Källaren....

Diskussion och gemyt om Ino-produkter, gamla som nya.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
AndersD

Källaren....

Inläggav AndersD » 2009-06-10 22:04

Hej Alla

Så har man äntligen fått ta del av "källarupplevelsen".

Upplevelse är nog rätta ordet, på många plan. Att det skulle bli så mycket "föredrag" trodde jag inte men det var bara positivt. Jag och kompisen hade så många frågor att resterande deltagare förmodligen tröttnade när det drog ut på tiden......sorry.

Inser nu såhär i efterhand att vi var nog rätt sparsmakade i våra omdömen om ljudet.
Om Ingvar läser detta kan jag berätta att vi förmodligen var smått chockade och att vi inte hade hämtat oss riktigt ens dagen efter när vi var och hämtade mina PiP.

Under hela resan (ca 6 tim) tillbaka till Malmö var det stående samtalsämnet naturligtvis högtalare, högtalardesign, basmoduler.........och så vidare :-)

Kompisen hade näsan begravd i manifestet långa stunder men tittade upp emellanåt och mumlade då och då nåt om att börja spara till i64 :-)

Ett stort tack till Ingvar för en trevlig kväll!

/Anders

ps. Nu ska jag ut och lägga på andra omgången med färg på PiP-lådorna, snacka om att det kliar i fingrarna :-)

Användarvisningsbild
Bamsefar

Inläggav Bamsefar » 2009-06-11 09:48

Jag lockade med en kompis ut till den välkända källaren, för en överaskningsdemo... Min kompis är kräsen... Efter första stycket vad kommentare "Detta är fanimig det bästa jag hört" - och då var det bara piP som spelade, han hade inte hört pi60s eller basmodulerna. Fast han köpte just en uppsättning Profundus-Y i signaturutgåva, på stående fot - de ersatte hans dåvarande baslösning och han är fortfarande lyrisk... Hade han inte investerat mycket i huvudhögtalarna han idag fortfarande äger så misstänker jag att ett par i32s hade stått där...

Eller ett par piP - det var ju det jävligaste han hört...
Best Regards
Bamsefar

Användarvisningsbild
AndersD

Inläggav AndersD » 2009-06-11 10:29

Att Ingvar brukar börja demon med att spela på PiP hade jag läst i någon tråd här på faktiskt så på sätt och vis hade jag förberett mig på detta.

När jag satt där i mörkret och lyssnade blev jag dock väldigt osäker, sunda förnuftet (eller rättare sagt min felinformerade hjärna) sade mig att det var fysiskt omöjligt att det kunde låta som det gjorde från dessa små lådor.

Jag är mycket imponerad av både PiP och pi60s. PiPen levererar ett perspektiv och en stereobild som jag aldrig upplevt tidigare plus att den faktiskt klarar av hyggligt låga frekvenser utan att krokna, smått fantastiskt för en högtalare av denna storleken (och det priset!).

pi60s å andra sidan briljerar på de flesta parametrar, förrutom det faktum att de spelade helt klippfast stadigt i basregistret var jag mest imponerad av mjukheten i ljudet. S-ljud som kan bli lite vassa på ALLA mina par högtalare här hemma (jag har rätt många :-)) var som helt bortblåst på pi60s, en fantastisk högtalare.

Misstänker att jag får ducka när jag berättar att både jag och kompisen tyckte att PiPen levererade ett stereoperspektiv som var ett litet litet snäpp bättre än pi60s.

Lyssningssessionen i måndags kommer garanterat att innebära en högre belastning för bankkontot framöver.......ett delat system hade varit mums. 8)

/Anders

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2009-06-11 10:58

Har någon hört andra högtalare (än Ino) i ett optimerat rum, a la Ingvars källare? Ingvar själv brukar ju hävda att rummet har en stor del av orsaken till välljudet.

Jag vill inte hävda att pi-högtalare inte är utmärkta, långt därifrån, men jag undrar hur bra andra märken kan låta om man satsar lika mycket på rummet.
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
schmutziger
Felfasarn

Inläggav schmutziger » 2009-06-11 12:37

Var hemma hos en kompis som jag köpte pIP till igår.
DE STOD PÅ GOLVET! skällde ut honom lite på skoj, satte upp dem på ett par snygga lådor vinklade in dem korrekt o sen gjorde vi inte så mycket mer den kvällen än att lyssna på musik o snacka skit!

"Vilken sjukt stor skillnad det blev! Nu låter det ju lika bra i köket som det lät här innan!" -Det var kul då han inte är särskilt hifi intresserad. eller ska jag säga var... hehe

Det var kul o se hur fascinationen steg hos honom och hur kul det var att lyssna på musik när det låter bra!
Så det blir nog matt och tavelinköp till vardagsrummet snart!
ps Han håller på och renoverar hela huset, kanske kommer att ta ett litet längre tag nu... :D

Användarvisningsbild
andershelin

Inläggav andershelin » 2009-06-12 02:53

Misstänker att jag får ducka när jag berättar att både jag och kompisen tyckte att PiPen levererade ett stereoperspektiv som var ett litet litet snäpp bättre än pi60s.

/Anders[/quote]

Du behöver inte ducka.......jag håller med dig lite där faktiskt. piP är heeeeelt fantastisk på detta.

Anders
Pioneer 668 DV--Denon 2105--NAD 208--Ino Audio pi60 samt bs60, a2.
Panasonic DP-UB820
Harmony Design Ear 90
B&W P7, B&W PI7, Denon AH-D9200, Denon AH-D7200, Denon AH-D5000

Användarvisningsbild
MattiasKarlsson
Semesterfirare

Inläggav MattiasKarlsson » 2009-06-12 09:06

perstromgren skrev:Har någon hört andra högtalare (än Ino) i ett optimerat rum, a la Ingvars källare? Ingvar själv brukar ju hävda att rummet har en stor del av orsaken till välljudet.

Jag vill inte hävda att pi-högtalare inte är utmärkta, långt därifrån, men jag undrar hur bra andra märken kan låta om man satsar lika mycket på rummet.

Det finns någon på MHB som jämfört pi60/pip mot XTZ prylar i ett fixat rum.
Jag skulle vilja påstå att inte alla högtalare trivs i ett bättre rum om man ser till det faktum att man hör mer av vad högtalaren återger. :)
För ett trollfritt Faktiskt: Ignore är din vän :)
Insignalen ÄR referensen

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2009-06-12 13:28

Det kan ju också tänkas att det finns de som räknat med vad som sker i ett normalt vardagsrum - och de fungerar ju inte som avsett i ett akustikreglerat rum ;)
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

zirro77

Inläggav zirro77 » 2009-06-13 12:44

Bra tanke där "osten"! Det finns ju många utgångspunkter man kan ha när man utvecklar högtalare....
Har bara fått kortversionen av demon i källaren då jag köpte mina piPs.
Det gav dock sådan mersmak att jag ska försöka få tid att åka upp igen. Självklart ska jag då försöka lura med en kompis som har en väldigt påkostad anläggning.
Tog med piP:arna till hans lyssningsrum och de gjorde definitivt inte bort sig jämfört med hans högtalare i 65000:- kronorsklassen. 8O
CD-fix, Amplifix, Ino piPs

Användarvisningsbild
Wolfie
Inrökt

Inläggav Wolfie » 2009-06-15 08:00

Jag har använt både mina i28 (+prof X-4) och mina piP både i obehandlat
och akustikbehandlat rum...

Måste säga att jag aldrig hört högtalare låta bättre även i ett helt obehandlat rum.

Det är sjukt vilka bergfasta stereo-bilder som Inos högtalare målar
upp.

Jag har tidigare faktiskt aldrig varit med om att högtalaren målar upp
en stereo-bild som inte ändrar sig trots att en människa ställt sig i vägen
för den ena högtalaren... Det är som att stereobilden bara finns där ändå.

Nu vill jag få tid till att åka till Sthlm för att hämta mina piM så jag får lite
bakgrundsmusik i vardagsrummet igen :)
Inga anknytningar

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2009-06-15 09:11

Wolfie skrev:Det är sjukt vilka bergfasta stereo-bilder som Inos högtalare målar upp.

Det är synd att detta ska vara förbehållet den inre kretsen. Jag skulle vilja se produkterna på öppna marknaden i större utsträckning. Det kanske kommer, om Guru börjar säljas till slutkonsument i Sverige.
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
AndersD

Inläggav AndersD » 2009-06-15 10:54

Såja, nu har jag äntligen fått tummen ur och målat/monterat mina nya PiP.

Ser lite lustigt ut när de är placerade jämte mina ordinarie frontar. 8)

Snacka om David och Goliat......och vi vet ju alla hur det gick :wink:

Lyssningsintryck kommer...... (och ja, jag är medveten om att PiPen trivs bäst med dämpad vägg, detta är bara provisoriskt)

Bild

Bild

Användarvisningsbild
AndersD

Inläggav AndersD » 2009-06-15 10:58

perstromgren skrev:Det är synd att detta ska vara förbehållet den inre kretsen. Jag skulle vilja se produkterna på öppna marknaden i större utsträckning. Det kanske kommer, om Guru börjar säljas till slutkonsument i Sverige.

Vad menar du med "inre kretsen"?
Det är ju bara att ringa till Öhman och boka tid!

Guru kommer inte att säljas i Sverige, enligt Öhman är detta en överenskommelse mellan honom och Guru.

/Anders

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2009-06-15 11:02

diesel: Uj vad sugen jag blev på att lyssna på di stora :D
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2009-06-15 11:02

diesel skrev:
perstromgren skrev:Det är synd att detta ska vara förbehållet den inre kretsen. Jag skulle vilja se produkterna på öppna marknaden i större utsträckning. Det kanske kommer, om Guru börjar säljas till slutkonsument i Sverige.

Bara och bara. Han gör ju inte reklam för sig, så det är väl bara folk som hänger här och på hembio-stället som får reda på att Ino finns. Enligt IÖ själv vill han inte ha mer försäljning än han redan har.

Dessutom har jag litet svårt att smälta att en musikälskare i Göteborg inte ska kunna köpa produkterna lokalt, utan vara tvungen att boka tid i Stockholm, åka dit, samt sedan vänta ett halvår (eller vad nu en typisk väntetid på en pi60 är) innan leverans.

Produkterna är säkert alldeles oerhört bra, men man måste vara insatt för att få tag i dem. Det tycker jag är tråkigt, om än förståeligt ur Ingvars synvinkel.
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2009-06-15 11:10

Jisses vad högt upp diskanterna på de stora sitter...
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
profbd
Inaktiverad

Inläggav profbd » 2009-06-15 11:35

är inte det ett par cabbasse carrone?
"Lasse spikade fast pungen på väggen - Det borde finnas varningar på hammaren"

Användarvisningsbild
AndersD

Inläggav AndersD » 2009-06-15 11:42

MagnusÖstberg skrev:Jisses vad högt upp diskanterna på de stora sitter...

Japp, det finns liksom inte plats längre ner :lol:

Användarvisningsbild
AndersD

Inläggav AndersD » 2009-06-15 11:47

profbd skrev:är inte det ett par cabbasse carrone?

Cabasse Colonne 135

Har haft dem i snart tio år så det börjar bli dags för byte......

Inte mot PiP dock, de har jag mest köpt för att testa lite och se vad det här med INO är egentligen.

Kanske ett par i28 eller i32 eller nåt lite längre fram

/Anders

Användarvisningsbild
AndersD

Inläggav AndersD » 2009-06-15 12:00

perstromgren skrev:
diesel skrev:

Bara och bara. Han gör ju inte reklam för sig, så det är väl bara folk som hänger här och på hembio-stället som får reda på att Ino finns. Enligt IÖ själv vill han inte ha mer försäljning än han redan har.

Dessutom har jag litet svårt att smälta att en musikälskare i Göteborg inte ska kunna köpa produkterna lokalt, utan vara tvungen att boka tid i Stockholm, åka dit, samt sedan vänta ett halvår (eller vad nu en typisk väntetid på en pi60 är) innan leverans.

Produkterna är säkert alldeles oerhört bra, men man måste vara insatt för att få tag i dem. Det tycker jag är tråkigt, om än förståeligt ur Ingvars synvinkel.

Om vi nu ska fortsätta OT....

Jag kan delvis hålla med dig men tycker ändå att "den inre kretsen" är ett väldigt dåligt ordval när vem som helst kan boka tid för demo.

Angående den musikälskande Göteborgaren.
Hittar man något man verkligen gillar är man nog beredd på att resa till Täby för att göra affär.

Hur många återförsäljare för Ferrari har du i Karlstad?

/Anders

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2009-06-15 12:29

diesel skrev:Jag kan delvis hålla med dig men tycker ändå att "den inre kretsen" är ett väldigt dåligt ordval när vem som helst kan boka tid för demo.

... som vet om att Ino finns. Men visst, "den inre kretsen" kanske är allt för smalt. Skillnaden mellan Ferrari och Ino är att alla bilintresserade känner till Ferrari.

Man kan visserligen inte köpa Quad i Karlstad heller, men det går fint att stega in på klubben och beställa ett par B&W 801 eller 802. Ingen (utom IÖ, då) skulle väl bli ledsen om piP eller pi60 fanns till salu hos de riktigt seriösa hifihandlarna?
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
AndersD

Inläggav AndersD » 2009-06-15 12:49

perstromgren skrev:
diesel skrev:Jag kan delvis hålla med dig men tycker ändå att "den inre kretsen" är ett väldigt dåligt ordval när vem som helst kan boka tid för demo.

... som vet om att Ino finns....

Det håller jag med om. Ska ärligt erkänna att min kännedom om INO kom först för två år sedan när jag hittade detta forumet.

Vi kan nog vara överens......man vill ju "sprida budskapet" till alla ovetande!

Att Guru hade kunnat råda bot på detta är ju helt klart och jag tycker det är lite märkligt att de inte får sälja i Sverige. Tror knappast de hade konkurrerat med INOs högtalare, dessutom vill ju inte Öhman sälja mer än han gör.

Men men, onödigt att spekulera, detta är Öhmans val och då respekterar vi det helt enkelt.

/Anders

Användarvisningsbild
m_persson79

Inläggav m_persson79 » 2009-06-15 12:58

[OT]
diesel, jag hade nog ändå ställt in piP mot väggen/elementen och flyttat lite på di store som lär agera förstareflex för piP.
[/OT]
Lenovo-laptop -> Yamaha-reciever -> pK & lite fluff.

Användarvisningsbild
AndersD

Inläggav AndersD » 2009-06-15 13:07

m_persson79 skrev:[OT]
diesel, jag hade nog ändå ställt in piP mot väggen/elementen och flyttat lite på di store som lär agera förstareflex för piP.
[/OT]

Jag ska plocka bort "di store" helt och hållet när det blir tid till lite seriös lyssning, och flytta bak PiParna till väggen (eller rättare sagt prova diverse avstånd).

Öhman har faktiskt PiParna placerade en bit ut i demorummet, just tack vare att de står nära en annan högtalare (i detta fallet ett par pi60s)

/Anders

Användarvisningsbild
andershelin

Inläggav andershelin » 2009-06-15 14:17

Snacka om David och Goliat......och vi vet ju alla hur det gick :wink:

Nej, jag vet inte....kan du hänvisa någonstans?

Anders
Panasonic DP-UB820
Harmony Design Ear 90

Användarvisningsbild
AndersD

Inläggav AndersD » 2009-06-15 14:43

andershelin skrev:Snacka om David och Goliat......och vi vet ju alla hur det gick :wink:

Nej, jag vet inte....kan du hänvisa någonstans?

Anders

Bara ett talesätt, liten kille som läxar upp en stor jätte.

Om jag ska hänvisa någonstans får det bli......typ Bibeln 8)

/Anders

Användarvisningsbild
andershelin

Inläggav andershelin » 2009-06-15 15:35

Ahhh!!!

Nu menar jag inte det bibliska uttryckets utgång utan hur/om de två högtalarna provats mot varandra.....

Men kanske blev resultatet detsamma som i bibeln?

Anders
Panasonic DP-UB820
Harmony Design Ear 90

Användarvisningsbild
AndersD

Inläggav AndersD » 2009-06-15 15:54

andershelin skrev:Ahhh!!!

Nu menar jag inte det bibliska uttryckets utgång utan hur/om de två högtalarna provats mot varandra.....

Men kanske blev resultatet detsamma som i bibeln?

Anders

Jag vet inte ännu, behövs lite längre tid av intryck för att kunna kora en "vinnare" (tycker jag).

Det jag däremot kan säga såhär lite snabbt är att PiPen imponerar stort när det gäller djup i basåtergivning och stereoperspektiv. Ytterligare en parameter som imponerar är att man har svårt att veta hur högt man spelar, det låter väldigt oansträngt oavsett hur starkt man spelar.

Om man jämför med Cabasserna så känns de lägsta registren i PiP lite "otydliga" men PiPen går djupare. Stereobilden är bättre på PiP men det är inga stora skillnader.

PiPen låter vidare helt oansträngd på alla volymer emedan Cabassen imponerar mest på starka volymer. Dock tycker jag att musiken har lite svårt att "släppa" från PiP, det behövs lite ljudtryck för att de verkligen ska visa sitt rätta jag.......kanske en inspelningsfråga?

Dessa väldigt snabba omdömen kan mycket väl ändras med tiden, PiParna har bara spelat i ett par timmar hitintills och egentligen ska man nog inte bedöma ett par högtalare förrän ordentlig inspelning gjorts.

/Anders

Användarvisningsbild
andershelin

Inläggav andershelin » 2009-06-15 15:58

Det där låter ju riktigt intressant......hur ligger/låg prisbilden på de där kolosserna?

Anders
Panasonic DP-UB820
Harmony Design Ear 90

Användarvisningsbild
AndersD

Inläggav AndersD » 2009-06-15 16:00

andershelin skrev:Det där låter ju riktigt intressant......hur ligger/låg prisbilden på de där kolosserna?

Anders

Ca 50000 1995

(jag köpte begagnade för 22000 1999)

Nästa

Återgå till Wänner af Ino