av pingvinlakrits » 2009-04-26 15:44
Tänkvärt från IÖ:
"Först och främst är piP, pi60, pi60s, i14, i16s, i28, i32s, i56, i64s, o s v... allihopa äkta ädla holofoniska "stereohögtalare". Alltså högtalare som är specifikt gjorda för att arbeta tillsammans med varandra, uppställda för två- eller flerkanalig musik- (eller för filmljuds-)återgivning, tillsammans med två, fyra, fem, sex eller sju (föralldel flera också) kanaler. De har för att optimera denna uppgift försetts med kompensationer för de stereo-intrinsiska felen.
Det har inte pr18 och pr24!
Ino pi18/pr24 är snarare generella ljudkällor, konstruerade för att varje högtalare som enskildhet skall skapa en "teknisk optimal återgivning av en enkanalig ljudsignal”.
Ursprunget till pr18 var alltså det av inspelningsstudior annonserade behovet av en generell ljudkälla av hög kvalitet, för generell utvärdering av ljud, huvudsakligen >80 Hz. De som använder dem som musikmonitorer och vill veta hur produktio-nerna kommer att låta i riktigt bra anläggningar brukar komplettera med ett par profundusX. Med den lite större pr24 kan man i många applikationer klara sig utan basmoduler även för hygglig fullregisterlyssning.
Liksom de flesta högtalare på marknaden är alltså pr18 och pr24 i allt väsentligt gjorda utan hänsyn till stereosystemets små hyss, och detta för att de skall vara representativa för hur det låter med en såpass ofullkomlig uppställning – alltså så-som kommer att bli fallet med majoriteten av marknadens högtalare. Många studior gillar det konceptet, i synnerhet de som är lite mera… kommersiellt inriktade. ☺
Alla andra Ino-högtalare är dock kapabla att ur många aspekter spela på en ännu högre kvalitetsnivå, eftersom de är klart mera avancerade ljudfältsdekodrar. Även lilla piP alltså. "
Min feting. Mvh Henrik
Inaktiv