Kan prof-P spela nedåt?

Diskussion och gemyt om Ino-produkter, gamla som nya.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Iqbad

Kan prof-P spela nedåt?

Inläggav Iqbad » 2009-10-18 12:42

Tankarna går lite fram och tillbaka angående pi60 vs piP + basmoduler och lite inspirerad av UrSv som har fixat ett par basmoduler som har hög WAF så tänkte jag följande:

Tjejen har en TV-hylla som består av tre ikea köksskåp ihopsatta och monterade på väggen.
http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/74180310

Tittar man på måtten så är de faktisk ganska lika en profundus P. Därför skulle det nog vara möjligt att bygga i en prof-P i varje sidolåda. Basen och basporten skulle då förstås spela nedåt och frågan är om detta gör något? Kan man få en bra återgivning ändå? Vad tror ni?
Ino i14 + PX-4, Emotiva XPA-5, Denon 2807

pingvinlakrits

Inläggav pingvinlakrits » 2009-10-18 13:00

Du får PM nu...

Användarvisningsbild
JTarnstrom

Inläggav JTarnstrom » 2009-10-18 13:13

pingvinlakrits skrev:Du får PM nu...

Vad synd! Det kan ju finnas fler som är intresserade av svaret, som undertecknad, till exempel :)

Jag är inne på samma idé, nämligen.
Sonos för hela slanten.

Användarvisningsbild
Iqbad

Inläggav Iqbad » 2009-10-18 13:53

Så här skrev pingvinlakrits, om han inte vill att det ska visas offentligt av någon anledning så meddela mig så tar jag bort inlägget.

pingvinlakrits skrev:Det är inga större problem med själva placeringen i lådan och porta nedåt. Kanske är inte själva utplaceringen optimal i rummet men som WAF-anpassad lösning så är det inget tekniskt problem.

Du behöver ett visst minsta utrymme nedåt för att porten ska ha "fri väg". Har du åtminstone 10cm fritt nedåt så räcker det med lite marginal. (Det är väl lite beroende på om det är hårt eller mjukt underlag men 10cm ska räcka i bägge fallen.)

Det bör du ju lätt få på en väggmonterad hylla och det kan du ju styra själv.

För själva elementet behövs inte lika mycket men om porten och elementet sitter på samma sida så får man utgå ifrån portens behov av andningsväg.

Har själv haft en sådan lösning och har idag i ena rummet en liknande lösning. Funkar finfint och jag har pratat med Öhman innan.

:)

Användarvisningsbild
bassman

Inläggav bassman » 2009-10-18 14:00

Men jag har sett en sådan lösning här på faktskt, däremot hittar jag inte tråden :x

En smutt och snygg bänk/möbel var det!
Skidåkarens rättesnöre, är att tänka efter före. © R Eriksson

Användarvisningsbild
JTarnstrom

Inläggav JTarnstrom » 2009-10-18 14:04

Tackar, hoppas det är ok med Pingvinlakrits. Jag uppskattar informationen. Skulle också vara kul att se hur Pingvinlakritsens lösning såg ut.

För egen del är det den enda placeringen av baslådor som är möjlig så ur det perspektivet är det så optimalt det kan bli. Bara det blir bättre så är jag nöjd.

En annan möjlighet är att låta lådorna spela ut åt sidorna, vilket jag misstänker inte kan vara något problem (om man nu kan låta dem spela nedåt).
Sonos för hela slanten.

Användarvisningsbild
Iqbad

Inläggav Iqbad » 2009-10-18 14:08

Tjejen har ju hyllan minst 15cm upp så det borde ju inte vara något problem.

Då är ju bara nästa fråga hur man får plats med förstärkeriet i mittenhyllan på ett så enkelt sätt som möjligt. Hyllan är bara ~33-34 cm djup och det är jävligt få förstärkare som är så pass grunda. Jag har nu lyckats klämma in en cambridge 540R men det var jävligt tight att ens få plats med en RCA kabel på baksidan. (de flesta mått som man hittar på stärkare anger inte hur mycket volymkontrollen och anslutningarna bak sticker ut)

Drömmen vore att hitta en hembioförstärkare som får plats i hyllan och som man kan koppla så att t.ex surroundkanalerna driver prof-P2. Detta förstår jag skall vara teoretiskt möjligt genom att koppla on sig på 5.1/7.1 ingångarna, låta det inbyggda delningsfiltret dela bort under 80Hz till frontarna (small) och dela upp sub-out till t.ex. bakkanalerna på 5.1/7.1 ingången.

Nackdelen skulle kanske vara en viss fördröjning på basmodulerna, men förhoppningsvis är den försumbar.

Det som jag däremot ser som ett problem är att man bara kan använda 1 ingång på förstärkaren. Går det inte att få till så man kan använda fler ingångar med denna metod?

Om man tar in TV/Klämbox/dator som vanligt i typ CD/AUX och liknande ingångar, kan man få förstärkaren att skicka ut detta på pre-out, koppla preout till 7.1 ingången och få detta att funka? Jag ser svårigheten att lyckas ha CD / AUX aktiverade samtidigt som nåt slags läge som använder alla 7.1 ingångar, men går detta att komma runt på nåt sätt?

Är det för övrigt någon som provat att köra ett par basmoduler på detta sätt? Gick det bra?

Användarvisningsbild
Iqbad

Inläggav Iqbad » 2009-10-18 14:12

JTarnstrom skrev:Tackar, hoppas det är ok med Pingvinlakrits. Jag uppskattar informationen. Skulle också vara kul att se hur Pingvinlakritsens lösning såg ut.

För egen del är det den enda placeringen av baslådor som är möjlig så ur det perspektivet är det så optimalt det kan bli. Bara det blir bättre så är jag nöjd.

En annan möjlighet är att låta lådorna spela ut åt sidorna, vilket jag misstänker inte kan vara något problem (om man nu kan låta dem spela nedåt).

Spela utåt vore ju ett alternativ, men det tar ju bort lite av den sleeper-effekt som man får med denna lösning. Baslådorna existerar ju nästan inte! Vore ju grymt tillsammans med ett par iP! Men jag ställer mig också lite frågande till om både port och element får plats på sidan?

Här är tråden med bilder på UrSv hylla:
http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... light=ikea

Användarvisningsbild
Kilkenny

Inläggav Kilkenny » 2009-10-18 15:29

Och här e min variant :)

http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... t=kilkenny

Du kanske ska fråga grannen under dig först? 8)

Användarvisningsbild
JTarnstrom

Inläggav JTarnstrom » 2009-10-18 15:41

Kilkenny skrev:Och här e min variant :)

http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... t=kilkenny

Du kanske ska fråga grannen under dig först? 8)

Toppen! Och med mått och allt. Precis en sådan lösning som jag är ute efter. Tack.
Sonos för hela slanten.

Återgå till Wänner af Ino