Moderator: Redaktörer
En fråga dock:
Om jag nu bestämmer mig för att ha vita lådor på lager - vilket lack
skall det vara? I princip har det funnits fyra versioner som varit popu-
lära sådan "vit-trenden" startade för ett knappt år sedan.
A: Stockholmsvita* matta (15-30).
B: Stockholmsvita blanka (>90).
C: Kallvita/kritvita# matta (15-30).
D: Kallvita/kritvita blanka (>90).
E: Pärlemovita, superhögblanka (>9Cool.
De fyra förstnämnda kostar ungefär lika att lacka, de femte är mycket,
mycket dyrare.
paa skrev:Om Guru fått igång produktionen av sina högblanksvita, kanske den varianten går att få till rätt pris.
DVD-ai skrev:prata med någon firma som kan lacka dem och fråga vad dem skulle ta
PojkenMedTur skrev:DVD-ai skrev:prata med någon firma som kan lacka dem och fråga vad dem skulle ta
Vilken firma ska man fråga?
Vanliga bil-lackställen gör inte piano-vitt vad jag vet.
PojkenMedTur skrev:IÖ:En fråga dock:
mycket dyrare.
Var bara nyfiken på hur mycket dyrare "mycket, mycket dyrare" men kanske måste ringa Ingvar för det?
Magnus_L skrev:PojkenMedTur skrev:IÖ:En fråga dock:
mycket dyrare.
Var bara nyfiken på hur mycket dyrare "mycket, mycket dyrare" men kanske måste ringa Ingvar för det?
Är det inte just "superhögblanka" som är det dyra, pärlemo borde väl inte vara svårare att lacka än vanlig "bilmetallic".
Pärlemor är uppbyggt av hexagonala plattor av aragonit (kristaller av kalciumkarbonat, CaCO3) med en längd på 10–20 µm och en tjocklek på 0,5 µm. Plattorna är arrangerade i parallella lager eller lameller. Lamelllagren åtskiljs av lager av organisk matris uppbyggd av elastisiska biopolymerer som kitin och silkeslika proteiner. Kombinationen av spröda och elastiska lager gör materialet starkt och spänstigt. Dessa egenskaper förstärks av det tegelstenslika arrangemanget av de bräckliga plattorna som motverkar att sprickor sprider sig. Tillsammans gör alla dessa egenskaper pärlemor nästan lika hårt som grundämnet kisel (Si).
Pärlemorns fluorescerande yta beror på aragonitplattornas tjocklek på 0,5 µm, en tjocklek som är jämförbar med det synliga ljusets våglängd. Detta resulterar i en konstruktiv/destruktiv interferens av ljus i olika våglängder vilket gör att olika färger reflekteras åt olika håll.
Hos vissa blötdjur utsöndras pärlemor av epitelceller i mantelvävnaden och pärlemorn avlagras kontinuerligt på skalets insida som därför kallas "pärlans mor". Avlagringen fyller en dubbel funktion genom att göra skalet slätt samtidigt som det fungerar som ett försvar mot parasiter.
Svante skrev:Edit: Jodå, enl wikipedia är det så här:...
Vet inte om jag instämmer riktigt med det där om "fluorescerande yta", det är ju nåt annat än det som beskrivs.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 15 gäster