Jag är kär!!

Diskussion och gemyt om Ino-produkter, gamla som nya.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
variosboy

Jag är kär!!

Inläggav variosboy » 2010-02-12 20:43

I sommras på en en trevlig fest i min syster sommarstuga träffade jag en vän som jag delar intresset ljud med. Med varsin öl i handen diskuterade vi allt från bilstereo där vi båda varit hyfsat aktiva.. Vårat samtal ledde in på HiFi och där diskuterade vi allt från LT (vilket var helt nytt för mig) till Ino:s prylar.

Dagen därpå registrerade jag mig här på forumet och har sedan dess varit inne och läst en hel del av alla inlägg från otroligt kompetenta människor! Efterssom jag i princip alltid -så länge jag minns i alla fall- varit intresserad av musik och ljud så har anslutningen till forumet varit av stooort intresse, många gamla funderingar har fått svar här å där, och många nya infallsvinklar har också gjort sig till känna!

Hur som helst, har läst en hel del i forumet, och har blivit mer och mer nyfiken på piP och vad de skulle kunna göra för min upplevelse.
Och som en skänk från ovan träffade jag vännen från festen på ICA för några månader sedan, och han berättade då att han hade ett par piP som jag gärna fick komma och lyssna på, tyvärr blev det aldrig någon provlyssning, men efter att ha varit i kontakt med honom igen så har jag nu fått låna hemm dessa ett tag då han är utomlands och jobbar.

Och det är här kärleken kommer in i bilden!
Måste säga att jag aldrig lyssnat på en högtalare av det formatet men som ändå har sån otrolig närvaro som dessa små vidunder har!
Är dålig på alla termer som alla i branchen slänger sig med, men för min del så har ett par piP helt ändrat min upplevelse till musiken!

De spelar väldigt öppet, och med en mjukhet och exakthet som är enorm. Ha-begäret har satt djupa spår i själen, och jag kommer inte klara av att bara vilja ha, utan jag ska ha ett par, så är det bara, punkt.

Hoppas ni där ute som inte ännu fått njuta av ett par tar er i kragen och ser till att få göra det, för det händer saker med kroppen! :)

Trevlig kväll på er alla!

Nu ska jag sitta uppe hela natten och lyssna på alla mina gamal favoritskivor!! :D

Nefilim
Sura gubben

Inläggav Nefilim » 2010-02-12 20:54

Grattis och välkommen i klubben. :D
Mitt minne är blott ett minne numera.

Användarvisningsbild
bassman

Inläggav bassman » 2010-02-12 21:06

Jo grattis. Kul att höra!

Det är väldigt väldigt svårt att hitta en högtalare som kan konkurrera med piP i den priskalssen där den ligger. Särskilt i moteringutförande! Jag har aldrig mött på något som slår dom på fingrarna,, ännu.
Skidåkarens rättesnöre, är att tänka efter före. © R Eriksson

Användarvisningsbild
Erik_AA

Inläggav Erik_AA » 2010-02-12 21:26

Jo, jag lyssnar väl på ungefär 5 ggr mer musik sen jag skaffade ino-högtalare. Förstår vad du menar. :D
Dator -> Denon 2308 -> NAD 208 -> pi60+bs60
iAudio7 -> TA-2024 -> piM

Användarvisningsbild
variosboy

Inläggav variosboy » 2010-02-12 21:36

Låtar som låter riktigt trevlig i dessa högtalare hittills:

Vaya con dios - Dont break my heart
Il divo - Halleluja (ja ja ja, jag vet, smörigt, men ändå!)
Dire straits - Sultans of swing

+ många fler.

I mina Canton LE-109 som jag har annars är allt vad ljust ljud heter förbjudet, för de är så sjukt övertydliga i diskantområdet, vilket passar extremt dåligt med dagens musik som ofta också är just det.
Att lyssna på tex Vaya con dios i dom var en plåga efter två minuter..
Öronen slår lock varje gång hon sjunger lite höga toner eller uttalar S.

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2010-02-12 22:37

Another one bites the dust, :P

and it tastes wonderful.

I mitt tycke en av de bästa högtalare som gjorts och den drar ibland jämt med tom i16s, vissa saker är den bara fullständigt excellent på.
i16s är min referens för det mest optimala som konstruerats i högtalarväg.
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2010-02-13 11:08

variosboy skrev:Låtar som låter riktigt trevlig i dessa högtalare hittills:

Vaya con dios - Dont break my heart
Il divo - Halleluja (ja ja ja, jag vet, smörigt, men ändå!)
Dire straits - Sultans of swing

+ många fler.

I mina Canton LE-109 som jag har annars är allt vad ljust ljud heter förbjudet, för de är så sjukt övertydliga i diskantområdet, vilket passar extremt dåligt med dagens musik som ofta också är just det.
Att lyssna på tex Vaya con dios i dom var en plåga efter två minuter..
Öronen slår lock varje gång hon sjunger lite höga toner eller uttalar S.

Ett skivtips från min sida är Susan Tedeschi, "hope and desire".

Maken till fantastiskt skivsläpp har jag inte varit med om på mycket länge. Kanske den ljudtekniskt bästa skiva i denna genre jag har, dessutom. Fantastiska musiker och låtar som svänger skjortan.
Genren är Blues/rock/ballad a la´Bonnie Raitt. Susan låter som en blandning av Bonnie och Eva Cassidy- vilket ju inte är kattskit, direkt.
Fasiken- jag tror jag gått och blivit kär... i en röst.
Odogmatisk sekt- granskare

Användarvisningsbild
screen
interlaced

Inläggav screen » 2010-02-13 17:21

Ja hon var bra, jag lyssnar den skivan nu på spotify. Tack för tipset! :)

variosboy, försök få en lyssningsession hos IÖ om du kan. Det är definitivt helt fantastiskt.
Mvh Björn//

Visst fan är masur vackert!
http://i28.photobucket.com/albums/c213/ ... /TS330.jpg

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2010-02-14 12:00

Nu har jag inte lika bra ljud som Ingvar än (har problem med basen än) men det är närmare till karlstad än sthlm för trådskaparen och vill han lyssna på större Ino system så är han välkommen.
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
variosboy

Inläggav variosboy » 2010-02-14 12:25

Är väldigt intresserad av att få höra några storebröder till piP!

Får ta å titta förbi någon gång framöver så man får en till stor post i budgeten!

För övrigt måste jag säga att jag tycker piP är väldigt förlåtande för dålig förstärkare, för den jag har nu är knappt värd namnet, men ändå ett sådant trevligt ljud!

Användarvisningsbild
vattuvarg

...bara ett litet piP till, jag kan sluta när som helst...

Inläggav vattuvarg » 2010-02-14 14:05

När jag skulle skaffa mig ett ljudsystem hade jag bestämt mig för att det skulle låta bra utav bara helv... ja ...det skulle låta bättre än datorhögtalare normalt gör. Att det blev Ino-högtalare beror på slumpen och ödets gradvisa nedförsbacke ner (i fördärvet?). När man som jag bor på skyltfönsternivå är anspråkslöst utseende ett plus. Att man kunde bygga och bestämma lådans färg och yta (fulare än rå MDF i mitt fall) och ändå få fantastiskt ljud, det var det som avgjorde. Bygga högtalarna var riktigt kul även om man gruvade sig ordentligt innan.

Just ja... Varför berättar jag det här?

Du vet redan hur bra ett par Ino Audio piP kan låta. De små underverken är rena musiklangarna. De är livsfarligt beroendeframkallande på musik. Musikbegäret blir närmast ofantligt vilket andra här på tråden också intygat. Låtar man hoppat över tar revansch och hoppar lättklädda rakt in i rummet och tar av sig resten framför dina uppspärrade och upphetsade öron.

Men inget har förberett dig på hur upplevelsen av ett större Ino-system kan påverka dig psykologiskt. Det finns inte i ens begreppsvärld. Det lyfter de yttersta barriärerna för den grå vardagen en bra bit in i sagans och de rent av snuskigt sköna känslornas värld.

...och du sitter inte och lyssnar med hälsosam distans till allt detta. Nej, när förstärkeriet vrids upp och de stora Ino-monstrena matas med elektroner, då behöver du nog binda dig till masten likt Odysseus för att värja dig mot sirenernas sång (och mjuka händer). Då är du mitt bland dem. De är varma och väldoftande i ditt knä.

Lycklig resa. ;)

Nefilim
Sura gubben

Inläggav Nefilim » 2010-02-14 14:15

variosboy skrev:
För övrigt måste jag säga att jag tycker piP är väldigt förlåtande för dålig förstärkare, för den jag har nu är knappt värd namnet, men ändå ett sådant trevligt ljud!

Nja. piP är ju inte direkt förlåtande, men de kräver inte så mycket av förstärkaren. Min uppfattning.
Mitt minne är blott ett minne numera.

Användarvisningsbild
henrikwiklund

Re: ...bara ett litet piP till, jag kan sluta när som helst.

Inläggav henrikwiklund » 2010-02-14 20:57

vattuvarg skrev:När jag skulle skaffa mig ett ljudsystem hade jag bestämt mig för att det skulle låta bra utav bara helv... ja ...det skulle låta bättre än datorhögtalare normalt gör. Att det blev Ino-högtalare beror på slumpen och ödets gradvisa nedförsbacke ner (i fördärvet?). När man som jag bor på skyltfönsternivå är anspråkslöst utseende ett plus. Att man kunde bygga och bestämma lådans färg och yta (fulare än rå MDF i mitt fall) och ändå få fantastiskt ljud, det var det som avgjorde. Bygga högtalarna var riktigt kul även om man gruvade sig ordentligt innan.

Du vet redan hur bra ett par Ino Audio piP kan låta. De små underverken är rena musiklangarna. De är livsfarligt beroendeframkallande på musik. Musikbegäret blir närmast ofantligt vilket andra här på tråden också intygat. Låtar man hoppat över tar revansch och hoppar lättklädda rakt in i rummet och tar av sig resten framför dina uppspärrade och upphetsade öron.

Men inget har förberett dig på hur upplevelsen av ett större Ino-system kan påverka dig psykologiskt. Det finns inte i ens begreppsvärld. Det lyfter de yttersta barriärerna för den grå vardagen en bra bit in i sagans och de rent av snuskigt sköna känslornas värld.

...och du sitter inte och lyssnar med hälsosam distans till allt detta. Nej, när förstärkeriet vrids upp och de stora Ino-monstrena matas med elektroner, då behöver du nog binda dig till masten likt Odysseus för att värja dig mot sirenernas sång (och mjuka händer). Då är du mitt bland dem. De är varma och väldoftande i ditt knä.

Lycklig resa. ;)

amen

Vackert, vackert. Har bara haft min pip och profx i några månader och är redan sugen på minst i16.

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2010-02-14 21:07

Va kul för dig ! :D

Jo, jag känner igen det du beskriver, jag skulle inte kunna tänka mig att vara utan mina iPs nu längre... :cry:
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

Användarvisningsbild
gnypp45

Re: ...bara ett litet piP till, jag kan sluta när som helst.

Inläggav gnypp45 » 2010-02-15 00:21

vattuvarg skrev:När jag skulle skaffa mig ett ljudsystem hade jag bestämt mig för att det skulle låta bra utav bara helv... ja ...det skulle låta bättre än datorhögtalare normalt gör. Att det blev Ino-högtalare beror på slumpen och ödets gradvisa nedförsbacke ner (i fördärvet?). När man som jag bor på skyltfönsternivå är anspråkslöst utseende ett plus. Att man kunde bygga och bestämma lådans färg och yta (fulare än rå MDF i mitt fall) och ändå få fantastiskt ljud, det var det som avgjorde. Bygga högtalarna var riktigt kul även om man gruvade sig ordentligt innan.

Lycklig resa. ;)

8O Du kan skriva... Shit Pommes Frites!

Användarvisningsbild
Wolfie
Inrökt

Inläggav Wolfie » 2010-02-15 12:54

Låter som om det är Johans piP du lånat ;)

Det är nog mycket tack vare mig som Johan köpte ett par Ino... Han var
hos mig när jag bodde i Karlstad och lyssnade på mina piP. Sedan när
jag flyttade till Karlskoga (2005) så var han även med här när Ingvar var
här och konstruerade mitt lyssningsrum (som är minst lika bra som Ingvars) ;)
O så har han varit hos mig när bygget blivit klart.

Sitter med en anläggningen som är snäppet mindre än Subbens (i28 + X-4) fast i ett rum utan resonansproblem ;)
Inga anknytningar

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2010-02-15 12:57

Wolfie skrev:Låter som om det är Johans piP du lånat ;)

Sitter med en anläggningen som är snäppet mindre än Subbens (i28 + X-4) fast i ett rum utan resonansproblem ;)

Kan ju knappast trycka på något vidare då... :roll:

:wink:
Senast redigerad av DVD-ai 2010-02-15 14:02, redigerad totalt 1 gång.
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

Användarvisningsbild
variosboy

Inläggav variosboy » 2010-02-15 13:25

Stämmer bra det! (Tack föresten Johan om du läser det här!!)
Då var det nog dig han pratade om och tyckte jag skulle snika till mig en provlyssning hos! :)

Användarvisningsbild
Jensevik

Inläggav Jensevik » 2010-02-15 19:18

Kul att du gillar dem! Du får gärna behålla dem mot lämplig ekonomisk kompensation :) De gör ingen större nytta i stenhusen här nere.

Kan verkligen rekomendera en provlyssning hos Wolfie. Det blir nog inte mycket bättre än så.

/Johan
It takes a joyful sound
To make the world go round

Användarvisningsbild
Wolfie
Inrökt

Inläggav Wolfie » 2010-02-17 14:48

DVD-ai skrev:

Kan ju knappast trycka på något vidare då... :roll:

:wink:

Nää för faen det orkar ju knappt nånting.... :wink:
Inga anknytningar

Återgå till Wänner af Ino