pi60 avstånd till vägg

Diskussion och gemyt om Ino-produkter, gamla som nya.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
DVD-ai
 
Inlägg: 15350
Blev medlem: 2008-03-30
Ort: Stockholms skärgård

Inläggav DVD-ai » 2010-01-04 18:25

Jo, man tycker ju det, men om man mäter från elementens akustiska centrum och sedan mot bakväggen så borde det ju blir rätt...
men om dom nu anger i från lådans baksida till väggen, då blir det ju väldigt knas..

jag tycker man kan lyssna sig till det annars, om man e osäker

:)
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

"Att mäta är att få svar på hur det man mäter, mäter"

Användarvisningsbild
andershelin
 
Inlägg: 1259
Blev medlem: 2007-06-27
Ort: Ingen aning

Inläggav andershelin » 2010-01-04 22:40

DVD-ai skrev:den ljudalstrande punkten, alltså elementet/ porten måste det ju vara som räknas, inte lådan som i sig inte ska avge några ljud alls.


det kan väl inte stämma...om man då ska ha högtalaren 20 cm från vägg kommer ju baksidan på högtalaren att stå någon centimeter in i väggen.....eftersom högtalaren är mer än 20 cm tjock...
Måste ju vara baksidan på högtalaren man skall räkna från....

Anders
Pioneer 668 DV--Denon 2105--NAD 208--Ino Audio pi60 samt bs60, a2.
Panasonic DP-UB820
Harmony Design Ear 90
B&W P7, B&W PI7, Denon AH-D9200, Denon AH-D7200, Denon AH-D5000

Användarvisningsbild
DVD-ai
 
Inlägg: 15350
Blev medlem: 2008-03-30
Ort: Stockholms skärgård

Inläggav DVD-ai » 2010-01-04 23:12

andershelin skrev:
DVD-ai skrev:den ljudalstrande punkten, alltså elementet/ porten måste det ju vara som räknas, inte lådan som i sig inte ska avge några ljud alls.


det kan väl inte stämma...om man då ska ha högtalaren 20 cm från vägg kommer ju baksidan på högtalaren att stå någon centimeter in i väggen.....eftersom högtalaren är mer än 20 cm tjock...
Måste ju vara baksidan på högtalaren man skall räkna från....

Anders


på just den högtalaren ja, som jag basarna på baksidan ;)
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

"Att mäta är att få svar på hur det man mäter, mäter"

Användarvisningsbild
Ted_B
 
Inlägg: 1485
Blev medlem: 2014-05-02
Ort: Virsbo

Re:

Inläggav Ted_B » 2021-08-17 00:10

blixten_no1 skrev:står så här i manifestet : Bäst nära (1-3 dm) en väldämpad vägg. En odämpad vägg renderar större avstånd.

sen beror det ju om det är en hård eller mjuk vägg oxå?

hur låter det nu då?


Är det avståndet till väggen bakom dämpningen eller avståndet till dämpningen som avses?
Om man har 10 cm dämp bakom högtalaren, avses det då att det bästa avståndet är mellan dikt an och 20 cm framför eller är det 1-3 dm framför dämpet?
The World's Mine Oyster

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57179
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: Re:

Inläggav Nattlorden » 2021-08-17 06:34

Ted_B skrev:
blixten_no1 skrev:står så här i manifestet : Bäst nära (1-3 dm) en väldämpad vägg. En odämpad vägg renderar större avstånd.

sen beror det ju om det är en hård eller mjuk vägg oxå?

hur låter det nu då?


Är det avståndet till väggen bakom dämpningen eller avståndet till dämpningen som avses?
Om man har 10 cm dämp bakom högtalaren, avses det då att det bästa avståndet är mellan dikt an och 20 cm framför eller är det 1-3 dm framför dämpet?


0,1cm framför dämpet. 1-3dm dämpning.
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
Ted_B
 
Inlägg: 1485
Blev medlem: 2014-05-02
Ort: Virsbo

Re: pi60 avstånd till vägg

Inläggav Ted_B » 2021-08-17 12:01

Menar du att högtalaren ska stå så nära dämpet som möjligt och att dämpet ska vara 1-3 dm tjock?
Avståndet till väggen bakom dämpet ska vara 1-3 dm?
The World's Mine Oyster

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57179
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: pi60 avstånd till vägg

Inläggav Nattlorden » 2021-08-17 12:30

Ted_B skrev:Menar du att högtalaren ska stå så nära dämpet som möjligt och att dämpet ska vara 1-3 dm tjock?
Avståndet till väggen bakom dämpet ska vara 1-3 dm?


Så tolkar jag det och så har jag det och jag fick inget påpekande när IÖ var här.
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
Ted_B
 
Inlägg: 1485
Blev medlem: 2014-05-02
Ort: Virsbo

Re: pi60 avstånd till vägg

Inläggav Ted_B » 2021-08-17 13:00

Hm, så har inte jag tolkat det och har heller aldrig provat att ha högtalarna så nära väggen.

Jag har 14 cm dämpning inkl aco-skiva och 15 cm mellan högtalare och dämpning, kan det ge en utsläckning i frekvensområdet som gör att mansröster och vissa instrument låter lite tunt?
Jag måste prova någon dag att flytta in dem riktigt nära dämpningen, men tyvärr finns knappt någon tid alls att lyssna för mig pga sambons hemmajobbande :(
The World's Mine Oyster

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert
 
Inlägg: 17879
Blev medlem: 2005-01-01
Ort: Göteborg

Re: pi60 avstånd till vägg

Inläggav Almen » 2021-08-17 13:43

Nja, alltså, rekommendationen på dämpmaterialets tjocklek är väl 50 mm för piP och 100 mm för pi60?

Jag tror siffran 1-3 dm refererar till avståndet till väggen, och med 100 mm dämp kan man ställa den tight på eller ett par dm ifrån, alltså 1-3 dm från väggen exklusive dämp.

Om du har dämpning så är nog inte avståndet så kritiskt. Om du inte har dämpning vill du flytta ut dem längre.
Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!

Användarvisningsbild
genstruktur
 
Inlägg: 5080
Blev medlem: 2013-01-25
Ort: Kingriver

Re: pi60 avstånd till vägg

Inläggav genstruktur » 2021-08-17 14:04

Jag antar att det hela beror på, och det beror på mycket :).

Men, på min skiss efter konsultation av iö står bakre hörnet av pi60 cirka 10cm från väggen. Det är ju viss toe in på dem med. Dämpmaterialet är väl cirka 8cm tjockt och utgörs av Ino Aco, varianten som är grå på framsidan och vit på baksidan. Den absorberar väl lite bättre i lägre frekvenser än den som är endast grå. Vad jag förstått i alla fall. Jag har ingen mineralull eftersom iö sa att det inte behövdes. När jag har talat med iö har han sagt att pi60 kan stå emot Ino Aco men den får inte trycka hårt emot, flytta i så fall ut pi60 1mm sa han :D

Vid osäkerhet, ring iö :D
Att leva ett liv, inte vinna ett krig

Användarvisningsbild
Ted_B
 
Inlägg: 1485
Blev medlem: 2014-05-02
Ort: Virsbo

Re: pi60 avstånd till vägg

Inläggav Ted_B » 2021-08-17 14:17

Ok, då är det jag som missförstått, jag ska prova att flytta in dem riktigt nära dämppanelerna och se hur jag upplever skillnaden mot nuvarande placering.
The World's Mine Oyster

Användarvisningsbild
Zappa
 
Inlägg: 1442
Blev medlem: 2018-03-06

Re: pi60 avstånd till vägg

Inläggav Zappa » 2021-08-17 14:41

Mina pi60 står ungefär 2 dm från väggen och det är 1 dm till dämpmaterialet. Nästan hela väggen är täckt av profilerad skumplast med gardin framför. Jag har provat allt mellan 1-3 dm till väggen. Det största avståndet gav ett fantastiskt mellanregister men för lite klen nivå i basen + att högtalarna dominerade rummet i för hög grad. Mitt tips är att laborera med avståndet till väggen för att hitta en rimlig klangbalans i det givna rummet.
Senast redigerad av Zappa 2021-08-17 15:04, redigerad totalt 1 gång.
"Without deviation from the norm, progress is not possible."

Användarvisningsbild
genstruktur
 
Inlägg: 5080
Blev medlem: 2013-01-25
Ort: Kingriver

Re: pi60 avstånd till vägg

Inläggav genstruktur » 2021-08-17 14:57

Jo finjusteta avstånd, toe in och exakt placering kan man nog bara göra genom lyssning.
Att leva ett liv, inte vinna ett krig

Användarvisningsbild
Adhoc
 
Inlägg: 3708
Blev medlem: 2005-06-29
Ort: Göteborg

Re: pi60 avstånd till vägg

Inläggav Adhoc » 2021-08-17 15:31

Ju närmare väggen (bakom) som baffeln hamnar, desto högre upp i frekvens hamnar den utsläckning som uppstår pga väggreflexen (och på köpet en ökad förstärkning i "lägre basen"). Med en tunn absorbent mellan vägg och högtalare blir det då ökad möjlighet att dämpa reflexens styrka och därmed mindre djup dipp vid lyssningsplats.

Användarvisningsbild
Zappa
 
Inlägg: 1442
Blev medlem: 2018-03-06

Re: pi60 avstånd till vägg

Inläggav Zappa » 2021-08-17 16:04

Vad summan av kardemumman i slutänden blir beror på och beror på mycket, bl a SBIR. :wink:
"Without deviation from the norm, progress is not possible."

Användarvisningsbild
genstruktur
 
Inlägg: 5080
Blev medlem: 2013-01-25
Ort: Kingriver

Re: pi60 avstånd till vägg

Inläggav genstruktur » 2021-08-17 16:06

Mmmmm

IÖ sa till mig att han omöjligt kunde räkna ut exakt position och toe in, utan det skulle jag lyssna fram.
Att leva ett liv, inte vinna ett krig

Användarvisningsbild
Ted_B
 
Inlägg: 1485
Blev medlem: 2014-05-02
Ort: Virsbo

Re: pi60 avstånd till vägg

Inläggav Ted_B » 2021-08-17 16:45

Det är sånt som är svårt tycker jag, att lyssna vad som låter bäst.
Jag kan hålla på i en evighet att flytta högtalarna framåt/bakåt/vänster/höger/vrida in/vrida ut känns det som.
Det som upplevs som bra en dag kan låta dåligt nästa dag :o
Nu har jag iallafall tryckt upp dem precis framför absorbenterna men har inte möjlighet att lyssna på annat än låg volym så länge sambon är hemma.
Det får bli utvärdering av det senare i veckan, hoppas jag :)
The World's Mine Oyster

Användarvisningsbild
Zappa
 
Inlägg: 1442
Blev medlem: 2018-03-06

Re: pi60 avstånd till vägg

Inläggav Zappa » 2021-08-17 16:56

Ja, det går att hålla på hur länge som helst med finjusteringar. Just det där med att det låter bra ena dagen men sämre en annan dag är extra problematiskt, det hände mig senast igår.
"Without deviation from the norm, progress is not possible."

Användarvisningsbild
Ted_B
 
Inlägg: 1485
Blev medlem: 2014-05-02
Ort: Virsbo

Re: pi60 avstånd till vägg

Inläggav Ted_B » 2021-08-17 17:15

Tidigare, med en annan möblering vriden 90 grader mot nu, så upplevde jag att det blev ett hårdare ljud när jag flyttade in högtalarna för nära väggen.
Det är av den anledningen jag tolkat 1-3 dm från väggen som avståndet till absorbenterna, att flytta ännu närmare väggen har ju bara gjort det värre.
The World's Mine Oyster

Användarvisningsbild
JonasB
 
Inlägg: 680
Blev medlem: 2012-06-20

Re: pi60 avstånd till vägg

Inläggav JonasB » 2021-08-17 17:50

Jag mätte och tyckte kurvan såg bäst ut ett par cm från dämp som är 70mm.

Användarvisningsbild
genstruktur
 
Inlägg: 5080
Blev medlem: 2013-01-25
Ort: Kingriver

Re: pi60 avstånd till vägg

Inläggav genstruktur » 2021-08-17 19:09

Ja prova positioner och toe in kan man "roa" sig med en bra stund :). Jag tror att det är bra att inte hålla på att flytta runt hela tiden, tycker själv jag blir förvirrad av det till slut och kommer inte ihåg vad som lät bäst och vart det var.
Att leva ett liv, inte vinna ett krig

Användarvisningsbild
Ted_B
 
Inlägg: 1485
Blev medlem: 2014-05-02
Ort: Virsbo

Re: pi60 avstånd till vägg

Inläggav Ted_B » 2021-08-17 23:17

Nu fick jag ändå lite tid för mig själv att lyssna på musik på eftermiddgen :D
Helt inskjuten mot dämpet låter inte riktigt bra men de får stå kvar ett tag för en ordentlig lyssning men förmodligen kommer de flyttas ut lite sen.
The World's Mine Oyster

Användarvisningsbild
Conan
 
Inlägg: 5170
Blev medlem: 2003-11-18
Ort: Stockholm

Re: pi60 avstånd till vägg

Inläggav Conan » 2021-08-21 22:10

Mina pi60s står invinklade mot lyssningsplatsen som minst kanske 2 mm från dämpet som är 0-150mm ("prisman" i dämpskum):

https://www.thomann.de/se/the_t.akustik ... et_144.htm

Nu har jag sånt möbleringstekniskt läge att någon annan placering av högtalarna inte är möjlig. En dm ytterligare ut från väggen, och man skulle få gå på snedden in i vardagsrummet. :)

Högtalarna jobbar tillsammans med bs60 basstöd.

Användarvisningsbild
Ted_B
 
Inlägg: 1485
Blev medlem: 2014-05-02
Ort: Virsbo

Re: pi60 avstånd till vägg

Inläggav Ted_B » 2021-08-21 22:51

Hur står basstöden placerade?
De är väl djupare än högtalarna och kommer då närmare lyssningspositionen, eller kanske inte om de står på utsidan om dem?
Jag har funderingar på att lägga en beställning på ett par bs60 men har lite problem med positioneringen av dem, har egentligen inte plats men förhoppningsvis blir det ett nytt boende snart med eget rum för stereon :)

Jaz flyttade ut mina pi60x så att de nu står 8 cm från dämpet, tycker det låter bättre nu än när de står nårmare.
The World's Mine Oyster

Användarvisningsbild
Conan
 
Inlägg: 5170
Blev medlem: 2003-11-18
Ort: Stockholm

Re: pi60 avstånd till vägg

Inläggav Conan » 2021-08-22 08:45

Ted_B skrev:Hur står basstöden placerade?
De är väl djupare än högtalarna och kommer då närmare lyssningspositionen, eller kanske inte om de står på utsidan om dem?
Jag har funderingar på att lägga en beställning på ett par bs60 men har lite problem med positioneringen av dem, har egentligen inte plats men förhoppningsvis blir det ett nytt boende snart med eget rum för stereon :)

Jaz flyttade ut mina pi60x så att de nu står 8 cm från dämpet, tycker det låter bättre nu än när de står nårmare.


Basstöden står på utsidan av huvudhögtalarna och basarna står också dikt mot bakvägen. Dämpmaterialet är byggt runt baslådorna.

pi60sbs60es2.jpg
pi60sbs60es2.jpg (75.24 KiB) Visad 2405 gånger

Sunkig mobilbild just nu... :)

Hade på tok för kraftig bas i rummet med endast pi60s och kunde inte ha någon annan placering. Men med kontrollboxen och basstöden gick det bra att justera till en bra balans.

Användarvisningsbild
Zappa
 
Inlägg: 1442
Blev medlem: 2018-03-06

Re: pi60 avstånd till vägg

Inläggav Zappa » 2021-08-22 10:23

Jag har under en längre tid suktat efter bs60 men tycker de är för stora att ha i mitt rum. Därför funderar jag på att bygga en låg men bred TV-bänk med uppåtriktade basar där basreflexportarna inte syns och samtidigt kyler slutsteget lite grann med luftpuffar. Får se om det projektet blir av. :)
"Without deviation from the norm, progress is not possible."

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57179
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: pi60 avstånd till vägg

Inläggav Nattlorden » 2021-08-22 10:58

Conan skrev:Hade på tok för kraftig bas i rummet med endast pi60s och kunde inte ha någon annan placering. Men med kontrollboxen och basstöden gick det bra att justera till en bra balans.


Det ger dig medlemskap i en väldigt unik klubb.... de som skaffat basstöd för att få mindre bas. Det är faktiskt rätt så tufft att våga tänka i den banan istället för att downsize:a... :!:
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
Conan
 
Inlägg: 5170
Blev medlem: 2003-11-18
Ort: Stockholm

Re: pi60 avstånd till vägg

Inläggav Conan » 2021-08-22 13:01

Nattlorden skrev:Det ger dig medlemskap i en väldigt unik klubb.... de som skaffat basstöd för att få mindre bas. Det är faktiskt rätt så tufft att våga tänka i den banan istället för att downsize:a... :!:


Ja vad tusan, man kan ju inte bromsa sig upp för en backe... :D

Användarvisningsbild
Chopha
 
Inlägg: 771
Blev medlem: 2008-11-13
Ort: Flerdimensionell med Stockholm som utgångspunkt

Re: pi60 avstånd till vägg

Inläggav Chopha » 2021-08-24 13:29

Haha, jag håller med!

Beställde mina basstöd i specialmått för att dom skulle bli så låga som möjligt men dom kunde inte göras grundare än 45 cm iom portarna.
Sittandes mitt i soffan måttade jag från hakan med en lasermätare så att alla elementen (boomers + woofers) hade samma avstånd.
Det ledde till att jag fick flytta ut pi60 strax över decimetern från absorbenterna bakom.

Väggen består av 9 cm mineralull mot betongen och vanliga Aco utanpå.
"There's all kinds of other ways to do this so I'm just gonna leave that all in the same level and for an, uhm, other people to decide what's more difficult" -T. Hawk
/Kåffa
Kontrollrummet

Användarvisningsbild
Ted_B
 
Inlägg: 1485
Blev medlem: 2014-05-02
Ort: Virsbo

Re: pi60 avstånd till vägg

Inläggav Ted_B » 2021-08-24 17:59

Hur blir det då med väggstödet för högtalarna, tappar man inte mycket av det? Fast basstöden står väl lika långt ut från väggen då också så att både högtalare och basstöd får lika mycket hjälp av väggen så de spelar lika mycket bas, eller hur funkar det?
The World's Mine Oyster

FöregåendeNästa

Återgå till Wänner af Ino


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 8 gäster