Ni som gått från två basmoduler till fler.

Diskussion och gemyt om Ino-produkter, gamla som nya.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
_Fredrik_
Hans Solo

Ni som gått från två basmoduler till fler.

Inläggav _Fredrik_ » 2009-09-10 16:08

Nu har jag haft i14 och pp-2 i en evighet och börjar bli sugen på att förbättra saker. Jag har fått för mig att största lyftet är att gå från en eller ingen modul till två, vad säger ni som gått vidare från två? Berätta gärna om placering i ert rum och hur ni kom fram till den. För mig skulle dom troligen hamna som en rad mellan sidosystemet.
Hifi Is Great Everyday

Användarvisningsbild
m_persson79

Inläggav m_persson79 » 2009-09-10 16:50

Jag vet inte om jag vågar följa denna tråden. :?

Men det kommer jag nog. :)
Lenovo-laptop -> Yamaha-reciever -> pK & lite fluff.

Användarvisningsbild
norman

Inläggav norman » 2009-09-10 17:14

Jag har gått från två till fyra och jag får en klar förbättring i mitt rum. De står på rad vid högtalarväggen.

(Jag hade dock inte lika stora problem med två stycken i mitt förra rum, så det är ganska rumsberoende => du borde kanske helst testa innan du köper)

Användarvisningsbild
Aerob

Inläggav Aerob » 2009-09-10 18:10

Jag gick direkt från 0 till 4. Nu nalkas det 6. Eller kanske 10.
Jag återkommer i saken när allt är på plats.

Användarvisningsbild
bassman

Inläggav bassman » 2009-09-10 18:33

Å jag snickrar på prof x2 moduler, skall förhoppningsvis kexa å limma ihop dom under helgen. Det skall bli spännande höra vad dom tillför till piP :)
Skidåkarens rättesnöre, är att tänka efter före. © R Eriksson

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2009-09-10 18:54

Jag är inte representativ :)

Men jag gick från noll till sex basmoduler och det gjorde väldig skillnad. Utspridda efter högtalarväggen.
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
schmutziger
Felfasarn

Inläggav schmutziger » 2009-09-10 19:27

chockerande skillnad att gå från oa51 till oa51+ 2st 10" särskilt map hur mycket starkare man kunde spela.
Oa51 fullrange säger stopp lite för snabbt om man lyssnar på Infected.
Med 2 basar drivna med 50w kunde jag helt plötsligt spela väldigt högt, sen började jag mata oa51 med 200 rotel watt o det lät ännu bättre vid höga volymer.
Med 4 basar drivna med 2x300w i 8ohm så är det öronen eller grannarna i fastigheten som säger stopp först....
(Är väldigt glad över att gubben som bor bakom högtalarväggen är döv..8) )

Vidare till de stora skillnaderna

utan basar:
väldigt många toppar o dalar, gick inte särskilt jättedjupt, inte jättemycket SPL

2 Basar:
SPL i massor, inte mycket musik som får en att oroa sig för att basarna rör sig mycket. Infected med låten The Gathering ca 20s in v ar ett litet orosmoment då...
6-8 större "snabba" dippar o förstärkningar

4 basar
löjlig kapacitet
2 större "långsamma" dippar.
Vid starka utbrott i film blir man "klubbad" av en vägg av bassljud

På linje var bäst, stackade i hörnen var basen mer lik återgivningen med 2 basar, lite oroligare och så.

Ta detta med en nypa salt då det enda som är Ino i min anläggning är diskanten så det kanske bli annorlunda...... :roll: :wink:

Användarvisningsbild
oa51

Inläggav oa51 » 2009-09-10 19:37

Jag är egentligen inte heller representativ i denna INO- tråd (har bara två a1 i TV- rummet och de ger inte mycket bas)

I mitt fall gick jag från två moduler i främre hörnen, som trots att de gav en maffig bas exiterade en massa rumsnoder som gjorde lyssningen jobbig på ganska många skivor.

Uppgradering till sex moduler, (2 nere under huvudhögtalarna, 2 nere i främre hörn och 2 i rummets bakre del, en uppe och en nere) gav ett lugn i lyssningen och en oslagbar närvarokänsla samtidigt som det "mullrar" då det ska.

Användarvisningsbild
_Fredrik_
Hans Solo

Inläggav _Fredrik_ » 2009-09-10 20:05

Oj det låter spännande hörni! Jag är alltså inte främst ut efter mer kräm, utan rakare frekvensgång. Mogen som jag är :P Det blir till o "jaga" två pp för mig tror.
Hifi Is Great Everyday

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2009-09-10 20:14

_Fredrik_ skrev:Oj det låter spännande hörni! Jag är alltså inte främst ut efter mer kräm, utan rakare frekvensgång. Mogen som jag är :P Det blir till o "jaga" två pp för mig tror.
Det var mitt skäl med.
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
schmutziger
Felfasarn

Inläggav schmutziger » 2009-09-10 20:15

_Fredrik_ skrev:Oj det låter spännande hörni! Jag är alltså inte främst ut efter mer kräm, utan rakare frekvensgång. Mogen som jag är :P Det blir till o "jaga" två pp för mig tror.

Grejen är den att man höjer volymen för det blir roligare, låter bättre!
Du säger att du egentligen inte vill spela högre men jag lovar du kommer att göra det iaf!!

Sen såg jag ett litet fel:

4basar:
2 förstärkningar ska det vara och det var kring rumsbredden aka 49Hz o det dubbla. Rätt ska va rätt! Delade vid 120Hz när jag testade det...

Användarvisningsbild
_Fredrik_
Hans Solo

Inläggav _Fredrik_ » 2009-09-10 20:22

schmutziger skrev:

Grejen är den att man höjer volymen för det blir roligare, låter bättre!
Du säger att du egentligen inte vill spela högre men jag lovar du kommer att göra det iaf!!
Jo så är det nog, eller så är det redan. Men det är mest i undantags fall.
Hifi Is Great Everyday

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2009-09-10 21:31

Jag kommer att på Lördag vara med profondusP-4 och det ska bli ruskigt kul ! :D

Har tidigare kört med 1,2 och 4st moduler (dock inte Ino innan..) , och jag kan bara instämma i att inte bara tjänar man verkligen jätte mycket i ljudtryckskapacitet, utan man får (rätt placerade) också en mycket jämnare och bättre bas på alla sätt.
För mig va det en självklarhet att jag skulle ha 4st moduler no när det blev ProfondusP :)

Sedan det fina cr80s filtret också, för att verkligen inte kompromissa..;)

Senare så satsar jag på att antingen ha 6-8st pX moduler eller 4-6st pY moduler. helt beroende på storleken på rummet och hur ekonomin ser ut då.
Men jag är till viss del basnarkoman (jo, och jag vågar erkänna det.. :oops: men jag tippar på att jag ej är ensam på detta form så... 8) )
Och efter som jag är basnarkoman så vill jag ha löjligt med kapacitet i just basen, men jag är absolut inte bered att kompromissa alls på kvaliteten !
och därför är det också så otroligt kul att man får båda kvantitet och kvalitet med flera moduler... :D
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

Användarvisningsbild
lennartj

Inläggav lennartj » 2009-09-10 22:58

Vet inte om jag ska yttra mig utanför Carlsson Illuminati.

Jag gick direkt från 0 till 4 subbar med de ryktbara Bremen/Aurasound-elementen i slutna 25 l lådor. En är placerad i takhörn, en i golvhörn och de andra två lite osymmetriskt vid varsin långvägg.
Samtliga är på några decimeter när på samma avstånd från favoritfåtöljen.
Endast ena halvan av mitt långsmala rum är musiklyssningsdel.

Mina Carlsson OA52 ensamma drog igång en 15 dB resonanstpp vid 50 Hz, som i princip eliminerades med ino cr80s+infra filter till subbbarna som drivs i mono med 1 kW ICEpower. Jag mäter upp en nästan osannolikt jämn frekvensgång under 100 Hz kring lyssningsplatsen med en överkompensering under 40 Hz som peakar nästan 10 dB högre vid 13 Hz. Visst kan jag ratta ner den, men det är inget kul :roll:

Nästan ingen "vanlig" musik innehåller bas under 40 Hz, så mitt lyft vid lägre frekvenser färgar inte återgivningen alls, men när det finns något därnere känns det rejält. Förstärkareffekten är mer än tillräcklig tillsammans med de effektiva Bremen-elementen även i en lägenhet med god överhörningsdämpning mot grannarna.

Jag har en del obskyra skivor från http://www.dronerecords.de/ som ger mig lätt yrsel och illamående utan att jag upplever de hörbara bastonerna att vara på speciellt hög nivå, men infraljuden hamnar sannolikt på ohälsosamt höga nivåer hos mig.

Jag spelar i princip inte högre än tidigare, förutom extremt basrika inspelningar, som jag tidigare fick backa lite i volym för att mina 20W rörbestyckade klass-A monoblock inte orkade leverera. Skivorna från Drone skaffade jag efter subwooferprojektet.
Senast redigerad av lennartj 2009-09-10 23:22, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Strauss

Inläggav Strauss » 2009-09-10 23:10

Jag började med en hembyggd sub som troligtvis hade fel volym och fel längd på röret, förstår ingenting av högtalarparametrar men jag gjorde ett försök :D

Sen 2 Cerwin Vega 12", sen en SVS 10" och sen 4 prof x 10" .. har testat att köra 1 st, 2 st och 4 st. Att kunna spela högt har aldrig varit problemet direkt då jag inte brukar kräma på så mycket.
Men ingen tvekan om att det låter bättre med fler.

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2009-09-10 23:32

lennartj skrev:Jag har en del obskyra skivor från http://www.dronerecords.de/ som ger mig lätt yrsel och illamående utan att jag upplever de hörbara bastonerna att vara på speciellt hög nivå, men infraljuden hamnar sannolikt på ohälsosamt höga nivåer hos mig.

Det var värst, det har ju jag också. Mina favoriter där kommer från Francisco
López och Vir. Men du säger skivor? De ger väl uteslutande ut 7". Kul hur
som helst! Det blir ju ett sidospår i tråden, men hur dök du på det bolaget?
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
lennartj

Inläggav lennartj » 2009-09-10 23:42

När jag Googlade efter Comae CD'n.
De säljer diverse CD inom genren och även 12" vinyl.

Användarvisningsbild
_Fredrik_
Hans Solo

Inläggav _Fredrik_ » 2009-09-11 10:26

Lennart, du har alltså inte gjort några EQ ingrepp under 100hz och är nöjd med höjningen under 40 hz? Du är den som verkar ha en osymetrisk placering, det tycker jag borde tala för din raka tonkurva.
Hifi Is Great Everyday

Användarvisningsbild
lennartj

Inläggav lennartj » 2009-09-11 12:29

_Fredrik_ skrev:Lennart, du har alltså inte gjort några EQ ingrepp under 100hz och är nöjd med höjningen under 40 hz? Du är den som verkar ha en osymetrisk placering, det tycker jag borde tala för din raka tonkurva.

Det stämmer. Först anpassade jag bara nivåerna mellan toppar och subbar och spelade jättenöjd flera månader innan jag skaffat mätmikrofon mm. Efter att ha mätt upp ursprungsläget började jag skruva på ino-filtret, både infra-kompenseringen, q-värdet och inbördes nivåer igen.
Det mätte snyggare och jag spelade några veckor med en gnagande känsla att de lät sämre, på något sätt "stummare" någonstans kring 50-100 Hz.
Jag gick sedan tillbaka till defaultinställningarna och ursprungliga nivåer.
Nu låter musiken "befriad".
Inte förrän jag utvärderat OA52.2 mot OA52.LE kommer jag att fortsätta att optimera subwoofrarana. Det blir nog tidigast om en månad.
Nuläget vid lyssningsplatsen (0 = 100 dB):
Bild
Jag ser ingen rimlig möjlighet att använda eq för topparna vid 72 och 88 Hz för de ändrar nivå både inbördes och absolut med mer än 5 dB om jag flyttar mätmikrofonen ett par decimeter i vilken riktning som helst. Dippen vid 64 Hz ändrar sig minst lika mycket liksom den mellan 100 och 150 Hz.

Användarvisningsbild
_Fredrik_
Hans Solo

Inläggav _Fredrik_ » 2009-09-11 12:37

Nä det är nog farligt att börja skruva slaviskt för att få så rak tonkurva som möjligt.

Jag hörde ju direkt förbättringarna när jag gick från 1 till 2 basar.
Hifi Is Great Everyday

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2009-09-11 12:41

lennartj:
Den där responsen ser ju jätte trevlig ut ! :D

finns djupbasprestanda... :twisted:
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2009-09-11 12:50

DVD-ai skrev:lennartj:

Lennart, du kan sälja infratillsatsen. Behövs inte i ditt rum.
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
lennartj

Inläggav lennartj » 2009-09-11 12:52

MagnusÖstberg skrev:

Vem vill köpa? :?

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2009-09-11 13:17

Bild
T H E. G O O S E B U M P. F A C T O R

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2009-09-11 13:52

lennartj skrev:
MagnusÖstberg skrev:

Vem vill köpa? :?
Klarar din mic att mäta ner till DC?

Du kanske skulle lägga på lite EQ under 20hz.. svårt att se vad som händer där..
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
lennartj

Inläggav lennartj » 2009-09-11 16:05

Njae, det är en vanlig Behringer ECM8000 med sina brister och förtjänster.
Jag har inte brytt mig om att leta efter om någon dokumenterat typiska avvikelser för ECM8000 och hur stor spridning det kan vara mellan olika exemplar. Svante & co kanske har något att berätta?

Eq under 20 Hz?

Om jag drar en rät linje mellan nivåerna mellan 15 och 60 Hz blir lutningen rätt nära 6 dB/oktav vilket, som Magnus sagt, antyder att jag inte behöver infra-kompenseringen till mina lådor.

Egentligen borde jag prioritera LE-uppgraderingen av mitt ena OA52-par, men jag tror jag ska göra några mätningar till på nuvarande setup
1. samma som ovan
2. dito men med täppta basreflexporter på OA52.2
3. infra avstängd och öppna basreflexporter på OA52.2
4. dito +6 dB på fronten
5. subbar av, fullregister till OA52
och lägga upp dem i min presentation och göra ett nytt inläg här med länk till dem.

Användarvisningsbild
oa51

Inläggav oa51 » 2009-09-11 16:50

Är det helt självklart att man ska ha rak frekvensgång hela vägen ner? På vissa forum talar man om en "house curve" där man låter frekvensgången luta uppåt- bakåt via ett shelve filter.
Har testat detta i all hast, och tyckte att en lite sluttande kurva lät bra. Eq:n är nu urkopplad pga brum, så jag har inte kommit vidare.
Det tar ju så förbaskat lång tid att mäta, och familjen inkl katterna lider av testtonerna. Den av lennartj visade kurvan ser ju snarlik ut den i nedanstående länk:
http://www.hometheatershack.com/forums/rew-forum/96-house-curve-what-why-you-need-how-do.html

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2009-09-11 19:27

oa51 skrev:Är det helt självklart att man ska ha rak frekvensgång hela vägen ner? På vissa forum talar man om en "house curve" där man låter frekvensgången luta uppåt- bakåt via ett shelve filter.
Har testat detta i all hast, och tyckte att en lite sluttande kurva lät bra. Eq:n är nu urkopplad pga brum, så jag har inte kommit vidare.
Det tar ju så förbaskat lång tid att mäta, och familjen inkl katterna lider av testtonerna. Den av lennartj visade kurvan ser ju snarlik ut den i nedanstående länk:
http://www.hometheatershack.com/forums/rew-forum/96-house-curve-what-why-you-need-how-do.html

Det är ju väldigt trevligt med frekvensgång ända ned till under 20 hz. Det är inte många anläggningar som klarar det.

Om man ska ha en "rak kurva" beror väl på? Finns det inget rimligt stöd från väggarna ( väldigt, väldigt stort rum, eller lyssningsposition i mitten av rummet ) bör väl inte basen falla av för tidigt. Eljest är det väl så att i normala rum, med betongväggar eller lyssningsposition i närheten av vägg så föredras väl en avrullning av basen- eftersom rummet kompenserar med en höjning på nästan 10 db.
Senast redigerad av Richard 2009-09-11 19:55, redigerad totalt 1 gång.
Odogmatisk sekt- granskare

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Re: Ni som gått från två basmoduler till fler.

Inläggav Max_Headroom » 2009-09-11 19:34

_Fredrik_ skrev:Nu har jag haft i14 och pp-2 i en evighet och börjar bli sugen på att förbättra saker. Jag har fått för mig att största lyftet är att gå från en eller ingen modul till två, vad säger ni som gått vidare från två? Berätta gärna om placering i ert rum och hur ni kom fram till den. För mig skulle dom troligen hamna som en rad mellan sidosystemet.

Mycket stor förbättring att gå från 2 till 4. Jag har baslådorna placerade på linje bakom huvudhögtalrna. Det lät väldigt bra på förra stället. Där jag bor nu låter allt skit på grund av det extremt knäppa rummet.
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
m_persson79

Inläggav m_persson79 » 2009-09-11 22:29

Snart får schmutziger erfara hur det känns att gå från 4 till 2 basmoduler 8) om än tillfälligt, men ändå - något positivt kanske ändå kommer av denna övning för hans del . :)

Tack för ikväll Johan
Lenovo-laptop -> Yamaha-reciever -> pK & lite fluff.

Nästa

Återgå till Wänner af Ino