Instruktioner för placering av A2?

Diskussion och gemyt om Ino-produkter, gamla som nya.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
AnotherDrinkPlease
 
Inlägg: 576
Blev medlem: 2003-08-28
Ort: Sundsvall

Instruktioner för placering av A2?

Inläggav AnotherDrinkPlease » 2009-03-06 20:39

Hej på er,

Jag hade någon gång i tiden utförliga beskrivningar (samt även något excelformulär som räknade ut placering efter att ha fört in rumsmått) på hur Ambiens 2:orna skulle placeras men har sedan slarvat bort dessa.

Har nu flyttat och ska möblera vardagsrummet på nytt och undrar om det är någon vänlig själ som har informationen jag letar...?

/Christian

Användarvisningsbild
AnotherDrinkPlease
 
Inlägg: 576
Blev medlem: 2003-08-28
Ort: Sundsvall

Inläggav AnotherDrinkPlease » 2009-03-17 21:30

Är det verkligen ingen som har koll på detta? vore ytterst tacksam.

/C

Användarvisningsbild
screen
interlaced
 
Inlägg: 5044
Blev medlem: 2005-01-30
Ort: Sveriges varmaste plats!

Inläggav screen » 2009-03-17 23:35

Dom första närmast frontarna bör sitta 18 grader framför och ovanför sweetspot på sidoväggarna. De övriga delas in i jämna tårtbitar bakåt sett med SBL+SBR tätare ihop längst bak. Höjden skall efter dom främsta vara stigande bakåt helst men kan inbördes variera också om t.ex. nästkommande par efter främsta måste vara högre placerade än de senare p.g.a. objekt i vägen. Bara det parvis tvärsöver rummet hamnar lika höjdmässigt.

Det var den kosta versionen, den långa får du söka efter på forumet eller ta med IÖ. :wink:
Mvh Björn//

Visst fan är masur vackert!
http://i28.photobucket.com/albums/c213/ ... /TS330.jpg

Användarvisningsbild
Tumme
 
Inlägg: 564
Blev medlem: 2006-08-01

Re: Instruktioner för placering av A2?

Inläggav Tumme » 2017-11-04 17:03

Jag har också slarvat bort instruktionen hur man placerar A2. 18 grader framåt men på vilken höjd sätter man den första? Någon som vet?

Användarvisningsbild
Tarzan
 
Inlägg: 2486
Blev medlem: 2013-11-18
Ort: Malmö

Re: Instruktioner för placering av A2?

Inläggav Tarzan » 2017-11-04 19:16

Schmutziger som har copypastat skrev:
...
● Placera eventuella surroundhögtalare.
Detta sker oftast enklast med hjälp av en ritning på rummet. Börja med att placera de två främsta på sidoväggarna ungefär 20 grader framför centrala lyssningsplatsen. Höjden skall vara 20 grader över öronhöjd, ungefär.
Det återstående bakre fältet (220 grader stort horisontellt) delas in i tårtbitar där lyssningsposition är centrum av tårtan.
Samma antal tårtbitar som antalet bakkanalshögtalare som används.
6 tårtbitar för 6 högtalare, 8 tårtbitar för 8 högtalare, 10 för 10, 12 för 12…
Placera sedan så noga det går en högtalare på väggen i varje tårtbitsdelning. Ju längre bak i rummet desto högre bör de sitta. Mellan de båda bakersta högtalarna blir det två tårtbitar.
För varje högtalare bakom den främsta av surround-högtalarna gäller: Minska avståndet till taket (mätt mitt emellan bas- och diskantelement) med: 30% (6 högtalare); 25% (8st); 20% (10st); 15% (12st) för varje högtalare bakåt. Man kan i själva verket moderera detta lyft mot rummets bakre delar något, och om rummets takhöjd är mycket stor måste man moderera det om det skall bli riktigt bra. Man skall inte ta för allvarligt på dessa måttangivelser dock, i synnerhet inte om man inte bygger en riktig hemmabio utan bara en ”filmvisningsanläggning i vardagsrummet”. Då gäller att ”ungefär rätt” i regel blir mycket bra.
...

Användarvisningsbild
Tumme
 
Inlägg: 564
Blev medlem: 2006-08-01

Re: Instruktioner för placering av A2?

Inläggav Tumme » 2017-11-04 20:08

Tack Tarsan.
Men det är alltså 20 grader inte 18 grader det skall vara? Sedan blev jag lite fundersam över det där att det skall vara 2 tårtbitar mellan dom två bakersta. Tänker jag rätt att om jag har 120 cm mellan varje A2 så skall det bli 240 cm mellan dom 2st A2 som sitter på bakväggen? Jag kör ett 4.0 system. Rummet har måtten L=4,80 x B=3,60 x H=2,60

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57177
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: Instruktioner för placering av A2?

Inläggav Nattlorden » 2017-11-05 17:04

Tumme skrev:Tack Tarsan.
Men det är alltså 20 grader inte 18 grader det skall vara? Sedan blev jag lite fundersam över det där att det skall vara 2 tårtbitar mellan dom två bakersta. Tänker jag rätt att om jag har 120 cm mellan varje A2 så skall det bli 240 cm mellan dom 2st A2 som sitter på bakväggen? Jag kör ett 4.0 system. Rummet har måtten L=4,80 x B=3,60 x H=2,60


Du sätter ju ingen center bak, utan det blir en fantom mellan de andra, därav två tårtbitar.

Hade man haft ett format som hade en bakcenter, så hade man fått sätta upp det lite annorlunda, troligen tre bak som center då.
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
Tumme
 
Inlägg: 564
Blev medlem: 2006-08-01

Re: Instruktioner för placering av A2?

Inläggav Tumme » 2017-11-05 19:25

Då hade jag nog dom felmonterade i min förra lägenhet och i min nya så kommer jag inte kunna få till det om det skall vara jämt fördelade tyvärr.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren
 
Inlägg: 35480
Blev medlem: 2005-01-10

Re: Instruktioner för placering av A2?

Inläggav paa » 2017-11-06 00:45

Föredragen som Ingvar Öhman höll på Arken för nu ganska länge sedan om "Ljud och Bild" kan säkert vara intressanta i sammanhanget.
Dom låg förut på LTS hemsida men är nu borttagna, men fungerande länkar till dessa föredrag finns nu i denna tråden:
viewtopic.php?f=9&t=62491
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.


Återgå till Wänner af Ino


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 8 gäster