Hjälp med lyssningsrum och INO-system

Diskussion och gemyt om Ino-produkter, gamla som nya.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Hmmpz

Hjälp med lyssningsrum och INO-system

Inläggav Hmmpz » 2009-04-27 00:33

Är nyligen hemkommen från en demo hos Ingvar. Mer inspererad än nånsin så vill jag fixa till ett mer eller mindre dedikerat musik/biorum.

Så här ser rummet ut idag.
Bild

Det är 4.8m brett 6.7m djupt och 2.7m högt.

Har lite funderingar hur jag ska gå till väga. Vill gärna få bort det bakre fönstret på något sätt, men eftersom det vätter ut mot vägen så vill jag att det ska se snyggt ut utifrån, så att bygga igen det eller täcka över med tyg eller något går inte.

Så jag funderade på att sätta upp en ny vägg längre in i rummet, men det finns i princip bara ett ställe att sätta den väggen på. Det är precis bakom soffan där den står nu. Och då kommer rummet att bli väldigt mycket mindre, lyssningsavståndet kommer att bli ungefär 3m.

Alltså, rummet kommer att bli bredare än det är djupt. Hur funkar det rent ljudmässigt i rum? Som jag har det nu så har jag tyg bakom hela väggen där TV:n står och tyget sträcker sig efter sidoväggarna tills dom ändrar form, så att säga. Har även akustikplattor bakom frontarna.

Så vad tycker ni om att förminska rummet så pass drastiskt? Är det en dålig idé? Kan jag utvinna något på att försöka utnyttja hela rummets storlek?

Jag ska skaffa INO-system så fort jag får råd, funderingarna har mest varit på i28+Y-4. Men har börjat snegla lite åt i56 också. Vad tror ni om i56 i det rummet? Är det på tok för litet? Rummet alltså :)

//Tobias

Användarvisningsbild
rexq

Inläggav rexq » 2009-04-27 00:59

Fattar inte varför du vill förminska rummet.

i28 blir perfekt, du kommer sitta för nära högtalarna som det ser ut nu för att i56 ska fungera optimalt.

Användarvisningsbild
screen
interlaced

Inläggav screen » 2009-04-27 01:21

Det blir nästan aldrig bra bas om man sitter mitt i rummet. Se till att komma lite längre bakåt med soffan, åtminstone till där mattan ligger. Om du vill skärma av samt dämpa lite kan du väl alltid dela av rummet med en tjock gardin från taket.

En annan fundering är om inte pianot kommer att "sjunga" med när resonanstonerna prickar rätt mot strängarna?

Fundera grundligt igen på möbleringen innan du slår fast något. Det kan vara en god idé att köpa systemet först och sedan lyssna in sig i rummet till bästa placering.
Mvh Björn//

Visst fan är masur vackert!
http://i28.photobucket.com/albums/c213/ ... /TS330.jpg

Användarvisningsbild
MattiasKarlsson
Semesterfirare

Inläggav MattiasKarlsson » 2009-04-27 01:59

i56 kräver iaf 4 meters avstånd till lyssnaren, så det är möjligt att du får till det. Frågan är dock om du inte ska vända på allt istället? Flytta pianot till där du har TVn typ och vända på allt.
Sen bör inte soffbordet komma för nära högtalarna heller, jag tror jag har ca 2 meter mellan mitt bord och högtalarna. Sen så tror jag inte fönstret skadar så mycket, har själv fönster mellan mina i32s och det används som "stereosystem kompensation", eftersom man normalt inte dämpat i mitten.

Jag tror du kan få till rummet riktigt bra. Lycka till.
För ett trollfritt Faktiskt: Ignore är din vän :)
Insignalen ÄR referensen

Användarvisningsbild
E

Inläggav E » 2009-04-27 06:56

Du ser ut att ha mycket goda förutsättningar. Är väggarna litet lagom
mjuka också? Är störnivån riktigt låg (du nämnde en väg utanför …)?

Det är verkligen inte alla som har så där lyxiga mått på sina rum. Använd
hela, för tusan! Och sitt betydligt längre bak i rummet.

Jag skulle inte tro att fönstret är något större problem och jag kan inte
tänka mig att du skall behöva kasta ut pianot, bara strängarna är
dämpade.

Mvh E*
Faktiskt.io – ingenting obekvämt!

pingvinlakrits

Inläggav pingvinlakrits » 2009-04-27 08:18

Du har i skissen placerat soffan på ungefärliga "dödszonen" för djupbas så jag tycker jag med att soffan ska bakåt. Annars finns det stor risk att det låter tunt där.
Inaktiv

Användarvisningsbild
Hmmpz

Inläggav Hmmpz » 2009-04-27 21:14

Tack för alla svar!

Fick för mig att rutan på bakre väggen skulle förstöra en del. Men då kanske man bara ska möblera om lite och testa sig fram:)

Tror ni att "utbuckningen" på väggen vid vänstra fronten kommer att ställa till med något problem?

//Tobias

Användarvisningsbild
MattiasKarlsson
Semesterfirare

Inläggav MattiasKarlsson » 2009-04-27 21:40

Hmmpz skrev:Tror ni att "utbuckningen" på väggen vid vänstra fronten kommer att ställa till med något problem?

//Tobias

Just den som fick mig att tipsa om att vända på allt.
Insignalen ÄR referensen

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2009-04-27 21:53

Förakta inte i28!

Användarvisningsbild
MattiasKarlsson
Semesterfirare

Inläggav MattiasKarlsson » 2009-04-27 22:06

Sant, även om jag är lite partisk när jag säger att i32s är underbar.
Min personliga åsikt är att valen, om man nu har råd, borde vara mellan i32s och i64s. Har man råd med i56 så har man råd med i32s och man har inga problem med avståndet till högtalaren. Men vill man få ut max och har avståndet som behövs (helst 5 meter från dom) så är i64s värda att fundera över :)
Insignalen ÄR referensen

Användarvisningsbild
Hmmpz

Inläggav Hmmpz » 2009-04-27 22:09

Problemet är bara att om jag vänder på allt kommer det se väldigt konstigt ut. För det fönstret går direkt ut mot gatan.

Förövrigt så är väggarna väldigt mjuka och störningsnivån är också låg. Ps3 stör mer än ljudet utifrån.

//Tobias

Användarvisningsbild
MattiasKarlsson
Semesterfirare

Inläggav MattiasKarlsson » 2009-04-27 22:12

Helt klart bör du anlita Ingvar till detta. När du planerar så fin anläggning så är det lika bra att få ut så mycket som möjligt av den.
Insignalen ÄR referensen

Användarvisningsbild
E

Inläggav E » 2009-04-28 12:24

MattiasKarlsson skrev:
Hmmpz skrev:Tror ni att "utbuckningen" på väggen vid vänstra fronten kommer att ställa till med något problem?

Just den som fick mig att tipsa om att vända på allt.

Min tanke var att rummet är så pass brett ändå, även vid utbuktningen.
(Gissar att rummet är 4,4 m brett på det smalaste stället, kan det stämma?)

Hmmpz skrev:Förövrigt så är väggarna väldigt mjuka och störningsnivån är också låg. Ps3 stör mer än ljudet utifrån.

Ja, det hoppas jag. För den där PS3:an väsnas väl rätt mycket, eller?

Mvh E*
Faktiskt.io – ingenting obekvämt!

Användarvisningsbild
hassesolo

Inläggav hassesolo » 2009-04-28 14:36

Det finns både nästintill knäpptysta och mycket högljudda exemplar av PS3. Framför allt de tidigaste modellerna av PS3 var ofta bullriga.

Användarvisningsbild
Hmmpz

Inläggav Hmmpz » 2009-04-28 23:37

Pratat med Ingvar idag och han ska få komma upp och göra en liten koll och se vilket system som passar bäst i mitt rum:)

Utbuckningen är ca 60cm så det är ungefär 4.2m brett där den är.

//Tobias

Användarvisningsbild
MattiasKarlsson
Semesterfirare

Inläggav MattiasKarlsson » 2009-04-29 01:02

Det låter som ett smart val. Berätta gärna sen vad du väljer :)
Insignalen ÄR referensen

Återgå till Wänner af Ino