pi60 avstånd till vägg

Diskussion och gemyt om Ino-produkter, gamla som nya.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Chopha
 
Inlägg: 771
Blev medlem: 2008-11-13
Ort: Flerdimensionell med Stockholm som utgångspunkt

Re: pi60 avstånd till vägg

Inläggav Chopha » 2021-08-24 18:41

Rättelse: mätt från den inre hörnan närmst väggen (iom toe-in) står mina pi60 23 cm ut från topparna av Aco-skummet, ungefär 38 cm från betongen bakom absorbenterna.
Basstöden står på insidan av högtalarna och framför samma absorbent på respektive sida.

Jag skulle nog höra skillnad om jag kopplade bort basstöden och lät pi60 stå kvar 23 cm ut och sedan jämförde mot hur det låter när dom står dikt an absorbenterna.
Upplever inte att återgivningen påverkats med högtalarna en bit ut och med basstöden inkopplade, så jag antar att de hjälper till en hel del.
"There's all kinds of other ways to do this so I'm just gonna leave that all in the same level and for an, uhm, other people to decide what's more difficult" -T. Hawk
/Kåffa
Kontrollrummet

Användarvisningsbild
Zappa
 
Inlägg: 1442
Blev medlem: 2018-03-06

Re: pi60 avstånd till vägg

Inläggav Zappa » 2021-08-25 18:37

Jag provade att mäta pi60 placerade vid tre olika distanser till absorbenten (som är omkring 10 cm tjock), micken var placerad i lyssningsposition. Avstånden var ungefär 0, 10 och 20 cm, för att behålla vinkeln på ~ 23 grader varierade även avståndet till sidoväggarna. Pga att högtalarväggen är asymmetrisk får vänster högtalare 30 cm större avstånd till väggen. Är det fler som har gjort liknande mätningar?
Bilagor
Olika avstånd till absorbent.png
Olika avstånd till absorbent.png (94.78 KiB) Visad 871 gånger
"Without deviation from the norm, progress is not possible."

Användarvisningsbild
Chopha
 
Inlägg: 771
Blev medlem: 2008-11-13
Ort: Flerdimensionell med Stockholm som utgångspunkt

Re: pi60 avstånd till vägg

Inläggav Chopha » 2021-08-26 09:39

I ditt rum på din mätning ser det helt klart bättre ut när högtalarna kommer ut en bit!
Jag trodde att en dipp som den vid 200 Hz skulle bli värre vid större avstånd, spännande :)
"There's all kinds of other ways to do this so I'm just gonna leave that all in the same level and for an, uhm, other people to decide what's more difficult" -T. Hawk
/Kåffa
Kontrollrummet

Användarvisningsbild
Zappa
 
Inlägg: 1442
Blev medlem: 2018-03-06

Re: pi60 avstånd till vägg

Inläggav Zappa » 2021-08-26 09:46

Chopha skrev:I ditt rum på din mätning ser det helt klart bättre ut när högtalarna kommer ut en bit!
Jag trodde att en dipp som den vid 200 Hz skulle bli värre vid större avstånd, spännande :)


Jag tycker nog att det överlag låter bäst med högtalarna en bit ut från absorbenterna, framförallt vinner mellanregistret en hel del på det. Med ett par bs60 kan jag troligen minska kameffekterna ytterligare och därtill reglera basen till önskad nivå.
"Without deviation from the norm, progress is not possible."

Föregående

Återgå till Wänner af Ino


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 7 gäster