Moderator: Redaktörer
screen skrev:Har du råd så skulle jag gå på pi60 + x2 därför att du då alltid har en komplett högtalare samt att båda är lättsålda vilket gör dig oberoende av hur du bor.
Men det är jag det...
lordnilsson skrev:screen skrev:Har du råd så skulle jag gå på pi60 + x2 därför att du då alltid har en komplett högtalare samt att båda är lättsålda vilket gör dig oberoende av hur du bor.
Men det är jag det...
Skiljer bara 1300:- i rå mdf mellan i14 och pi60 så det har jag nog råd med
Tack för era snabba svar, Någon mer som vill tillägga något?
Tumme skrev:lordnilsson skrev:screen skrev:Har du råd så skulle jag gå på pi60 + x2 därför att du då alltid har en komplett högtalare samt att båda är lättsålda vilket gör dig oberoende av hur du bor.
Men det är jag det...
i14 motsvarar sedan ett tag tillbaka pi60s så det skiljer 15000:- i rå mdf mellan dom om man ska vara noga. Kan det ha varit 2007 eller nåt som i14s bytte namn till bara i14. Rätta mig om jag har fel.
Thomas
Aerob skrev:Tumme skrev:lordnilsson skrev:screen skrev:Har du råd så skulle jag gå på pi60 + x2 därför att du då alltid har en komplett högtalare samt att båda är lättsålda vilket gör dig oberoende av hur du bor.
Men det är jag det...
i14 motsvarar sedan ett tag tillbaka pi60s så det skiljer 15000:- i rå mdf mellan dom om man ska vara noga. Kan det ha varit 2007 eller nåt som i14s bytte namn till bara i14. Rätta mig om jag har fel.
Thomas
Hur kan i14 motsvara pi60s då det sitter samma element i i14 som i pi60?
Misstänker starkt att du fått det där om bakfoten.
IngOehman skrev:Wolfie har helt rätt.
Det du tänker på är skillnaden mellan baselementet i pi60s och i i16z/i32z/i64z. Där skiljer förmåga att fungera i liten sluten låda. Baselementet i vanliga pi60 (B85) har alltid fungerat i sluten låda, för det är lätt att åstadkomma utan kompromisser med den slaglängden.
Baselementet från pi60s däremot (B88x), med sin signifikant mycket längre slaglängd går däremot inte att optimera så att den fungerar perfekt i en stor basreflexlåda och ändå kunna brukas i en lite sluten låda.Därför är det gjort 100% för basreflexlåda, och versionen B88s har tagits fram för att optimalt kunna arbeta i sluten låda.
![]()
En konsekvens av förändringen diskantelementmässigt är att i14 blir det som tidigare var i14s! På samma sätt som i28s nu skulle kunna kallas i28 bara. Så den ena versionen försvinner helt enkelt.![]()
Den som håller sig ajour får se vilken det blir...![]()
Vh, iö
pingvinlakrits skrev:Senaste i14 är med samma bestyckning som senaste pi60. Det är samma diskant dvs inte signaturklassad och i annan infästning med tre skruv istället för sex skruv och inte samma hårda selektion som "s". Samma bas som i pi60 och inte samma som i pi60s.
pi60 element och filter kan såvitt jag vet föras över direkt till i14 lådan och vice versa.
i16s är "motsvarigheten" till pi60s idag med gerade kanter, kraftigare låda, signaturklassad diskant - fast med en specialupphängning av signaturbasen och det är den som heter b88s. ( ? )
Således kan man inte föra över pi60s bestyckningen till i16s eller vice versa. Diskanten går ju bra förstås.
Med reservation för att jag hade hål i huvudet när jag skrev detta.
Bamsefar skrev:Nja nu ber jag att få oppnoera mig lite...
Den diskant som används i i14/i16 plus pi60/pi60s ger ett liknande synintryck. De har mycket med varandra att göra men lika är de inte riktigt. Dock tror jag att ingen egentligen kan höra och uppleva skillnaden....
Den bas som sitter i dagens pi60s, och har suttit i pi60s sedan 2002 (tror jag det är) är unik för pi60s.
Den bas som sitter i dagens pi60 (från 2006) delas med i28/i14. i32/i16 har annan bas.
Det går inte att säga att dagens pi60 är gårdagens pi60s - det stämmer inte helt enkelt. Därimot dagens pi60 (från 2006) är mycket lika men inte indentisk med dagens pi60s.
Vad har pi60s med att göra vilken diskant som sitter i pi60?Tumme skrev:om det är så kan man ju undra om den nya diskanten till pi60/14/i28/i56 är bättre en den gamla pi60s diskanten.
Thomas
MagnusÖstberg skrev:Vad har pi60s med att göra vilken diskant som sitter i pi60?Tumme skrev:om det är så kan man ju undra om den nya diskanten till pi60/14/i28/i56 är bättre en den gamla pi60s diskanten.
Thomas
När pi60 fick ny diskant (Ino konstruerad) från att tidigare varit en selekterad Dynaudio blev det en förbättring, men det bytet har ju inget med pi60s att göra.
Vilken pi60s diskant tänker du på?
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 18 gäster