pi60 och a1

Diskussion och gemyt om Ino-produkter, gamla som nya.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
pinoccio

pi60 och a1

Inläggav pinoccio » 2009-08-30 14:30

Fullt medveten om att a1 eg hör ihop med piP. :roll:

Men hur fel blir pi60 och a1?
Skulle det vara en direkt dum uppsättning? :?

Någon här lär ju ha provat...

a2 är så pass dyra, och jag kollar så pass lite på film att det inte riktigt motiverar pengen.

Har piPs idag och ska köpa nya bakhögtalare.
Men även ett par pi60 står på agendan hyggligt snart. :D så....

Användarvisningsbild
mrGaskill
Semesterfirare

Inläggav mrGaskill » 2009-08-30 14:40

Jag har blandat både a1 (på lån) och a2 (mina) till pi60. Jag tyckte det lät jättemysigt (min subjektiva uppfattning. ) 8)
Bamsefar har väl a1:or till sina i36es i veronalönn eller vad det nu är?
Lite olika bud huruvida vad som ska vara till vad. Men oavsett vad så låter det nog prima. :)

(Mina tankar, utan att låta som någon messerschmitt).

Förstår för övrigt tankegångarna. a2 är rätt kostsamma om man har normal budget och inte kör surround så ofta. (Men säkerligen väldigt billiga i konkurrens med övriga surroundsystem av den kvaliteten.)
"we have assumed control!"

Användarvisningsbild
blixten_no1

Inläggav blixten_no1 » 2009-08-30 14:40

har fått förklaringen av IÖ så länge du inte spelar högre än vad piP klara med a1or med pi60 så går det att använda :)

men bamsefar här på forumet hade ju a1 till pi60, även större ino system.

jag tycker att det inte är jätte viktigt att "känna" smällen från bakhögtalarna som man gör med a2orna.

men alla är ju olika :)

Användarvisningsbild
mrGaskill
Semesterfirare

Inläggav mrGaskill » 2009-08-30 14:44

Hm :? Jag fick en förklaring något i stil med att "nej de är inte vågformsåterskapande / kompatibla med pi60 " eller nåt sånt.

Ingvar? Förklaring en gång för alla, bitte :-)
"Bryt" gärna på bondsvenska så att vi från landsorten begriper ;)
"we have assumed control!"

Användarvisningsbild
pinoccio

Inläggav pinoccio » 2009-08-30 15:51

mrGaskill skrev:Förstår för övrigt tankegångarna. a2 är rätt kostsamma om man har normal budget och inte kör surround så ofta. (Men säkerligen väldigt billiga i konkurrens med övriga surroundsystem av den kvaliteten.)

Jo, man måste nog inse hur bortskämd man är, att man haft råd med så bra ljud som man faktiskt har. :D

Nu har jag haft mina piPs i 4 år, och jag förundas över dom än, varje gång jag lyssnar.
Ngn annan uppgradering än pi60 har jag väldigt svårt att tänka mig.

Hela mitt system har inte kostat mig mer än totalt 25k, men då har jag haft riktigt fina priser på det andra också.
Ljudet det ger mig är nog svårslaget under 100k om allt köpts till ordinariepris och Ino inte funnits.

Den budgeten har jag absolut inte! :cry:

Kul att det vekar som att a1 kan låta finfint till pi60 ändå.
a2 blir inte bara svårt att motivera ekonomiskt, det blir även rätt omöjligt att ens köpa.

Varför kan ingen bara råka sätta in massa pengar på mitt konto så man slapp fundera på sånt här :?: :lol:

Användarvisningsbild
screen
interlaced

Inläggav screen » 2009-08-30 17:36

Nu vet jag att det inte är så lämpligt kanske att ha för få a2:or men du skulle också kunna köpa ett par i taget om det nu är så betungande för ekonomin. Jag menar att: Just nu har du inga surrounder alls och om du köper ett par som placeras väl så har du redan där en 100%:ig skillnad mot nu. Köper du sedan ett par till lite längre fram så har du förmodligen en 75%:ig skillnad igen o.s.v...

Jag skulle absolut gå den vägen hellre än att fundera på om jag gör rätt. M.a.o. gör rätt från början och se slutet i ett längre perspektiv. Att köpa fel saker bara för att man inte har råd för stunden är att lura sig själv. Det blir ändå bara dyrare i längden, garranterat!

all my öre...
Mvh Björn//

Visst fan är masur vackert!
http://i28.photobucket.com/albums/c213/ ... /TS330.jpg

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2009-08-30 17:55

Det kommer hela tiden upp trådar om man kan köra a1 mot vad som helst.

Läs dom - argumenten går i cirklar ;)

Det är populärt med inflationstänk inom Inogänget..
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
EA_73

Inläggav EA_73 » 2009-08-30 19:01

Kör på a1:orna. Lätta att sälja när det blir dax för uppgradering :D
Lite snyggare i ett vardagsrum också då de är riktigt små.
_,_,_,_,_,_,_,_,_,_,_,_,_,_,_,_,_,_,_

Användarvisningsbild
pinoccio

Inläggav pinoccio » 2009-08-30 19:21

screen skrev:Nu vet jag att det inte är så lämpligt kanske att ha för få a2:or men du skulle också kunna köpa ett par i taget om det nu är så betungande för ekonomin. Jag menar att: Just nu har du inga surrounder alls och om du köper ett par som placeras väl så har du redan där en 100%:ig skillnad mot nu. Köper du sedan ett par till lite längre fram så har du förmodligen en 75%:ig skillnad igen o.s.v...

Jag skulle absolut gå den vägen hellre än att fundera på om jag gör rätt. M.a.o. gör rätt från början och se slutet i ett längre perspektiv. Att köpa fel saker bara för att man inte har råd för stunden är att lura sig själv. Det blir ändå bara dyrare i längden, garranterat!

all my öre...

Helt klart en bra tanke.
Lite det jag är rädd för, att jag biter mig i svansen.
Jag är inte den som brukar ha suget att köpa massa nytt hela tiden, så jag vet att dom blir med LÄNGE.
Även om det just nu bytts lite väl friskt kanske.

Helt underbar motsägelse va? :lol:
Kanske är ett tecken på förnekelse bara...

Jodå, jag har surrounder nu, men dom är inte kul ett dugg. :(

En annan tanke är lite som EA_73 skrev också. Dom är små.
I mitt lilla fåniga vardagsrum blir det "ganska" mycket med en uppsättning a2

Har ingen fröken som motsäger sig mina byggen, men just nu är det nog jag själv som söker ett mått av WAF :oops:

Äh, man kanske helt enkelt ska börja med pi60 och ta bakkanalerna senare. :?

Användarvisningsbild
pinoccio

Inläggav pinoccio » 2009-08-30 19:27

MagnusÖstberg skrev:Det kommer hela tiden upp trådar om man kan köra a1 mot vad som helst.

Läs dom - argumenten går i cirklar ;)

Det är populärt med inflationstänk inom Inogänget..

Kanske borde sökt lite på det först.. :oops:

Svaret fann jag i denna tråd: http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... ht=pi60+a1

Tack för hjälpen av er iaf! :)

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2009-08-30 20:05

Jag kan bara säga att jag känner flera som valt a1 och ingen som ångrat sig.

Det är en pioriteringsfråga skulle jag påstå - är surroundljudet värt det a2 kostar för mig?

Jag har valt fler och mindre, men jag räknas nog inte eftersom jag valt element som inte är Ino, som krånglar till det mer men där jag får ett bättre pris/prestandaförhållande som jag ser det.

Med detta krångliga inlägg vill jag alltså påstå att a1 är överdjävlig och inte skall förkastas på andra grunder än att man möjligen vill kunna sträcka upp frekvensen uppåt - eller spela starkare än a1 förmår. Men 6st a1 spelar riktigt starkt, naturligtvis inte i paritet med pi60 maxkapacitet - men använder du den idag när du ser på film?

Bara några tankar...
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
pinoccio

Inläggav pinoccio » 2009-08-30 22:33

Läste som sagt förra tråden, och om jag inte missförstog vår käre ingenjör, så funkar nog a1 till fullo för mig. 6 a1 lär bli bättre än 4 a2 för mig skulle jag tro.

Jag lyssnar sällan speciellt högt, plus att jag bor i lght och lär göra i många år framöver.
Poängen med att byta till pi60 är egentligen den saknade botten i basen, och det oerhörda lugn i ljudet pi60 ger kontra piPs.
Högvolym-kapaciteten är för mig ganska ointressant.
Har bara hittat en film då jag trodde piPs skulle krokna rejält.
I ngn av Pirates-filmerna är det ett kanonmuller på MKT låg frekvens och hyggligt hög volym.
Då small dom i botten rejält trots att det inte var högt alls. :(

Nä, min respekt för IÖ och hans högtalare är stor.
a1 lär ju vara sju resor bättre än det mesta i rimlig prisklass på marknaden. a2 kan nog vara att sikta lite väl högt, även om 6 a2 självklart skulle vara ÄNNU roligare. :)
Man blir ju sjukt bortskämd med bra prylar. Skulle vara svårt att tvingas byta ner sig.

Man har ju även en hel del annat man vill lägga pengar på också.
Och på min snickarlön får man tänka efter lite extra innan man handlar tyvärr. :cry:

Användarvisningsbild
andershelin

Inläggav andershelin » 2009-08-31 19:07

.
Har bara hittat en film då jag trodde piPs skulle krokna rejält.
I ngn av Pirates-filmerna är det ett kanonmuller på MKT låg frekvens och hyggligt hög volym.
Då small dom i botten rejält trots att det inte var högt alls. :(

Vilken av filmerna och vilket avsnitt....kommer du ihåg? Vill prova med mina pi60/A2...

Anders
Pioneer 668 DV--Denon 2105--NAD 208--Ino Audio pi60 samt bs60, a2.
Panasonic DP-UB820
Harmony Design Ear 90
B&W P7, B&W PI7, Denon AH-D9200, Denon AH-D7200, Denon AH-D5000

Återgå till Wänner af Ino