INO bio - ljud transparent duk

Diskussion och gemyt om Ino-produkter, gamla som nya.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
genstruktur
 
Inlägg: 5078
Blev medlem: 2013-01-25
Ort: Kingriver

Re: INO bio - ljud transparent duk

Inläggav genstruktur » 2020-12-11 10:50

Kitchenmaster skrev:Frisk lade ju ut en intressant bild på några olika tyger för några år sedan: viewtopic.php?p=1916378#p1916378


Tack! :)

Konstigt att köpe-dukar/tygerna är så grova i strukturen (för det är väl bara en nackdel?)
Att leva ett liv, inte vinna ett krig

Användarvisningsbild
genstruktur
 
Inlägg: 5078
Blev medlem: 2013-01-25
Ort: Kingriver

Re: INO bio - ljud transparent duk

Inläggav genstruktur » 2023-12-14 22:54

Baltatzar skrev:Själv använder jag mig av Elite screens Tab-tensionvariant och är nöjd.

https://www.elitescreens.eu/en/saker-ta ... tor-screen

Man kan välja storlek och dukmaterial genom länken ovan. Acoustic Pro heter dukmaterialet som är perforerat.


Den är avsevärt billigare än sina konkurrenter och jag kan, utan att ha jämfört sida vid sida med dyrare konkurrenter, hitta något som stör förutom att den endast går att köpa vit i EU.
i USA finns den med svart kassett och viktstång.

Format är endast 16:9 så vill man t.ex ha 2:35:1 så behöver man välja annat fabrikat.

Den svarta "maskningen" på kanterna är fö. mattsvart färgat dukmaterial, dvs även maskningen är ljudtransparent.
Detta är i mitt fall en fördel då mina i16s står precis kant i kant med dukens ändar.

Jag tror andra dukar har sammetsmaskning, så ev. reflektioner kanske inte dämpas lika bra när det är färgat.
I min biogrotta är ljusreflektioner från maskningen dock inte något som stör.

Min anläggning är dessutom uppmätt av I.Ö både med och utan duk och det fanns inget att anmärka på ljudmässigt med duk nere vad jag förstod.

Hoppas detta gav lite hjälp till beslut.

Vänliga hälsningar


Hur är det med en sådan duk, måste allt bakom duken vara mörkt/svart för att det skall bli bra?
Att leva ett liv, inte vinna ett krig

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger
 
Inlägg: 9627
Blev medlem: 2003-09-17
Ort: Stockholm

Re: INO bio - ljud transparent duk

Inläggav Johan_Lindroos » 2023-12-15 14:58

genstruktur skrev:
Baltatzar skrev:Själv använder jag mig av Elite screens Tab-tensionvariant och är nöjd.

https://www.elitescreens.eu/en/saker-ta ... tor-screen

Man kan välja storlek och dukmaterial genom länken ovan. Acoustic Pro heter dukmaterialet som är perforerat.


Den är avsevärt billigare än sina konkurrenter och jag kan, utan att ha jämfört sida vid sida med dyrare konkurrenter, hitta något som stör förutom att den endast går att köpa vit i EU.
i USA finns den med svart kassett och viktstång.

Format är endast 16:9 så vill man t.ex ha 2:35:1 så behöver man välja annat fabrikat.

Den svarta "maskningen" på kanterna är fö. mattsvart färgat dukmaterial, dvs även maskningen är ljudtransparent.
Detta är i mitt fall en fördel då mina i16s står precis kant i kant med dukens ändar.

Jag tror andra dukar har sammetsmaskning, så ev. reflektioner kanske inte dämpas lika bra när det är färgat.
I min biogrotta är ljusreflektioner från maskningen dock inte något som stör.

Min anläggning är dessutom uppmätt av I.Ö både med och utan duk och det fanns inget att anmärka på ljudmässigt med duk nere vad jag förstod.

Hoppas detta gav lite hjälp till beslut.

Vänliga hälsningar


Hur är det med en sådan duk, måste allt bakom duken vara mörkt/svart för att det skall bli bra?



Ljudtransparenta dukar som är färdigmonterade brukar ha ett svart ljustätt tyg bakom för att förhindra ljusreflektioner. Om man köper ljudtransparent duk på lösmeter så måste man köpa köpa till det svarta tyget. Själv kör jag utan svart tyg bakom min ljudtransparenta duk. Det som kan synas är om man har en glasyta bakom (t.ex. en TV-apparat eller ett skivspelarlock i plexiglas). Då kan ljuset reflekteras tillbaks och det syns. Men om man har vita och svart ytor bakom duken så kan jag inte märka någon skillnad överhuvudtaget faktiskt. Jag har Seymour XD-material tror jag.
//Johan Lindroos

Användarvisningsbild
paa
Sökaren
 
Inlägg: 35480
Blev medlem: 2005-01-10

Re: INO bio - ljud transparent duk

Inläggav paa » 2023-12-15 15:34

Så här pass gles är t.ex strukturen hos Screen Research ClearPix2™

Bild

OBS; ganska stor förstoring!
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
genstruktur
 
Inlägg: 5078
Blev medlem: 2013-01-25
Ort: Kingriver

Re: INO bio - ljud transparent duk

Inläggav genstruktur » 2023-12-15 16:40

Johan_Lindroos skrev:
genstruktur skrev:
Baltatzar skrev:Själv använder jag mig av Elite screens Tab-tensionvariant och är nöjd.

https://www.elitescreens.eu/en/saker-ta ... tor-screen

Man kan välja storlek och dukmaterial genom länken ovan. Acoustic Pro heter dukmaterialet som är perforerat.


Den är avsevärt billigare än sina konkurrenter och jag kan, utan att ha jämfört sida vid sida med dyrare konkurrenter, hitta något som stör förutom att den endast går att köpa vit i EU.
i USA finns den med svart kassett och viktstång.

Format är endast 16:9 så vill man t.ex ha 2:35:1 så behöver man välja annat fabrikat.

Den svarta "maskningen" på kanterna är fö. mattsvart färgat dukmaterial, dvs även maskningen är ljudtransparent.
Detta är i mitt fall en fördel då mina i16s står precis kant i kant med dukens ändar.

Jag tror andra dukar har sammetsmaskning, så ev. reflektioner kanske inte dämpas lika bra när det är färgat.
I min biogrotta är ljusreflektioner från maskningen dock inte något som stör.

Min anläggning är dessutom uppmätt av I.Ö både med och utan duk och det fanns inget att anmärka på ljudmässigt med duk nere vad jag förstod.

Hoppas detta gav lite hjälp till beslut.

Vänliga hälsningar


Hur är det med en sådan duk, måste allt bakom duken vara mörkt/svart för att det skall bli bra?



Ljudtransparenta dukar som är färdigmonterade brukar ha ett svart ljustätt tyg bakom för att förhindra ljusreflektioner. Om man köper ljudtransparent duk på lösmeter så måste man köpa köpa till det svarta tyget. Själv kör jag utan svart tyg bakom min ljudtransparenta duk. Det som kan synas är om man har en glasyta bakom (t.ex. en TV-apparat eller ett skivspelarlock i plexiglas). Då kan ljuset reflekteras tillbaks och det syns. Men om man har vita och svart ytor bakom duken så kan jag inte märka någon skillnad överhuvudtaget faktiskt. Jag har Seymour XD-material tror jag.


Tack för svar! :)

Ok, det låter lovande! Såg att de saluförs på Hembiobutiken med. Skulle kunna åka dit och kika själv med. Lite synd att det bara verkar finnas vit kassett och stång med acoustic pro-dukmaterial att köpa i EU.

Bakgrunden till varför jag undrar är väl att jag inte övergett tanken helt på ljudtransparent duk. Kanske inte för att jag tycker det låter speciellt mycket sämre med min icke-ljudtransparenta duk nere, mer för att det möjliggör större dukyta. En betydande del bakom duken utgörs i dagsläget av grå draperier och Ino Aco. Men sen har jag lite vit vägg, en tavla och några fönster. Tycker det är rätt trevligt när duken rullas upp och jag lyssnar musik tex att allt i blickfånget inte är kolsvart. Hade gärna behållit det så. Men fönster borde det väl kunna blir reflektioner i antar jag :?: Går iofs att sätta för de när det vankas film. Gör faktiskt så i dagsläget, på dagtid samt sommarkvällar, med ett par bitar Ino Aco.

En bild säger mer en tusen ord sägs det!(Ursäkta sunkig mobilkvalla)
IMG_20231212_133131_4xOz1IKv5a.jpeg
IMG_20231212_133131_4xOz1IKv5a.jpeg (297.92 KiB) Visad 980 gånger
Att leva ett liv, inte vinna ett krig

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger
 
Inlägg: 9627
Blev medlem: 2003-09-17
Ort: Stockholm

Re: INO bio - ljud transparent duk

Inläggav Johan_Lindroos » 2023-12-15 16:52

Ja med fönster bakom duken kommer det att bli ljusreflektioner. (Det är alltså projektorlampans ljus som reflekteras åter.) Men det beror på var man sitter, var fönstret är och var projektorn är.

Främsta fördelen med ljudtransparent duk är att ljudet kommer inte underifrån eller vid sidan av duken. Förutom att du kan köra en mycket större duk förstås...

Du kan även räkna med en minimal minskning av höga frekvenser när ljudet passerar duken. Detta går enkelt att equa bort.
//Johan Lindroos

Användarvisningsbild
genstruktur
 
Inlägg: 5078
Blev medlem: 2013-01-25
Ort: Kingriver

Re: INO bio - ljud transparent duk

Inläggav genstruktur » 2023-12-15 17:00

Johan_Lindroos skrev:Ja med fönster bakom duken kommer det att bli ljusreflektioner. (Det är alltså projektorlampans ljus som reflekteras åter.) Men det beror på var man sitter, var fönstret är och var projektorn är.

Främsta fördelen med ljudtransparent duk är att ljudet kommer inte underifrån eller vid sidan av duken. Förutom att du kan köra en mycket större duk förstås...

Du kan även räkna med en minimal minskning av höga frekvenser när ljudet passerar duken. Detta går enkelt att equa bort.


Mmm men fönstren går ändå att lösa tänker jag, så att projektorns ljus inte reflekteras i de. Verkar ändå som att det skulle fungera att behålla rummet som det är i fronten och köra en ljudtransparent duk! Då "behöver" jag inte överge tankarna på grund av den anledningen i alla fall :D
Att leva ett liv, inte vinna ett krig

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger
 
Inlägg: 9627
Blev medlem: 2003-09-17
Ort: Stockholm

Re: INO bio - ljud transparent duk

Inläggav Johan_Lindroos » 2023-12-15 17:48

Javisst är fönstrens reflexer lösbara med rullgardiner el.dyl. (både mot reflexer och för mörkläggning). Rullgardinerna måste inte ens vara svarta. Men i rummet i övrigt bör det vara mörka ytor, men det kanske är svårförhandlat...
//Johan Lindroos

Användarvisningsbild
genstruktur
 
Inlägg: 5078
Blev medlem: 2013-01-25
Ort: Kingriver

Re: INO bio - ljud transparent duk

Inläggav genstruktur » 2023-12-15 19:37

Johan_Lindroos skrev:Javisst är fönstrens reflexer lösbara med rullgardiner el.dyl. (både mot reflexer och för mörkläggning). Rullgardinerna måste inte ens vara svarta. Men i rummet i övrigt bör det vara mörka ytor, men det kanske är svårförhandlat...


Jag får förhandla med mig själv :D .

Första 150cm i taket från duken är grå Ino Aco. Blir väl en mörk heltäckningsmatta någon gång i framtiden och väggen bakom sweetspot blir mörk. Taket ovanför sweetspot tänker jag väl i dagsläget behålla vitt/ljust. Men det går ju att ändra sig :) . Jag har bara "fått för mig" att jag inte vill ha en batcave. Det baseras en del på att jag alltid lyssnat rätt mycket på musik och trodde att jag skulle göra det nu i huset med. Så har det inte blivit alls utan det är nog 95% film/serier och 5% musik hitills. Sen går jag iofs ner och bara ligger och slappar i rummet ibland, tex läser något. Vid dessa tillfällen uppskattar jag att rummet inte är helt kolsvart samt att dagsljus kommer in genom fönstren.
Att leva ett liv, inte vinna ett krig

Användarvisningsbild
Bubben
 
Inlägg: 595
Blev medlem: 2005-11-09

Re: INO bio - ljud transparent duk

Inläggav Bubben » 2023-12-17 19:25

Angående Batcave...
Tag hem lite olika färgprover och jämför, inte säkert att det som ser mörkast ut i upplyst rum är det som faktiskt reflekterar minst.
Jag tänkte jag skulle ha en antracitgrå matta i mitt rum, så mörkt som möjligt utan att det blir svart (Som visar allt ljust ludd med oönskvärd tydlighet).
Men det visade sig att en mörkröd matta reflekterade mindre, för det var något i det grå som gav som lite silverblänk.
Bägge var lika snygga, så jag valde den röda för att det gav en mörkare upplevelse när man såg på film.

Användarvisningsbild
genstruktur
 
Inlägg: 5078
Blev medlem: 2013-01-25
Ort: Kingriver

Re: INO bio - ljud transparent duk

Inläggav genstruktur » 2023-12-17 20:03

Bubben skrev:Angående Batcave...
Tag hem lite olika färgprover och jämför, inte säkert att det som ser mörkast ut i upplyst rum är det som faktiskt reflekterar minst.
Jag tänkte jag skulle ha en antracitgrå matta i mitt rum, så mörkt som möjligt utan att det blir svart (Som visar allt ljust ludd med oönskvärd tydlighet).
Men det visade sig att en mörkröd matta reflekterade mindre, för det var något i det grå som gav som lite silverblänk.
Bägge var lika snygga, så jag valde den röda för att det gav en mörkare upplevelse när man såg på film.


Tack för tips! :D

Skall absolut göra det! Det är sant det du säger. Jag har ju grå sammetsgardiner som jag valde för jag tyckte de var snygga. Det blir lite blänk i dem faktiskt. Skulle nog valt gröna, som jag också gillade och stod och valde mellan :? . Men det går att ändra sig som tur är!
Att leva ett liv, inte vinna ett krig

Kraniet
 
Inlägg: 12534
Blev medlem: 2003-10-04
Ort: Umeå

Re: INO bio - ljud transparent duk

Inläggav Kraniet » 2023-12-18 13:27

Jag har tänkt testa göra egen duk med spandex/lycra.
Ett lager svart och två lager vitt ska tydligen ge bra resultat. Får se sen om jag blir nöjd men på olika forum i amerika finns det gott om positiva erfarenheter av det.

Nu har jag en ganska billig Kingpin glasfiberduk så det kanske är svårt att få det sämre. :)
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
genstruktur
 
Inlägg: 5078
Blev medlem: 2013-01-25
Ort: Kingriver

Re: INO bio - ljud transparent duk

Inläggav genstruktur » 2023-12-18 13:48

Kraniet skrev:Jag har tänkt testa göra egen duk med spandex/lycra.
Ett lager svart och två lager vitt ska tydligen ge bra resultat. Får se sen om jag blir nöjd men på olika forum i amerika finns det gott om positiva erfarenheter av det.

Nu har jag en ganska billig Kingpin glasfiberduk så det kanske är svårt att få det sämre. :)


Har också varit inne på det. Ett klart billigare alternativ! Jag vill dock i sådana fall kunna fälla upp min duk mot taket när det inte används men det kanske inte påverkar konstruktionen över tid förhoppningsvis. Hade varit tråkigt om den slog sig eller så.
Att leva ett liv, inte vinna ett krig

Kraniet
 
Inlägg: 12534
Blev medlem: 2003-10-04
Ort: Umeå

Re: INO bio - ljud transparent duk

Inläggav Kraniet » 2023-12-18 16:33

genstruktur skrev:
Kraniet skrev:Jag har tänkt testa göra egen duk med spandex/lycra.
Ett lager svart och två lager vitt ska tydligen ge bra resultat. Får se sen om jag blir nöjd men på olika forum i amerika finns det gott om positiva erfarenheter av det.

Nu har jag en ganska billig Kingpin glasfiberduk så det kanske är svårt att få det sämre. :)


Har också varit inne på det. Ett klart billigare alternativ! Jag vill dock i sådana fall kunna fälla upp min duk mot taket när det inte används men det kanske inte påverkar konstruktionen över tid förhoppningsvis. Hade varit tråkigt om den slog sig eller så.


Ja det gör det ju lite klurigare.

Duken jag har nu är ju upprullningsbar men den är lite bucklig vilken ju förstås stör ibland.
Så det är ingen garanti att den håller sig slät bara för att den är upprullningsbar tydligen.
En annan grej med min duk är att plåtdetaljerna är målade i blankvitt. Övre delen har jag dolt bakom tyg men stången nedtill är svårare att göra nåt åt. Liten detalj men ändock störande ibland.

Jag har ju dedikerat rum så duken kommer få hänga men jag kan förstå varför man skulle vilja ha den uppfällbar.
I praktiken kommer jag ju behöva komma åt högtalare bakom duken men förhoppningsvis kan jag göra det från sidorna eller underifrån. Borde inte va så ofta heller kan jag tycka.
Mvh
Magnus

Large
 
Inlägg: 141
Blev medlem: 2020-07-01
Ort: Linköping

Re: INO bio - ljud transparent duk

Inläggav Large » 2023-12-18 17:14

genstruktur skrev:
Kraniet skrev:Jag har tänkt testa göra egen duk med spandex/lycra.
Ett lager svart och två lager vitt ska tydligen ge bra resultat. Får se sen om jag blir nöjd men på olika forum i amerika finns det gott om positiva erfarenheter av det.

Nu har jag en ganska billig Kingpin glasfiberduk så det kanske är svårt att få det sämre. :)


Har också varit inne på det. Ett klart billigare alternativ! Jag vill dock i sådana fall kunna fälla upp min duk mot taket när det inte används men det kanske inte påverkar konstruktionen över tid förhoppningsvis. Hade varit tråkigt om den slog sig eller så.

Jag byggde min duk själv med alu-profiler och 2 lager lycra (svart + vitt). Ramen är upphängd med gångjärn vilket gör det möjligt att fälla upp den mot taket. Om det är av intresse så kan jag ta lite bilder och visa hur jag gjort.
Hittills har jag inte upplevt att jag behövt ett vitt lager lycra till och det är bara när solen lyser starkt på källarfönstret bakom duken som jag märker något av ljuset. Dock inte störande när väl projektorn är på.
-- Air goes in and out, blood goes round and round. Any variation on this is bad. --
pi60s, piP, BS60, pX2, OA 52.2, Denon AVC-X3800H, Rotel 1582 MkII, Emotiva BasX A-300

Användarvisningsbild
genstruktur
 
Inlägg: 5078
Blev medlem: 2013-01-25
Ort: Kingriver

Re: INO bio - ljud transparent duk

Inläggav genstruktur » 2023-12-18 19:44

Large skrev:
genstruktur skrev:
Kraniet skrev:Jag har tänkt testa göra egen duk med spandex/lycra.
Ett lager svart och två lager vitt ska tydligen ge bra resultat. Får se sen om jag blir nöjd men på olika forum i amerika finns det gott om positiva erfarenheter av det.

Nu har jag en ganska billig Kingpin glasfiberduk så det kanske är svårt att få det sämre. :)


Har också varit inne på det. Ett klart billigare alternativ! Jag vill dock i sådana fall kunna fälla upp min duk mot taket när det inte används men det kanske inte påverkar konstruktionen över tid förhoppningsvis. Hade varit tråkigt om den slog sig eller så.

Jag byggde min duk själv med alu-profiler och 2 lager lycra (svart + vitt). Ramen är upphängd med gångjärn vilket gör det möjligt att fälla upp den mot taket. Om det är av intresse så kan jag ta lite bilder och visa hur jag gjort.
Hittills har jag inte upplevt att jag behövt ett vitt lager lycra till och det är bara när solen lyser starkt på källarfönstret bakom duken som jag märker något av ljuset. Dock inte störande när väl projektorn är på.


IÖ ritade ju upp en duk när han var här åt mig i något format som han tyckte var bra för både 16:9 och 2:35.1. Minns inte proportionerna riktigt i huvudet. Vill minnas att han påstod att flera kunder hade en sådan uppfälld i taket. Skall kanske ringa och prata med honom. Jag led av grov sömnbrist vid besöket och var inte riktigt med i tanken kan jag känna så här i efterhand :D .

Angående lycra. Sett att flera byggt duk med det både här och på Minhembio. Många verkar nöjda men har läst en del om att det avråds också och man bör satsa på riktigt dukmaterial. Hur upplever du din duk? Har du något att jämföra mot, ägt köpe-dukar innan eller så?

Orkar du lägga upp bilder är det naturligtvis uppskattat! :D
Att leva ett liv, inte vinna ett krig

Användarvisningsbild
genstruktur
 
Inlägg: 5078
Blev medlem: 2013-01-25
Ort: Kingriver

Re: INO bio - ljud transparent duk

Inläggav genstruktur » 2023-12-18 20:11

Kraniet skrev:
genstruktur skrev:
Kraniet skrev:Jag har tänkt testa göra egen duk med spandex/lycra.
Ett lager svart och två lager vitt ska tydligen ge bra resultat. Får se sen om jag blir nöjd men på olika forum i amerika finns det gott om positiva erfarenheter av det.

Nu har jag en ganska billig Kingpin glasfiberduk så det kanske är svårt att få det sämre. :)


Har också varit inne på det. Ett klart billigare alternativ! Jag vill dock i sådana fall kunna fälla upp min duk mot taket när det inte används men det kanske inte påverkar konstruktionen över tid förhoppningsvis. Hade varit tråkigt om den slog sig eller så.


Ja det gör det ju lite klurigare.

Duken jag har nu är ju upprullningsbar men den är lite bucklig vilken ju förstås stör ibland.
Så det är ingen garanti att den håller sig slät bara för att den är upprullningsbar tydligen.
En annan grej med min duk är att plåtdetaljerna är målade i blankvitt. Övre delen har jag dolt bakom tyg men stången nedtill är svårare att göra nåt åt. Liten detalj men ändock störande ibland.

Jag har ju dedikerat rum så duken kommer få hänga men jag kan förstå varför man skulle vilja ha den uppfällbar.
I praktiken kommer jag ju behöva komma åt högtalare bakom duken men förhoppningsvis kan jag göra det från sidorna eller underifrån. Borde inte va så ofta heller kan jag tycka.


Ja vit kassett och speciellt stång är inget kul. Speciellt om man köper nytt för dyra pengar.

Jag köpte min nuvarande duk av en kompis och han hade sprayat svart plast i dipp på kassetten. Tyvärr skavdes det av en del i transporten och jag satte då på svart matt scen-tejp.

Reflekterar väldigt lite ljus tycker jag och fungerar väldigt bra i mitt rum. Vet inte om det går att sätta på sådan på en stång lite snyggt? Som tur var är stången svart på duken jag har från fabrik.
Att leva ett liv, inte vinna ett krig

Frisk
 
Inlägg: 2233
Blev medlem: 2008-10-27

Re: INO bio - ljud transparent duk

Inläggav Frisk » 2023-12-19 08:02

genstruktur skrev:
Large skrev:
genstruktur skrev:
Har också varit inne på det. Ett klart billigare alternativ! Jag vill dock i sådana fall kunna fälla upp min duk mot taket när det inte används men det kanske inte påverkar konstruktionen över tid förhoppningsvis. Hade varit tråkigt om den slog sig eller så.

Jag byggde min duk själv med alu-profiler och 2 lager lycra (svart + vitt). Ramen är upphängd med gångjärn vilket gör det möjligt att fälla upp den mot taket. Om det är av intresse så kan jag ta lite bilder och visa hur jag gjort.
Hittills har jag inte upplevt att jag behövt ett vitt lager lycra till och det är bara när solen lyser starkt på källarfönstret bakom duken som jag märker något av ljuset. Dock inte störande när väl projektorn är på.


IÖ ritade ju upp en duk när han var här åt mig i något format som han tyckte var bra för både 16:9 och 2:35.1. Minns inte proportionerna riktigt i huvudet. Vill minnas att han påstod att flera kunder hade en sådan uppfälld i taket. Skall kanske ringa och prata med honom. Jag led av grov sömnbrist vid besöket och var inte riktigt med i tanken kan jag känna så här i efterhand :D .

Angående lycra. Sett att flera byggt duk med det både här och på Minhembio. Många verkar nöjda men har läst en del om att det avråds också och man bör satsa på riktigt dukmaterial. Hur upplever du din duk? Har du något att jämföra mot, ägt köpe-dukar innan eller så?

Orkar du lägga upp bilder är det naturligtvis uppskattat! :D

Visst är det formatet 2:1 Ingvar rekommenderar? Min duk är byggd enligt hans rekommendation. Även jag byggt av alu-profiler (importerat från Göteborg).

Min går fälla upp till taket om så önskas. Köpte några tvärslag för att stabilisera lite och skissade på en maskning, men var väl bara 4-5 år sen så förstås inte på plats än :oops:

Jag kör ett lager vit lycra och kalibrerat projektion efter det.

Var lite inne på att uppgradera projektor från min ls10000 mot en VPL-WV890ES, så var och kikade lite projektorer, tyvärr bara VPL-XV500ES och DLA-NP5 uppe på demo mot riktig duk, memorerar dock inte vilken. Ingen av dessa gav omedelbart byt-begär. Dock var jag rätt trött vid tillfället och hade inte kollat så mycket hemma tiden innan jämförelsen.

Så egentligen säger det väl ingenting annat än kanske att inte en spandexduk är fullständigt kass. Var rädd jag skulle bli fullständigt hänförd och skulle behöva köpa ny direkt efter. Dock är jag inte så känslig med bild, så länge det är fokus, inte hackar och inte blinkar/är regnbågar. Observerade inte ens Sonyns bättre flyt på den lilla tid jag tittade.

Användarvisningsbild
genstruktur
 
Inlägg: 5078
Blev medlem: 2013-01-25
Ort: Kingriver

Re: INO bio - ljud transparent duk

Inläggav genstruktur » 2023-12-19 12:16

Frisk skrev:
genstruktur skrev:
Large skrev:Jag byggde min duk själv med alu-profiler och 2 lager lycra (svart + vitt). Ramen är upphängd med gångjärn vilket gör det möjligt att fälla upp den mot taket. Om det är av intresse så kan jag ta lite bilder och visa hur jag gjort.
Hittills har jag inte upplevt att jag behövt ett vitt lager lycra till och det är bara när solen lyser starkt på källarfönstret bakom duken som jag märker något av ljuset. Dock inte störande när väl projektorn är på.


IÖ ritade ju upp en duk när han var här åt mig i något format som han tyckte var bra för både 16:9 och 2:35.1. Minns inte proportionerna riktigt i huvudet. Vill minnas att han påstod att flera kunder hade en sådan uppfälld i taket. Skall kanske ringa och prata med honom. Jag led av grov sömnbrist vid besöket och var inte riktigt med i tanken kan jag känna så här i efterhand :D .

Angående lycra. Sett att flera byggt duk med det både här och på Minhembio. Många verkar nöjda men har läst en del om att det avråds också och man bör satsa på riktigt dukmaterial. Hur upplever du din duk? Har du något att jämföra mot, ägt köpe-dukar innan eller så?

Orkar du lägga upp bilder är det naturligtvis uppskattat! :D

Visst är det formatet 2:1 Ingvar rekommenderar? Min duk är byggd enligt hans rekommendation. Även jag byggt av alu-profiler (importerat från Göteborg).

Min går fälla upp till taket om så önskas. Köpte några tvärslag för att stabilisera lite och skissade på en maskning, men var väl bara 4-5 år sen så förstås inte på plats än :oops:

Jag kör ett lager vit lycra och kalibrerat projektion efter det.

Var lite inne på att uppgradera projektor från min ls10000 mot en VPL-WV890ES, så var och kikade lite projektorer, tyvärr bara VPL-XV500ES och DLA-NP5 uppe på demo mot riktig duk, memorerar dock inte vilken. Ingen av dessa gav omedelbart byt-begär. Dock var jag rätt trött vid tillfället och hade inte kollat så mycket hemma tiden innan jämförelsen.

Så egentligen säger det väl ingenting annat än kanske att inte en spandexduk är fullständigt kass. Var rädd jag skulle bli fullständigt hänförd och skulle behöva köpa ny direkt efter. Dock är jag inte så känslig med bild, så länge det är fokus, inte hackar och inte blinkar/är regnbågar. Observerade inte ens Sonyns bättre flyt på den lilla tid jag tittade.


Ja 2:1 ringer en klocka! :) Är du nöjd med det formatet? Jag minns inte riktigt vad det var som var bra med 2:1 format. Vet du? :D

Tack för information om spandex. Verkar ändå som många är rätt nöjda med det. Och alu-profiler från Götlaborg också, min gamla hemstad! Kan inte bli fel :)

Jag är heller inte så kräsen med bild, eller i alla fall rätt långt ifrån lika kräsen som med ljudet. Relativt nybliven projektorägare också och har aldrig upplevt spitzen-klassebild.

Ett par funderingar som dyker upp kring spandexduk är väl hur viktigt det är vad som är bakom duken. På köpedukar lät det som på JohanLindroos att det var ett mörkt tyg på baksidan, det ända som torde vara problem var fönster och blänkade glas/plexiglasytor. Om allt måste vara batcavesvart bakom spandexduk behöver jag nog ta mig en funderare till.

En annan fråga som dykt upp senaste dagarna efter att jag började skriva är hurvida det blir bra med en sådan "stor duk" och en 1080p-projektor som jag har. Eller om jag "tvingas" gå över till en 4k-proj. En inte helt obetydlig investering. I dagsläget sitter jag cirka 3.20m från en 106" duk. Känner mig rätt nöjd med bildkvalitén från min Sony VPL-VW95ES och den har en naturlig och fin bild utan att något "sticker ut" och irriterar mig.

Hittade det här på Hembiobutiken. Jag sitter ju redan nu rätt mycket närmare än vad som "rekommenderas", även om det är en smaksak i slutändan. Går väl iofs att testa med befintlig duk och bara sätta sig närmare och se hur jag upplever det hela.

Tum 1080P
55 2.3 m
65 2.7 m
80 3.4 m
90 3.8 m
100 4.3 m
110 4.6 m
120 5.1 m

https://www.hembiobutiken.se/hembioskol ... ktordukar/
Att leva ett liv, inte vinna ett krig

Kraniet
 
Inlägg: 12534
Blev medlem: 2003-10-04
Ort: Umeå

Re: INO bio - ljud transparent duk

Inläggav Kraniet » 2023-12-21 10:55

En vanlig rekommendation för 1080p 16:9 är 44 grader tittvinkel i sidled och 25 grader i höjdled.
Men det finns de som rekommenderar upp till 52 grader tittvinkel i sidled också.
Max ca 61 grader för 4k.
Det är nog olika för olika personer vad man tolererar. Men är ju enkelt att undersöka med den duk man redan har genom att sätta sig på olika avstånd.
Jag upplever det väldigt tydligt att kommer jag för nära så orkar jag inte fokusera på bilden längre. Jag ser dock inget problem med upplösningen (1080) även på nära håll medan andra stör sig på grynigheten i den lägre upplösningen.
Jag har en Panasonic PT-AE4000U.


Själv ska jag bygga en 1,9:1 eftersom det är IMAX formatet för hemmabruk.
Eftersom IMAX växer på höjden så kommer både 2,35/2,4:1 bilden och 1,9:1 bilden ha samma bredd utan några svarta kanter.

Det där med aspekten på duken är lite filosofiskt. Jag tror att IÖ resonerar som så att 2,35:1 ska vara bredare än 16:9 och en 2:1 skärm ger lika breda kanter till både 2,35 och 16:9.

Men min upplevelse är att många filmer idag är 16:9 croppad på höjden för att få 2,35 eller 2,4 så bredden borde vara samma för båda formaten.
Jag gillar också den svarta kanten nere och uppe på letterboxmaterial medan jag stör mig på svarta kanter på sidorna av 16:9.
Med en 1,9:1 skärm får jag största bilden möjligt för alla tre format med minimalt med svarta kanter på sidorna av 16:9.
Men det där kan man ju vända på hur man vill beroende på om man vill ha konstant höjd eller konstant bredd mellan formatbyten :)
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
genstruktur
 
Inlägg: 5078
Blev medlem: 2013-01-25
Ort: Kingriver

Re: INO bio - ljud transparent duk

Inläggav genstruktur » 2023-12-21 11:38

Kraniet skrev:En vanlig rekommendation för 1080p 16:9 är 44 grader tittvinkel i sidled och 25 grader i höjdled.
Men det finns de som rekommenderar upp till 52 grader tittvinkel i sidled också.
Max ca 61 grader för 4k.
Det är nog olika för olika personer vad man tolererar. Men är ju enkelt att undersöka med den duk man redan har genom att sätta sig på olika avstånd.
Jag upplever det väldigt tydligt att kommer jag för nära så orkar jag inte fokusera på bilden längre. Jag ser dock inget problem med upplösningen (1080) även på nära håll medan andra stör sig på grynigheten i den lägre upplösningen.
Jag har en Panasonic PT-AE4000U.


Själv ska jag bygga en 1,9:1 eftersom det är IMAX formatet för hemmabruk.
Eftersom IMAX växer på höjden så kommer både 2,35/2,4:1 bilden och 1,9:1 bilden ha samma bredd utan några svarta kanter.

Det där med aspekten på duken är lite filosofiskt. Jag tror att IÖ resonerar som så att 2,35:1 ska vara bredare än 16:9 och en 2:1 skärm ger lika breda kanter till både 2,35 och 16:9.

Men min upplevelse är att många filmer idag är 16:9 croppad på höjden för att få 2,35 eller 2,4 så bredden borde vara samma för båda formaten.
Jag gillar också den svarta kanten nere och uppe på letterboxmaterial medan jag stör mig på svarta kanter på sidorna av 16:9.
Med en 1,9:1 skärm får jag största bilden möjligt för alla tre format med minimalt med svarta kanter på sidorna av 16:9.
Men det där kan man ju vända på hur man vill beroende på om man vill ha konstant höjd eller konstant bredd mellan formatbyten :)


Jag testade lite igår att sätta mig helt ovetenskaplig 50-100cm närmare duken. Blir en annan grynighet absolut, men varierade lite mellan olika filmer men tyckte det kändes lite "rörigt" eller vad man skall säga. Det gav inte något direkt absolut ha-begär av att sitta så nära med nuvarande projektor och duk i alla fall. Kan ju vara en vanesak iofs. Får testa mer!

Vet inte varför, men jag har väldigt svårt att ta till mig och lära mig alla olika format i filmer och på dukar :) . Jag tycker som du där, stör mig inte på letteboxen men svarta kanter på sidorna gillar jag inte, det brukar väl kallas pillarboxing av vad jag förstår?

Med en 2:1 duk, slipper man att maska om och hålla på med linsminnet på projektorn? Tycker det är rätt skönt med nuvarande duk att det inte krävs något "förarbete" innan man sätter på filmen :D och jag behöver inte hålla koll på vilket format filmen är i på förhand.

1,9:1 IMAX för hemmabruk alltså, nu introducerar du ännu fler varianter av dukproportioner :D . Blir nästan helt snurrig!
Att leva ett liv, inte vinna ett krig

Frisk
 
Inlägg: 2233
Blev medlem: 2008-10-27

Re: INO bio - ljud transparent duk

Inläggav Frisk » 2023-12-21 11:52

Utan att ha räknat på det ger 2:1 formatet mig lite känslan av samma storlek för 2.35:1 som 16:9.

Min duk är hela rummets bredd, jag hade nog inte velat ha 16:9 så bred men 2.35 :1 fungerar. Med smalare duk hade ramen hamnat framför elementen.

Tror också jag hamnat på en *svår" höjd på duken om jag gått på 16:9 då det nog blivit högre än normalbredd på tyg.

Jag har svart kant ovan duk för 2.35:1 och svart på sidorna för 16:9 olika zoom för de två formaten

Min duk är nästan 3m bred (i 2.35:1) och jag sitter ca 3m från, kände inga problem med full HD-projektor.

Kraniet
 
Inlägg: 12534
Blev medlem: 2003-10-04
Ort: Umeå

Re: INO bio - ljud transparent duk

Inläggav Kraniet » 2023-12-21 12:39

Frisk skrev:Utan att ha räknat på det ger 2:1 formatet mig lite känslan av samma storlek för 2.35:1 som 16:9.

Min duk är hela rummets bredd, jag hade nog inte velat ha 16:9 så bred men 2.35 :1 fungerar. Med smalare duk hade ramen hamnat framför elementen.

Tror också jag hamnat på en *svår" höjd på duken om jag gått på 16:9 då det nog blivit högre än normalbredd på tyg.

Jag har svart kant ovan duk för 2.35:1 och svart på sidorna för 16:9 olika zoom för de två formaten

Min duk är nästan 3m bred (i 2.35:1) och jag sitter ca 3m från, kände inga problem med full HD-projektor.


Jo areamässigt ger 2:1 duken bara 4% skillnad i storlek mellan 2,35 och 16:9.
Men jag vet inte varför det borde vara en faktor att ta hänsyn till?

Jag tänker att vad det handlar om är dels om man tycker att letterbox ska vara bredare och vad den relativa storleken på objekt borde vara mellan formaten.
Så vitt jag kan förstå så finns det ett "old school" och "new school" i det tänkandet. Äldre filmer var breda och hade mycket information i sidled (dvs små objekt i höjdled).
Men nyare filmer har ofta lika stora objekt i höjdled på 16:9 och 2,35 (vanligast är nog 2,4 nu).
Speciellt tydligt är det med filmer filmade med IMAX för där croppar man bara höjden för att få 2,4:1

Här är några exempel på jämförelse mellan original IMAX format och 2,4:1
Bild
Bild

Hittade inge jättebra exempel på problemet med objektstorlek men dessa tror jag visar skillnaden på man kan croppa beroende på
Bild
Bild
Bild

Men ja.. det blir svårt att säga om bilden bör ha konstant höjd eller konstant bredd. Det beror på helt enkelt.

Till råga på allt så börjar nu formatet 2:1 bli allt vanligare att filma i och även spela upp. Netflix har bla hoppat på det tåget.
Mvh
Magnus

Frisk
 
Inlägg: 2233
Blev medlem: 2008-10-27

Re: INO bio - ljud transparent duk

Inläggav Frisk » 2023-12-21 13:27

Det finns väl inget självändamål i att ha samma area på duken, men jag upplever det "lagom" jag har nog på gränsen till så stor duk jag kan ha, ökning av arean upplever jag blir för mycket.

Användarvisningsbild
genstruktur
 
Inlägg: 5078
Blev medlem: 2013-01-25
Ort: Kingriver

Re: INO bio - ljud transparent duk

Inläggav genstruktur » 2023-12-21 15:34

Frisk skrev:Utan att ha räknat på det ger 2:1 formatet mig lite känslan av samma storlek för 2.35:1 som 16:9.

Min duk är hela rummets bredd, jag hade nog inte velat ha 16:9 så bred men 2.35 :1 fungerar. Med smalare duk hade ramen hamnat framför elementen.

Tror också jag hamnat på en *svår" höjd på duken om jag gått på 16:9 då det nog blivit högre än normalbredd på tyg.

Jag har svart kant ovan duk för 2.35:1 och svart på sidorna för 16:9 olika zoom för de två formaten

Min duk är nästan 3m bred (i 2.35:1) och jag sitter ca 3m från, kände inga problem med full HD-projektor.


Bra info om 2:1 formatsduken! Tack :)

Ja just det, en 16:9 duk blir större på höjden? Det kan nog potentiellt bli problem hos mig med. Takhöjden är bara 2.20m i gillet och hamnar duken längre ner kommer jag nog ha mina egna fötter i bild. I alla fall i min nuvarande liggsoffa. Möjligt om man går över till recliners att man sitter i något mer upprätt position och fötterna hamnar utanför bild.
Att leva ett liv, inte vinna ett krig

Large
 
Inlägg: 141
Blev medlem: 2020-07-01
Ort: Linköping

Re: INO bio - ljud transparent duk

Inläggav Large » 2023-12-22 17:44

Såhär har har gjort min duk:
Längst upp har jag skruvat "distanser" av småbitar i 22x22-profil med en skruv i taket (totalt tre distanser). I dessa sitter en längsgående (vågrät) 22x22-profil (typ 2,4 m lång) i vilken det sitter 4 gångjärn som själva duken hänger i.
Dukens ram är byggd av två 22x44-profiler för de vågräta delarna och två 22x22-profiler för de lodräta delarna. Monteringen är gjord med vinkelfästen. Inga övriga stag eller förstärkningar finns i denna, som jag upplever, mycket stabila konstruktion.

IMG_6045.jpg
Montage i tak
IMG_6045.jpg (48.51 KiB) Visad 624 gånger

IMG_6046.jpg
Konstruktion
IMG_6046.jpg (42.53 KiB) Visad 624 gånger


Ramen mäter in på strax över 290x140 cm vilket med viss marginal täcker in 2.1:1 som bildförhållande - Vilket är vad jag vill minnas att IÖ förespråkade (om man nu ska vara petig 8) )
IMG_6047.jpg
Omaskerad duk i helprofil
IMG_6047.jpg (26.1 KiB) Visad 624 gånger


Båda lagren lycra är fastpressade med täcklist, vilket jag upplever är en fullgod fastsättning.
IMG_6048.jpg
Lycran fastklämd med täcklist
IMG_6048.jpg (34.94 KiB) Visad 624 gånger


Min beställning från AluCon. Jag vill minnas att det blev max 2 dm alu-profil kvar. Totalt.
IMG_6050.jpg
Köplista - AluCon
IMG_6050.jpg (86.12 KiB) Visad 624 gånger


Från AG:s Textil i Lidköping beställde jag 3 m "Lycra Vit matt" och 3,2 m "Lycra Svart matt". Jag minns inte varför jag beställde lite mer av den svarta... :roll:

En av anledningarna till att jag valde 22x44-profiler till övre och nedre del av ramen är för att kunna använda det extra/lediga T-spåret för att fästa maskering i. Om jag kommer till skott med mina idéer så kommer en avlagd 3d-skrivare konverteras till en motoriserad sidomaskering... Min nuvarande projektor klarar dock inte av att minska bildytan tillräckligt på givet arbetsavstånd och använder därför precis hela dukytan, alltså även utanför täcklisterna, så jag känner ingen brådska med maskeringen förrän jag behöver byta projektor.
-- Air goes in and out, blood goes round and round. Any variation on this is bad. --
pi60s, piP, BS60, pX2, OA 52.2, Denon AVC-X3800H, Rotel 1582 MkII, Emotiva BasX A-300

Användarvisningsbild
genstruktur
 
Inlägg: 5078
Blev medlem: 2013-01-25
Ort: Kingriver

Re: INO bio - ljud transparent duk

Inläggav genstruktur » 2023-12-22 20:06

Stort tack Large för din detaljerade beskrivning! :)

Skall läsa och begrunda samt eventuellt återkomma med frågor.
Att leva ett liv, inte vinna ett krig

Användarvisningsbild
Bubben
 
Inlägg: 595
Blev medlem: 2005-11-09

Re: INO bio - ljud transparent duk

Inläggav Bubben » 2023-12-23 18:27

Om du inte stör dig på letterboxen och har utrymmet, kör på 16:9.
Projektorpanelen är i 16:9 så då behöver du aldrig hålla på och krångla med linsminnen. Framförallt nu när det kommer udda avarter av bildförhållanden och vissa filmer skiftar.
En aspekt som inte har tagits upp är att vårt synfält är bredare än 1,78:1, så om man vill täcka in så stor yta av synfältet som möjligt behövs något bredare.

Användarvisningsbild
genstruktur
 
Inlägg: 5078
Blev medlem: 2013-01-25
Ort: Kingriver

Re: INO bio - ljud transparent duk

Inläggav genstruktur » 2023-12-23 20:21

Bubben skrev:Om du inte stör dig på letterboxen och har utrymmet, kör på 16:9.
Projektorpanelen är i 16:9 så då behöver du aldrig hålla på och krångla med linsminnen. Framförallt nu när det kommer udda avarter av bildförhållanden och vissa filmer skiftar.
En aspekt som inte har tagits upp är att vårt synfält är bredare än 1,78:1, så om man vill täcka in så stor yta av synfältet som möjligt behövs något bredare.


Jag tror inte det i alla fall men har samtidigt inte provat något annat. Ja det var faktiskt en aspekt som jag inte hade tänkt på. Transformers The Last Knight ändrar ju bildförhållande stup i kvarten :D , men det är kanske inte så vanligt?

Nu hängde jag inte med igen :). Vad menade du med:
En aspekt som inte har tagits upp är att vårt synfält är bredare än 1,78:1, så om man vill täcka in så stor yta av synfältet som möjligt behövs något bredare



Många aspekter att hålla reda på och bestämma kring det här med duk :) .
Att leva ett liv, inte vinna ett krig

Användarvisningsbild
Bubben
 
Inlägg: 595
Blev medlem: 2005-11-09

Re: INO bio - ljud transparent duk

Inläggav Bubben » 2023-12-24 13:43

Det är alldeles för vanligt att bildformatet ändras. Batman, interstellar, Dunkirk, tron, transformers, maverick, mfl.
Problemet när man ser det hemma är att man har inte maximal bredd, så bilden ser ut att bli mindre när det kommer imax-scener.
Så intrycket blir att bilden är för liten när det är cinemascope.

Sista stycket där blev otydligt från mig när jag slänger mig med ordet aspekt i sammanhanget. Skulle skrivit En viktig sak som inte har tagits upp…

FöregåendeNästa

Återgå till Wänner af Ino


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 9 gäster