Ni som har dämpat bakom högtalarna

Diskussion och gemyt om Ino-produkter, gamla som nya.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
_Fredrik_
Hans Solo

Ni som har dämpat bakom högtalarna

Inläggav _Fredrik_ » 2009-05-20 22:16

Hur långt ner i frekvens förväntas korrekt dämpning bakom tex piP göra nytta? :arrow:
Hifi Is Great Everyday

Användarvisningsbild
MattiasKarlsson
Semesterfirare

Inläggav MattiasKarlsson » 2009-05-20 22:21

Hmm...Med pip så rek väl bara Ino's ACO skiva. Har för mig den börjar verka kring 300 hz, tror jag 8O
För ett trollfritt Faktiskt: Ignore är din vän :)
Insignalen ÄR referensen

Nefilim
Sura gubben

Inläggav Nefilim » 2009-05-20 22:29

Jag har inte Ino's dämpskivor, men DIY-dämpning bestående av ett par lager gamla täcken, och jag upplever att det blev "lugnare" om man säger så. Kanske även lite bättre djup i ljudbilden, så dämpning är ett måste asså. Inte för inte att Ingvar starkt rekommenderar detta. Utan dämpning och med piP på fel höjd är som Ingvar sagt ett missbruk! Så de så!!
Mitt minne är blott ett minne numera.

Användarvisningsbild
_Fredrik_
Hans Solo

Inläggav _Fredrik_ » 2009-05-20 22:39

MattiasKarlsson skrev:Hmm...Med pip så rek väl bara Ino's ACO skiva. Har för mig den börjar verka kring 300 hz, tror jag 8O
Då kan den inte ta mycket vid 300 hz om det inte är luftspalt (bakom absorbenten) också, eller? Jag gissade snarare på 500 hz och uppåt..

Nefilim, självklart låter det bättre, men ibland går det bara inte, varken med höjden eller absroptionen. Men jag har ju också en missbrukarpersonlighet. 8)
Hifi Is Great Everyday

Nefilim
Sura gubben

Inläggav Nefilim » 2009-05-20 22:41

_Fredrik_ skrev:
Nefilim, självklart låter det bättre, men ibland går det bara inte, varken med höjden eller absroptionen. Men jag har ju också en missbrukarpersonlighet. 8)

Vilka svampar kan du rekommendera?
Mitt minne är blott ett minne numera.

Användarvisningsbild
_Fredrik_
Hans Solo

Inläggav _Fredrik_ » 2009-05-20 22:46

Nefilim skrev:
_Fredrik_ skrev:

Vilka svampar kan du rekommendera?
Vit toppslätsskivling, tror jag dom heter. Ett slutet system för övrigt.
Hifi Is Great Everyday

Användarvisningsbild
Aerob

Inläggav Aerob » 2009-05-20 23:32

Toppslätskivling och signatur "stoppa flummet" låter aningens, tja, antonymt kanske? :wink:

Har för övrigt för mig att jag läst någonstans på forumet att ACO-skivorna
är verksamma från 300Hz och uppåt, inte säker dock. Men frågan är väl
vad den har för absorbtionskoefficient vid 300Hz?

Användarvisningsbild
_Fredrik_
Hans Solo

Inläggav _Fredrik_ » 2009-05-21 00:01

Aerob skrev:Toppslätskivling och signatur "stoppa flummet" låter aningens, tja, antonymt kanske? :wink:
Jag är inte så noga med sånt. :wink:
Hifi Is Great Everyday

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2009-05-21 02:18

piP skall inte dämpas längre ner i frekvens än just typ 300hz
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
_Fredrik_
Hans Solo

Inläggav _Fredrik_ » 2009-05-21 10:52

MagnusÖstberg skrev:piP skall inte dämpas längre ner i frekvens än just typ 300hz
Vilka frekvenser upplever ni dämpningen som mest behövlig?
Hifi Is Great Everyday

Användarvisningsbild
MattiasKarlsson
Semesterfirare

Inläggav MattiasKarlsson » 2009-05-22 01:47

Men QM10 nära en odämpad vägg är inte att vara jusst mot varken
dem eller mot inspelningarna. Tidiga reflexer som kommer så tidigt kan
ha en tendens att förstöra djupinformationen från inspelningarna, i
synnerhet om resten av rummet är bättre dämpat. Det är därför jag
alltid uppmanar alla att ta hand om reflexionen från väggen bakom i
det här fallet ett par QM10. Absorbenten skall vara verksam över 300
Hz och vara minst 0,8 m^2 stor.

8)
http://www.faktiskt.se/modules.php?name=Forums&file=viewtopic&p=717964#717964
För ett trollfritt Faktiskt: Ignore är din vän :)
Insignalen ÄR referensen

Användarvisningsbild
_Fredrik_
Hans Solo

Inläggav _Fredrik_ » 2009-05-22 11:10

MattiasKarlsson skrev:Men QM10 nära en odämpad vägg är inte att vara jusst mot varken
dem eller mot inspelningarna. Tidiga reflexer som kommer så tidigt kan
ha en tendens att förstöra djupinformationen från inspelningarna, i
synnerhet om resten av rummet är bättre dämpat. Det är därför jag
alltid uppmanar alla att ta hand om reflexionen från väggen bakom i
det här fallet ett par QM10. Absorbenten skall vara verksam över 300
Hz och vara minst 0,8 m^2 stor.

8)
http://www.faktiskt.se/modules.php?name=Forums&file=viewtopic&p=717964#717964
Det är väl som att svära i kyrkan, men är det nån som prövat att diffusera bakom högtalaren, då eliminerar man iaf dom tidiga reflexerna, eller?
Hifi Is Great Everyday

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2009-05-22 11:15

Jo, men du tar inte hand om energiutstrålningen...
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
_Fredrik_
Hans Solo

Inläggav _Fredrik_ » 2009-05-22 11:18

MagnusÖstberg skrev:Jo, men du tar inte hand om energiutstrålningen...
Nä, så klart, men är det alltid av ondo? Jag tycka att man ofta hör rum med tydliga dippar i de övre frekvenserna och med en överbetonad bas, typ 500 hz och nedåt, som följd.

Edit: Fast jag vet att detta diskuterats otaliga gånger. Jag tvekar inte på att absorption är att föredra, högtalarna är ju konstruerade för det, men att det kan vara svårt i vissa fall och diffusion kan göras på ett mer estetiskt (läs inte klarlackade äggkartonger) sätt.
Hifi Is Great Everyday

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2009-05-22 20:13

Det är ju lite småproblematiskt med en lådas avstånd till vägg också. Dikt mot odämpad vägg så blir det med de här måtten på låda en dipp en bit under 300 Hz. För basens skull får den gärna stå dikt mot vägg, ja fast lite invinklad då.

Dämpar man med en skiva som går från 300 Hz så borde den ta lite av reflexen som bildar dippen, men samtidigt kommer högtalaren ut en aning från väggen och man får dippen vid 200 Hz istället. Där dämpar inte skivan lika bra igen, så man får en liten dipp trots att man har en skiva.

En lösning kan vara att skära en smal öppning i dämpmaterialet precis så stor att lådans hörn ändå kommer dikt mot vägg. Då åker dippen upp lite i frekvens igen och dämpas bättre av skivan.

En annan lösning kanske är att köra med dubbla skivor, eller med lite distans mellan vägg och den skiva man har, som Fredrika var inne på.

Dippen åker ner lite igen med det större avståndet så nu borde ett hål i dämpskivan vara ännu bättre att ha, kanske speciellt med bara en skiva och distans. Har dock inte kollat av just kombinationen en skiva med distans.

Med dubbla dämpskivor ser jag inga spår av någon dipp trots det ökade avståndet till vägg. (som i mitt fall var ett golv när jag mätte det här).

Med alla reservationer för mätfel, dåliga dagar, trasiga mikar och allsköns oreda mellan öronen ..... :lol:

Jag mätte t.ex. icke invinklat vilket borde göra dippen mer markerad eftersom den då tillverkas av två lika reflexer på varsin sida av lådan. Invinklat blir gångvägen olika på de båda sidorna vilket borde smeta ut det hela en del.

Kunde man ju mäta en annan gång .... :)

Den här gången var det primärt inte den reflexen jag skulle mäta utan väggstödets frekvensgång och utseende under vissa speciella förhållanden, det andra slank lixom med av bara farten .... :)

.
ⓘ De gustibus non est disputandum.

Användarvisningsbild
Erik_AA

Inläggav Erik_AA » 2009-05-23 11:53

@phon

Man kan med hjälp av ett soffbord använda golvreflexen för att "fylla i" frekvensgången i mellanbasen också.

Användarvisningsbild
_Fredrik_
Hans Solo

Inläggav _Fredrik_ » 2009-05-23 16:36

Phon: Tack för ett fantastiskt intressant inlägg!

Har du några tankar om duffusion istället för absorption, just bakom högtalren?
Hifi Is Great Everyday

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2009-05-23 19:58

Erik_AA skrev:@phon

Man kan med hjälp av ett soffbord använda golvreflexen för att "fylla i" frekvensgången i mellanbasen också.

Fast soffbordet brukar man väl placera så där strategiskt så det skärmar av golvreflexen?

Med hjälp av spegel, man lägger två speglar på golvet så att man kan se högtalarna från lyssningsposition, och sen ställer man dit ett soffbord som precis döljer det man såg.

Jag får väl släpa runt en låda med lite olika avstånd till golv och vägg, så kanske jag får den där utfyllnaden. Måndag eller tisdag kanske .... om jag hinner ... :)

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2009-05-23 20:16

_Fredrik_ skrev:Phon: Tack för ett fantastiskt intressant inlägg!

Nej det har jag väl inte direkt. Har ingen bra panel jag skulle kunnna kolla med. Blir det inte, som osten säger, lite annorlunda energikurva?

Användarvisningsbild
_Fredrik_
Hans Solo

Inläggav _Fredrik_ » 2009-05-23 22:26

phon skrev:
_Fredrik_ skrev:Phon: Tack för ett fantastiskt intressant inlägg!

Nej det har jag väl inte direkt. Har ingen bra panel jag skulle kunnna kolla med. Blir det inte, som osten säger, lite annorlunda energikurva?
Jo det blir det säkert, men det skulle vara lättare/snyggare att få till hemma hos mig.

Men egentligen är jag väldigt nöjd med nuvarande placering och icke absorption.
Hifi Is Great Everyday

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2009-05-24 08:32

Det måste väl vara bättre med lite diffusion än bara en plan yta bakom? Dessutom kan väl inte den lilla extra energin vara så stor, hur mycket av totala utstrålade energin dämpar egentligen 1 m2 matta placerad bakom högtalaren?

Har du inte, och vill inte ha, en matta så verkar det väl bra att diffusera istället. Å andra sidan, nån diffusor av nåt slag har väl också en frekvensgång, kanske lite snävare än vad en dämpmatta har? Har du provat nån av dem, eller båda?

En idé, en kurvad yta kan kanske vara en variant? Lite frekvensbredare reflex då, och med lite utsmetning i sidled.

Typ en böjd masonit stående innanför högtalaren, mot mitten ... ja mellan de två ... hmmm svårt att förklara, men en skiva masonit delad i två, lätt kurvad kanske 10-15cm på mitten och stående mot väggen vid resp högtalares insida. Målad/tapetserad/konstverkad i lämplig kulör?

Man kan ha en större kurvad yta mitt mellan högtalarna också, en hel masonit eller så. Kompletterad med en topp så blir det en hylla man kan ställa nåt vackert på. Kommen så långt så kombinerar du alla tre förstås ..... :D

Kurvad hålmasonit är nog överkurs, men verkar rolig att meka med och fundera på .... då kan man få flera funktioner samtidigt .... :lol:

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2009-05-24 10:00

Kurvad hålmasonit var ju ett roligt djur. :D

Bild
o-kurvat på bilden dock .... 125mm fast avstånd.

Användarvisningsbild
Erik_AA

Inläggav Erik_AA » 2009-05-24 11:17

phon skrev:
Erik_AA skrev:@phon

Fast soffbordet brukar man väl placera så där strategiskt så det skärmar av golvreflexen?

Med hjälp av spegel, man lägger två speglar på golvet så att man kan se högtalarna från lyssningsposition, och sen ställer man dit ett soffbord som precis döljer det man såg.

Jag får väl släpa runt en låda med lite olika avstånd till golv och vägg, så kanske jag får den där utfyllnaden. Måndag eller tisdag kanske .... om jag hinner ... :)

Men enlgt vad jag förstått från vad Ingvar sagt kan man se soffbordet som ett frekvensberoende absorbent (inte för energikurvan då, men för förstareflexen) som har 50% absorbtion runt 250 Hz.

Användarvisningsbild
m_persson79

Inläggav m_persson79 » 2009-05-24 11:46

phon skrev:Kurvad hålmasonit var ju ett roligt djur. :D

Bild
o-kurvat på bilden dock .... 125mm fast avstånd.

Vad representerar den? De olika färgerna menar jag. :)
Lenovo-laptop -> Yamaha-reciever -> pK & lite fluff.

Användarvisningsbild
Erik_AA

Inläggav Erik_AA » 2009-05-24 11:48

Om det är från det arket jag tror det är så är det utan dämpning (mineralull), med dämpning mot hålmasoniten och med dämpningen mot innerväggen i absorbentet.

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2009-05-24 12:29

Erik_AA

vilken är vilken , den rosa är med bara hålad masonit misstänker jag, den blå är med dämpningen på utsidan av masoniten eller ?!
och den gula är med dämpningen på insidan av masoniten eller ?!
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

Användarvisningsbild
Erik_AA

Inläggav Erik_AA » 2009-05-24 12:37

Kommer tyvärr inte ihåg, min hårddisk har kraschat sen jag höll på med det där arket. Men det finns om man söker... ska se om jag hittar det.

Blah, rätt säker att jag hittade arket på studioforum och det verkar vara nere.

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2009-05-24 13:24

ok.. :(

men rent logiskt så den som dämpar sämst borde ju bara "bara" masonit och därför rosa kurva.

sedan dem andra två blir lite klurigare... :lol:

Men hård masonit som första och sedan dämp på insidan av denna borde ju resultera i att väldigt mycket av de högre frekvenserna stutsar väldigt effektivt bort från denna igen. Ochdet borde väll därmed kunna vara den blåa.

Aja, hur som så är det Gula grafen ganska intressant :)
Mvh//David

Användarvisningsbild
Erik_AA

Inläggav Erik_AA » 2009-05-24 13:36

Here we go...

länkar hela tråden för att den är så grymt bra, tänk bara på att han som bygger inte är en expert, bara en ödmjuk person som är beredd att försöka lära sig.

http://forum.studio.se/index.php?showto ... =0&start=0

Edit: och här finns bladet (se sid 10 i tråden ovan):

http://www.whealy.com/acoustics/Porous.html
Senast redigerad av Erik_AA 2009-05-24 13:52, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2009-05-24 13:51

riktigt spännande bygge ändå, jag hade exakt samma fundering om diffusion på bakväggen bakom soffan :)
hur tror du det skulle bli Erik ?

ett gäng, kanske i storleken 2m brett och 1m högt område bakom soffan med diffusioner på samma sätt som han gjort.
Bakom "bågarna" borde man väll slänga in någon typ av dämpmaterial eller dämpa bågarna med betymengummi eller liknande just för att slippa resonanserna som han hade problem med.
Mvh//David

Nästa

Återgå till Wänner af Ino