. ;-)
Head of Design - Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
blodapelsin

Inläggav blodapelsin » 2009-02-24 11:26

Vi var två stycken som lyssnade och vi var relativt ense men hade olika vinnare om man säger så. Det är mina högtalare (även om jag nu har sålt gallo:na) så jag har hört dem under en längre tid.

Mest imponerande med tanke på pris och prestanda är enligt mig helt klart piP att man kan få ut så mycket ljud ur dessa är helt grymt. Jag vill inte påstå att jag har några guldöron som vet vad som objektivt är bra, men subjektivt så tycker jag om att de spelar stort. Och så som jag vill att det ska låta. På nåt sätt så tycker jag att man får ett ljud som låter "äkta". De är lite beroende på vad man spelar för musik, lite lugnare och glesare musik låter helt fantastiskt, även elektronisk musik tycker jag passar myckt bra, i och för sig så låter elektronisk musik bra överlag på många högtalare. Kan tycka att man märker av att det är en mindre högtalare när man spelar rock, typ Glasvegas, Kings of leon osv.

Fetast bas hade Anthony Gallo det spelar överlag bra. Jag upplever dem som kanske lite ljusa i diskanten, ibland fungerar det väldigt bra ibland kan det bli mindre bra. De spelar också större än vad de ser ut. Egentligen väldigt små skillnader mot pi60s. Skillnaderna är att den spelar mer bas men inte nödvändigtvis bättre. Dock är det viktigt att påpeka att vi använde oss av XTZ sub amp 1, som är ett subbassteg, det ger en förstärkning av basen och också rätt bra inställningsmöjligheter. Detta var det billigare utan DSP. Gallo:na tror jag hade vunnit mycket på att drivas med en annan förstärkare än Marantz 8002 som jag har fått för mig är lite ljus till sin karaktär. Detta påståendet är relativt ogrundat så ta det för vad detär. Min kompanjon tyckte bäst om dessa högtalare som han uttryckte det var lite varmare än pi60s.

Själv hade jag just pi60s som vinnare eftersom de spelar mer sammanhållet. Störst ljudbild, klart bäst mellanregister. Jag är också av den inställningen att det är inte högtalarna som jag ska ändra på i framtiden utan snarare kring utrustning och framförallt mitt rum som är väl kalt. Det känns som att högtalarna spelar det som signalen ger dem. Man kunde också spela klart högst med dem.

Det var lite intryck från mig, ta det för vad det är lite subjektivt tyckande under vissa premisser.

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2009-02-24 11:40

Helt klart intressant test :)

bekräftar på det stora hela den upplevelse jag haft om dessa högtalare, Att "Gallo" är är väldigt bra står helt klart, och speciella !
gillar dem skarpt, men pi60s känns mer "kompletta" och piP är buddget bomben !
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

zirro77

Inläggav zirro77 » 2009-02-25 23:02

Har under dagen fått tid att lyssna in mig på mina nya piPs, och mina intryck stämmer bra med era omdömen. Det låter en smula komprimerat, alt ansträngt med komplexare rock. Dock spelar de mäkta imponerande på lite glesare musik, och på skivor med erkänt bra ljud. Satt med ett stort leende på läpparna och kände mig väldigt nöjd. :)
CD-fix, Amplifix, Ino piPs

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2009-02-25 23:09

Då spelar du rätt så högt om pip låter komprimerat/ansträngt?
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Nefilim
Sura gubben

Inläggav Nefilim » 2009-02-25 23:12

Även jag reagerade på uppställningen, eller placeringen av piP'arna. För tätt ihop samt för långt ut i rummet utan dämpad bakvägg. Alltså inte optimalt.

piP ska ju enl konstruktören stå ca 5 cm från dämpad bakvägg.

Min erfarenhet är dessutom att piP även passar bra för tung rock, eller eg för all musik..
Senast redigerad av Nefilim 2009-02-25 23:19, redigerad totalt 2 gånger.
Mitt minne är blott ett minne numera.

Nefilim
Sura gubben

Inläggav Nefilim » 2009-02-25 23:16

Men vart är den högra Gallon på den första bilden? :?

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2009-02-25 23:36

Bakom piP ;)

stefanolo

Inläggav stefanolo » 2009-02-26 10:42

Skoj med lite nya tester och lyssningsintryck :D . Jag ska själv införskaffa ett par piPs så snart jag får tag på ett par som ser trevliga ut. Angående piP:s plats i rummet så kommer nog det riktigt stora haksläppet med placering nära dämpad vägg.

Fina pi60s. Det är något bekant över dem. :wink:

/stefan
Lästips Henry Hazlitt "Economics in One Lesson" och Alex Epstein "The Moral Case for Fossil Fuels"

Användarvisningsbild
Nahaz

Inläggav Nahaz » 2009-02-26 10:53

Jag tyckte jag kände igen dom : )

Grattis till dom nya högtalarna Blodapelsin.
Oppo BDP-80, HTPC -> TX-NR3010 -> cr80s -> miniDSP -> Emotiva XPA-5 -> 3 x i14, pX-4, 6 x a2, 4 x slutna mupps.
Bilder: http://www.minhembio.com/Nahaz

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2009-02-26 12:52

zirro77 skrev:Det låter en smula komprimerat, alt ansträngt med komplexare rock.

Det kan mycket väl ha att göra med just de inspelningarna! Rock är ju liksom komprimerat redan från början och har det sedan gjorts en tokmastering ovanpå det blir det pannkaka.

Användarvisningsbild
blodapelsin

Inläggav blodapelsin » 2009-02-26 13:51

Precis som ni säger angående piP-placeringen så var den naturligtvis ytterst temporär. Angående detta med att fixa lite dämpning, så tror jag även att pi60s skulle må bra av det i mitt rum också. Då det är väldigt kalt med rätt många dörrar, och så spelar jag åt fel håll i rummet. Men jag ser det egentligen som något positivt då ljudet som i mitt tycke är väldigt bra kan bli än bättre i framtiden.

Har inte för avsikt att göra mig av med dessa högtalare på ett bra tag.

Visst e det nåt bekant över dem, Stefanolo.:)

Frisk

Inläggav Frisk » 2009-02-26 22:47

Såg ju klart trevligt ut det där!
Hörde a.gallo ref 3.1 för något år sen på hifi-mässan i Kista, var nog det bästa jag hörde där, lät riktigt fint. Vad som mer lät bra var högtalarna i rummet precis innanför de, vad det var för högtalare minns jag tyvärr inte. Men å andra sidan var de väl även de enda högtalarna som hade något sånär rätt uppställning.
Var för övrigt även första gången jag hörde piP, lät riktigt dåligt där, eller kanske var en överdrift, men var i alla fall inget man över huvud taget reagerade på lät bättre än det mesta man tidigare lyssnat på.

zirro77

Inläggav zirro77 » 2009-02-27 17:40

subjektivisten skrev:Då spelar du rätt så högt om pip låter komprimerat/ansträngt?

Det var nog snarare så att dessa inspelningar lämnade lite i övrigt att önska. Fast jag spelade nog ganska starkt med tanke på att rummet är i största laget. Måste ändå påpeka att piPs:arna presterar mycket bättre än det jag hittills haft i högtalarväg, det som är frapperande är dock hur tydligt de avslöjar kassa inspelningar. Trots att jag läst om det här på forumet i åtskilliga trådar, var jag inte beredd på att det skulle vara så tydligt.

Kul tråd förresten, var lite intresserad av gallo för ett tag sedan, men har aldrig hört dem. pi60 har jag bara hört en kort stund i Öhmans källare och blev på det lilla otroligt imponerad...var nog bara budgeten som satte stopp just då :oops:
CD-fix, Amplifix, Ino piPs

Nefilim
Sura gubben

Inläggav Nefilim » 2009-02-27 18:31

piP är inte nådiga mot usla produktioner, just för att de är ärliga..

Återgå till Wänner af Ino