INO bio - ljud transparent duk

Diskussion och gemyt om Ino-produkter, gamla som nya.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Nahaz
 
Inlägg: 1230
Blev medlem: 2008-12-22
Ort: Kävlinge

INO bio - ljud transparent duk

Inläggav Nahaz » 2009-03-15 01:30

Ett genomgående tema i alla hemmabio med INO hårdvara verkar vara en ljudtransparent duk.

Jag antar att detta är något Öhman själv rekomenderar.
Men väldigt få har högtalare bakom duken, skulle någon kunna beskriva teorin bakom varför det är nödvändigt med transparent duk även om inga högtalare står bakom duken?

Jag antar att det är för att framväggen skall vara dämpad, men reflekterar en normal duk så mycket att dämpningen bakom blir meningslös?
Oppo BDP-80, HTPC -> TX-NR3010 -> cr80s -> miniDSP -> Emotiva XPA-5 -> 3 x i14, pX-4, 6 x a2, 4 x slutna mupps.
Bilder: http://www.minhembio.com/Nahaz

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare
 
Inlägg: 18111
Blev medlem: 2003-10-16

Inläggav subjektivisten » 2009-03-15 03:15

Det handlar väl om att det ljudet som strålar bakåt inte ska stoppas av en duk. Finns säkert någon som kan detta bättre än mig :)
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
screen
interlaced
 
Inlägg: 5044
Blev medlem: 2005-01-30
Ort: Sveriges varmaste plats!

Inläggav screen » 2009-03-15 04:12

Jag hade inte just den frågan uppe när jag sist var hos IÖ, utan mera angående placeringen av frontarna i förhållande till duken och vilka effektskillnader det gav.

I diskutionen så klappade han i händerna i sitt väldämpade demorum och det dog ut omedelbart, men sedan rullade han ner duken och klappade igen och då var efterklangen tydlig i rummet som skapades av den nedhängande duken.

Så svaret är att dämpningen skall få så bra effekt som möjligt även med duken nedrullad och att man därför (om man eftersträvar gott resultat) bör ha en ljudgenomsläpplig duk av god kvalité. Dessa verkar det dessutom inte finnas många bra fabrikat av, vad jag vet skall väl Screen Research vara bland det bästa för närvarande.
Mvh Björn//

Visst fan är masur vackert!
http://i28.photobucket.com/albums/c213/ ... /TS330.jpg

Användarvisningsbild
Nahaz
 
Inlägg: 1230
Blev medlem: 2008-12-22
Ort: Kävlinge

Inläggav Nahaz » 2009-03-15 10:55

Ok, som jag trodde då.
Har aldrig funderat på hur mycket en duk reflekterar innan.

Men med tanke på priset på en Screen research duk borde ju alla alternativ utforskas.

www.seymourav.com har transparent dukmaterial som går att köpa för DIY projekt tll ett betydligt mer humant pris än Screen research. Men om man använder en vanlig duk kanske man kan dämpa på något annat sätt (golv, tak, sidoväggar) för att kompensera?
Oppo BDP-80, HTPC -> TX-NR3010 -> cr80s -> miniDSP -> Emotiva XPA-5 -> 3 x i14, pX-4, 6 x a2, 4 x slutna mupps.
Bilder: http://www.minhembio.com/Nahaz

Användarvisningsbild
screen
interlaced
 
Inlägg: 5044
Blev medlem: 2005-01-30
Ort: Sveriges varmaste plats!

Inläggav screen » 2009-03-15 13:32

Jo det borde gå bra att kompensera till en del. Till saken hör också att IÖ stod framför duken när han klappade i händerna medans fronthögtalarna står på var sida om och ljudstrålningsmönstret är riktat innåt rummet från duken. Har man sedan diffusering och dämpning i rummet så borde det inte bli samma effekt som IÖ fick fram.

Däremot kan det vara en annan femma med surround-högtalarna och det är kanske här som taket kommer med i bilden där man kanske bör bryta ljudvågorna lite.

Jag skriver detta kanske med vissa fel medvetet för att IÖ skall komma in här och berätta hur det igentligen ligger till, eftersom han inte varit synlig här i samma omfattning som normalt.

Annars kanske Morgan eller Naq kan berätta lite mer om detta och hur/varför?
Mvh Björn//

Visst fan är masur vackert!
http://i28.photobucket.com/albums/c213/ ... /TS330.jpg

-Martin-
 
Inlägg: 2258
Blev medlem: 2007-03-28
Ort: OBS! Ej söder

Inläggav -Martin- » 2009-03-15 14:48

Funderar också på det där med genomsläppliga dukar...

Är det ingen som testat att använda tyg/bomullsväv/lakan som duk-material?
Borde vara hyfsat transperent (akustiskt) och reflekterande (optiskt).

/M

Användarvisningsbild
olof
 
Inlägg: 583
Blev medlem: 2004-02-20

Inläggav olof » 2009-03-15 18:31

Vad jag har förstått så är kraven på duken högre när högtalarna står bakom. och spelar igenom. I mitt eget fall står det inte en högtalare bakom duken men väl den behandlade framväggen vars funktions nu kan bibehållas även när man kikar på film
ett bra rum!

Frisk
 
Inlägg: 2233
Blev medlem: 2008-10-27

Inläggav Frisk » 2009-03-15 18:45

Använde ett tag lakan som duk, fungerade ok, men inte helt bra. Vet inte om det kanske finns lakansväv av högre kvalité men de jag hade hade viss variation i maskstorlek och ett par "klumpiga" maskor såg inte alltid så kul ut, i övrigt funkade det väl i alla fall ganska bra.

Vad jag fattat det som finns det väldigt dåligt med dukar som är transparenta nog att spela igenom, men, skall duken vara transparent för att få möjligheten att dämpa bakom duken borde ju inte kraven på duken vara i närheten av lika höga. Risken är väl möjligtvis om något smalt frekvensspann reflekteras till nästan 100% medan övriga frekvenser släpps igenom väl. Men har väldigt svårt att tro det skulle vara så.

Användarvisningsbild
genstruktur
 
Inlägg: 5078
Blev medlem: 2013-01-25
Ort: Kingriver

Re: INO bio - ljud transparent duk

Inläggav genstruktur » 2020-11-28 00:20

Är det någon som vågar sig på att beskriva skillnaden avseende ljudkvalitet mellan ljudtransperent duk och icke ljudtransperent duk. Tänker då främst om högtalarna står vid sidan om duken. Skall de spela igenom duken torde effekten vara påtaglig. Får eventuell Ino Aco och absorbenter bakom duken mycket sämre effekt?
Att leva ett liv, inte vinna ett krig

Baltatzar
 
Inlägg: 168
Blev medlem: 2018-02-25

Re: INO bio - ljud transparent duk

Inläggav Baltatzar » 2020-12-01 10:47

Själv använder jag mig av Elite screens Tab-tensionvariant och är nöjd.

https://www.elitescreens.eu/en/saker-ta ... tor-screen

Man kan välja storlek och dukmaterial genom länken ovan. Acoustic Pro heter dukmaterialet som är perforerat.


Den är avsevärt billigare än sina konkurrenter och jag kan, utan att ha jämfört sida vid sida med dyrare konkurrenter, hitta något som stör förutom att den endast går att köpa vit i EU.
i USA finns den med svart kassett och viktstång.

Format är endast 16:9 så vill man t.ex ha 2:35:1 så behöver man välja annat fabrikat.

Den svarta "maskningen" på kanterna är fö. mattsvart färgat dukmaterial, dvs även maskningen är ljudtransparent.
Detta är i mitt fall en fördel då mina i16s står precis kant i kant med dukens ändar.

Jag tror andra dukar har sammetsmaskning, så ev. reflektioner kanske inte dämpas lika bra när det är färgat.
I min biogrotta är ljusreflektioner från maskningen dock inte något som stör.

Min anläggning är dessutom uppmätt av I.Ö både med och utan duk och det fanns inget att anmärka på ljudmässigt med duk nere vad jag förstod.

Hoppas detta gav lite hjälp till beslut.

Vänliga hälsningar

Användarvisningsbild
genstruktur
 
Inlägg: 5078
Blev medlem: 2013-01-25
Ort: Kingriver

Re: INO bio - ljud transparent duk

Inläggav genstruktur » 2020-12-01 10:57

Baltatzar skrev:Själv använder jag mig av Elite screens Tab-tensionvariant och är nöjd.

https://www.elitescreens.eu/en/saker-ta ... tor-screen

Man kan välja storlek och dukmaterial genom länken ovan. Acoustic Pro heter dukmaterialet som är perforerat.


Den är avsevärt billigare än sina konkurrenter och jag kan, utan att ha jämfört sida vid sida med dyrare konkurrenter, hitta något som stör förutom att den endast går att köpa vit i EU.
i USA finns den med svart kassett och viktstång.

Format är endast 16:9 så vill man t.ex ha 2:35:1 så behöver man välja annat fabrikat.

Den svarta "maskningen" på kanterna är fö. mattsvart färgat dukmaterial, dvs även maskningen är ljudtransparent.
Detta är i mitt fall en fördel då mina i16s står precis kant i kant med dukens ändar.

Jag tror andra dukar har sammetsmaskning, så ev. reflektioner kanske inte dämpas lika bra när det är färgat.
I min biogrotta är ljusreflektioner från maskningen dock inte något som stör.

Min anläggning är dessutom uppmätt av I.Ö både med och utan duk och det fanns inget att anmärka på ljudmässigt med duk nere vad jag förstod.

Hoppas detta gav lite hjälp till beslut.

Vänliga hälsningar


Hej!

Stort tack för info. :) Ja verkar nästan vara halva-en tredjedel av priset jämfört med andra ljudtransparenta dukar jag sett.
Hur stor duk köpte du och vad blev slutkostnaden för acoustic pro-UHD levererat? Delivery date unknown står det, kanske inte går att köpa i Covid-tider....222x125 finns inne för beställning ser jag nu. Har för mig att iö ritade upp en lite större duk hos mig, får gå hem och mäta och fundera. Låter ju bra att den är iö-approved! :D
Har du något galleri man kan kika i?
Att leva ett liv, inte vinna ett krig

Baltatzar
 
Inlägg: 168
Blev medlem: 2018-02-25

Re: INO bio - ljud transparent duk

Inläggav Baltatzar » 2020-12-01 20:33

genstruktur skrev:
Baltatzar skrev:Själv använder jag mig av Elite screens Tab-tensionvariant och är nöjd.

https://www.elitescreens.eu/en/saker-ta ... tor-screen

Man kan välja storlek och dukmaterial genom länken ovan. Acoustic Pro heter dukmaterialet som är perforerat.


Den är avsevärt billigare än sina konkurrenter och jag kan, utan att ha jämfört sida vid sida med dyrare konkurrenter, hitta något som stör förutom att den endast går att köpa vit i EU.
i USA finns den med svart kassett och viktstång.

Format är endast 16:9 så vill man t.ex ha 2:35:1 så behöver man välja annat fabrikat.

Den svarta "maskningen" på kanterna är fö. mattsvart färgat dukmaterial, dvs även maskningen är ljudtransparent.
Detta är i mitt fall en fördel då mina i16s står precis kant i kant med dukens ändar.

Jag tror andra dukar har sammetsmaskning, så ev. reflektioner kanske inte dämpas lika bra när det är färgat.
I min biogrotta är ljusreflektioner från maskningen dock inte något som stör.

Min anläggning är dessutom uppmätt av I.Ö både med och utan duk och det fanns inget att anmärka på ljudmässigt med duk nere vad jag förstod.

Hoppas detta gav lite hjälp till beslut.

Vänliga hälsningar


Hej!

Stort tack för info. :) Ja verkar nästan vara halva-en tredjedel av priset jämfört med andra ljudtransparenta dukar jag sett.
Hur stor duk köpte du och vad blev slutkostnaden för acoustic pro-UHD levererat? Delivery date unknown står det, kanske inte går att köpa i Covid-tider....222x125 finns inne för beställning ser jag nu. Har för mig att iö ritade upp en lite större duk hos mig, får gå hem och mäta och fundera. Låter ju bra att den är iö-approved! :D
Har du något galleri man kan kika i?



Ja, just priset är ju svårslaget vilket gjorde det lite lättare att chansa.

Det finns några bilder i min medlemstråd, lite längre ned på denna sida.
viewtopic.php?f=16&t=68108&start=120

Jag har 110" (244cm bredd borde det vara) på ca 2.6m avstånd och det är ganska perfekt i mitt tycke.
Större än så hade nog inte fungerat.

Totalkostnaden med frakt för 244cm är 1169 Euro plus frakt om 50 Euro om jag minns rätt. Det framgår på hemsidan.

Jag skulle kanske vara lite försiktig med att kalla den "I.Ö approved" men det var tydligen inget anmärkningsvärt jämfört andra perforerade dukar som jag förstod det :)

Det ser ut som 266cm bred finn i lager. Är det för stort? Vad sitter du på för avstånd?

Vh

Användarvisningsbild
genstruktur
 
Inlägg: 5078
Blev medlem: 2013-01-25
Ort: Kingriver

Re: INO bio - ljud transparent duk

Inläggav genstruktur » 2020-12-01 20:47

Baltatzar skrev:
genstruktur skrev:
Baltatzar skrev:Själv använder jag mig av Elite screens Tab-tensionvariant och är nöjd.

https://www.elitescreens.eu/en/saker-ta ... tor-screen

Man kan välja storlek och dukmaterial genom länken ovan. Acoustic Pro heter dukmaterialet som är perforerat.


Den är avsevärt billigare än sina konkurrenter och jag kan, utan att ha jämfört sida vid sida med dyrare konkurrenter, hitta något som stör förutom att den endast går att köpa vit i EU.
i USA finns den med svart kassett och viktstång.

Format är endast 16:9 så vill man t.ex ha 2:35:1 så behöver man välja annat fabrikat.

Den svarta "maskningen" på kanterna är fö. mattsvart färgat dukmaterial, dvs även maskningen är ljudtransparent.
Detta är i mitt fall en fördel då mina i16s står precis kant i kant med dukens ändar.

Jag tror andra dukar har sammetsmaskning, så ev. reflektioner kanske inte dämpas lika bra när det är färgat.
I min biogrotta är ljusreflektioner från maskningen dock inte något som stör.

Min anläggning är dessutom uppmätt av I.Ö både med och utan duk och det fanns inget att anmärka på ljudmässigt med duk nere vad jag förstod.

Hoppas detta gav lite hjälp till beslut.

Vänliga hälsningar


Hej!

Stort tack för info. :) Ja verkar nästan vara halva-en tredjedel av priset jämfört med andra ljudtransparenta dukar jag sett.
Hur stor duk köpte du och vad blev slutkostnaden för acoustic pro-UHD levererat? Delivery date unknown står det, kanske inte går att köpa i Covid-tider....222x125 finns inne för beställning ser jag nu. Har för mig att iö ritade upp en lite större duk hos mig, får gå hem och mäta och fundera. Låter ju bra att den är iö-approved! :D
Har du något galleri man kan kika i?



Ja, just priset är ju svårslaget vilket gjorde det lite lättare att chansa.

Det finns några bilder i min medlemstråd, lite längre ned på denna sida.
viewtopic.php?f=16&t=68108&start=120

Jag har 110" (244cm bredd borde det vara) på ca 2.6m avstånd och det är ganska perfekt i mitt tycke.
Större än så hade nog inte fungerat.

Totalkostnaden med frakt för 244cm är 1169 Euro plus frakt om 50 Euro om jag minns rätt. Det framgår på hemsidan.

Jag skulle kanske vara lite försiktig med att kalla den "I.Ö approved" men det var tydligen inget anmärkningsvärt jämfört andra perforerade dukar som jag förstod det :)

Det ser ut som 266cm bred finn i lager. Är det för stort? Vad sitter du på för avstånd?

Vh


Ser ju fint ut på bild! :)

Finns här också märkte jag och där är de inte slut.

https://www.komplett.se/search?q=elite% ... C2%A710503

Jag sitter på 3.6 m från väggen vid frontarna och cirka 3.2 från en linje mitt mellan högtalarna. iö har ritat upp en duk där själva synlig duken är 2.92x1.39 men då skyms ju pi60 helt bakom duken. Och då 2.35:1...ser det ut som.

Men spelar du igenom duken med dina frontar eller är ytterkanten på duken i kant med insidan av högtalarna?

Mellan mina frontar är det 2.43m. Mellan insidorna av högtalarna då. Nöjer man sig att bara ha duk mellan frontarna ser denna rätt bra ut får jag för mig: https://www.komplett.se/product/902274/ ... ktrisk-duk
Att leva ett liv, inte vinna ett krig

Baltatzar
 
Inlägg: 168
Blev medlem: 2018-02-25

Re: INO bio - ljud transparent duk

Inläggav Baltatzar » 2020-12-02 12:49

Ja, precis, jag spelar genom duken med fronterna så ytterkant på högtalarna är i linje med duken.

Därav var jag tvungen att ha ljudtransparent duk. Annars skulle bildytan bli för liten (ca 80") om jag begränsades utav mina frontars placering.

Du har ju möjlighet att välja att ha duk antingen mellan frontarna eller en som täcker dem.
Om jag antar att vi har samma kvot mellan högtalarbredd och lyssningsavstånd så borde väl en duk som täcker dina pi60:is utsidor bli proportionerligt samma som hos mig?

Personligen tycker jag att upplevelsen höjd när man spelar genom duken. Känns som att ljudet hänger ihop ännu bättre med bilden :)

Användarvisningsbild
DVD-ai
 
Inlägg: 15350
Blev medlem: 2008-03-30
Ort: Stockholms skärgård

Re: INO bio - ljud transparent duk

Inläggav DVD-ai » 2020-12-02 17:56

Allmänt så tror jag på lösningar som gör att man inte ser högtalarna, det gör att ljudbilden tenderar att upplevas naturligare och att den håller ihop bättre.
Ögonen och hjärnan påverkar verkligen otroligt mycket, på ett negativt vis... :roll:
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

"Att mäta är att få svar på hur det man mäter, mäter"

Användarvisningsbild
genstruktur
 
Inlägg: 5078
Blev medlem: 2013-01-25
Ort: Kingriver

Re: INO bio - ljud transparent duk

Inläggav genstruktur » 2020-12-03 09:29

Baltatzar skrev:Ja, precis, jag spelar genom duken med fronterna så ytterkant på högtalarna är i linje med duken.

Därav var jag tvungen att ha ljudtransparent duk. Annars skulle bildytan bli för liten (ca 80") om jag begränsades utav mina frontars placering.

Du har ju möjlighet att välja att ha duk antingen mellan frontarna eller en som täcker dem.
Om jag antar att vi har samma kvot mellan högtalarbredd och lyssningsavstånd så borde väl en duk som täcker dina pi60:is utsidor bli proportionerligt samma som hos mig?

Personligen tycker jag att upplevelsen höjd när man spelar genom duken. Känns som att ljudet hänger ihop ännu bättre med bilden :)


Det låter ju bra att du upplever den så ickeförstörande att du spelar helt igenom den :). Fint rum du fått till förresten!

Skall duken täcka frontarna, pi60, och jag skall ha de och sweetspot placerat som iö ritade upp rummet behöver jag en duk som är cirka 2.90m bred. Så jag får det till att jag behöver en större duk än dig? För jag fick för mig du hade en som var 244cm bred. Med en sådan duk täcker jag bara ytan mellan frontarna.

Förstår att det blir nog lite bättre känsla av att ha en duk som täcker högtalarna i fronten, illusionen blir mer trovärdig.
Att leva ett liv, inte vinna ett krig

Baltatzar
 
Inlägg: 168
Blev medlem: 2018-02-25

Re: INO bio - ljud transparent duk

Inläggav Baltatzar » 2020-12-04 15:20

DVD-ai skrev:Allmänt så tror jag på lösningar som gör att man inte ser högtalarna, det gör att ljudbilden tenderar att upplevas naturligare och att den håller ihop bättre.
Ögonen och hjärnan påverkar verkligen otroligt mycket, på ett negativt vis... :roll:



Helt enig!
Om man inte kan eller vill dölja högtalarna är ju mörkläggning ett klassiskt knep för att öka upplevelsen :D

Baltatzar
 
Inlägg: 168
Blev medlem: 2018-02-25

Re: INO bio - ljud transparent duk

Inläggav Baltatzar » 2020-12-04 15:26

genstruktur skrev:
Baltatzar skrev:Ja, precis, jag spelar genom duken med fronterna så ytterkant på högtalarna är i linje med duken.

Därav var jag tvungen att ha ljudtransparent duk. Annars skulle bildytan bli för liten (ca 80") om jag begränsades utav mina frontars placering.

Du har ju möjlighet att välja att ha duk antingen mellan frontarna eller en som täcker dem.
Om jag antar att vi har samma kvot mellan högtalarbredd och lyssningsavstånd så borde väl en duk som täcker dina pi60:is utsidor bli proportionerligt samma som hos mig?

Personligen tycker jag att upplevelsen höjd när man spelar genom duken. Känns som att ljudet hänger ihop ännu bättre med bilden :)


Det låter ju bra att du upplever den så ickeförstörande att du spelar helt igenom den :). Fint rum du fått till förresten!

Skall duken täcka frontarna, pi60, och jag skall ha de och sweetspot placerat som iö ritade upp rummet behöver jag en duk som är cirka 2.90m bred. Så jag får det till att jag behöver en större duk än dig? För jag fick för mig du hade en som var 244cm bred. Med en sådan duk täcker jag bara ytan mellan frontarna.

Förstår att det blir nog lite bättre känsla av att ha en duk som täcker högtalarna i fronten, illusionen blir mer trovärdig.


Jo, att du behöver större duk för att täcka frontarna är ju logiskt iom att du har större avstånd än jag :)
Det är helt en smaksak hur stor bild man vill ha men jag tycker, efter att ha kört denna Setup i några månader, att det är ganska lagom att ha en bild som är nästan lika bred som avståndet mellan öga och duk.

Så det låter som att en dukbredd nära 3m skulle fungera även hos dig ur det avseendet.

Men det är ju personligt så inget som är 100% rätt eller fel.

Frisk
 
Inlägg: 2233
Blev medlem: 2008-10-27

Re: INO bio - ljud transparent duk

Inläggav Frisk » 2020-12-05 00:48

Jag är av samma uppfattning, har ungefär lika bred bild som avstånd till duken, i 2.35:1 det är lagom, på bakre plats upplevs det nästan litet när man vant sig. I 16:9 vill jag nog dock ha lite smalare bild. Men det är ju som sagt en smaksak. Också beroende på vad man ser. Långfilmer är nog mer anpassade för stor bild än TV-produktioner som kan bli stökiga och upplevs ibland ha extrema inzoomningar.

Användarvisningsbild
genstruktur
 
Inlägg: 5078
Blev medlem: 2013-01-25
Ort: Kingriver

Re: INO bio - ljud transparent duk

Inläggav genstruktur » 2020-12-05 01:11

Kanske jag som läser slarvigt. Sena nätter, tidiga morgnar, arbete och uppe med barn nattetid sätter sina spår. :)

Jo det är väl en smaksak det där som ni säger. Jag har aldrig ägt en projektor tidigare så det här med dukstorlek och dukformat är ny mark för mig. Verkar tålas att tänka på i. Att det blir en ljudtransperent i slutändan känns nästan givet tycker jag. HiFi-kassan är dock skral och jag får nog fundera en stund tror jag innan jag slår till. Även duken från Elite screens kommer ju kosta en ansenlig summa.
Att leva ett liv, inte vinna ett krig

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger
 
Inlägg: 9627
Blev medlem: 2003-09-17
Ort: Stockholm

Re: INO bio - ljud transparent duk

Inläggav Johan_Lindroos » 2020-12-05 13:41

genstruktur skrev:Kanske jag som läser slarvigt. Sena nätter, tidiga morgnar, arbete och uppe med barn nattetid sätter sina spår. :)

Jo det är väl en smaksak det där som ni säger. Jag har aldrig ägt en projektor tidigare så det här med dukstorlek och dukformat är ny mark för mig. Verkar tålas att tänka på i. Att det blir en ljudtransperent i slutändan känns nästan givet tycker jag. HiFi-kassan är dock skral och jag får nog fundera en stund tror jag innan jag slår till. Även duken från Elite screens kommer ju kosta en ansenlig summa.


Måste det vara en rullduk? Ramspänd är avsevärt billigare. SeymourAV har material på löpmeter. Då kan man bygga en ram av trä t.ex. Eller hembyggd rullduk som jag gjorde. Men det var mer är jobb än jag trodde...
//Johan Lindroos

Användarvisningsbild
genstruktur
 
Inlägg: 5078
Blev medlem: 2013-01-25
Ort: Kingriver

Re: INO bio - ljud transparent duk

Inläggav genstruktur » 2020-12-05 19:19

Johan_Lindroos skrev:
genstruktur skrev:Kanske jag som läser slarvigt. Sena nätter, tidiga morgnar, arbete och uppe med barn nattetid sätter sina spår. :)

Jo det är väl en smaksak det där som ni säger. Jag har aldrig ägt en projektor tidigare så det här med dukstorlek och dukformat är ny mark för mig. Verkar tålas att tänka på i. Att det blir en ljudtransperent i slutändan känns nästan givet tycker jag. HiFi-kassan är dock skral och jag får nog fundera en stund tror jag innan jag slår till. Även duken från Elite screens kommer ju kosta en ansenlig summa.


Måste det vara en rullduk? Ramspänd är avsevärt billigare. SeymourAV har material på löpmeter. Då kan man bygga en ram av trä t.ex. Eller hembyggd rullduk som jag gjorde. Men det var mer är jobb än jag trodde...


Nä det måste det inte. Är den ljudtransperent så lär den väl inte förstöra ljudmässigt om man fäller upp den mot taket när den inte används. Men finns det billigare ljudtransperenta ramspända att köpa färdiga menar du?

Vart köper man materialet av Seymour AV? Är det något speciellt material som är bättre än andra?( Om det finns fler ljudtransperenta material)
Att leva ett liv, inte vinna ett krig

Användarvisningsbild
Bubben
 
Inlägg: 595
Blev medlem: 2005-11-09

Re: INO bio - ljud transparent duk

Inläggav Bubben » 2020-12-07 14:31

Hur stor dukyta har du?
Jag har ett EN4K-material som ska bytas pga fläck på det.
Har du mindre duk kanske det skulle gå att klippa om, eller testa som det är om man kan leva med skavanker på duken.

Användarvisningsbild
genstruktur
 
Inlägg: 5078
Blev medlem: 2013-01-25
Ort: Kingriver

Re: INO bio - ljud transparent duk

Inläggav genstruktur » 2020-12-08 09:06

Bubben skrev:Hur stor dukyta har du?
Jag har ett EN4K-material som ska bytas pga fläck på det.
Har du mindre duk kanske det skulle gå att klippa om, eller testa som det är om man kan leva med skavanker på duken.


Ja det är ju en idé :)
Skall jag gå på iös skiss för rummet är det en duk där själva synlig duken är 2.92x1.39 och 2.35:1.
Att leva ett liv, inte vinna ett krig

Användarvisningsbild
Kitchenmaster
 
Inlägg: 696
Blev medlem: 2004-05-12

Re: INO bio - ljud transparent duk

Inläggav Kitchenmaster » 2020-12-09 13:21

genstruktur skrev:
Johan_Lindroos skrev:
genstruktur skrev:Kanske jag som läser slarvigt. Sena nätter, tidiga morgnar, arbete och uppe med barn nattetid sätter sina spår. :)

Jo det är väl en smaksak det där som ni säger. Jag har aldrig ägt en projektor tidigare så det här med dukstorlek och dukformat är ny mark för mig. Verkar tålas att tänka på i. Att det blir en ljudtransperent i slutändan känns nästan givet tycker jag. HiFi-kassan är dock skral och jag får nog fundera en stund tror jag innan jag slår till. Även duken från Elite screens kommer ju kosta en ansenlig summa.


Måste det vara en rullduk? Ramspänd är avsevärt billigare. SeymourAV har material på löpmeter. Då kan man bygga en ram av trä t.ex. Eller hembyggd rullduk som jag gjorde. Men det var mer är jobb än jag trodde...


Nä det måste det inte. Är den ljudtransperent så lär den väl inte förstöra ljudmässigt om man fäller upp den mot taket när den inte används. Men finns det billigare ljudtransperenta ramspända att köpa färdiga menar du?

Vart köper man materialet av Seymour AV? Är det något speciellt material som är bättre än andra?( Om det finns fler ljudtransperenta material)


denna länk kan du läsa om hur jag gjorde min ramspända ljudtransparenta duk. Den är inte "Ingvar-godkänd", men jag är mycket nöjd med duken! :) Relativt billig att bygga var den också. Har dock ingen aning om hur det skulle funka att hissa upp den horisontellt i taket

Frisk
 
Inlägg: 2233
Blev medlem: 2008-10-27

Re: INO bio - ljud transparent duk

Inläggav Frisk » 2020-12-10 00:36

Väldig likt mitt bygge, men drog ändå iväg lite med aluminiumramen, tyckte jag, en träram sparar ju en del pengar, men ger en liten risk för genomslag av kåda eller att den slår sig när den torkar, sannolikt liten risk, men jag orkade inte ta den. Min duk går hänga horisontellt mot taket, men duken själv hänger ner lite på mitten. Dessutom satte jag ena fästet någon cm för högt så hamnar lite i spänn när man lyfter upp den.

Användarvisningsbild
genstruktur
 
Inlägg: 5078
Blev medlem: 2013-01-25
Ort: Kingriver

Re: INO bio - ljud transparent duk

Inläggav genstruktur » 2020-12-10 15:49

Kitchenmaster skrev:
genstruktur skrev:
Johan_Lindroos skrev:
Måste det vara en rullduk? Ramspänd är avsevärt billigare. SeymourAV har material på löpmeter. Då kan man bygga en ram av trä t.ex. Eller hembyggd rullduk som jag gjorde. Men det var mer är jobb än jag trodde...


Nä det måste det inte. Är den ljudtransperent så lär den väl inte förstöra ljudmässigt om man fäller upp den mot taket när den inte används. Men finns det billigare ljudtransperenta ramspända att köpa färdiga menar du?

Vart köper man materialet av Seymour AV? Är det något speciellt material som är bättre än andra?( Om det finns fler ljudtransperenta material)


denna länk kan du läsa om hur jag gjorde min ramspända ljudtransparenta duk. Den är inte "Ingvar-godkänd", men jag är mycket nöjd med duken! :) Relativt billig att bygga var den också. Har dock ingen aning om hur det skulle funka att hissa upp den horisontellt i taket


Tack för fin länk! Såg riktigt najs ut den duken :). Vad jag förstår så var själva aluminiumprofilerna och listerna köpta på olika ställen? Hur visste du att det skulle fungera tillfredsställande för montering ändå?
Att leva ett liv, inte vinna ett krig

Användarvisningsbild
Kitchenmaster
 
Inlägg: 696
Blev medlem: 2004-05-12

Re: INO bio - ljud transparent duk

Inläggav Kitchenmaster » 2020-12-10 17:28

genstruktur skrev:Tack för fin länk! Såg riktigt najs ut den duken :). Vad jag förstår så var själva aluminiumprofilerna och listerna köpta på olika ställen? Hur visste du att det skulle fungera tillfredsställande för montering ändå?

Ja, jag har som sagt inte haft en tanke på att byta ut duken, även om jag nog byter ut min projektor mot en med högre upplösning när min nuvarande gjort sitt. När jag spelar väldigt starkt i djupbasen* så fladdrar tyget lite, men jag killgissar att vilket tyg som helst hade gjort detsamma. Troligen mer än 30 liter svept volym (mina basar börjar närma sig x-max), gör att det mesta i rummet påverkas. :)

Fick bra tips av JonasW vad gäller profilerna och listerna. Han kanske har lite mer info om hur han kom fram till just den kombinationen.


* Referensnivå för:
Inledningen av Edge of tomorrow,
Inledningen av Transformers 4,
Gatuklippet för War of the worlds,
etc...

Användarvisningsbild
genstruktur
 
Inlägg: 5078
Blev medlem: 2013-01-25
Ort: Kingriver

Re: INO bio - ljud transparent duk

Inläggav genstruktur » 2020-12-10 22:51

Några 30L kommer nog aldrig att svepas i Gillet förutom i öl då :mrgreen: , så det låter som ett bra betyg. Det rasslar redan lite i fönster här när man närmar sig 0 med pi60+bs60. Så skall jag upp på dina nivåer bas får jag nog förstärka hela rummet :).
Att leva ett liv, inte vinna ett krig

Användarvisningsbild
Kitchenmaster
 
Inlägg: 696
Blev medlem: 2004-05-12

Re: INO bio - ljud transparent duk

Inläggav Kitchenmaster » 2020-12-10 23:59

Frisk lade ju ut en intressant bild på några olika tyger för några år sedan: viewtopic.php?p=1916378#p1916378

Nästa

Återgå till Wänner af Ino


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 10 gäster