Provlyssna Ino i Skåne.

Diskussion och gemyt om Ino-produkter, gamla som nya.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
ErikP120

Provlyssna Ino i Skåne.

Inläggav ErikP120 » 2010-02-13 09:46

Hejsan! Finns det någon i Skåne som skulle vilja visa mig sina Ino-högtalare? Är i researchfasen av ett framtida monitorköp och har hört mycket gott om Ino, två av mina polare är faktiskt i Täby idag och köper ett par.

Jag bor i Eslöv, ju närmare desto bättre men det spelar inte någon större roll. Kommer från Arvidsjaur och tycker att Skåne känns som en stad i sig, det är så nära överallt.

Tack på förhand.
Erik

Användarvisningsbild
bassman

Inläggav bassman » 2010-02-13 10:26

Jamen fixa pengar och ring till dina polare och passa på att få hem ett par piP i rå mdf, 5000 spänn.

Dom kan du köpa ohörda, garanterad succé :)

Det är trots allt en bit till tjockhult från skåne..
Skidåkarens rättesnöre, är att tänka efter före. © R Eriksson

Användarvisningsbild
ErikP120

Inläggav ErikP120 » 2010-02-13 10:31

Hejsan! Jag har väldigt höga krav på min lyssning, så det finns inte en chans att jag köper något jag inte lyssnat på:) Det bästa jag hört hittils är Barefoot mm27. Någon som kan jämföra dem med en Inohögtalare?

De ska användas till mixning.

pingvinlakrits

Inläggav pingvinlakrits » 2010-02-13 10:42

Du får ju chansen att höra dina kompisars piP snart.

Själv stretade jag emot över ett år innan jag lyssnade på min gamla arbetspolares Ino-system, det minsta delade systemet som fanns då; iP och pP2. Jag blev rätt paff. Efter det köpte jag piP, som jag fortfarande har kvar.

Det var ungefär nio år sedan, inne på det tionde, och jag har fortfarande inte lämnat Ino. Jag har under dessa nio år inte sett/hört någonting som fått mig att snegla åt annat håll heller. Och då har jag lyssnat på en hel del mellan varven av rent intresse. Hade jag hittat något som låtit lika bra och som varit i rimlig prisklass så hade jag kunnat tänka mig alternera.

Men hittills har varken eller dykt upp. Och lika bra är det så man kan lägga pengar på film och musik.

Idag har jag lite större Ino-system, eller medelstort om man tänker på vad folk här på forumet har. piP är fortfarande med i matchen och passar ju fint om du ska lyssna på närmare håll.

Ino Audio gör högtalare som garanterat inte blir den svaga länken i ett system. En stor skillnad är att många Ino-ägare förstått att man bör akustikreglera rummet om det har problem och att det tillsammans med bra högtalare ger ett markant lyft i ljudåtergivningen. Akustikreglering av rum skulle förstås även andra högtalare tjäna på men de har ju kvar sina inneboende brister oavsett hur man vänder och vrider på rummet medan med Ino vet man att man har en bra grund och om man sedan orkar med att fixa lite med rummet så får man ju ett resultat som man kan känna sig nöjd med. Absolut nöjd.

Användarvisningsbild
ErikP120

Inläggav ErikP120 » 2010-02-13 11:14

Tja! Jo, men mina polare bor i gbg så jag tänkte först kolla om det fanns någon här nere. Sen kommer jag självklart att lyssna på deras inom en snar framtid också, men det kan ju vara kul att lyssna på olika modeller. Jag är självklart väldigt intresserad av Ino eftersom jag inte hört något negativt om dem.

Menar ni att Ino tillverkar kompromisslösa högtalare? Det verkar vara för bra för att vara sant. Alla högtalare är kompromisser, det gäller bara att hitta en modell vars kompromisser man föredrar framför de andra. Om man tittar på bilderna som finns på forumen så verkar merparten av Inos användare ha dem till Hi-fi lyssning. Hur många använder de till referensmonitorer? Detta är ju inte alls samma sak. Eller är det så att folk vill ha referenslyssning i sitt hemmabiosystem nuförtiden?

Att akustikbehandla rummet är ju en självklarhet om man jobbar i en produktionsstudio. Som det låter nu skulle ingen lyssning i världen fungera. Har precis fått rummet och kommer att börja bygga akustikplattor och diffusorer snart.

Användarvisningsbild
schmutziger
Felfasarn

Inläggav schmutziger » 2010-02-13 11:43

Ring dessa killarna som använder INO i sin studio i Malmö.
Öhman-ritat kontrollrum och r28 med PY4 ser det ut som på bilderna
http://www.studiooverljud.se/

Användarvisningsbild
ErikP120

Inläggav ErikP120 » 2010-02-13 11:58

schmutziger skrev:Ring dessa killarna som använder INO i sin studio i Malmö.
Öhman-ritat kontrollrum och r28 med PY4 ser det ut som på bilderna
http://www.studiooverljud.se/

Tack! Perfekt:D

pingvinlakrits

Inläggav pingvinlakrits » 2010-02-14 01:12

Tja, kompromisslösheten får nog Ingvar förklara hur han ser på det.
De är iallafall såpass vettigt konstruerade att de fungerar fint för monitorbruk.

En sak som jag inte har sett hos NÅGON annan tillverkare är den homogenitet som Ingvar har lyckats med genom hela sortimentet.

Går jag på valfri butik och lyssnar på en valfri serie från ett valfritt märke som påstår sig konstruera transparenta/ofärgande högtalare så låter de olika nästan allihop - alltså även inom samma märke. Om de låter så olika, vilken är då transparent? En, alla, ingen? Antagligen det sistnämnda.

Köper man piP, pi60 eller ett delat system så har de alla samma klangkaraktär. Skillnaden sitter i ljudtryckskapabilitet. Spelar man mycket högt tycker jag att piP kan låta pressade och mindre upplösta i mellanregistret jämfört med till exempel pi60. Men det beror på att piP låter så sjukt bra för sin storlek att man lätt frestas att dra på mer än de är konstruerade för. pi60 är en otroligt kompetent högtalare och det är nog få som har hört bägge som inte föredrar pi60. pi60 är mycket stabil om man gillar att spela riktigt högt och den diskanten som sitter i pi60/s är världsklass - mycket hög upplöst och aldrig skrikig eller skränig (om man inte matar den med distad skrikig/skränig musik förstås) Men, många har liksom jag bägge och klangkaraktären känns igen i samtliga modeller som jag har erfarenhet av.

Det för mig är ett av tecknen på att det finns en god tanke och konstruktion genom serien - det är inga modeller som låter olika varandra och som är framtagna för "olika slags musik" utan de förmedlar helt enkelt ljud så trovärdigt som Ingvar kan få dem att göra. Med ljud menas såväl tal som musik och film.

Ino har ju en speciell serie för studiobruk/monitorlyssning som skiljer sig lite från den övriga serien på en del parametrar. För kombinerad lyssning skulle jag lätt välja ett par ur den vanliga serien. Jag har för mig att monitorerna inte är stereosystemfelskompenserade, men det vet jag inte om det gäller alla ur studio/monitorvarianterna.

Med en tyngre uppsättning Ino för hembio som t ex i28/i16s/i32s med profX4/y4 och cr80s/es och A2 surround så tror jag nog man hamnar på en fin "referensnivå" det finns ju ett par här på forumet som har fantastiskt bioljud som fungerar lika fantastiskt för tvåkanal. De uppsättningarna är mycket svårslagna och finns ju inte på marknaden i resten av världen heller eftersom Ino i dagsläget bara agerar på svenska marknaden och det inte finns någon ambition att "erövra världen".

De "referensanläggningar" jag hört utomlands (USA, Thailand/Bangkok, Kanada, Australien och England för att nämna några utöver någon miljonanläggning man hört i Sverige) har inte varit i närheten av de tre-fyra tyngre Inosystem jag hört. Och då har jag inte hört de allra tyngsta.

Har som sagt hört ett par tre fyra av de större systemen och de har bildat referens för mig eftersom de uppfyller alla kraven jag har som lyssnare på ljudtryck, transparens / oförvanskad förmedling av källmaterialet. I samtliga fall har rummen ritats / akustikreglerats i samråd med Ingvar.

De större system jag hört demas utomlands har jag nästan ingen som jag kommer ihåg namnet på - är de inte bra lägger jag inte dem på minnet. Hör jag namnet igen känner jag igen dem dock.

Jag hoppas verkligen att det finns någon annan som är lika duktig som Ingvar och att jag får höra det någon dag. Det skulle enbart vara positivt.
I dagsläget känns det som att folk inte riktigt kan förstå att man inte kan peka ut en enda tillverkare som gör lika bra grejer, totalt sett, och mena allvar. Jag skulle själv vara skeptisk till ett sådant påstående.

:)

Nagrania

Inläggav Nagrania » 2010-02-14 14:30

Pingvinlakrits! Man skulle kunna tro att du jobbar med att sälja Ino högtalare. Har du någonsin hört TAD ref.one? Ja dom är dyra det tycker jag med, men ATC SCM 11 för 11000:- lät förbannat bra och ännu bättre för pengarna. Du har inte heller hört mitt system som som sopar banan med det mesta som jag känner till och det till en bråkdel av pengarna. Ta kontakt med mig så får du själv höra.

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2010-02-14 14:37

Jag har lyssnat på TAD reference one en hel dag med egen musik. Mycket bra högtalare men för en 1/6 av det priset så föredrar jag i32s med profundus Y-4. Klart vassare enligt mig + man kan spela mycket högre och djupare.
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Nagrania

Inläggav Nagrania » 2010-02-14 15:19

Ja det tvivlar jag på att man kan i det stora TAD rummet som var på Sheratonmässan. Min rigg har kanske kostat mig 40-50.000:- tillsammans med slutstegen och delningsfilter.

pingvinlakrits

Inläggav pingvinlakrits » 2010-02-14 18:53

Hej Nagrania,
nej jag har inte hört TAD, det låter spännande. :)

För mig spelar ju prislappen ingen roll - eftersom jag inte kommer byta, men det skulle vara roligt att hitta något annat som låter riktigt bra.

Din rigg ser jag fram emot att höra - jag åkte förbi dig i onsdags morse i ett ärende och sände en tanke till dig.

Och nej, jag representerar inte Ino på något annat sätt utöver att jag är en mycket nöjd användare. Däremot så har det slagit mig de senaste åren att jag faktiskt inte lyckats hitta något som slår Ino varken vad gäller ren prestanda eller pris/prestanda. Tvärtom så har jag varit relativt oimponerad av vad som står till buds på marknaden.

Jag har nog varit bidragande till att en del personer valt/kommit in på Ino, men det är ju som med allt - ringar på vattnet. Idag räknar jag Ingvar som en vän men hade jag inte tyckt att hans grejer var fenomenala hade jag helt enkelt avstått att rekommendera eller skriva om dem - jag har bättre för mig med min tid.

Jag var ju själv väldigt motsträvig innan jag åkte på demo (inte hos IÖ först) men idag känns det som att om jag kan göra någon annan glad genom att slå ett slag för Ino Audio så gör jag gärna det, likväl som jag gärna rekommenderar andra produkter som jag verkligen kan stå för och tycker om. Jag har inte en särskilt lång lista av prylar som jag rekommenderar men Ingvars skrammelburkar finns med på den listan.

:)

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2010-02-14 20:28

Nagrania skrev:Ja det tvivlar jag på att man kan i det stora TAD rummet som var på Sheratonmässan. Min rigg har kanske kostat mig 40-50.000:- tillsammans med slutstegen och delningsfilter.

Ja, därför åkte jag och ett par polare till vimmerby och lyssna. Helt själva under en hel dag i deras demorum så kunde vi spela precis vad vi ville.
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
Ljudkrav

Inläggav Ljudkrav » 2010-02-15 11:19

Nagrania,
jag är nästan säker på att det var ATC SCM 11 jag lyssnat på vid ett tillfälle och dom lät mkt trevligt men dom hade inte mycket att komma med när det gäller djupbas - en extremt viktig aspekt för referensmonitorer i studio.

Ino piP är fenomenala högtalare för pengarna.

Mvh Ljudkrav

Återgå till Wänner af Ino