PingMang pi60

Diskussion och gemyt om Ino-produkter, gamla som nya.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
manger

PingMang pi60

Inläggav manger » 2009-09-16 23:39

Äntligen! :D
Nu har jag och Pingvinlakrits kommit fram till en re-design av pi60.
Med visionen att man ska kunna bygga dem själv hemma i garaget eller kunna beställa dem av en snickare utan att de kostar lika mycket som ett par pi60s så har vi (tycker vi) funnit en snygg tidlös form. Släktskapet med PingMang piP finns där men formen på pi60-baffeln, intrikat och relevant, är en utmaning. Den fysiska formen på pi60 får inte förvanskas eller komprometteras på något sätt.

Då jag inte har de exakta måtten / en ritning på pi60 ska bilden ses som en skiss.
- Baffeln sidenmattsvart, lådan och foten i fanér.
- Måttet (a) mellan baselementet och spåret under är samma som mellan baselementet och kanten till diskanthyllan ovanför.
- Spåret är 3,0 mm djupt, bredd 4,2 mm under baselementet men 3,0 mm på sidorna och ovansidan - detta för att spåret skall möta fasningen på sidorna i 90 grader.
- Den svarta delen är 57 mm djup vid diskanten (3 x 19 mm) - det betyder att baffeln inte kan vara massiv MDF utan måste även ha sidor för att inte volymen ska minska.
- Nederkanten fram och ovankanten på foten är fasade samma som övriga 45 graders fasningar.
- Spåret är även hållare för ett framtida elementskydd...

Bild

Vill man ha ett par PingMang pi60 står vi inför två problem - det finns inga exakta ritningar och varken jag eller Pingvinlakrits har tid att bygga ett par.
Om någon ändå vill bygga ett par så bistår vi till så gott vi kan... :wink:
semper simplicissima solutio

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2009-09-16 23:59

Eran fot ser ut att höjja högtalaren lite...

Snygga!
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2009-09-17 00:17

Now you're talkin' :)
T H E. G O O S E B U M P. F A C T O R

Användarvisningsbild
Timpolanen

Inläggav Timpolanen » 2009-09-17 06:43

Sweet! :)

Användarvisningsbild
EA_73

Inläggav EA_73 » 2009-09-17 06:54

Riktig snygga. :)
Blir spännande att se om någon nappar och bygger ett par.
_,_,_,_,_,_,_,_,_,_,_,_,_,_,_,_,_,_,_

Nefilim
Sura gubben

Inläggav Nefilim » 2009-09-17 07:17

Ja verkligen snygg design.
Mitt minne är blott ett minne numera.

Användarvisningsbild
Patrik_B

Inläggav Patrik_B » 2009-09-17 07:43

EA_73 skrev:Riktig snygga. :)
Blir spännande att se om någon nappar och bygger ett par.

Jag är och nafsar på betet. Vi får se om min hustru lockar bort mig för annars hugger jag nog.
Mvh
Patrik Berglund

Användarvisningsbild
Patrik_B

Inläggav Patrik_B » 2009-09-17 07:45

Borde inte foten vara i samma svarta färg som ramen runt elementen?
Mvh
Patrik Berglund

Användarvisningsbild
Patrik_B

Re: PingMang pi60

Inläggav Patrik_B » 2009-09-17 07:54

manger skrev:Äntligen! :D

Medhåll! :D Härligt att äntligen se dom. Så här på bild tycker jag att de ser mycket fina ut.

manger skrev:
- Den svarta delen är 57 mm djup vid diskanten (3 x 19 mm) - det betyder att baffeln inte kan vara massiv MDF utan måste även ha sidor för att inte volymen ska minska.

Nu har jag läst den där meningen ett par ggr men förstår fortfarande inte det där med volymen.

(Jag är iofs trött efter att 1½ åringen vaknade vid kl 5 pga feber men jag tror ändå att någon information saknas...)
Mvh
Patrik Berglund

Användarvisningsbild
manger

Inläggav manger » 2009-09-17 09:54

Patrik_B skrev:

Medhåll! :D Härligt att äntligen se dom. Så här på bild tycker jag att de ser mycket fina ut.

manger skrev:

Nu har jag läst den där meningen ett par ggr men förstår fortfarande inte det där med volymen.

(Jag är iofs trött efter att 1½ åringen vaknade vid kl 5 pga feber men jag tror ändå att någon information saknas...)

Tackar! :D
Det beror på hur man tänker bygga dem. Antingen fräser man spåret på den färdiga MDF-lådan innan man lackar och fanerar - då är ju lådan (och volymen) intakt.
Men om man tillverkar den svarta baffeln separat kan den inte vara ett solidt MDF-block - då den ska vara 57 mm tjock och (vad jag förstått) sitter diskanten i en 19 mm MDF - alltså måste man komplettera baffeln med sidor så den blir 57 mm djup på sidorna och ovansidan. :wink:

Användarvisningsbild
manger

Inläggav manger » 2009-09-17 09:57

Patrik_B skrev:Borde inte foten vara i samma svarta färg som ramen runt elementen?

Det beror på hur man vill se på de ingående delarna. Vi har sett baffeln med element som den "tekniska" delen medan lådan och dess fot som "möbel"-delen. Sen är det ju upp till var och en att lackera foten svart - jag provade och tyckte att den blev för massiv och dominant.

Användarvisningsbild
Patrik_B

Inläggav Patrik_B » 2009-09-17 10:25

manger skrev:
Patrik_B skrev:

manger skrev:

Tackar! :D
Det beror på hur man tänker bygga dem. Antingen fräser man spåret på den färdiga MDF-lådan innan man lackar och fanerar - då är ju lådan (och volymen) intakt.
Men om man tillverkar den svarta baffeln separat kan den inte vara ett solidt MDF-block - då den ska vara 57 mm tjock och (vad jag förstått) sitter diskanten i en 19 mm MDF - alltså måste man komplettera baffeln med sidor så den blir 57 mm djup på sidorna och ovansidan. :wink:

Aha! Nu minns jag att ni hade demonterat baffeln när ni gjorde pinMang piP. Hjärnan gick lite långsamt imorse...

Nackdelen med att fräsa blir väl att det blir svårt att få till skarpa hörn där fräsningen bryter av (eftersom skärstålet lämnar runda hörn).
Mvh
Patrik Berglund

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2009-09-17 11:13

Så helrätt! Kom att tänka på en snarlik lösning när jag såg Guru QM-60. Det optimala produktionsteknisk är att gjuta hela elementdelen i plast. Blir rätt dyrt att fixa men sedan blir ju lådorna så mycket enklare (och billigare) att tillverka.
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2009-09-17 11:25

Tänkte pecis på samma sak, tjusigt vore att gjuta hela den svarta delen, kanske med plats för filtret däruppe också. Man kan använda samma del för i16 och liknande också.
ⓘ De gustibus non est disputandum.

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2009-09-17 11:47

Börjar det inte bli lite väl seriöst för en hobbytillverkare i högtalarbranschen nu? 8O :twisted: :D
T H E. G O O S E B U M P. F A C T O R

Användarvisningsbild
UnholyRishna

Inläggav UnholyRishna » 2009-09-17 12:01

Originalet är ju så mycket snyggare ändå!! 8)

Användarvisningsbild
manger

Inläggav manger » 2009-09-17 13:41

phon skrev:...Man kan använda samma del för i16 och liknande också.

Visst är det så... och så var det tänkt. :wink:

Användarvisningsbild
hifitrollet

Inläggav hifitrollet » 2009-09-17 16:16

Så detta är en variant av pi60 orginal då? Samma konstruktion för IÖ element år >2006 osv? Allt man skaffar är element/filter,rör osv sen poffar man ihop denna tidlösa variant av pi60? Det kommer inte skilja något rent tekniskt förutom utseende?

Jag har inte varit med innan så jag kanske missar bitar av infon men jag måste fråga för att veta tyvärr.

Användarvisningsbild
Patrik_B

Inläggav Patrik_B » 2009-09-17 16:24

Detta är bara ett förslag till ytfinish till de vanliga pi60/pi60s oavsett årsmodell.

Jag tänkte eventuellt försöka mig på att göra om mina lackade pi60 i enlighet med skisserna genom att fräsa och fanéra lite.
Mvh
Patrik Berglund

Användarvisningsbild
manger

Inläggav manger » 2009-09-17 17:46

hifitrollet skrev:Så detta är en variant av pi60 orginal då? Samma konstruktion för IÖ element år >2006 osv? Allt man skaffar är element/filter,rör osv sen poffar man ihop denna tidlösa variant av pi60? Det kommer inte skilja något rent tekniskt förutom utseende?

Jag har inte varit med innan så jag kanske missar bitar av infon men jag måste fråga för att veta tyvärr.

Jepp, It's design only... :wink:

pingvinlakrits

Inläggav pingvinlakrits » 2009-09-17 23:07

Smyger in en bild på PingMang II som byggdes ihop och hamnade hos en Forummedlem; mattsvart ("korrekt") front och Zebranofanér som sedan lackats. Här badar de i det sensomriga eftermiddagsljuset en kort stund innan de rycktes ifrån mig. Ack, underbart är kort...

Bild

Användarvisningsbild
hifitrollet

Inläggav hifitrollet » 2009-09-18 09:39

vackert samanfattar väll den bliden tycker jag.

Användarvisningsbild
enJohn

Inläggav enJohn » 2009-09-18 20:56

...och precis här kommer jag till en punkt där jag ifrågasätter hur bra ping-man är på att fotografera egentligen? :? Alltså, de dära PingMangII:orna är så otroligt mycket finare i verkligheten än på den bilden. Sådär fina att man får en klump i magen och får en liten fuktansamling i ögat när man tittar på dem för länge. Snyggast i världen? Möjligt. Klart möjligt.

Kanske skulle zebrano dominera för mycket på pi60? Svårare att smälta in med nåt?

/en forummedlem som anser att in pingv-ino veritas, i alla fall om man inkluderar mang

Användarvisningsbild
manger

Inläggav manger » 2009-09-18 21:07

enJohn skrev:...och precis här kommer jag till en punkt där jag ifrågasätter hur bra ping-man är på att fotografera egentligen? :? Alltså, de dära PingMangII:orna är så otroligt mycket finare i verkligheten än på den bilden. Sådär fina att man får en klump i magen och får en liten fuktansamling i ögat när man tittar på dem för länge. Snyggast i världen? Möjligt. Klart möjligt.

Kanske skulle zebrano dominera för mycket på pi60? Svårare att smälta in med nåt?

/en forummedlem som anser att in pingv-ino veritas, i alla fall om man inkluderar mang

Det är Ping som fotar... :wink:

Zebrano är ett mycket speciellt faner, det pockar på uppmärksamheten hela tiden. Men om man annars har ett ganska sansat vardags/lyssningsrum utan en massa andra pockande prylar, kanske tom helvitt så kan ett par "PingMangZebrano" se helt fantastiska ut. Sök på Zebrano på Google Image så dyker det upp en hel del rum med möbler i Zebrano där det faktiskt fungerar.
/Mang(er)

pingvinlakrits

Inläggav pingvinlakrits » 2009-09-18 21:43

EnJohn: ja, haha - man fick inte många minuter på sig att knäppa en bild och att vänta in rätt ljus var det inte tal om. ;)
Får ta med kamurran och besöka dem och göra ett lifestyle-reportage. :D

Användarvisningsbild
manger

Inläggav manger » 2009-09-18 22:03

PingMang pi60 Zebrano

Så där nåt kanske...
Bild
...undrar hur det skulle se ut i Rosewood/Palisander-nånting? :wink:
Pingvinlakrits, hoppas det är OK att jag lånade lite Zebrano från dina PingMang piP II...
Edit; stafvel...
Senast redigerad av manger 2009-09-18 23:09, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
bassman

Inläggav bassman » 2009-09-18 22:32

manger skrev:PingMang pi60 Zebrano

Så där nåt kanske...
Bild
...undrar hur det skulle se ut i Rosewood/Palisander-nånting? :wink:
Pingvinlakrits, hoppas det är OK att kah lånade lite Zebrano från dina PingMang piP II...

Jag gillar det jag ser nåt jävulskt! Är torsk på zebrano och har alltid varit det!

Snyggt jobbat hälsar jag!
Skidåkarens rättesnöre, är att tänka efter före. © R Eriksson

lordnilsson

Inläggav lordnilsson » 2009-09-18 23:29

Givetvis måste foten ha samma färg som högtalarbaffeln, bryter av på ett snyggare sätt.

Användarvisningsbild
spuj

Inläggav spuj » 2009-09-18 23:35

Ni har inte klurat något på hur man skulle kunna göra någon liknande lösning på ett par i28/i32s?

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Inläggav Fjonkalicious » 2009-09-18 23:36

manger skrev:...undrar hur det skulle se ut i Rosewood/Palisander-nånting?

Om du vill kan jag fota några olika jakarandamöbler här hemma som du kan använda att mappa med?

Mvh

F
Head of Design - Acoustic Illusion AB

Nästa

Återgå till Wänner af Ino