Surround a1/a2 funderingar

Diskussion och gemyt om Ino-produkter, gamla som nya.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Nahaz

Surround a1/a2 funderingar

Inläggav Nahaz » 2009-06-03 22:13

Jag velar lite mellan DIY surround högtalare, a1 eller a2.

En sak som jag inte riktigt får rätt på är hur Denons Audyssey MultEQ skulle förstå dom extra kanalerna om man har 6-8 a1/a2. Autokalibreringen är ju anpassad till 1 högtalare per kanal så den borde bli helt konstig av flera?

En annan sak jag funderar på är hur man kopplar exempelvis 6 stycken a1/a2. Är det tänkt att man skall ha 3 per bakkanal i en 5 kanals anläggning eller kan man koppla 2 per kanal och 1 per kanal till dom bakre kanalerna i en 7 kanals anläggning?

Om man endast har en a1/a2 till en kanal så ligger dom ju på 12/18 ohm?
Oppo BDP-80, HTPC -> TX-NR3010 -> cr80s -> miniDSP -> Emotiva XPA-5 -> 3 x i14, pX-4, 6 x a2, 4 x slutna mupps.
Bilder: http://www.minhembio.com/Nahaz

Användarvisningsbild
wayfarer

Re: Surround a1/a2 funderingar

Inläggav wayfarer » 2009-06-05 11:14

Nahaz skrev:Jag velar lite mellan DIY surround högtalare, a1 eller a2.

En sak som jag inte riktigt får rätt på är hur Denons Audyssey MultEQ skulle förstå dom extra kanalerna om man har 6-8 a1/a2. Autokalibreringen är ju anpassad till 1 högtalare per kanal så den borde bli helt konstig av flera?

Nu är ju a1 eller a2 mycket lika laster och sätter man upp flera så bidrager det till att få en jämn frekvensgång, alltså minskar rumspåverkan av det den mäter. Nivåjusteringen borde inte vara något problem. Men jag har inte test då jag inte har någon receiver med själv EQ.

Nahaz skrev:En annan sak jag funderar på är hur man kopplar exempelvis 6 stycken a1/a2. Är det tänkt att man skall ha 3 per bakkanal i en 5 kanals anläggning eller kan man koppla 2 per kanal och 1 per kanal till dom bakre kanalerna i en 7 kanals anläggning?

Jag kör själv en 2+1+1+2 setup med a2 för en 7 kanalsanläggning. Dock beror nog valet rätt mycket på rummets form. Jag hade helt enkelt inget utrymme för fler på sidan. Dessutom satt jag rätt nära bakväggen så det kände som det passade bäst med en sådan setup. Får se hur jag gör nu när jag skall få ett djupare rum. Skulle nog vilja ha 3+1+1+3 setup.

Nahaz skrev:Om man endast har en a1/a2 till en kanal så ligger dom ju på 12/18 ohm?

Det är var manifestet säger.
Magnus Westerlund

Zatoichi: Even with my eyes wide open, I can't see a thing

Användarvisningsbild
Nicke

Inläggav Nicke » 2009-06-05 23:48

Nahaz skrev:Jag velar lite mellan DIY surround högtalare, a1 eller a2.

En annan sak jag funderar på är hur man kopplar exempelvis 6 stycken a1/a2. Är det tänkt att man skall ha 3 per bakkanal i en 5 kanals anläggning eller kan man koppla 2 per kanal och 1 per kanal till dom bakre kanalerna i en 7 kanals anläggning?

Om man endast har en a1/a2 till en kanal så ligger dom ju på 12/18 ohm?

Det där med multi assy eq är jag skeptisk till,har det på min denon 3808 men aldrig använt,skeptisk till sånt här : )

Hux flux så har man ett såndärt regnmoln över sig som gubben i kvasthilda.

Jag har 8st a2ór och mätte upp dom samt tog medelavståndet,tycker jag funkar finnemang ; )
Mvh Nicke

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2009-06-06 15:36

Nahaz skrev:...eller kan man koppla 2 per kanal och 1 per kanal till dom bakre kanalerna i en 7 kanals anläggning?

I en 7.1-anläggning är det alltid samma (mono-)ljud i båda bakkanalerna, så om man väljer 2, 4 eller 6 bakhögtalare så kommer det alltid samma ljud ur alla. Hur man väljer att fördela högtalarna på respektive kanal beror väl främst på hur rummet ser ut och var man sitter och lyssnar (och om man ibland är många personer).

Mitt råd är två (ett par) sidohögtalare placerade något framför lyssningsposition (SL/SR) men gärna fyra bakhögtalare, jämnt fördelat längs bakväggen (SBL/SBR).

Användarvisningsbild
wayfarer

Inläggav wayfarer » 2009-06-06 20:00

Jag håller med om att mycket beror på hur rummet ser ut. Men man skall nog mycket betänka vinklarna. SR och SL är ju specad att ta en rätt stor vinkel till rätt långt bak. Center bakkanalen (SBL och SBR) är ju tänkta för en relativt snäv vinkel där bak. I de flesta rum så kommer man långt med att täcka upp de bakre vinklarna med bara en till varje kanal. Medans SR och SL behöver fler.

När det gäller placeringen av sidokanalerna så håller jag med om att man skall börja med den främsta en bit framför rakt ut åt sidorna från lyssningspositionen. 20 grader framåt är helt okej. Själv har jag väl 20 grader framåt och en 0-5 grader bakom för de två jag har. Ägde jag fler a2 så skulle jag helt klart sätta ytterligare en något bakåt. Rätt troligt i mitt nya vardagsrum då det är mer långsmalt.

Dessutom är SR och SL mycket viktigare kanaler än SBL och SBR då det är mer information i dem och den finns på alla filmer. De flesta filmer saknar ju denna information och det som finns in SB kanalerna är ju oftast lokalt processat. Så för största användbarheten är SL och SR viktigare.

Sedan får man se upp med om SBL och SBR verkligen är samma eller inte. Det är det ju för material som är 6.1. Men nu finns det ju bluray filmer med 7.1 diskreta kanaler. Så det kan finnas sådan skillnader.
Magnus Westerlund

Zatoichi: Even with my eyes wide open, I can't see a thing

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2009-06-07 00:01

wayfarer skrev:Men nu finns det ju bluray filmer med 7.1 diskreta kanaler.

Oj, det visste jag inte :oops:. Någon som "hört" någon sådan film - är det stor skillnad mot 6.1? Det låter ju som att det skulle gå att få till dramatiskt mycket mer space i ljudbilden om man kunde panorera näst intill sömlöst mellan surroundkanalerna.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2009-06-07 00:26

Just därför jag kör alla surrounder dragna till steget som driver dem så jag kan koppla lite som jag vill...det kommer nog mer sånt framöver..
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
hassesolo

Inläggav hassesolo » 2009-06-07 11:02

Kalejdokom skrev:
wayfarer skrev:Men nu finns det ju bluray filmer med 7.1 diskreta kanaler.

Oj, det visste jag inte :oops:. Någon som "hört" någon sådan film - är det stor skillnad mot 6.1? Det låter ju som att det skulle gå att få till dramatiskt mycket mer space i ljudbilden om man kunde panorera näst intill sömlöst mellan surroundkanalerna.

Även Dolby Pro Logic IIx mixar ljudet separat till bakkanalerna (gör om 5.1 till 7.1 med unik information i de olika surr backkanalerna).
Jag har även hört ca ett dussin "äkta" 7.1-spår på Blu-ray och HD DVD men jag tycker inte att det är så stor skillnad från en Dolby PL IIx-ommixning. Det kan ju bero på att filmerna till bio är mixade till 5.1 och att de ommixade 7.1-spår som finns inte skiljer sig så mycket från den ommixningen som sker i recievern med PL IIx. :?

Själv har jag 6 A2 kopplade 2-1-1-2 och utplacerade av Öhman. Funkar kanon.

Återgå till Wänner af Ino