Kan man dämpa bas på detta sätt?

Diskussion och gemyt om Ino-produkter, gamla som nya.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Moment-23

Kan man dämpa bas på detta sätt?

Inläggav Moment-23 » 2010-02-01 22:28

Basfällor som är byggda som lådor med hål i känner jag till men dessa är ofta skrymmande och därför inte så lämpliga i ett vardagsrum.
Därför funderar jag på om det finns andra, mindre skrymmande sätt att dämpa basen i ett rum?

Låt oss anta att jag ska ha ett par pi60 i ett rum där väggen bakom högtalarna är ca 4m bred och det är 2,5m i takhöjd.
Om jag skulle "bygga ut" hela den väggen med glas- eller stenull (7-10cm tjockt), från golv till tak, skulle det dämpa den totala basen i hela rummet? Eller måste det vara just en låda som fångar basen?

Om ovanstående funkar, kan man ha lite tunnare på den yta bakom högtalarna där man också ska ha de vanliga acoskivorna som dämpar högre frekvenser? Det jag vill uppnå är att allt dämpmaterial ligger i nivå så att acoskivorna inte "sticker ut" mer än det övriga dämpmaterialet och på så sätt få en renare och mer "osynlig" effekt. Då kan man spänna ett tyg över hela väggen och visuellt trolla bort den akustiska behandlingen.

Skulle det funka?
Det finns definitivt INGET som helst samband mellan pris och prestanda. En billig kabel låter ofta bättre än en sämre.

Användarvisningsbild
Erik_AA

Inläggav Erik_AA » 2010-02-01 22:45

Nej glasullen skulle inte dämpa särskilt mkt bas, däremot är det troligen bra att dämpa den väggen (åtminstone bakom och snett innanför högtalarna) med glasull+aco ändå för att förbättra förutsättningarna för övriga register.

Bas dämpas lämpligen bakom lyssningsposition med stora bamsiga helmholtz eller dylikt.
Dator -> Denon 2308 -> NAD 208 -> pi60+bs60
iAudio7 -> TA-2024 -> piM

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2010-02-02 03:09

Varför ska du dämpa bort basen?
Den som vet mest, tror minst.

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Re: Kan man dämpa bas på detta sätt?

Inläggav Almen » 2010-02-02 08:19

Moment-23 skrev:Låt oss anta att jag ska ha ett par pi60 i ett rum där väggen bakom högtalarna är ca 4m bred och det är 2,5m i takhöjd.
Om jag skulle "bygga ut" hela den väggen med glas- eller stenull (7-10cm tjockt), från golv till tak, skulle det dämpa den totala basen i hela rummet?

Nej, inget under 100 Hz i alla fall. Däremot får du ned den totala efterklangen och förmodligen ett lite mysigare lyssningsrum, men om basen fortfarande är bumlig så är den nu kanske ett ännu större problem relativt sett.

Dessutom, att dämpa hela högtalarväggen brukar medföra oönskade saker, som kamfiltereffekter och onaturlig stereobild (hörlurskänsla). Det verkar som att frontkanalerna behöver lite reflekterande yta mellan sig för att ge en naturlig stereobild.
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Användarvisningsbild
Moment-23

Inläggav Moment-23 » 2010-02-02 10:19

Ragnwald skrev:Varför ska du dämpa bort basen?

Det kanske jag inte behöver, men OM det behövs så vill jag veta att det går utan att bygga om hela vardagsrummet. Synlig åverkan på vardagsrummet är synnerligen svårt att få igenom hemma, därav alla konstiga frågor :oops:
Det finns definitivt INGET som helst samband mellan pris och prestanda. En billig kabel låter ofta bättre än en sämre.

Användarvisningsbild
Moment-23

Inläggav Moment-23 » 2010-02-02 10:26

Almen skrev:
Moment-23 skrev:Låt oss anta att jag ska ha ett par pi60 i ett rum där väggen bakom högtalarna är ca 4m bred och det är 2,5m i takhöjd.
Om jag skulle "bygga ut" hela den väggen med glas- eller stenull (7-10cm tjockt), från golv till tak, skulle det dämpa den totala basen i hela rummet?

Nej, inget under 100 Hz i alla fall. Däremot får du ned den totala efterklangen och förmodligen ett lite mysigare lyssningsrum, men om basen fortfarande är bumlig så är den nu kanske ett ännu större problem relativt sett.

Dessutom, att dämpa hela högtalarväggen brukar medföra oönskade saker, som kamfiltereffekter och onaturlig stereobild (hörlurskänsla). Det verkar som att frontkanalerna behöver lite reflekterande yta mellan sig för att ge en naturlig stereobild.

Kan det räcka med att ha en 50 tums tv (123cm bred) mellan högtalarna och dämpa resten av väggen?
Eller kanske en "remsa" med hårdare material i mitten (lika bred som tv´n och upp till taket) och dämpning (upp till tak) på båda sidor om denna?

I mitten skulle man kunna ha något liknande detta:

Bild

Användarvisningsbild
Slartibartfast
Redaktör / Adeptfjant

Inläggav Slartibartfast » 2010-02-02 10:54

Gör ett massa-fjäder-system av din "heltäckta vägg" genom att limma dit en gummiduk vetjag. Du får nog stämma av den på experimentell nivå dock...

[slrt]
admin

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2010-02-02 11:01

Man vill dämpa bakom lyssnaren, inte dämpa bas bakom högtalaren.
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2010-02-02 11:14

MagnusÖstberg skrev:Man vill dämpa bakom lyssnaren, inte dämpa bas bakom högtalaren.

Diffusera bakom lyssningsplats sägs också vara trevligt. Eftersom det pratats
akustikskivor ska det kanske preciseras att dessa inte ska placeras på
väggen bakom skallen. Det blir ett fattigt ljud det.

Du menar ju antagligen riktig dämpning av basen och inte ett tafatt försök
med tunn akustikskiva. Men ändå.
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2010-02-02 11:17

Man kombinerat de två. Tyvärr kräver det ordentlig yta, både i bredd och djup. Inte populärt.

Men första frågan är ju att ta reda på vilket problem man har :?
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2010-02-02 11:19

Moment-23 skrev:Kan det räcka med att ha en 50 tums tv (123cm bred) mellan högtalarna och dämpa resten av väggen?

Tror jag.
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2010-02-02 11:23

Skulle en hög "bänk" som löper längs med den bakre väggen vara av
tillräckligt stor storlek tro? Tänker att det vore ju fint om absorbenten kunde
fås att få mer än en funktion i rummet. Vore så trevligt om man kunde ställa
fotografier på mormor och diverse dekorativa krukväxter på en sådan
absorbent.

Har ingen bra uppfattning om vad för slags volym som krävs för att det ska
bli en effektiv absorbent. Har i och för sig sett de där tjusiga som byggs in i
en upphöjning av golvet och den lösningen gillar jag.
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
Moment-23

Inläggav Moment-23 » 2010-02-02 12:01

Tack för svaren hittills.

Om jag förståttt rätt så ska (kan?) kan inte dämpa bort bas bakom högtalarna. Däremot så kan man ha ganska mycket dämpmaterial (glas- eller stenull) bakom högtalarna för att dämpa över 100hz.
En stor (50") tv mellan högtalarna kan räcka som enda hårda yta på hela den väggen.

Bas dämpas lämpligen med täta lådor (men med diemensionerade hål) med glas- eller stenull i.

En fråga är då, kan man bygga en basfälla ("låda med dämpmaterial och hål i") och lägga under soffan?
Höjden under soffan är ca 10-12cm, djupet ca 1m och längden ca 4m (jo, jag planerar för en stor soffa :) )

Användarvisningsbild
Erik_AA

Inläggav Erik_AA » 2010-02-02 13:15

Ja du kan ha den under soffan, särskilt om soffan är nära bakvägg (ju närmare tryckmaxima för de längsgående resonanserna i rummet desto bättre). Rikta hålen ut bakom soffan.

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2010-02-02 13:33

Eller ännu hellre bakom soffan om du nu kan flytta fram den. Då får du större volym. En snygg liten hylla ovanpå din konstruktion blir förnämligt för växter o andra diffuserande tingestar. :)
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
Moment-23

Inläggav Moment-23 » 2010-02-02 14:02

sprudel skrev:Eller ännu hellre bakom soffan om du nu kan flytta fram den. Då får du större volym. En snygg liten hylla ovanpå din konstruktion blir förnämligt för växter o andra diffuserande tingestar. :)

Tack för tipset. Kan man inte kombinera de två så att man har både under och bakom soffan (blir som ett stort L i profil)?
Var ska hålen sitta om man har så??

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2010-02-02 14:32

Verkar vara läge för en soffa med inbyggd akustikregleringsfunktion! Bor ju i möbelfabrikstätt område. Kan ingen ge oss en lämplig design på underredet med basfälla?

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2010-02-02 15:00

Kan man inte säga tumregelsmässigt, att basen dämpas bakom lyssnaren och övriga registret diffuseras där.
Bakom högtalarna däremot, dämpas övre registret, från ca 300Hz och uppåt i frekvens och basen lämnas utan åtgärd i de flesta fall.
?
Den som vet mest, tror minst.

Användarvisningsbild
Erik_AA

Inläggav Erik_AA » 2010-02-02 15:21

Ragnwald skrev:Kan man inte säga tumregelsmässigt, att basen dämpas bakom lyssnaren och övriga registret diffuseras där.
Bakom högtalarna däremot, dämpas övre registret, från ca 300Hz och uppåt i frekvens och basen lämnas utan åtgärd i de flesta fall.
?

Det kan man nog säga! men siffran 300Hz är nog lite lösryckt och beror av högtalarkonstruktionen. 15cm glasull + aco skiva bakom pi60 har väl varit uppe på tapeten när det gäller pi60 och en sådan konstruktion lär dämpa rätt mkt lägre i frekvens än 300Hz, snarare ner mot 125 Hz om den har tillräckligt stor yta.

Återgå till Wänner af Ino