INO bio - ljud transparent duk

Diskussion och gemyt om Ino-produkter, gamla som nya.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
music4ever
 
Inlägg: 3312
Blev medlem: 2012-04-18

Re: INO bio - ljud transparent duk

Inläggav music4ever » 2023-12-24 16:29

Kraniet skrev:Jo areamässigt ger 2:1 duken bara 4% skillnad i storlek mellan 2,35 och 16:9.
Men jag vet inte varför det borde vara en faktor att ta hänsyn till?


Det är därför Ingvar föreslår 2.1, för att inte filmer i ena formatet ska kännas så mycket mindre och ge en sämre upplevelse.
Det är det skälet jag har 2.1, för att jag vill inte att mina 1.37-1.66-1.78 filmer ska kännas så mycket mindre ut än 2.39.

Användarvisningsbild
genstruktur
 
Inlägg: 5113
Blev medlem: 2013-01-25
Ort: Kingriver

Re: INO bio - ljud transparent duk

Inläggav genstruktur » 2023-12-24 22:07

Bubben skrev:Det är alldeles för vanligt att bildformatet ändras. Batman, interstellar, Dunkirk, tron, transformers, maverick, mfl.
Problemet när man ser det hemma är att man har inte maximal bredd, så bilden ser ut att bli mindre när det kommer imax-scener.
Så intrycket blir att bilden är för liten när det är cinemascope.

Sista stycket där blev otydligt från mig när jag slänger mig med ordet aspekt i sammanhanget. Skulle skrivit En viktig sak som inte har tagits upp…


Ja nu när du nämner det så är det väl en del. 16:9 format känns helt klart enklast! Även om man kanske inte är en riktig cineast om man kör med det? :D Jag minns för övrigt ditt fina rum och letade efter ditt galleri men hittade inte. Vad kör du själv för format på duken?
Att leva ett liv, inte vinna ett krig

Användarvisningsbild
Bubben
 
Inlägg: 595
Blev medlem: 2005-11-09

Re: INO bio - ljud transparent duk

Inläggav Bubben » 2023-12-24 22:48

Jag kör 2.37:1. https://www.minhembio.com/Bubben141/344960/
När jag tittade runt inför bygget så blev det tydligt för mig att cinemascope blev skillnaden mellan en stor duk och en riktig bioupplevelse. Hade först också tänkt ha kurvad duk, men det blev mer nackdelar än fördelar när det började komma projektorer med linsminne.
Skulle jag ha en 16-9-duk skulle den gå från golv till tak om det skulle vara samma bredd, vilket inte fungerar med flera sittrader. Det blockar varandras synfält för mycket.

Användarvisningsbild
genstruktur
 
Inlägg: 5113
Blev medlem: 2013-01-25
Ort: Kingriver

Re: INO bio - ljud transparent duk

Inläggav genstruktur » 2023-12-25 14:14

Bubben skrev:Jag kör 2.37:1. https://www.minhembio.com/Bubben141/344960/
När jag tittade runt inför bygget så blev det tydligt för mig att cinemascope blev skillnaden mellan en stor duk och en riktig bioupplevelse. Hade först också tänkt ha kurvad duk, men det blev mer nackdelar än fördelar när det började komma projektorer med linsminne.
Skulle jag ha en 16-9-duk skulle den gå från golv till tak om det skulle vara samma bredd, vilket inte fungerar med flera sittrader. Det blockar varandras synfält för mycket.


Fantastiskt fin bio du har! :D

Jag får nog ta och mäta upp en större 16:9 duk och se om det kan fungera i rummet. Är ju tråkigt att stirra på sina egna fötter filmen igenom 8)
Att leva ett liv, inte vinna ett krig

Användarvisningsbild
genstruktur
 
Inlägg: 5113
Blev medlem: 2013-01-25
Ort: Kingriver

Re: INO bio - ljud transparent duk

Inläggav genstruktur » 2023-12-26 20:00

Ehum...känns nästan lite pinsamt att erkänna. :? Vet inte vad jag tänkte på men det går inte in någon större duk på höjden än nuvarande. Fötterna kommer att hamna i bild i så fall. Får skaffa någon annan form av soffa/fåtöljer som har något mer upprätt position om det skall kunna fungera.
Att leva ett liv, inte vinna ett krig

Föregående

Återgå till Wänner af Ino


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Bing [Bot] och 3 gäster