Jag lyssnade i förra veckan på musik hos IÖ (tror det var Goran Bregovic) där vi lyssnade i flerkanal på något stycke och där Denon receivern körde i Dolby Prologic II cinema-läget om jag kommer ihåg rätt, Cinema läget är lite diskretare än Stereo Surround läget och låter mer trovärdigt. Det lät mycket trevligt och gav verkligen en ny dimension åt musiken som vi spelade.
Det lät inte (som det brukar kunna göra) artificiellt expanderat utan det var både trovärdigt och berikande. Den dekodningen har de lyckats mycket bra med! Tydligen var gamla Dolby Prologic skräp men den senare tog de in gamla räven Fosgate på att ta fram, saxat från HomeTheaterSound:
"Jim Fosgate -- surround-sound pioneer!
Jim Fosgate is a fanatic about sound. He developed one of the first good-sounding surround-sound systems, the Fosgate Research TATE 101A, which ended up winning the Consumer Electronics Show Design and Engineering Award back in 1982. After Harman International bought Fosgate Research, Jim created their Citation 7.0, another design with great sonics. He left Harman and created Dolby Pro Logic II, a system that has moved a substantial number of "two-channel" fans into the surround-sound fold. In 2003, Fosgate won a special Emmy Award for the Development of Surround Sound for Television. In all, he holds 25 audio patents."
"Fosgate is also a self-proclaimed tube freak. He did all of the development work for Pro Logic II with tubes, then took the design to Dolby Labs to re-create in solid-state." Dolby fick köra reverse engineering på den lösning som han tog fram med rör.
Nu har jag i dagsläget varken planer, utrustning, ekonomi eller plats för ett gäng A2:or men jag måste säga att det var en övertygande spelning för en inbiten tvåkanalare.