Jag flyttar det här ämnet till en ny tråd, eftersom det inte riktigt hör hemma i provlyssningstråden och kompletterar med en mer komplett beskrivning på vad jag söker, för råd.
För tillfället kör jag med TDL RTL3 fram och matchande center (CCS heter den va?) och Nucleus bak. Jag är grymt nöjd med dem, men har börjat notera att de blir en aning vassa i diskanten på högre volymer, speciellt med kvinnoröster... och ni vet hur det är, när man väl en gång har börjat notera det hör man inget annat...
Grundkriteriet för de nya högtalarna är alltså att det ska vara ett klart märkbart steg upp från mitt nuvarande system. De kommer att användas till 80% film, merparten SciFi, Fantasy och Action, men även en del annat. Jag är inte ute efter bara häftiga explosioner, vilka högtalare som helst kan låta mycket, utan jag vill ha en finstämdhet, så att man inte bara ser filmen, man upplever den. Bra kontroll i stilla scener, som när alverna beger sig från Midgård i Sagan om Ringen och bra kontroll. Pistolskott ska vara exakta, med tryck, utan någon bumlighet, samtidigt som jag vill ha full fart i actionscenerna så att det fladdrar i byxbenen.
De andra 20% av lyssnandet är musik, och då nästan uteslutande komprimerad digital musik, antingen mp3'or från datorn eller internetradio, både vanlig och Neural THX radion. Musiken har jag oftast på i bakgrunden däremot, så även om det är trevligt med bra musikegenskaper är det inte lika centralt som att det är bra känsla i filmlyssnandet.
Allt kommer att drivas av en Pioneer SC-LX71. Jag tänkte köra 5 högtalare, frontar, center och bakhögtalare, plus eventuella subbar. Känns inte riktigt motiverat att lägga mycket pengar på de två extra kanalerna bak, åtminstone inte i första läget med tanke på hur lite 7-kanalsutbud det finns.
Efter att ha lusläst forumet på minhembio.com är det några märken och modeller som återkommande beskrivs med superlativ som "det finns inget jämförtbart i prisklassen", "går att jämföra med högtalare med en nolla till på slutet" och "spelar jämt med 2-3 gånger dyrare konkurrenter". De som jag har sett nämnas och rekommenderas ofta är:
XTZ
Ino Audio
Canton RC-L
Dynavoice
För att kunna byta inom rimlig tid ligger pristaket runt 20k.. men dyker rätt grejor upp och ger betydligt mer för pengarna så vet man aldrig.
Dessvärre finns det, så vitt jag vet, ingen möjlighet att få lyssna på dem i samma lokal, än mindre i närheten av malmö, och en provlyssningsrunda inklusive Ino i stockholm skulle bli allt annat än gratis. Därför frågar jag er, vad tycker ni? Det finns kanske andra alternativ än de som jag har nämnt som "spelar bättre än allt annat i prisklassen"?
Funkar samtliga av alternativen bra till film?
Hur ska jag bedöma mina nuvarande TDL-högtalare jämfört med de alternativ som finns? Om det inte är ett rejält kliv upp så är det inte värt att lägga så mycket pengar på.
Sub eller inte har jag ingen egentlig åsikt om, jag vill ha bra bas och bra kontroll på den, men om basen kommer från ett par riktigt kompetenta fronthögtalare eller från en dedikerad sub spelar ingen roll. Däremot vill jag gärna ha golvhögtalare, eftersom jag tycker att det är snyggare än stativare, och för att ett par schyssta stativ är så förbaskat dyrt och går till "ingenting".
Efter tips här på forumet blev jag föreslagen Ino iP, plus Profundus P-2 som basmoduler, och Ambience-1 som surround.
Det systemet är verkligen att tänja på mina ekonomiska gränser, åtminstone enligt den prislista jag fick skickad till mig. iP + Profundus P-2 blir ungefär 20k. Två stycken Ambience-1 så har jag egentligen spräckt min maxgräns.
Sen är det frågan om centern behövs eller inte.. det känns klart bättre att ha en, eftersom det "ska" vara en center i ett hemmabiosystem. Det är säkerligen bara gamla vanor som spökar och att det faktiskt låter lika bra utan.
Kanske är Inos grejor så bra att det är värt det ändå? Jämfört med t.ex. det XTZ-system som jag också har tittat på i motsvarande prisklass, med 99.38 fram och 99.25 som center och 93WMT som bakhögtalare.
Är Ino något som passar den lyssningsprofil som jag beskriver och de prioriteringar jag har? Bäst för pengarna är klart prioriterat