Moderator: Redaktörer
Det är ju samma rum det ske izapanasta skrev:Såna jämförelser är det många härinne som inte gillar , Lyssna på högtalare i samma rum är enda sättet enligt mig att avgöra vilket par man gillar mest med tanke på hur mkt akustic ock elektronik kan påverka (eller?)
Förstod vad du menade ,lite ironi från min sida bara eftersom jag blivit tillrättavisad förut om att högtalare lyssnar man inte på samtidigt ,a+b tester är förkastliga osv .Bättre att det går lång tid mellan lyssningarna så man hinner glömma hur föregående par lät (rimmar bra, sunt förnuft om man vill ta reda på vilket par man gillar bäst?) nääää..._Fredrik_ skrev:Det är ju samma rum det ske izapanasta skrev:Såna jämförelser är det många härinne som inte gillar , Lyssna på högtalare i samma rum är enda sättet enligt mig att avgöra vilket par man gillar mest med tanke på hur mkt akustic ock elektronik kan påverka (eller?)
Men elektroniken blir inte den samma, då Genelec är ett aktivt system.
MattiasKarlsson skrev:Problemet med A/B testa högtalare är väl snarare så att man fokuserar lätt på skillnaderna istället för ljudet. Saker som sticker ut kan lätt bli bra, fast i slutändan så inser man att det är en färgning man inte gillar.
Men visst kan man testa
_Fredrik_ skrev:Ja, folk verkar inte vilja träffas och dricka surfika med mig. Tack för stödet Steveo
_Fredrik_ skrev:Jag är snygg, det avskräcker inteStrauss skrev:_Fredrik_ skrev:Ja, folk verkar inte vilja träffas och dricka surfika med mig. Tack för stödet Steveo
Jag tror din avatar avskräcker de flesta![]()
zapanasta skrev:Tror nog denna negativa inställning till att a+b testa högtalare grundar sig mycket i att en del helt enkelt inte vågar .Tänk va hemst om nåt annat skulle låta bättre
Det kan ju vara så att man inte upplever några större skillader, det är ju en ganska intressant erfarenhet.MattiasKarlsson skrev:Men visst kan man A/B jämföra om man vill det, men det finns massa fallgropar så frågan är om det ger så mycket mer?
Det är nog ingen dum ide heller om möjligheten finns att lyssna på paren på samma ställe med samma elektronik ,annars är en sån bedömmning omöjlig iom att det skiljer så mkt i acustik mellan olika rum. Ex ,2 par högtalare låter i det närmaste identiska ,ena försäljaren har sina i ett väldigt dåligt lyssningsrum,den andra i ett acustikbehandlat rum .Han med högtalarna i det acustikbehandlade får naturligtvis mkt mer lovord ock fler par sålda iom att det låter mkt bättre därMattiasKarlsson skrev:Jo, men frågan är om det inte är bättre att först lyssna en längre stund på båda för att SEN jämföra. Det tror jag är bättre val om man måste jämföra mot varandra. Själv så tycker jag det är smart att välja väldiga olik och komplex musik som gör det lätt att höra fel.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 13 gäster