Vilket Ino system skulle vara rätt för mig?

Diskussion och gemyt om Ino-produkter, gamla som nya.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
steveo1234

Inläggav steveo1234 » 2009-05-21 12:16

Jag har varken sett eller hört ett ino system. Men efter en öppen inbjudan från Tengil (stort tack i förväg) så är det bara en tidsfråga innan jag får lyssna och då är det väl risk för att man gör som alla andra som hört ett ino system: Man vill ha ett!

Men, vad bör man sikta in sig på?
Jag har rummet klart, 4,22*5,22 vill jag minnas. Dedikerat med heltäckningsmatta och hela tjofräset. Jag kommer mestadels att se film även om lite musik slinker in lite då och då.
Efter läsning här så verkar följande som en bra start:

frontar: 2*i32 eller 2*i28. Är i56 helfel?
center: 1*i14 (eller?)
surround: 8*a2
SW: behåller vad jag har.

Allt målat i någon mörk knotterlack så de inte syns i mörkret.

Antagligen vill jag då byta förstärkare misstänker jag till någonting med pre-outs vilket jag saknar i dagsläget. Ingen aning om till vad och sen komplettera med separat slutsteg till front och center. Någon rotel verkar ju vara poppis.

Är detta rätt tänkt? Jag spelar inte våldsamt högt men ställer mycket höga krav på att det är "god återgivning".

Användarvisningsbild
MattiasKarlsson
Semesterfirare

Inläggav MattiasKarlsson » 2009-05-21 14:44

Om du inte spelar våldsamt högt så räcker i28 väl. Så i28 + i14 som center.
Vill man ha dessa extra 4 dB så är det väl i32s + i16s som gäller.
i56 är nog för stor, även om det finns dom som kör dom på 4 meters avstånd (Ingvar rek ju minst 5 meter för "optimal ljudkvalite").
Sen får vi se vad du tycker om basarna men där är det väl Infra Y-6 minst som skulle gälla.
Men lyssna hos Tengil, tycker du att det låter kanon vid dom volymerna ni testar så räcker nog i28.
För ett trollfritt Faktiskt: Ignore är din vän :)
Insignalen ÄR referensen

Användarvisningsbild
guldfisk

Inläggav guldfisk » 2009-05-21 14:53

Jag tror 3 st i14 duger gott och väl, om du har genomsnittliga krav på ljudtrycksförmåga. Likaså X-4.
...perspektiv...

Frisk

Inläggav Frisk » 2009-05-21 15:17

Får man fråga vilka och hur många basar du kör idag?
Ska ett delat system låta bra måste ju integrationen mellan basar och topp fungera bra.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2009-05-21 15:33

Frisk skrev:Får man fråga vilka och hur många basar du kör idag?
Ska ett delat system låta bra måste ju integrationen mellan basar och topp fungera bra.
Jag tror inte han kommer ha problem med basåtergivningen :)

Jag skulle testa utan center och med i28 som frontar.

Surroundhögtalare skulle jag vräka på med a2 i omfattningen 8st.
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
steveo1234

Inläggav steveo1234 » 2009-05-21 16:13

MagnusÖstberg skrev:
Jag tror inte han kommer ha problem med basåtergivningen :)

Jag skulle testa utan center och med i28 som frontar.

Surroundhögtalare skulle jag vräka på med a2 i omfattningen 8st.

De 4db som i32 ger över i28 är antagligen inte värt pengarna. Jag spelar sällan över 110db (lyssningsposition) och skulle antagligen nöja mig sålänge det låter bra upp till 105db. Lyssningsavståndet på 3.5meter gör tydligen att de större toppsystemen diskvalificeras.

Centerns vara eller icke vara är svår för mig. Jag kör utan center nu men tycker att det är ett problem eftersom min /&&%"# Onkyo envisas med att sätta på komprimeringen vid DD. Nu kör jag iofs DD väldigt sällan (minst 98% DTS på bluray) men de få gångerna så stör jag mig på det så mycket att jag kör 2.1 istället...

8 stycken a8 ser aktuellt ut iaf även om jag antagligen börjar med 6 stycken. Någonstans får jag en mental bild av att det borde räcka. Antagligen har jag fel...

Basen får eventuellt en uppgradering också. Funderar på att byta min AE IB 15 mot nått "bättre" element. Om inget annat så bara för att prova och se om det går att förbättra. Fi Q18*4 kanske. Jag letar med ljus och lykta efter mätningar på baselement men kan inte hitta någonting som är värt att ge något tilltro till.

Användarvisningsbild
steveo1234

Inläggav steveo1234 » 2009-05-21 16:15

guldfisk skrev:Jag tror 3 st i14 duger gott och väl, om du har genomsnittliga krav på ljudtrycksförmåga. Likaså X-4.

3*i14 är ju ett annat alternativ. Men, de "ser" för små ut. Måste antagligen provlyssna för att se om det skulle passa. Jag hade iofs gillat att ha så pass små högtalare då de hade varit lätta att "slippa se" när jag ser film. X4 är för smått för mig dock.

Användarvisningsbild
steveo1234

Inläggav steveo1234 » 2009-05-21 16:17

4 stycken AE IB 15 i nuläget men det kan komma att ändras. Antingen i form av andra basar fast jag är fundersam på att prova att dela upp dem och köra i två olika lådor. Såfort jag blir övertygad om att fler basar är bättre än en så kör jag. Integrationen i dagsläget är nära nog perfekt. Jag har iaf itne hört någon bättre men visst är jag öppen för förändring där också.

Användarvisningsbild
rexq

Inläggav rexq » 2009-05-21 16:17

Tycker också du ska ska prova utan center och köra på i28. Du hamnar säkert med pY-4 sen. :D

Användarvisningsbild
steveo1234

Inläggav steveo1234 » 2009-05-21 16:20

rexq skrev:Tycker också du ska ska prova utan center och köra på i28. Du hamnar säkert med pY-4 sen. :D

pY-4? Heh, ja, vi får väl se.

Användarvisningsbild
MattiasKarlsson
Semesterfirare

Inläggav MattiasKarlsson » 2009-05-21 16:28

Ja, det är ju svårt att veta detta. När du lyssnar hos Tengil så lär du få det mesta förklarat, om du behöver mer, lika mycket eller kan tänka dig mindre och framförallt. om du gillar det du hör.
Insignalen ÄR referensen

Användarvisningsbild
steveo1234

Inläggav steveo1234 » 2009-05-21 16:30

MattiasKarlsson skrev:Ja, det är ju svårt att veta detta. När du lyssnar hos Tengil så lär du få det mesta förklarat, om du behöver mer, lika mycket eller kan tänka dig mindre och framförallt. om du gillar det du hör.

Japp. Att jag inte ska gilla vad jag hör ser jag som osannolikt. Jag har fortfarande inte läst någon rapport av någon som varit och lyssnat på Ino som varit missnöjd. Om jag gillar Ino bättre än vad jag har nu är såklart en annan fråga men den frågan får jag fundera på när jag lyssnat. Inköp av allt kostar ju en del också.

Användarvisningsbild
MattiasKarlsson
Semesterfirare

Inläggav MattiasKarlsson » 2009-05-21 16:33

Du kan vara den första ;)
Insignalen ÄR referensen

Frisk

Inläggav Frisk » 2009-05-21 17:04

steveo1234 skrev:"Centerns vara eller icke vara är svår för mig. Jag kör utan center nu men tycker att det är ett problem eftersom min /&&%"# Onkyo envisas med att sätta på komprimeringen vid DD. Nu kör jag iofs DD väldigt sällan (minst 98% DTS på bluray) men de få gångerna så stör jag mig på det så mycket att jag kör 2.1 istället..."

"4 stycken AE IB 15 i nuläget men det kan komma att ändras. Antingen i form av andra basar fast jag är fundersam på att prova att dela upp dem och köra i två olika lådor. Såfort jag blir övertygad om att fler basar är bättre än en så kör jag. Integrationen i dagsläget är nära nog perfekt. Jag har iaf itne hört någon bättre men visst är jag öppen för förändring där också."

Klarar inte CR80 av att dela upp center-kanalen till frontarna? Eller var det någon ny liten låda som var på väg som skulle klara det?

Menade snarare att basarna skulle ha annan klang än INO-systemet. Men det du har nu har du ju så att säga redan, skulle det visa sig fungera mindre bra går det ju alltid förändra i efterhand.

Användarvisningsbild
steveo1234

Inläggav steveo1234 » 2009-05-21 17:07

Frisk skrev:
steveo1234 skrev:"Centerns vara eller icke vara är svår för mig. Jag kör utan center nu men tycker att det är ett problem eftersom min /&&%"# Onkyo envisas med att sätta på komprimeringen vid DD. Nu kör jag iofs DD väldigt sällan (minst 98% DTS på bluray) men de få gångerna så stör jag mig på det så mycket att jag kör 2.1 istället..."

"4 stycken AE IB 15 i nuläget men det kan komma att ändras. Antingen i form av andra basar fast jag är fundersam på att prova att dela upp dem och köra i två olika lådor. Såfort jag blir övertygad om att fler basar är bättre än en så kör jag. Integrationen i dagsläget är nära nog perfekt. Jag har iaf itne hört någon bättre men visst är jag öppen för förändring där också."

Klarar inte CR80 av att dela upp center-kanalen till frontarna? Eller var det någon ny liten låda som var på väg som skulle klara det?

Menade snarare att basarna skulle ha annan klang än INO-systemet. Men det du har nu har du ju så att säga redan, skulle det visa sig fungera mindre bra går det ju alltid förändra i efterhand.

Jag visst ja, CR80 kanske också behövs. Eller?

Basarna är delade vid 80hz och har ingen egenklang som vitt jag klarar av att identifiera så för den sakens skull ska det funka.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2009-05-21 17:30

CR80s är verkligen värt om man inte kör en DIY-lösning.

Filtret är det bästa jag hört och sett eftersom jag iallafall inte riktigt kan påstå att jag märker skillnad till es varianten mer än att lådan är hur cool som helst. Nåja, jag tittar inte på mina filter, jag lyssnar på resultatet 8)

Skall du köra slutna subbar så finns det ju en liten LT krets till CR80s också och det gör hela lösningen smutt.

Filterbrantheten på 30/18 gillar jag och justeringsmöjlighetern samt injusteringshjälpmedlen till filtret lämnar inget övrigt att önska.
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
MattiasKarlsson
Semesterfirare

Inläggav MattiasKarlsson » 2009-05-21 17:32

Håller med, cr80s är ett bra val :)
Insignalen ÄR referensen

Användarvisningsbild
hassesolo

Inläggav hassesolo » 2009-05-22 09:15

Vad kul att du skall till Tengil som ju lär ha ett superbt system efter vad man läst här. Låter han dig mäta också?
Det vore ju grymt bra om du fick stilla din nyfikenhet avseende profundusmodulerna.
Glöm inte att redovisa vad du fick fram här. :)

Användarvisningsbild
Tengil

Inläggav Tengil » 2009-05-22 09:17

hassesolo skrev:Vad kul att du skall till Tengil som ju lär ha ett superbt system efter vad man läst här. Låter han dig mäta också?
Det vore ju grymt bra om du fick stilla din nyfikenhet avseende profundusmodulerna.

Dä ä bar å mät

Vh Christer

Användarvisningsbild
macivar

Inläggav macivar » 2009-05-22 09:36

Tack för igår Christer!

Jag är fortfarande helt tagen efter gårdagens lyssningssession hos dig. De gånger jag har varit i Ingvars källare har jag ju sneglat på basmodulerna. Att nu ha fått lyssna till musik genom dem i ett rum ritat av Ingvar var något utöver det vanliga.

Tack än en gång Christer med familj som gav mig möjligheten till en upplevelse att minnas lång tid framöver!

Mikael

Användarvisningsbild
steveo1234

Inläggav steveo1234 » 2009-05-22 09:38

MagnusÖstberg skrev:CR80s är verkligen värt om man inte kör en DIY-lösning.

Filtret är det bästa jag hört och sett eftersom jag iallafall inte riktigt kan påstå att jag märker skillnad till es varianten mer än att lådan är hur cool som helst. Nåja, jag tittar inte på mina filter, jag lyssnar på resultatet 8)

Skall du köra slutna subbar så finns det ju en liten LT krets till CR80s också och det gör hela lösningen smutt.

Filterbrantheten på 30/18 gillar jag och justeringsmöjlighetern samt injusteringshjälpmedlen till filtret lämnar inget övrigt att önska.

Funderingar på separat filter har jag inte ens haft. Får väl fundera på den oxo antar jag.
Jag behöver ingen LT dock, jag har förstärkning så det räcker och blir över i botten.

Användarvisningsbild
steveo1234

Inläggav steveo1234 » 2009-05-22 09:39

hassesolo skrev:Vad kul att du skall till Tengil som ju lär ha ett superbt system efter vad man läst här. Låter han dig mäta också?

Japp. Tidpunkten glider mer och mer bara men jag ser fram emot det.
Angående mätningar så får vi se vad som hinns med och vad som är möjligt. Tengil tycker tydligen att det är ok så det finns inga direkta hinder mer än de praktiska.
Jag kommer dock att fokusera på lyssning.

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2009-05-22 09:42

Rätt! det är ju hur det låter som är det viktigaste ;)
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2009-05-22 09:54

steveo1234 skrev:Angående mätningar så får vi se vad som hinns med och vad som är möjligt. Tengil tycker tydligen att det är ok så det finns inga direkta hinder mer än de praktiska.
Jag kommer dock att fokusera på lyssning.

Ja, så får vi se om du saknar sista oktaven - pY-4 har väl 3 dB-punkten vid 14 Hz, eller något sådant. :)

Allvarligt, you're in for a treat. Litet avundsjuk på dig som skall lyssna på Ino ffg. Jag tillhör ju dem som tycker att det inte är så himla viktigt under 20 Hz, utan att det är i de övre registren som Ino exellerar. Ojojoj, dessa diskanter...

Vore dock intressant om det blir tid att mäta lite!

Användarvisningsbild
MattiasKarlsson
Semesterfirare

Inläggav MattiasKarlsson » 2009-05-22 13:47

Iaf tar er tid och lyssnar mycket och på mycket olika låtar/filmer. Det brukar vara då man mest hör skillnad, när det är lite mer varierat. Därför mina "referensskivor" har extremt olika sorters musik, från välljudande till mindre välljudande men som avslöjar brister bra.
Insignalen ÄR referensen

Användarvisningsbild
AndersP

Inläggav AndersP » 2009-05-24 16:37

steveo1234: Jag hade behållt dom fina AE IB 15. Sånna kan man bygga mycket skoj av. 4 slutna och kompenserade moduler blir kanon. i14 eller i28. Inte i56; Skippa centerkanalen till en början. 6 a2 kan räcka.
Linkwitz Orion, Ino Audio a2 och piM

"I see you've got the blues in your alligator shoes"

Användarvisningsbild
MattiasKarlsson
Semesterfirare

Inläggav MattiasKarlsson » 2009-05-24 21:52

Idag testa vi lite hos mig. ca 3 meter från högtalarna, på slow (kont) så låg jag på 119 dB! Det flytta en hel del luft kan jag säga. :lol:
Insignalen ÄR referensen

Användarvisningsbild
steveo1234

Inläggav steveo1234 » 2009-05-25 12:56

AndersP skrev:steveo1234: Jag hade behållt dom fina AE IB 15. Sånna kan man bygga mycket skoj av. 4 slutna och kompenserade moduler blir kanon. i14 eller i28. Inte i56; Skippa centerkanalen till en början. 6 a2 kan räcka.

Man är lite begränsad dock. Elementen fungerar bara som IB eller möjligtvis dipolelement pga den låga motorstyrkan. I en (liten) sluten låda klarar elementen tydligen inte av att arbeta mot lufttrycket pga svag motor.
Men, det är akademiskt. Det går inte att göra nått bättre av elementen än vad jag har gjort nu och alternativet är att göra nått liknande med antingen fler eller bättre element. Jag har eventuellt kanske möjlighet att installera 4 stycken till. Men, någonstans känns inte det helt friskt med nästan 40liter Vd i ett rum på 25m^2 med snedtak...

Just nu lutar det mot i28 så jag är har fått för mig att de spelar med avslappnat vid högre ljudtryck. Det borde iaf vara så...

6 styckan a2 låter rimligt tycker jag. Jag börjar nog med det antalet.. Ingen använder a3 av någon anledning?

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2009-05-25 13:02

a3 finns inte i sortimentet längre.
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
steveo1234

Inläggav steveo1234 » 2009-05-25 13:05

MagnusÖstberg skrev:a3 finns inte i sortimentet längre.

Det är ju en ganska god anledning till att folk inte använder den :)
Eftersom a1 inte är dimensionerad för denna uppgiften så innebär det att a2 är given då med andra ord. Och om antalet antas vara 6 stycken så är den delen därmed avklarad.

Nästa

Återgå till Wänner af Ino