Måste Inos bassystem lackas?

Diskussion och gemyt om Ino-produkter, gamla som nya.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Måste Inos bassystem lackas?

Inläggav sprudel » 2009-05-21 09:25

Är det samma krav på bassystemen tex pX-2 att de ska lackas för att bli tillräckligt täta? Har tänkt gömma dem i en låg bänk á la Magnus Östberg med högtalartyg på fronten och då kan de lika gärna vara i rå mdf ur estetisk aspekt.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2009-05-21 10:37

De måste definitivt tätas. Men du kan ju rolla dem.
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
lennartj

insidan

Inläggav lennartj » 2009-05-21 10:38

På adhoc's råd målade jag mina MDF-lådor invändigt innan jag provspelade dem ett par månader.
Jag ville inte lägga ner ett hästjobb på finish för att sedan konstatera att jag byggt med fel volym eller annat (har byggt "OB52"-lådor efter eget huvud).
Målar du insidan behöver det ju inte vara snyggt, bara du slabbar på ordentligt med färg så att MDF'en tätas.

Användarvisningsbild
niklas

Inläggav niklas » 2009-05-21 11:55

Jag skulle vilja se om någon klarar, i blindtest, att detektera huruvida ett par högtalarlådor är lackade eller i rå mdf. :roll:

Användarvisningsbild
_Fredrik_
Hans Solo

Inläggav _Fredrik_ » 2009-05-21 12:06

niklas skrev:Jag skulle vilja se om någon klarar, i blindtest, att detektera huruvida ett par högtalarlådor är lackade eller i rå mdf. :roll:
Utan att nån som helst aning, så tror jag det blir jädrigt svårt. Handlar det allså om att MDF:en skulle läcka i största allmänhet?

MDF är fina/snygga grejer.
Hifi Is Great Everyday

Användarvisningsbild
lennartj

Inläggav lennartj » 2009-05-21 12:14

Tyvärr är alla mina lådor redan målade nu, till och med på utsidan. Dessutom räckte materialet precis, så jag tänker inte bygga en låda till bara för att verifiera hur lätt det är att höra att en omålad sluten låda faller av i djupbasen för att den inte håller trycket, men det borde vara uppenbart med lite svep från tongeneratorn.
Om det blir pysljud vet jag inte.

Bild

Det har jag nu från en av lådorna. HiFI-kits tätningslist har för dålig elasticitet vid återmonteringen. När jag monterade elementen för provspelning före utvändig målning tätade listen utan problem.

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2009-05-21 12:17

_Fredrik_ skrev:
niklas skrev:Jag skulle vilja se om någon klarar, i blindtest, att detektera huruvida ett par högtalarlådor är lackade eller i rå mdf. :roll:
Utan att nån som helst aning, så tror jag det blir jädrigt svårt. Handlar det allså om att MDF:en skulle läcka i största allmänhet?

MDF är fina/snygga grejer.

men MDF'en är väll tätare än spån dessutom ?! ...

Edit: om man ska hålla på och slaska på insidan, varför inte måla utsidan då på en gång, så blir det lite snyggare och täta som ju är meningen.. :P
Men kan ju göra både också så blir det jätte täta... :lol:

det gäller väll främst i skarvarna som det kan vara lite genomsläpp av luft, eller även rakt igenom skivan (har jag svårt att förstå.. :?)
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

Frisk

Inläggav Frisk » 2009-05-21 13:06

Har för mig jag hört/läst någon gång att man kan måla lådor med tapetklister.

Om jag inte hört det tycker jag ändå det borde fungera. Då slipper man ju iaf utgiften för dyr färg

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2009-05-21 13:23

Är det läckaget genom MDFen som diskuteras?

Isf har det följande effekter:

1. Lite av luften som pumpas in i lådan läcker ut. Samma effekt får man om väggarna böjer sig lite. Detta ger ett aningen lägre ljudtryck.

2. Man adderar lite resistans vilket typiskt gör att Q-värden sänks. Detta påverkar nivån kring de frekvenser systemet är i resonans.

Skulle man se effekter av detta på mer än någon dB skulle jag bli förvånad.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
hassesolo

Inläggav hassesolo » 2009-05-21 13:46

Jag skulle också vilja veta om det bara är skarvarna som skall tätas eller om även själva skivorna måste tätas. Låter konstigt i så fall...

Frisk

Inläggav Frisk » 2009-05-21 14:08

Även MDFen skall tätas, hittade bara en tråd där det beskrivs, men hört det på andra ställen.

http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... c&p=541723

altså, MDF används ibland som bort i CNC-maskiner för att hålla kvar arbetsstycket.

Hörbart, troligtvis inte, men gör nog större skillnad än de flesta kabelbyten gör..

Användarvisningsbild
MattiasKarlsson
Semesterfirare

Inläggav MattiasKarlsson » 2009-05-21 14:52

Det kan kanske vara svårt men det känns ju inte som ett dyrt och krångligt fix så man är på säkra sidan. 100 kr och någon timmes jobb så är man säker och man behöver inte få tankar som "undrar om det gör skillnad" sen :)
För ett trollfritt Faktiskt: Ignore är din vän :)
Insignalen ÄR referensen

Användarvisningsbild
niklas

Inläggav niklas » 2009-05-21 15:06

MattiasKarlsson skrev:

Det kan kanske vara svårt men det känns ju inte som ett dyrt och krångligt fix så man är på säkra sidan. 100 kr och någon timmes jobb så är man säker och man behöver inte få tankar som "undrar om det gör skillnad" sen :)

Sant. Klokt inlägg av dig, Mattias! :)

Användarvisningsbild
hassesolo

Inläggav hassesolo » 2009-05-21 17:02

Man lär sig något nytt var dag. :)

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2009-05-21 22:43

Jo jag tycker ju det, e ju bara att lacka på !

spela roll om dem inte ska synas, e ju bara smeta på färg så kan man vara glad sedan ;)
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

Återgå till Wänner af Ino