Gul kurva original
Blå kurva PEQ f=25, Q=5, G=5
Vad ska man med subb till när det finns piPs

Moderator: Redaktörer
subjektivisten skrev:Hur låter det och framförallt, vad händer om du tar basrik musik och drar på volymen lite
Nattlorden skrev:subjektivisten skrev:Hur låter det och framförallt, vad händer om du tar basrik musik och drar på volymen lite
Inte locka honom att spela sönder dem nu va?
steveo1234 skrev:Två funderingar:
1 Svepnivån är rätt låg, vilket innebär att omvärldsstörningar lätt plockas upp i mätningarna.
2 Vad är det för lågfrekvent brum under 10hz? Nivån ser rätt hög ut.
Zipp skrev:steveo1234 skrev:Två funderingar:
1 Svepnivån är rätt låg, vilket innebär att omvärldsstörningar lätt plockas upp i mätningarna.
2 Vad är det för lågfrekvent brum under 10hz? Nivån ser rätt hög ut.
1. Nivån "lät" i alla fall rätt hög jämfört med svep jag tidigare gjort med TombStone. Det började i alla fall skallra om prylarna i vitrinskåpet![]()
2. Specen säger att den mäter ner till 16Hz så jag vet inte vad/hur programmet gör för att gissa sig till frekvenser till 8 Hz. Har även märkt att programmet kan lägga till lite konstigt beteende för de riktigt låga frekvenserna. Man får göra några mätningar och se till att man får ett konsekvent beteende. Vissa mätningar visar mycket höga infranivåer och andra visar ingenting (med exakt samma förutsättningar), tror att detta måste vara en bugg i programmet.
1 Isåfall så stämmer nog inte nivån i mätningen. Har du kalibrerat ljudnivån innan mätning?
2 Vågar du lita på mätresultat som du vet har felaktigheter? Förhoppningsvis så är det bara "skräp" under 8hz, men, hur vet du till exempel om pucklen nära 50hz verkligen finns där och inte bara är jordbrum?
paa skrev:Kommersiella basreflexhögtalare med eq brukar ha reflexavstämningen lägre än vad som vore optimalt utan eq. På så sätt så kan man få frekvensen vid max eq att ligga där porten fortfarande är verksam.
MagnusÖstberg skrev:Sedär, jag har alltid tolkat det som "underavstämning" men att man via olika avstämningar kanske får ta till aktiv kompensering för att få till den önskade kurvan..
En toklåg underavstämning renderar ju liksom krav på kompensering eftersom dess kurva mer liknar en sluten alldeles för stor låda annars..
steveo1234 skrev:2 Vad är det för lågfrekvent brum under 10hz? Nivån ser rätt hög ut.
Användare som besöker denna kategori: doppler och 12 gäster