Hemmabiosystem, är ino bästa valet?

Diskussion och gemyt om Ino-produkter, gamla som nya.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Sigma78

Hemmabiosystem, är ino bästa valet?

Inläggav Sigma78 » 2009-04-13 21:47

Hej!

Jag flyttar det här ämnet till en ny tråd, eftersom det inte riktigt hör hemma i provlyssningstråden och kompletterar med en mer komplett beskrivning på vad jag söker, för råd.

För tillfället kör jag med TDL RTL3 fram och matchande center (CCS heter den va?) och Nucleus bak. Jag är grymt nöjd med dem, men har börjat notera att de blir en aning vassa i diskanten på högre volymer, speciellt med kvinnoröster... och ni vet hur det är, när man väl en gång har börjat notera det hör man inget annat...

Grundkriteriet för de nya högtalarna är alltså att det ska vara ett klart märkbart steg upp från mitt nuvarande system. De kommer att användas till 80% film, merparten SciFi, Fantasy och Action, men även en del annat. Jag är inte ute efter bara häftiga explosioner, vilka högtalare som helst kan låta mycket, utan jag vill ha en finstämdhet, så att man inte bara ser filmen, man upplever den. Bra kontroll i stilla scener, som när alverna beger sig från Midgård i Sagan om Ringen och bra kontroll. Pistolskott ska vara exakta, med tryck, utan någon bumlighet, samtidigt som jag vill ha full fart i actionscenerna så att det fladdrar i byxbenen.

De andra 20% av lyssnandet är musik, och då nästan uteslutande komprimerad digital musik, antingen mp3'or från datorn eller internetradio, både vanlig och Neural THX radion. Musiken har jag oftast på i bakgrunden däremot, så även om det är trevligt med bra musikegenskaper är det inte lika centralt som att det är bra känsla i filmlyssnandet.

Allt kommer att drivas av en Pioneer SC-LX71. Jag tänkte köra 5 högtalare, frontar, center och bakhögtalare, plus eventuella subbar. Känns inte riktigt motiverat att lägga mycket pengar på de två extra kanalerna bak, åtminstone inte i första läget med tanke på hur lite 7-kanalsutbud det finns.

Efter att ha lusläst forumet på minhembio.com är det några märken och modeller som återkommande beskrivs med superlativ som "det finns inget jämförtbart i prisklassen", "går att jämföra med högtalare med en nolla till på slutet" och "spelar jämt med 2-3 gånger dyrare konkurrenter". De som jag har sett nämnas och rekommenderas ofta är:
XTZ
Ino Audio
Canton RC-L
Dynavoice

För att kunna byta inom rimlig tid ligger pristaket runt 20k.. men dyker rätt grejor upp och ger betydligt mer för pengarna så vet man aldrig.

Dessvärre finns det, så vitt jag vet, ingen möjlighet att få lyssna på dem i samma lokal, än mindre i närheten av malmö, och en provlyssningsrunda inklusive Ino i stockholm skulle bli allt annat än gratis. Därför frågar jag er, vad tycker ni? Det finns kanske andra alternativ än de som jag har nämnt som "spelar bättre än allt annat i prisklassen"?

Funkar samtliga av alternativen bra till film?

Hur ska jag bedöma mina nuvarande TDL-högtalare jämfört med de alternativ som finns? Om det inte är ett rejält kliv upp så är det inte värt att lägga så mycket pengar på.

Sub eller inte har jag ingen egentlig åsikt om, jag vill ha bra bas och bra kontroll på den, men om basen kommer från ett par riktigt kompetenta fronthögtalare eller från en dedikerad sub spelar ingen roll. Däremot vill jag gärna ha golvhögtalare, eftersom jag tycker att det är snyggare än stativare, och för att ett par schyssta stativ är så förbaskat dyrt och går till "ingenting".

Efter tips här på forumet blev jag föreslagen Ino iP, plus Profundus P-2 som basmoduler, och Ambience-1 som surround.
Det systemet är verkligen att tänja på mina ekonomiska gränser, åtminstone enligt den prislista jag fick skickad till mig. iP + Profundus P-2 blir ungefär 20k. Två stycken Ambience-1 så har jag egentligen spräckt min maxgräns.

Sen är det frågan om centern behövs eller inte.. det känns klart bättre att ha en, eftersom det "ska" vara en center i ett hemmabiosystem. Det är säkerligen bara gamla vanor som spökar och att det faktiskt låter lika bra utan.

Kanske är Inos grejor så bra att det är värt det ändå? Jämfört med t.ex. det XTZ-system som jag också har tittat på i motsvarande prisklass, med 99.38 fram och 99.25 som center och 93WMT som bakhögtalare.

Är Ino något som passar den lyssningsprofil som jag beskriver och de prioriteringar jag har? Bäst för pengarna är klart prioriterat :-).

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2009-04-14 00:27

En liten notering: surroundkanalerna skall hantera ett stort ljudfält och det räcker inte till med bara två högtalare för det om man verkligen vill ha en homogen återgivning.

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Re: Hemmabiosystem, är ino bästa valet?

Inläggav shifts » 2009-04-14 00:45

Sigma78 skrev:Efter tips här på forumet blev jag föreslagen Ino iP, plus Profundus P-2 som basmoduler, och Ambience-1 som surround.
Det systemet är verkligen att tänja på mina ekonomiska gränser, åtminstone enligt den prislista jag fick skickad till mig. iP + Profundus P-2 blir ungefär 20k. Två stycken Ambience-1 så har jag egentligen spräckt min maxgräns.

Om du väljer att köpa dem lackerade i industrilack, men omonterade, så
hamnar priset för iP + profundusP-2 + 6 st a1:or på 21100 kronor. Då får du
fin finish, men måste montera sakerna själv. Allt du behöver följer med. Ett
mycket bra sätt att spara in slantar på.
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2009-04-14 01:09

Medhåll, och börja utan center :)

Användarvisningsbild
Sigma78

Re: Hemmabiosystem, är ino bästa valet?

Inläggav Sigma78 » 2009-04-14 07:14

shifts skrev:Om du väljer att köpa dem lackerade i industrilack, men omonterade, så
hamnar priset för iP + profundusP-2 + 6 st a1:or på 21100 kronor. Då får du
fin finish, men måste montera sakerna själv. Allt du behöver följer med. Ett
mycket bra sätt att spara in slantar på.

Jo, säkerligen, men det vågar jag mig inte på. Att montera högtalare är lååångt över min kompetensnivå.

Det går alltid att köpa fler och bättre, det är en fråga om pris. Det här systemet tänjer redan på gränserna mer än vad som är bekvämt.

Även om det rent ljudmässigt hade varit en fördel med 6 surroundhögtalare så vet jag inte riktigt hur jag ska kunna få plats med fler än två i det rummet som jag kommer att ha anläggningen i efter flytten.

Den stora frågan är ifall Ino, trots begränsningarna ovan, ändå skulle vara ett bättre val än de andra alternativen.
Senast redigerad av Sigma78 2009-04-14 07:27, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
americantabloid

Inläggav americantabloid » 2009-04-14 07:18

Alternativt köper du ett beg par pr24/piP och 4-6 st a1. Brukar gå att hitta på hifimagasinet. Jag lovar att du kommer långt med en sådan variant.

Du kan sedan vid ett senare tillfälle uppgradera med basmoduler, när ekonomin klarar av det.

Användarvisningsbild
Conan

Inläggav Conan » 2009-04-14 08:27

Jag har själv ett "hemmabiosystem" med Ino-högtalare (piP, Dialog 1, 6st Ambiens 1 + en sub av annat märke) men undrar ändå om inte högtalare av annat märke skulle vara lämpligare för dig.

Du säger att du föredrar golvhögtalare, du vill inte gärna ha fler än 2st surroundburkar och du känner dig inte hemma med att montera högtalarna själv. Likaså vet du väl att det krävs ett extra slutsteg till Profundus-modulerna (som endast säljs parvis) för att det ska funka? Det känns som varken din kravbild och ditt budgettak riktigt passar.

Annars försök bjuda hem dig själv till en ägare av piP i närområdet så är nog risken stor att du ändå väljer den :D . Det är i mitt tycke den mest prisvärda högtalaren på marknaden, och med en färdigbyggd piP, lämpligt stativ och 4st färdigbyggda Ambiens 1 så håller kanske budgeten ändå. Tänk dock på att det kan vara en avsevärd leveranstid på färdigbyggda Inosar! Kan inte nån i din bekantskapskrets skruva, borra & löda?

Men misströsta inte om du skulle skippa Ino för det finns ju gott om andra högtalare därute, och att leta högtalare med en relativt tilltagen budget är ju skitkul!! :lol: Jag har däremot ingen åsikt om varken dina nuvarande högtalare elller någon av de föreslagna.

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2009-04-14 08:39

Bra inlägg Conan.
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2009-04-14 08:49

Om det viktigaste för dig är
...en finstämdhet, så att man inte bara ser filmen, man upplever den. Bra kontroll i stilla scener, som när alverna beger sig från Midgård i Sagan om Ringen och bra kontroll.

så är det svårt att tänka sig något med den budgeten konkurrera med piP + 4-6 stycken a1.

Om det sedan även känns viktigt med att
...pistolskott ska vara exakta, med tryck, utan någon bumlighet, samtidigt som jag vill ha full fart i actionscenerna så att det fladdrar i byxbenen.

så löses det med en uppdatering till P-2. Men jag tror att du kommer att vara såpass nöjd med bara piP att det till en början inte känns så högprioriterat.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2009-04-14 09:35

Jag lovar att det inte övergår din kompetensnivå att skruva i några skruvar och trycka i lite dämpmaterial i en låda.

Att löda ihop filtret kan säkert någon kompis hjälpa till med mot några öl. Det är inte komplicerat, och inte så många komponenter. Bra beskrivningar medföljer.

Användarvisningsbild
Sigma78

Inläggav Sigma78 » 2009-04-14 21:59

Det är kanske som du säger, att jag hade klarat av det.... men jag hade varit livrädd för att något ska gå fel. En limfog som inte blir perfekt och lämnar en liten glipa, en skruv som dras i för hårt och river upp en spricka i trät, osv. Med så dyra grejor känner jag mig inte bekväm med att montera själv.

Kanske är det så att de begränsningar som mitt rum och min budget har inte är riktigt tillräckliga för att få ett komplett Ino-system, färdigmonterat, och göra det rättvisa.
Rummet ska fungera som både vardagsrum och hemmabiorum, med en lägenhet som inte är större än 73 kvm på två pers får man inte alltid allt utrymme man vill ha till allt :-)

Jag ska spana lite på Hifi-Magasinet efter begagnatgrejor. Tog en titt där nu, men hittade inget som riktigt passade.

Det kan vara som du säger Conan, att hur bra de här högtalarna än är så kanske de inte passar min profil riktigt.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2009-04-14 23:26

Lådorna är färdigbyggda, inget skall limmas :)

Användarvisningsbild
Christer_Tamm

Inläggav Christer_Tamm » 2009-04-17 14:31

Sigma78 skrev:Det är kanske som du säger, att jag hade klarat av det.... men jag hade varit livrädd för att något ska gå fel. En limfog som inte blir perfekt och lämnar en liten glipa, en skruv som dras i för hårt och river upp en spricka i trät, osv. Med så dyra grejor känner jag mig inte bekväm med att montera själv.

Kanske är det så att de begränsningar som mitt rum och min budget har inte är riktigt tillräckliga för att få ett komplett Ino-system, färdigmonterat, och göra det rättvisa.
Rummet ska fungera som både vardagsrum och hemmabiorum, med en lägenhet som inte är större än 73 kvm på två pers får man inte alltid allt utrymme man vill ha till allt :-)

Jag ska spana lite på Hifi-Magasinet efter begagnatgrejor. Tog en titt där nu, men hittade inget som riktigt passade.

Det kan vara som du säger Conan, att hur bra de här högtalarna än är så kanske de inte passar min profil riktigt.

Du blir förmodligen nöjd om du köper något annat också.

Tills misstanken börjar gnaga att det kanske hade kunnat bli bättre med Ino i alla fall. Och så ser du till att få lyssna hemma hos någon. Och då blir du förbannad på dig själv för att du inte gjorde dig det besväret från början. Och så försöker du sälja av dina andra högtalare, och upptäcker att det är SVÅRT att bli av med begagnade HiFI-grejer på blocket om man inte går ner till halva nypriset eller lägre. Och då blir du ännu mer förbannad på dig själv. (Ino beggat brukar däremot gå för nästan larvigt höga priser, så skulle du vilja sälja av dessa blir det inte en lika dålig affär.)

Det är LÄTT att bygga ihop sina piP och a1! Och du sparar ju såpass mycket pengar att du får råd med draperi och heltäckningsmatta i budgeten också, och dessa gör nog mer för ljudkvaliteten än aldrig så många subbar och surrounder.

Användarvisningsbild
Sigma78

Inläggav Sigma78 » 2009-04-17 15:31

Vad du säger är alltså att Ino är bra som hemmabiohögtalare, även med de begränsningar jag har? Dvs, två surrounder och inga extra slutsteg, utan allt drivs av min Sc-Lx71.

Draperi och heltäckningsmatta blir det inte, golvet i vardagsrummet är vacker parkett som jag inte tänker dölja och jag skulle inte få godkänt på draperier. Betänk att det här är ett vanligt vardagsrum, som det ska levas i också... inte något rum bara för filmtittande.

Det finns ett par Pi60 till salu på HiFi-Magasinet för 15k nu har jag sett. Att köpa begagnat är en möjlighet, men lite riskabelt, man vet aldrig vad man får när paketet väl kommer fram.

Synd att ingen har ställt upp Ino, XTZ och några till bredvid varandra och faktiskt gjort en test. Det har snackats en hel del om Totem på sistone också, men de är också fantastiskt svåra att hitta info om eller ställen där man kan provlyssna.

Användarvisningsbild
Alexi

Inläggav Alexi » 2009-04-17 16:08

Totem låter verkligen skit tycker jag, har dock bara hört de dyrare modellerna på mässor och i butik, men om du inte har några planer på att fixa akustiken i rummet, tycker jag du ska titta på annat än Ino. Amphion skulle jag rekomendera då.
Var med och grundade Faktiskt.se, men är inte involverad i nya .io

Användarvisningsbild
Sigma78

Inläggav Sigma78 » 2009-04-17 21:41

Dessvärre är möjligheterna att fixa akustiken i rummet väldigt begränsade som läget är nu.... det är möjligt att det går att fixa något framöver, men inte inledningsvis iallafall.

Tack för inputen ang. Totem! Då lägger jag dem på hyllan om jag inte får möjlighet att provlyssna dem först.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2009-04-17 21:56

Amphion är riktigt trevliga!

lordnilsson

Inläggav lordnilsson » 2009-04-17 22:57

Ta gärna även en lyssningsstund på sunfires 5,1 system. kanske lite dyrare än
vad du hade tänkt dig.

Användarvisningsbild
Christer_Tamm

Inläggav Christer_Tamm » 2009-04-18 00:32

Sigma78 skrev:Vad du säger är alltså att Ino är bra som hemmabiohögtalare, även med de begränsningar jag har? Dvs, två surrounder och inga extra slutsteg, utan allt drivs av min Sc-Lx71.

Jupp, med reservation för att jag inte vet om det finns surroundutgångar på ditt Sc-Lx71. Men om det skall bli så bra som det kan vara skall det till åtminstone fyra, helst sex surrounder, åtminstone om man frågar Öhman.

Sigma78 skrev:Draperi och heltäckningsmatta blir det inte, golvet i vardagsrummet är vacker parkett som jag inte tänker dölja och jag skulle inte få godkänt på draperier. Betänk att det här är ett vanligt vardagsrum, som det ska levas i också... inte något rum bara för filmtittande.

Ju mer du täcker den vackra parketten, desto bättre kommer det låta. Vill du eller kan du inte ha heltäckningsmatta, så se i alla fall till att ha en stor och tjock matta i rummet. Det finns inga högtalare som låter bra på nakna parkettgolv.

Sigma78 skrev:Det finns ett par Pi60 till salu på HiFi-Magasinet för 15k nu har jag sett. Att köpa begagnat är en möjlighet, men lite riskabelt, man vet aldrig vad man får när paketet väl kommer fram.

Man kan mycket väl börja med att köpa pi60 och vänta med surrounderna. Bättre att lägga de pengarna på en stor och tjock matta, samt dämppaneler bakom högtalarna. Det ger mer välljud per krona. Panelerna kan man klä in i något snyggt tyg, så ser det inte så förfärligt ut.

Förresten, jag skulle nog inte vilja ha högtalare skickade. Bättre att åka och hämta dem själv -- och så kan man ju provlyssna INNAN man lägger ut pengarna.

Sigma78 skrev:Synd att ingen har ställt upp Ino, XTZ och några till bredvid varandra och faktiskt gjort en test. Det har snackats en hel del om Totem på sistone också, men de är också fantastiskt svåra att hitta info om eller ställen där man kan provlyssna.

Det har gjorts en del provlyssningar (både här och på andra fora) där Ino ställts mot andra högtalare som allmänt anses som jättebra. De flesta har föredragit Ino. Men köp nu inte på rykten och rekommendationer från såna som mig -- lyssna själv först. Det är ju du som skall leva med högtalarna, inte jag. :wink:

pingvinlakrits

Inläggav pingvinlakrits » 2009-04-18 08:56

Har faktiskt hört både XTZ och Ino uppställda bredvid varandra. Nu gäller det enbart basmoduler/subwoofers men XTZ var inte i samma liga. Jämförelsen var på mellanstorleks basmoduler (prof.P och prof.X i mindre låda mot XTZ 10"). XTZ hade en massa options för intrimning medan Ino spelade via CR80s filtret. På Ino var det bara att hitta en lämplig placering och ställa nivån - klart! Med XTZ så fick man liksom inte till det oavsett placering och justering, det blev hyfsat men inte riktigt bra. (Placeringen var densamma för det rummet och två Ino basmoduler jämfördes mot två XTZ Subwoofers) Prisvärda kanske, men inte toppklass.
Inaktiv

pingvinlakrits

Inläggav pingvinlakrits » 2009-04-18 09:17

För övrigt så har du ju inte utrymme för några större akustiska förbättringar i rummet om du vill ha det helt "opåverkat" av akustikreglering. Det blir som en motsägelse i sig; du vill ha bra grejer MEN du vill inte ge dem några förutsättningar för att låta riktigt bra. :?

Då spelar det mindre roll vad du köper och då tycker jag du kan sikta lägre än ett system från Ino. Då får ju liksom inte ut det bästa av systemet även om det förstås låter bättre än många andra system. Men rumsförbättringar (med sambo som konsult) kan ju ge förbättringar som ger en mycket trevligare lyssnings- och konversationsmiljö.

Snyggt parkettgolv har jag med, och lite unikt faktiskt, men det fick bli en hyfsat snygg och bekväm matta. Den sitter inte på den optimala platsen och det är lite för mycket naken golvyta för audio-puristerna men det finns lite strategisk dämp som är inklädda och lite halvstrategisk möblering för att bryta upp lite tidiga reflexer och lite integrerat dämp på osynliga ställen.

Vill du INTE ändra rummet något, köp något lite enklare. Det kommer ju liksom aldrig lyfta ändå, ljudmässigt. Trist men sant. Satsa på snygg möblering och en lifestyle-anläggning. Snyggt men inte optimalt på något sätt.

Kan du tänka dig visst rums-fix med korrekt placering, lite dämp (det går absolut att göra snyggt!) och lite diffusion och så vidare så är det ju läge att satsa lite mer på högtaleriet. Då får du ju med en förbättring av lyssningsmiljön i totalresultatet.

Jag har haft pi60 i fem år, har haft de flesta små Ino och kör idag delat system med i14 och prof.X2 just för att mitt rum är knepigt och att jag inte vill att det ska se ut som en ljudstudio. Men med lite dämp-paneler och lite undangömning av modulerna så är sambo nöjd och ljudet mycket bra. Det trevliga är att oavsett om jag kör piP, iP med basmoduler eller i14 med basmoduler så låter det klanghomogent, alla låter kalas och det är respektive systems inneboende begränsningar som sätter taket.

Med ALLA andra högtalarmärken jag haft (med undantag av Quad) och hört så låter högtalarna olika även inom samma serie vilket visar att de inte klarar att hålla ett homogent "sound" inom sitt märke utan har en färgning av ljudet. (De flesta tillverkare vill ju hävda att deras högtalare är transparenta och dynamiska men ändå så låter de helt olika!)

I korthet:
Akustikreglering låter drastiskt - men behöver inte alls vara det. Och absolut inte fult. Men lägger man upp det fel för sambon och kommer hem med akustikskivor som inte är inklädda så slår de flesta sambos bakut...
...ta fram en snygg lösning istället och låt henne vara med och bestämma tygval etc.

Blir det NOLL rumsfix så spar pengarna och köp enklare grejer. Finns inget jobbigare än när folk köper högpresterande anläggningar och sitter och trycker på i ett rum som stretar emot med lång efterklang och störande reflexer. Lyft in ett par högtalare i ett badrum och spela så förstår du vad jag menar. ;)

Lycka till!
:)
Inaktiv

pingvinlakrits

Inläggav pingvinlakrits » 2009-04-18 09:20

Lyssnade lite kort på mina gamla pi60 hos han som köpte dem och han har ett ofixat rum med kala väggar, det låter iallafall jäkligt bra upp till grann-ovänlig volym. Får han till lite rumsfix med eliminering av fladderekon och liite mer tyg/dämp i rummet så blir det nog riktigt trevligt, han har ju potentialen.
Inaktiv

Användarvisningsbild
Xor

Inläggav Xor » 2009-04-18 16:48

Det klart bästa som alltid när det gäller högtalare är att provlyssna de aktuella kandidaterna innan. Jag skulle dock tro att du kommer få svårt att hitta nånting som ligger i närheten av ett mindre ino-system om du inte går upp ordentligt i budget.

Var finns du i landet, kanske finns någon vänlig själ du kan lyssna hos, eller kanske försöka boka en demo i lahäll t.o.m.?
Denon 1907 - pIPs - Arcarus 250 - prof-p2 - Playstation3 - Roku Soundbridge M1001

pingvinlakrits

Inläggav pingvinlakrits » 2009-04-18 17:09

Är du i Stockholmskrokarna kan du komma förbi och lyssna.
Har ett minimalistiskt system som är så nytt att jag inte ens själv har hunnit lyssna in mig på det. Mycket litet och mycket potent. I ett helt ofixat arbetsrum. 8)
Inaktiv

Användarvisningsbild
overture

Inläggav overture » 2009-04-19 15:31

Ojsan pinvinen trixar igen. Vad har du byggt nu då? iX + minibasar? Kan du säga ngt mer?

Användarvisningsbild
LindeberG

Inläggav LindeberG » 2009-04-19 20:01

Xor skrev:Det klart bästa som alltid när det gäller högtalare är att provlyssna de aktuella kandidaterna innan. Jag skulle dock tro att du kommer få svårt att hitta nånting som ligger i närheten av ett mindre ino-system om du inte går upp ordentligt i budget.

I närheten så kan du nog hitta en hel del kompetenta system till klart lägre pris.
Monitor Audio, KEF, ELAC, B&W Canton, Klipsch m.fl. har mycket bra prisvärda välljudande system.

pingvinlakrits

Inläggav pingvinlakrits » 2009-04-19 20:09

overture:
njau, det handlar om en mindre komplettering till iPs-burkarna, så det blir lite tyngd i botten i arbetsrummet. Kan bli riktigt bra. Man får se. :)
Inaktiv

Användarvisningsbild
Lazyboy

Inläggav Lazyboy » 2009-04-19 20:30

måste bara säga emot ang. Totem. De jag hört lät riktigt bra. Lyssnade i butik uppe i luleå, bossanova audio. Kommer inte ihåg modell, men var en golvare runt 10-15". Verkade vara en seriös konstruktion.

pingvinlakrits

Inläggav pingvinlakrits » 2009-04-19 20:56

Jag har hört ett flertal Totem, snygga och välbyggda. Dock låter det lite burk om de mindre modellerna. Har inte hört någon av de större, skulle gärna lyssna på dem.
Inaktiv

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2009-04-19 21:16

1. Totem gör (förutom ormoljan) rätt ok högtalare tycker jag.

2. Ino är Ino även utan omfattande akustikreglering - d v s jevvligt bra (om man gillar den ljudpresentationen).
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Nästa

Återgå till Wänner af Ino