Hur högt är högt?

Diskussion och gemyt om Ino-produkter, gamla som nya.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Moment-23

Hur högt är högt?

Inläggav Moment-23 » 2010-02-19 19:16

Jag provade att spela så högt jag vågade med mina lånade piP.
Med vågade menar jag med tanke på grannar samt vad jag själv tyckte räckte innan det kändes för högt.

Jag mätte från lyssningsplats upp det till ca 85dB i de starkare partierna. OBS! mätningen skedde med en iphone så jag reserverar mig för att det kanske inte är så exakt.

Men det borde ändå vara god marginal till vad piP tål och jag vet att jag inte vill ha det högre. Men då undrar jag hur högt folk här på forumet i allmänhet spelar? Alltså redan de nivåer jag spelade på lär orsaka hörselskador om det sker regelbundet 8O
Det finns definitivt INGET som helst samband mellan pris och prestanda. En billig kabel låter ofta bättre än en sämre.

Nefilim
Sura gubben

Inläggav Nefilim » 2010-02-19 19:22

Sitter det diskantskydd i dessa piP?

När det gäller vad som är högt, det får du väl fråga grannarna om. :wink:
Mitt minne är blott ett minne numera.

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2010-02-19 19:35

Nefilim skrev:När det gäller vad som är högt, det får du väl fråga grannarna om. :wink:

Så tänker jag också; de tröttnar garanterat innan jag gör det.
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
bassman

Inläggav bassman » 2010-02-19 20:53

Högt å högt.. Numera har mina öron vissnat och orkar inte med så hög volym Pga musikmissbruk på trånga scener med stark backline, numera tror jag att volymen ligger på runt 95db här hemma om jag spelar starkt, tidigare låg den högre, säkert mycket högre.. Men så amorterar man nu av skadorna :(
Skidåkarens rättesnöre, är att tänka efter före. © R Eriksson

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2010-02-19 22:31

20kHz är rätt högt. Själv hör jag numer inte en Hz över 16k.
Den som vet mest, tror minst.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Re: Hur högt är högt?

Inläggav MagnusÖstberg » 2010-02-20 00:05

Moment-23 skrev:Jag mätte från lyssningsplats upp det till ca 85dB i de starkare partierna. OBS! mätningen skedde med en iphone så jag reserverar mig för att det kanske inte är så exakt.

Men det borde ändå vara god marginal till vad piP tål och jag vet att jag inte vill ha det högre. Men då undrar jag hur högt folk här på forumet i allmänhet spelar? Alltså redan de nivåer jag spelade på lär orsaka hörselskador om det sker regelbundet 8O

85db vid lyssningspositionen alltså, men vad skulle en mätning 1m från baselementet visa?
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
Moment-23

Re: Hur högt är högt?

Inläggav Moment-23 » 2010-02-20 00:22

MagnusÖstberg skrev:
Moment-23 skrev:Jag mätte från lyssningsplats upp det till ca 85dB i de starkare partierna. OBS! mätningen skedde med en iphone så jag reserverar mig för att det kanske inte är så exakt.

85db vid lyssningspositionen alltså, men vad skulle en mätning 1m från baselementet visa?

Kollade aldrig det men högtalarna står 294cm från mina öron om jag sitter riktigt still :wink:
Jag får väl mäta igen vid högtalarna när familjen är ute. Det går inte att spela så högt med små barn hemma.
Det finns definitivt INGET som helst samband mellan pris och prestanda. En billig kabel låter ofta bättre än en sämre.

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2010-02-20 19:00

Ju mer kapabelt system man skaffar sig desto lättare blir det att man spelar högre. Det låter helt enkelt så mycket bättre att det är roligt att spela högre. Sen beror det ju på musik också. Vanlig popmusik så ligger jag nog sällan över 80 dBC, ljudet är inte speciellt trevligt. Men fint inspelad dynamisk musik eller skön elektronisk musik så blir det lättare att höja på volymen. Speciellt skönt blir det med låg efterklang. :D
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
zapanasta

Inläggav zapanasta » 2010-02-20 19:35

Hade ett par pk till låns förut ,dom ska ju ha samma ljudtrycks kapasitet som pip ungefär om jag förstått det hela rätt .Spelade 98db i lyssningsposition med dom ,men såna här högtalare är inget för mig. Går ju för fn inte att vrida på nåt innan dom bottnar,alla är vi olka och tur är väl det :)

Användarvisningsbild
henrikwiklund

Inläggav henrikwiklund » 2010-02-20 19:57

ja, jag bytte från dynaudio A42 till piP. Jag har iofs byggt ett fint rum också men tidigare spelade jag som högst -14 på förstärkare (med flickvän ca -20) och nu spelar jag ibland runt 0 (samma material) vilket ju rent effektmässigt borde vara så galet mycket högre. Nu är ju iofs dynaudio mer tungdrivna men jag provade ju dem sida vid sida hemma hos bassman och jag tyckte piP var så sjukt mycket bättre på allt. Även om Dynaudio hade rätt bra lågbas så var den mer ojämn både i basen, mellanregistret och diskanten. Hård musik lät väldigt vass i dynaudio.

Men ang. detta med mätning. Jag får intrycket av att iphone appen är väldigt låg syncad, är det någon som provat den sida vid sida men en som är syncad? (nu minns jag tyvärr inte vilken app det var jag provade)

LasseA

Inläggav LasseA » 2010-02-20 20:12

zapanasta skrev:Hade ett par pk till låns förut ,dom ska ju ha samma ljudtrycks kapasitet som pip ungefär om jag förstått det hela rätt .Spelade 98db i lyssningsposition med dom ,men såna här högtalare är inget för mig. Går ju för fn inte att vrida på nåt innan dom bottnar,alla är vi olka och tur är väl det :)

Det låter som en väldigt hög siffra, på vilket avstånd från högtalaren?

Användarvisningsbild
zapanasta

Inläggav zapanasta » 2010-02-20 20:27

LasseA skrev:
zapanasta skrev:Hade ett par pk till låns förut ,dom ska ju ha samma ljudtrycks kapasitet som pip ungefär om jag förstått det hela rätt .Spelade 98db i lyssningsposition med dom ,men såna här högtalare är inget för mig. Går ju för fn inte att vrida på nåt innan dom bottnar,alla är vi olka och tur är väl det :)

Det låter som en väldigt hög siffra, på vilket avstånd från högtalaren?

Lyssningsposition ,ca 3,50 till högtalarna och 3m till väggen mellan..

Återgå till Wänner af Ino