eriken skrev:Jag har en fundering ang delade system:
Seriösa högtalare konstrueras ju så att registren ska ligga i fas med varandra.
Njaej så är det inte. Olika typer av delningar ger och kräver olika fasförhållanded en mellan elementen.
Med ett andra ordningens filter tex. inkopplas elementen med omvänd polaritet för att summeringen exakt vid delningen ska ligga i fas. Fjärde ordningens filter ligger i fas vid delningen när elementen är inkopplade med samma polaritet.
Första och tredje ordningen kan kopplas med samma eller omvänd polaritet och ger ändå samma summerade amplitud vid delningen. I båda fallen ligger elementen 90 grader ur fas vid delningen och fasskillnaden gör att när elementen summerar till ett rakt svar (0dB) så ligger de båda elementen -3dB vid delningen. Med ett fjärde ordningens LR-filter ligger de båda elementen -6dB vid delningen för en summering till 0dB.
Jag har även sett att många väljer att låta subbarna spela in mot rummet och inte i lyssningsposition, skapar inte detta samma problem eller spelar det ingen roll?
När våglängden är lång i förhållande till ljudalstraren är vågutbredningen sfärisk dvs. lika åt alla håll. En subwoofer kan placeras uppochner om du önskar.
Jag har ingen som helst kunskap om detta utan är bara nyfiken. Eller är det så att lågfrekvenserna inte är lika viktiga att de ska nå örat i fas med mellanregistret och diskanten?
En 20Hz ton kan inte ligga i fas med en 2kHz ton. Den senare når ju sitt första maximum på en hundradel av tiden för 20Hz-vågen.
/Peter